AMSTERDAM - Tweewielergoeroe Henk van de Geijn ziet het nu heel snel gebeuren: brom- en motorscooters die op milieuvriendelijk en spotgoedkoop lpg over 's lands volle wegen tuffen. "Voor amper 1 euro omzeil je de files en forens je fluitend vanuit Almere naar Amsterdam en weer terug! Thuisblijven is duurder..."
Samen met zoon René laat Van de Geijn in China scooters bouwen van het merk Benzhou; de eerste zeecontainers, afgeladen met machines die zowel benzine als lpg verbruiken, stomen inmiddels op richting Hollandse polder.
"Ik was op een grote motorbeurs in Duitsland toen ik zo'n scooter met lpg-tankje zag staan", vertelt Van de Geijn. "Daarna ben ik twee jaar bezig geweest om de Europese typegoedkeuring voor elkaar te krijgen. Binnen zes weken staan de eerste in serie gebouwde Benzhous bifuel bij onze dealers."
Het principe: de bromscooter heeft de gewone 6,5 liter benzinetank én een lpg-installatie. Als het lpg (literprijs vijftig eurocent) op is, schakel je met een knop op het dashboard over op benzine. Totale actieradius: meer dan 300 kilometer.
"In Sjanghai, zestien miljoen mensen, rijden 300.000 lpg-scooters rond, daar is benzine in de ban vanwege milieuvervuiling", vertelt Henk van de Geijn. "De installatie in onze Benzhous is afkomstig van een gerenommeerd Luxemburgs bedrijf, veiligheid gaat voor alles. Bij een ongeluk en brand blijft de lpg-tank intact, zo hebben tests uitgewezen."
Sikombi, het bedrijf van vader en zoon Van de Geijn, rekent op veel belangstelling voor de bifuels. Vooral uit grote Europese steden, die steeds vaker vervuilende tweewielers en auto's weren. Daarbij noemt het duo Athene, Londen, Berlijn, Rome en Milaan. Nederlanders moeten er ook warm voor lopen, waarbij de prijs van 1695 euro - vergelijkbaar met die van een 'gewone' scooter - een grote troef is.
"Koop in dit land een auto die het schone lpg gebruikt en je wordt nog steeds door middel van aanschafprijs en wegenbelasting gestraft", zegt René van de Geijn. "Voor lpg-scooters zou een korting op de bpm moeten gelden, ze zijn immers milieuvriendelijk!"
Vader en zoon hebben, voor snelle forensen, ook een motorfietsuitvoering in de aanbieding. Deze 125cc (prijs 1840 euro), waarmee je de snelweg op mag, rijdt alleen op lpg. Omdat motoren aan de strenge Euro 3-norm moeten voldoen, kreeg dit type nog geen bifuel-goedkeuring.
Henk van de Geijn - oud vicevoorzitter Gemotoriseerde Tweewielers RAI Vereniging - is al tijden in discussie met ministeries en organisaties als de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) om de lichte motorscooter meer toegankelijk te maken.
"In omringende landen mag je met een autorijbewijs ook op een kleine motorfiets klimmen", zegt de ondernemer uit Almere. "Bij ons natuurlijk weer niet. 'Te gevaarlijk.' Pure onzin. Laat automobilisten kennismaken met 125cc machines en je hebt een écht antwoord op het filespook. Als het ding dan ook nog eens lpg verbruikt, ontzie je het milieu. Twee vliegen in één klap."
Zoon René pakt er de statistieken bij: "Benzine vervuilt ruim tien keer meer dan lpg. Daar komt bij dat een bromscooter of -motor 25 tot 35 kilometer ver komt op een liter. Natuurlijk preken wij voor eigen parochie, maar om deze cijfers én het milieubelang kan toch niemand heen?"
Telegraaf.nl
Samen met zoon René laat Van de Geijn in China scooters bouwen van het merk Benzhou; de eerste zeecontainers, afgeladen met machines die zowel benzine als lpg verbruiken, stomen inmiddels op richting Hollandse polder.
"Ik was op een grote motorbeurs in Duitsland toen ik zo'n scooter met lpg-tankje zag staan", vertelt Van de Geijn. "Daarna ben ik twee jaar bezig geweest om de Europese typegoedkeuring voor elkaar te krijgen. Binnen zes weken staan de eerste in serie gebouwde Benzhous bifuel bij onze dealers."
Het principe: de bromscooter heeft de gewone 6,5 liter benzinetank én een lpg-installatie. Als het lpg (literprijs vijftig eurocent) op is, schakel je met een knop op het dashboard over op benzine. Totale actieradius: meer dan 300 kilometer.
"In Sjanghai, zestien miljoen mensen, rijden 300.000 lpg-scooters rond, daar is benzine in de ban vanwege milieuvervuiling", vertelt Henk van de Geijn. "De installatie in onze Benzhous is afkomstig van een gerenommeerd Luxemburgs bedrijf, veiligheid gaat voor alles. Bij een ongeluk en brand blijft de lpg-tank intact, zo hebben tests uitgewezen."
Sikombi, het bedrijf van vader en zoon Van de Geijn, rekent op veel belangstelling voor de bifuels. Vooral uit grote Europese steden, die steeds vaker vervuilende tweewielers en auto's weren. Daarbij noemt het duo Athene, Londen, Berlijn, Rome en Milaan. Nederlanders moeten er ook warm voor lopen, waarbij de prijs van 1695 euro - vergelijkbaar met die van een 'gewone' scooter - een grote troef is.
"Koop in dit land een auto die het schone lpg gebruikt en je wordt nog steeds door middel van aanschafprijs en wegenbelasting gestraft", zegt René van de Geijn. "Voor lpg-scooters zou een korting op de bpm moeten gelden, ze zijn immers milieuvriendelijk!"
Vader en zoon hebben, voor snelle forensen, ook een motorfietsuitvoering in de aanbieding. Deze 125cc (prijs 1840 euro), waarmee je de snelweg op mag, rijdt alleen op lpg. Omdat motoren aan de strenge Euro 3-norm moeten voldoen, kreeg dit type nog geen bifuel-goedkeuring.
Henk van de Geijn - oud vicevoorzitter Gemotoriseerde Tweewielers RAI Vereniging - is al tijden in discussie met ministeries en organisaties als de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) om de lichte motorscooter meer toegankelijk te maken.
"In omringende landen mag je met een autorijbewijs ook op een kleine motorfiets klimmen", zegt de ondernemer uit Almere. "Bij ons natuurlijk weer niet. 'Te gevaarlijk.' Pure onzin. Laat automobilisten kennismaken met 125cc machines en je hebt een écht antwoord op het filespook. Als het ding dan ook nog eens lpg verbruikt, ontzie je het milieu. Twee vliegen in één klap."
Zoon René pakt er de statistieken bij: "Benzine vervuilt ruim tien keer meer dan lpg. Daar komt bij dat een bromscooter of -motor 25 tot 35 kilometer ver komt op een liter. Natuurlijk preken wij voor eigen parochie, maar om deze cijfers én het milieubelang kan toch niemand heen?"
Telegraaf.nl
laatste aanpassing