DEN HAAG - Breezers raken snel uit de gratie. Na de hype van een paar jaar geleden stort de verkoop in hoog tempo in. Dit jaar wordt naar verwachting acht miljoen liter van het alcoholische mixdrankje verkocht, nog maar een kwart van het topjaar 2002.

Volgens de Commissie Gedistilleerd, onderdeel van het Productschap Dranken, is de populariteit van de mierzoete alcoholcocktails in Nederland op een dieptepunt beland.
"Je ziet ook dat er minder soorten bijkomen", aldus secretaris Joep Stassen. "Ik denk dat de breezer gewoon een hype is geweest."
De breezer, een mix van sterke drank zoals rum of wodka met frisdrank, werd na de eeuwwisseling onder jongeren in korte tijd enorm populair.
De verkopen in discotheken en supermarkten, die de drankjes ook mochten verkopen, schoten omhoog.
Maar na een hype van een paar jaar is de breezer in ongenade gevallen. Vorig jaar daalde verkoop met ruim een kwart, het jaar daarvoor met 30 procent.
Toch blijft de Stichting Alcoholpreventie (Stap) zich zorgen maken over zoete alcoholdrankjes. Volgens de organisatie neemt de populariteit van breezers inderdaad af, maar stijgen de verkopen van de likorettes (likeurachtige drankjes) juist weer met 15 procent. Die zouden ook in trek zijn bij jongeren.
"In Nederland zijn allerlei zoete drankjes op de markt", aldus Stap-directeur van Wim van Dalen. "Die verbloemen de smaak van alcohol."
Wim van Dalen: "Er wordt ook driftig geëxperimenteerd met gezoete wijnen en bieren. Je ziet die drankjes in allerlei leuke flesjes."
Volgens de Commissie Gedistilleerd is uit de cijfers niet op te maken dat er een verschuiving is naar andere sterke dranken. Bovendien zou de groei van likorettes veel te laag zijn om de verkoopdaling van breezers te compenseren. "Dat we specifieke producten zoeten voor de jeugd is onzin" , aldus Stassen. "Producenten moeten zich strikt houden aan lokale regelgeving en interne codes. Daarin staat ook dat ze zich niet specifiek op minderjarigen mogen richten."
DeGelderlander.nl
Volgens de Commissie Gedistilleerd, onderdeel van het Productschap Dranken, is de populariteit van de mierzoete alcoholcocktails in Nederland op een dieptepunt beland.
"Je ziet ook dat er minder soorten bijkomen", aldus secretaris Joep Stassen. "Ik denk dat de breezer gewoon een hype is geweest."
De breezer, een mix van sterke drank zoals rum of wodka met frisdrank, werd na de eeuwwisseling onder jongeren in korte tijd enorm populair.
De verkopen in discotheken en supermarkten, die de drankjes ook mochten verkopen, schoten omhoog.
Maar na een hype van een paar jaar is de breezer in ongenade gevallen. Vorig jaar daalde verkoop met ruim een kwart, het jaar daarvoor met 30 procent.
Toch blijft de Stichting Alcoholpreventie (Stap) zich zorgen maken over zoete alcoholdrankjes. Volgens de organisatie neemt de populariteit van breezers inderdaad af, maar stijgen de verkopen van de likorettes (likeurachtige drankjes) juist weer met 15 procent. Die zouden ook in trek zijn bij jongeren.
"In Nederland zijn allerlei zoete drankjes op de markt", aldus Stap-directeur van Wim van Dalen. "Die verbloemen de smaak van alcohol."
Wim van Dalen: "Er wordt ook driftig geëxperimenteerd met gezoete wijnen en bieren. Je ziet die drankjes in allerlei leuke flesjes."
Volgens de Commissie Gedistilleerd is uit de cijfers niet op te maken dat er een verschuiving is naar andere sterke dranken. Bovendien zou de groei van likorettes veel te laag zijn om de verkoopdaling van breezers te compenseren. "Dat we specifieke producten zoeten voor de jeugd is onzin" , aldus Stassen. "Producenten moeten zich strikt houden aan lokale regelgeving en interne codes. Daarin staat ook dat ze zich niet specifiek op minderjarigen mogen richten."
DeGelderlander.nl





![[MKP] Sander [/MKP]](/images/user/16602_2560244.jpg)














![Jœy [Blames]](/images/user/369791_2628365.jpg)



