AMSTERDAM - De Amsterdam ArenA is totaal ongeschikt voor popconcerten. Het akoestische probleem kan alleen worden opgelost door het stadion af te breken en er een ander gebouw voor in de plaats zetten. Iedere andere aanpassing is duurder.
Dat zegt gerenommeerd geluidsexpert Marty Brugmans, voormalig lid van de werkgroep die het geluid in het stadion moest verbeteren. Brugmans, hoofd Techniek van de popgroep Bl¿f, is niet verbaasd over de massale kritiek op het concertgeluid in het Amsterdamse voetbalstadion. Deze week deelde een stroom bezoekers van Toppers in Concert hun slechte ervaringen op de website van De Telegraaf. Gisteren meldden zich ook vele honderden bezoekers van eerdere grote concerten zich met een en dezelfde klacht: abominabel slecht geluid. ,,Ik ga nooit meer naar een concert in de ArenA”, is een veel voorkomende reactie.
Al sinds de opening van het stadion wordt de leiding van de ArenA overspoeld met klachten over het geluid. Vorig jaar werd voor een bedrag van 1,4 miljoen euro de akoestiek aangepast. Aan het dak werden duizenden vierkante meters absorptiedoek gehangen en er werd een nieuw geluidssysteem geinstalleerd.
,,De ArenA heeft zich er 300 procent voor ingezet en het maximale eruit gehaald, maar sommige dingen kun je niet veranderen”, zegt Brugmans, die het stadion nauwkeurig bestudeerde. ,,Het blijft gewoon een galmbak. De absorptiedoeken zijn goed geprobeerd, maar het ontbreekt aan harde massa in het stadion. Daardoor krijg je een geluid alsof je door een trechter praat. Met een concert op normaal volume is er nog iets van te maken, maar wil je stampen met lage tonen, dan kun je het vergeten. Zulke evenementen moet je zien als een gezellige avond; een galmtijd van zes seconden moet je dan maar voor lief nemen. Je kunt het ook positief bekijken: je betaalt e’e’n ticket en krijgt het concert zes keer te horen.”
Bl¿f zal niet zo snel in de ArenA spleen. ,,Bl¿f moet het hebben van goed geluid en dat is in de ArenA gewoon geen haalbare kaart. De prijs/kwaliteitverhouding is geluidstechnisch gezien ver beneden peil.”
Popgoeroe Jan Douwe Kroeske vindt dat het ArenA-publiek het mindere geluid op de koop toe moet nemen. ,,Je moet vooraf weten dat je teleurgesteld kunt raken over het geluid en er maar het beste van hopen. Vind ik goed geluid heel belangrijk, dan zou ik als oplettende fan zeggen: dan ga ik niet. Ik ga bijvoorbeeld 150 meter verderop naar de Heineken Music Hall: speciaal gebouwd voor de optimale popmuziekbeleving, maar waar weer geen ruimte is voor heel veel show. Ik mijd de ArenA niet, maar ik weet wel wat ik daar niet moet verwachten: perfect geluid. Het blijft een voetbalstadion.”
,,Ik weet in elk geval dat de organisatoren van de grote concerten, zoals Mojo Concerts, hun stinkende best doen om het geluid zo goed mogelijk te laten klinken. De veronderstelling dat zij 70, 80 euro voor een kaartje vragen terwijl zij weten dat het geluid hoe dan ook slecht wordt, is absoluut een foute.”
,,Misschien zijn wij wel terecht boos als het niet goed klinkt. We zijn in Nederland een beetje verwend qua geluidsbeleving en dat mag ook. Er zijn veel mooie gebouwen waar je wel uitstekend geluid krijgt. De geluidsbeleving is dermate hoog, dat Frits Philips er trots op zou zijn. Ik was vorige week in Nairobi bij een concert van Burning Spear, in een voetbalstadion met zo’n 55.000 mensen. Niemand heeft het over het geluid gehad omdat de ambiance geweldig was.”
Benno de Leeuw, organisator van Toppers in Concert, hamert er op dat een stadion geen theater is. ,,We erkennen het technische geluidsprobleem van zaterdagavond, maar we zien ook 350.000 mensen fantastisch genieten. Meer dan negentig procent was er vorig jaar ook bij. Dat zegt wel iets. Wat je nu krijgt, is dat mensen worden opgejut met negatieve reacties, terwijl het een enorm feest is. Je moet het geluid in een voetbalstadion niet vergelijken met het theater. Vooral gesproken woord is een probleem en dat zal altijd zo blijven in een stadion.”
Mega-organisator Mojo Concerts, dat binnenkort wereldsterren als Justin Timerlake, Genesis, George Michael en The Police in de ArenA heeft staan, stelt dat sinds de investeringen het geluid ‘goed’ is. ,,We zijn verbaasd over de negatieve reacties”, zegt Mojo-woordvoerster Marjanne Manders. ,,Ik denk dat het grote publiek de ArenA is gaan associeren met slecht geluid. Wij zien de komende concerten met veel vertrouwen tegemoet. Veel is afhankelijk van de kwaliteit van de geluidsman die de artiest meebrengt.”
De leiding van de Amsterdam ArenA wilde niet reageren.
Telegraaf.nl
laatste aanpassing


















moontjuh(k)](/images/user/503230_493286.jpg)

![[A]ngelo.!!!](/images/user/312424_3005302.jpg)
![#81 -[D.K]-](/images/user/1238_3806499.png)

