Partyflock

Forumonderwerp · 909724

Ik ben in september begonnen met een HBO opleiding maar ik kan deze helaas niet verder betalen en moet OF lenen of stoppen. Nou wil ik kijken wat voordeliger uitpakt en wat ik allemaal terug moet betalen als ik stop. De foldertjes maken mij niets duidelijk ( wordt van alles in genoemd maar duidelijkheid ho maar ). Natuurlijk is er de ib-groep infolijn maar ik zou graag eerst van anderen horen hoe of wat.

Dus om een lang verhaal kort te maken.

Moet ik wel/niet betalen voor de 2 maanden dat ik mijn Ov-jaarkaart in bezit heb gehad ?

Moet ik wel/niet de 2 maanden studiefinanciering die ik ontvangen heb terug betalen ?

Van mn stufi weet ik t bijna zeker, maar kan ook nergens de juiste info vinden.

Wie o wie helpt mij verder ? :P Alvast bedankt :flower:

Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 15:16:
dat word dokken

:(
Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 15:13:
Moet ik wel/niet betalen voor de 2 maanden dat ik mijn Ov-jaarkaart in bezit heb gehad ?

Moet ik wel/niet de 2 maanden studiefinanciering die ik ontvangen heb terug betalen ?

De eerste is :yes: die 2de ben ik niet zeker van maar ik vrees van wel.

ligt eraan of je wel aan een andere studie begint, maar wanneer je definitief stopt met studeren (dus geen studie afrond) moet je t volgens mij wel allemaal terug betalen..
Je moet zowiezo alles terug betalen als je stopt!!

ze worden met de jaren jaren moeilijker met dat soort dingen :[

Pff ! :/ Stoppen of doorgaan is allemaal net zo onvoordelig :S...

Andere studie gaat m niet worden. Ik kan wel mn collegegeld maar niet mn boeken ziektekostenverzekering en telefoonrekening betalen dus t schiet niet op ook :/.

Nja in ieder geval bedankt :flower:

Nu we het er dan toch over hebben :p heeft iemand bedragen ? Wat betreft de ovkaart dan...stufi lijkt me logisch.

Heb een foldertje voor mn neus maar daat komt zowel t bedrag 76,48 per maand als 68 euro per halve kalendermaand in voor, maar nergens staat precies hoe of wat :/.
Iemand die dat weet of t wel snapt toevallig ?
laatste aanpassing
Uitspraak van Patrick Allen B) op zondag 29 oktober 2006 om 15:17:
die 2de

Dacht niet, mits je je voor 1 februari uitschrijft...
Gewoon even op je eigen school nachecken, die weten dat in lekentaal te vertellen ;)

Er zijn trouwens wel fondsen die 't vergoeden allemaal als je het zelf echt niet kan.

Maar daar moet je goed achteraan gaan, want dat gaan ze natuurlijk niet hardop roepen ergens ;)
Das in iig wel bij mijn opleiding zo...
laatste aanpassing

Als in afgelopen september bent begonnen en voor aankomende fevruari stopt, dan mis je in ieder geval geen jaar (van de 4).
Weet niet of het terug moet betalen, mij lijkt van wel.

Maar IBG is er inderdaad nooit duidelijk in. (N)

eg nederland alles is te duur maar in de kamer denke ze van neit :[
Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 15:22:
Wat betreft de ovkaart dan

als je die onterecht in bezit hebt?

Staat gewoon op achterkant van je kaart volgens mij wat dat kost per kalendermaand...

Uitspraak van Salvina (F) op zondag 29 oktober 2006 om 15:25:
Staat gewoon op achterkant van je kaart volgens mij wat dat kost per kalendermaand...

Heb even gekeken, en daar staat letterlijk: als je de kaart te laat inleverd ben je bladiebladiebla verschuldigd. Mja zou dus inderdaad kunnen zijn dat ze dat ook bedoelen bij stoppen.

Mooi dan :/ 4 x 68 euro !

En maar zeggen hoe belangrijk school wel niet is. Pfff maak t dan betaalbaar !
Ik zou eens even op je school checken naar de mogelijkheden.
want dat wat ik net zei van die fondsen, die zullen wel overal dan zijn lijkt me...
Wist er ook niks van totdat de school 't laatst zelf vertelde.

Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 15:29:
En maar zeggen hoe belangrijk school wel niet is. Pfff maak t dan betaalbaar !

wanneer je je studie binnen 4 jaar afrond is dr nix aan de hand, hoef je je stufi & ov niet terug te betalen.. maar als je stopt is het idd een duur geintje

Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 15:31:
wanneer je je studie binnen 4 jaar afrond is dr nix aan de hand, hoef je je stufi & ov niet terug te betalen.. maar als je stopt is het idd een duur geintje

Ja ik moet noodgedwongen zo ong. Als t aan mij ligt ga ik door maar ik ken het geld niet opbrengen en mijn ouders helaas ook niet meer.

Wou dat ik er nooit aan begonnen was :(.

Uitspraak van Salvina (F) op zondag 29 oktober 2006 om 15:30:
Ik zou eens even op je school checken naar de mogelijkheden.
want dat wat ik net zei van die fondsen, die zullen wel overal dan zijn lijkt me...
Wist er ook niks van totdat de school 't laatst zelf vertelde.

Thnx :) :flower: heb ik nog nooit van gehoord eigelijk maar ga t morgen gelijk even doen !

Als je in het eerste jaar vóór 1 februari stopt, wordt je prestatiebeurs (basisbeurs en aanvullende beurs) omgezet in een gift (Y)!
Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 15:34:
Als je in het eerste jaar vóór 1 februari stopt, wordt je prestatiebeurs (basisbeurs en aanvullende beurs) omgezet in een gift !

:yes:
heb ik nog nooit van gehoord eigelijk maar ga t morgen gelijk even doen !

ik ook niet, stond er echt van te kijken. Maja wel logisch eigenlijk dat zoiets niet algemeen bekend is, want dan gaat natuurlijk iedereen zijn handje openhouden he ;)

er zijn normaal mensen die over je studie gaan in je opleing, en dan niet inhoudelijk, maar bijvoorbeeld qua kosten en als je langdurig ziek bent ofzo. Die moet je hebben (F)

Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 15:29:
Mja zou dus inderdaad kunnen zijn dat ze dat ook bedoelen bij stoppen.

neej....

en wat is dr mis met bij lenen?

Ik ben ook gestopt met me studie maar ik laat de stufi nog tot februari door lopen, en schrijf me de laatste dag van januari gewoon uit. Zo heb ik maximaal geprofiteerd van die kut overheid:cheer:

Als je in het eerste jaar vóór 1 februari stopt, wordt je prestatiebeurs (basisbeurs en aanvullende beurs) omgezet in een gift !

You just made my day :D:D:D:D Hoe zeker weet je dat ? :9
Pff scheelt een hoop dan :). Dan schrijf ik me morgen meteen uit.

School, begin er niet an :P

Ja ik moet noodgedwongen zo ong. Als t aan mij ligt ga ik door maar ik ken het geld niet opbrengen en mijn ouders helaas ook niet meer.

Wou dat ik er nooit aan begonnen was

bij de IBgroep kun je ook voordelig lenen hoor, heel gunstige voorwaarden;)

Als je in het eerste jaar vóór 1 februari stopt, wordt je prestatiebeurs (basisbeurs en aanvullende beurs) omgezet in een gift (Y)!

Zo iets dacht ik al, maar wist het niet zeker. :)

Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 15:38:
ik laat de stufi nog tot februari door lopen, en schrijf me de laatste dag van januari gewoon uit. Zo heb ik maximaal geprofiteerd van die kut overheid

Als je ook 4 jaar geleden op februari bent begonnen, maakt het niet uit. ;)
Daar heb je nog recht op, je zal ook wel gek zijn om je eerder uit te schrijven.
ib lening is 3% rente, zeer voordeling dus.

Maar voor je stopt, doe even een berekening maken;

je leent 4 jaar college geld a 1500 euro
je leent boekengeld a 500 pleuro de jaar

je leent nog 2000 euro in 4 jaar om wat meer koopkracht te hebben en leuke dingen te doen.

Koste totaal: 10.000 euro schuld

over 20 jaar open jij lachend je salaris strookje, wetend dat je gewoon honderden euro's meer maakt per maand omdat je een goede opleiding hebt... je denkt nog aan die tijd dat je je druk maakte om die 10.000 euro schuld..

kortom...al is het nog zo duur, als je nu de kans hebt moet je het gewoon doen!

Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 15:38:
en wat is dr mis met bij lenen?

Niks mis met bijlenen, maar ik bouw dan een ontzettende studieschuld op omdat ik echt het maximale bedrag moet lenen wil ik alsnog alles kunnen betalen, en dan zit ik nog krap ;). Dus dan is nu uitschrijven een stuk voordeliger dan nog even doorgaan.

Toch gaar dat je met 2 banen niet eens fatsoenlijk een opleiding ken betalen. Fijn ook dat de overheid bijspringt (Y) Een aanvullende beurs ? Nee helaas, U heeft maar 1 schoolgaand kind :/. Verder kijken dan hun neus lang is is ze blijkbaar niet geleerd.

Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 15:40:
You just made my day Hoe zeker weet je dat ?

IB-groep (Y) En twee vrienden zijn, vanwege het niet leuk vinden van hun studie, ook vóór 1 februari moeten stoppen met hun opleiding!

School, begin er niet an

Juist wel :jaja:

Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 15:44:
IB-groep En twee vrienden zijn, vanwege het niet leuk vinden van hun studie, ook vóór 1 februari moeten stoppen met hun opleiding!

Maar gingen die nog door met een andere opleiding of... ?

Lenen/stoppen, lenen/stoppen :P pfff.
Als mn oude baas me nou niet zo graag terug wou en dat leuke aanbod niet had gedaan was t allemaal zoveel makkelijker.

Mn broer kwam met: Probeer eerst je P te halen dan heb je in iedergeval t eerste jaar afgerond en hoefje die niet overnieuw. Maar als ik na dat 1e jaar stop moet ik dus alsnog alles terug betalen + mn lening :/

T is of nu stoppen en betalen of nog 4 jaar in armoe leven... hmmm
Uitspraak van sunoda op zondag 29 oktober 2006 om 15:43:
boekengeld a 500 pleuro de jaar

Wou dat mijne zoveel waren, ik ben iets meer kwijt :S
Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 15:43:
Een aanvullende beurs ? Nee helaas, U heeft maar 1 schoolgaand kind

Krijg ik wel, ben ook enigste schoolgaand kind :/

School, begin er niet an

Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 15:44:
Juist wel

want:
Uitspraak van sunoda op zondag 29 oktober 2006 om 15:43:
over 20 jaar open jij lachend je salaris strookje

Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 15:48:
Maar als ik na dat 1e jaar stop moet ik dus alsnog alles terug betalen + mn lening

Je kan toch iets van studiepauze hebben ofzo? Tenminste dat dacht ik :bloos:
Toch gaar dat je met 2 banen niet eens fatsoenlijk een opleiding ken betalen.

studeren is natuurlijk vrij prijzig, ik vind het fantastisch dat je een ov krijgt, studiefinanciering en ook nog eens tegen een lage rente kan lenen.

Nu lijkt 10.000 euro veel geld, je schikt misschien van het bedrag...maar het zijn later echt geen bedragen om wakker van te liggen als je werk op HBO niveau hebt..

Bovendien, maar dat is persoonlijk natuurlijk, vind ik het werk op HBO niveau in veel gevallen leuker dan MBO niveau. als is dat natuurlijk 100% een mening
woon je nog thuis? of woon je al zelfstandig??

Uitspraak van Salvina (F) op zondag 29 oktober 2006 om 15:50:
Je kan toch iets van studiepauze hebben ofzo? Tenminste dat dacht ik

:o o ja joh ? Word weer een avondje speuren op de site van de ib dan :D Voordat dat me allemaal duidelijk is :P. Zo maar dat zou wel lekker zijn :D Thnx voor de tip (Y)

Uitspraak van Salvina (F) op zondag 29 oktober 2006 om 15:49:
Krijg ik wel, ben ook enigste schoolgaand kind

Hm...gaar :o Mja mn vader is ziek en zoveel verdiend mn moeder niet dus we snappen niet waarom ik die aanvullende beurs dan niet krijg, maar bezwaar maken heeft geen nut ben ik al achter.
Uitspraak van sunoda op zondag 29 oktober 2006 om 15:50:
Nu lijkt 10.000 euro veel geld, je schikt misschien van het bedrag...maar het zijn later echt geen bedragen om wakker van te liggen als je werk op HBO niveau hebt..

Dat ga ik zwaar hopen :woep:

Uitspraak van sunoda op zondag 29 oktober 2006 om 15:52:
woon je nog thuis? of woon je al zelfstandig??

Woon nog steeds thuis, had ik maar het geld om ergens anders te gaan wonen ;).
Uitspraak van sunoda op zondag 29 oktober 2006 om 15:50:
studeren is natuurlijk vrij prijzig, ik vind het fantastisch dat je een ov krijgt, studiefinanciering en ook nog eens tegen een lage rente kan lenen.

Dat is inderdaad ook wel zo, maar met bijlenen heb ik t alsnog vrij krap. Maar inderdaad nu ik t zo bekijk, ach die studieschuld zal wel meevallen. T is 4 jaar armoe afwegen tegen het hebben van alleen een havo diploma....keus is dan zo gemaakt zou je zeggen maar toch heb ik t er moeilijk mee. Ik vind mn opleiding ontzettend leuk en zou t eigelijk niet willen missen maar pff :(.
Leen iig niet van IBG! ;)
Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 15:53:
Hm...gaar Mja mn vader is ziek en zoveel verdiend mn moeder niet dus we snappen niet waarom ik die aanvullende beurs dan niet krijg, maar bezwaar maken heeft geen nut ben ik al achter.

Mijn vader kan ook niet meer full-time werken i.v.m. ziekte en toch krijg ik 't. krijg zoveel als je maar kan krijgen met aanvullende beurs... Gewoon even wat vakerje stem laten horen daar ;)

Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 15:53:
o ja joh ? Word weer een avondje speuren op de site van de ib dan

Dit kan ik wel niet helemaal zeker zeggen he, kan ook zijn dat dat i.v.m. langdurige ziekte of iets dergelijks alleen kan.

Al eens gewoon langs gegaan bij IB en daar de mensen eens aan de tand gevoeld?

je moet iig je studie terug betalen omdat je stopt

geld van ib niet aleeen wat je extra heb geleent!!!!!!!!!!!!!

Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 15:48:
Maar gingen die nog door met een andere opleiding of... ?

Nee, zij gingen een half jaar werken :)

Kijk, het is net wat sunoda zegt! Als je nu leent om een fatsoenlijke hbo-opleiding te bekostigen, dan kun je straks, wanneer jij je diploma op zak hebt, deze lening gemakkelijk terug betalen (Y)!

Je hebt veel meer aan een goede hbo-opleiding dan dat je nu gaat werken :jaja:! Misschien is het voor jou aantrekkelijker om geld te verdienen, maar wil je hogerop komen dan zul je bepaalde dingen goed moeten gaan afwegen!

Uitspraak van Salvina (F) op zondag 29 oktober 2006 om 15:50:
Je kan toch iets van studiepauze hebben ofzo? Tenminste dat dacht ik

Dit is idd mogelijk! Bijvoorbeeld door bijzondere omstandigheden, stage etc (Y)
Uitspraak van Weger op zondag 29 oktober 2006 om 15:56:
Leen iig niet van IBG!

Onderbouwing ?

Uitspraak van Weger op zondag 29 oktober 2006 om 15:56:
Leen iig niet van IBG!

Uitleg ? :P

Uitspraak van Salvina (F) op zondag 29 oktober 2006 om 15:57:
Al eens gewoon langs gegaan bij IB en daar de mensen eens aan de tand gevoeld?

Nope, wel bellen en schrijven maar dat haalt weinig uit.

Denk inderdaad dat ik maar even langsga. Als ze vervelend gaan doen trek ik ze wel even over de balie heen ;) O:)

Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 15:58:
Kijk, het is net wat sunoda zegt! Als je nu leent om een fatsoenlijke hbo-opleiding te bekostigen, dan kun je straks, wanneer jij je diploma op zak hebt, deze lening gemakkelijk terug betalen !

Je hebt veel meer aan een goede hbo-opleiding dan dat je nu gaat werken ! Misschien is het voor jou aantrekkelijker om geld te verdienen, maar wil je hogerop komen dan zul je bepaalde dingen goed moeten gaan afwegen!

Ik weet dat je gelijk heb ;) Denk inderdaad ook dat ik maar gewoon verder moet gaan, hard mn best moet doen. Eerst een langs de IB om te kijken wat er uit te slepen valt en dan maar erbij lenen :). Na magere jaren komen de vette
toch ? :D

Wordt nog wel even flink aanpoten dan want in de veronderstelling dat ik zou stoppen heb ik nog zo goed als niets gedaan voor mn tentamens morgen :$ :9

Bedankt allemaal :) :flower:
laatste aanpassing

Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 16:04:
Denk inderdaad ook dat ik maar gewoon verder moet gaan, hard mn best moet doen. Eerst een langs de IB om te kijken wat er uit te slepen valt en dan maar erbij lenen . Na magere jaren komen de vette toch ?

Bedankt allemaal

aub (Y)! En succes ermee (F)
Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 16:04:
Als ze vervelend gaan doen trek ik ze wel even over de balie heen

Vooral doen, dan is vaak ineens heel eel WEL mogelijk ;)

Wat studeer je eigenlijk? Ben een errug nieuwschierig mens o:)

Uitspraak van Salvina (F) op zondag 29 oktober 2006 om 16:06:
Wat studeer je eigenlijk? Ben een errug nieuwschierig mens

Sociaal Pedagogische Hulpverlening :D Echt ontzettend leuk :) Jij dan ? Ik ben net zo nieuwsgierig hoor ;)
Hoger juridisch onderwijs,zit nu in propedeusejaar en heb mogelijkheid om volgend jaar al naar de uni te gaan, dus dat zal ook wel flink tegenwerken in de centen :(
laatste aanpassing

Uitspraak van Salvina (F) op zondag 29 oktober 2006 om 16:10:
Hoger juridisch onderwijs,zit nu in propedesejaar en heb mogelijkheid om volgend jaar al naar de uni te gaan, dus dat zal ook wel flink tegenwerken in de centen

Zitten wij even in t zelfde schuitje ;) Liefst ga ik psychologie doen op de uni maar ja...

Leuke opleiding ?

Je zou verdomme bijna een fonds oprichten, help sjaap en mis-poes de studie door :D Delen we de winst wel ;)
Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 16:14:
Leuke opleiding ?

Echt veel studeren, dat wel. Maar vind de meeste stof niet echt saai. "t was voor mij een wilde gok om dit te doen. Hiervoor spw gedaan dus...

Liefst ga ik psychologie doen op de uni maar ja...

Psychologie heb ik ook nu, moeilijk maar wel interessant.

Dus het word op de uni nederlands recht of psychologie en criminologie. Als ik mijn P haal dan :P

Je zou verdomme bijna een fonds oprichten

Hoezo bijna? ;)

help sjaap en mis-poes de studie door

Juist (Y)

Uitspraak van Salvina (F) op zondag 29 oktober 2006 om 16:17:
Echt veel studeren, dat wel. Maar vind de meeste stof niet echt saai. "t was voor mij een wilde gok om dit te doen. Hiervoor spw gedaan dus...

Zo joh hoe kom je van spw daar terecht dan :o

Psychologie is verdomd interessant ja :) Maar lastig !

Uitspraak van Salvina (F) op zondag 29 oktober 2006 om 16:17:
Als ik mijn P haal dan

Pfff hier nog 1 :P ALS ja...ach we hopen er maar t beste van :) (Y) Morgen mn eerste tentamens, ik zie wel wat t word :) Mocht je ook tentamens hebben morgen, succes !
Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 16:20:
Zo joh hoe kom je van spw daar terecht dan

"iets" met mensen vond ik altijd wel al leuk. Dus ben spw gaan doen. Niet omdat ik dat wilde, maar hoorde dat zoveel mensen daarheen gingen, en toen ben ik maar gevolgd. Ik wist toch niet wat ik precies wilde. En zo deed ik tenminste iets, ging me trouwens erg goed af :P

Ja en dat recht... 'T kriebelde al heel lang, maar dacht eigenlijk dat dat toch niet voor mij weggelegd was. Ben niet echt een studiebol enzo o:) En toen het einde van spw in zicht was moest ik toch iets he ;)
Dus dacht, gewoon proberen, wie weet wat 't brengt...

Maar geen spijt van, Meeste stof interessant, gaat me tot nu toe goed af allemaal :)

Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 16:20:
Mocht je ook tentamens hebben morgen, succes !

Dankje, maar ik heb ze pas volgende week :cheer: Dus denk dat jij 't succes even wat beter kan gebruiken (F)
laatste aanpassing

Uitspraak van Salvina (F) op zondag 29 oktober 2006 om 16:26:
Ja en dat recht... 'T kriebelde al heel lang, maar dacht eigenlijk dat dat toch niet voor mij weggelegd was. Ben niet echt een studiebol enzo En toen het einde van spw in zicht was moest ik toch iets he
Dus dacht, gewoon proberen, wie weet wat 't brengt...

Ik krijg komende periode ook recht lessen en ik kan minors kiezen waarin ik recht krijg ( ofzo iets :D t is me verteld maar ik was iets interessanters aan t doen ) Lijkt me erg leuk :jaja: ! Mooi dat t je zo gemakkelijk afgaat allemaal (Y). Hopelijk blijft dat zo en zit jij volgend jaar lekker op de uni ;)

Uitspraak van Salvina (F) op zondag 29 oktober 2006 om 16:26:
Dus denk dat jij 't succes even wat beter kan gebruiken

Hehe thnx, dan krijg je t volgende week wel weer van me terug ;)
laatste aanpassing

je moet gewoon verder gaan met studeren
want je krijg er als je daderlijk je diploma heb meeer geld dan iemand zonder diploma.
neem dan een lening kan je later wel terug betalen
Uitspraak van verwijderd op zondag 29 oktober 2006 om 16:31:
Mooi dat t je zo gemakkelijk afgaat allemaal

heb pas 1 tentamen gehad, maar wel voldoende.

Bedoelde meer 't studeren thuis. Heb nog nooit echt geleerd voor iets. zeker niet als 't geen toets was :bloos:
Maja dat moet nu wel anders he...

t is me verteld maar ik was iets interessanters aan t doen

Ah ja, op die fiets :)

Hehe thnx, dan krijg je t volgende week wel weer van me terug

Graag :[
Heb zelf ook HBO gedaan en als ik geen gebruik had gemaakt van de studiefinanciering had ik het ook niet kunnen betalen!
Je studiefinanciering wordt bepaald naar de hoogte van het inkomen van je ouders/verzorgers. (Die financiering vraag je dan aan bij de IB-Groep en dan krijg je formulieren thuisgestuurd.)
Als dat inkomen gewoon erg laag is, dan krijg je de gewone beurs als het ware, plus nog een aanvullende beurs. Hier zitten wel consequenties aan vast als het gaat om geld terug betalen dacht ik zelf. Maar als je in september begonnen bent met die studie, hoef je na 2 maand niets terug te betalen. Dat hoeft namelijk niet als je besluit te stoppen voor het eind van januari als ik het goed heb. Stop je na het eind van januari, dan moet je wel een schuld afbetalen inderdaad, want je kan studiefinanciering gewoon zien als een soort lening.
Wel moet je het studiejaar ook gewoon proberen te halen als je van plan bent om toch door te gaan na twee maand, want als je het jaar (het eerste jaar wel te verstaan) niet hebt gehaald (zoals ik) moet je ook een deel weer terugbetalen. Grrrrrr :[ Leve het studeren!!! :S
laatste aanpassing