Partyflock

Forumonderwerp · 905719
Frankrijk verbiedt roken in openbaar

Uitgegeven: 8 oktober 2006 20:57
Laatst gewijzigd: 8 oktober 2006 23:41

PARIJS - In Frankrijk is het roken in openbare gelegenheden vanaf 1 februari verboden. Voor horecagelegenheden geldt een overgangsregeling tot 1 januari 2008. Dat kondigde de Franse premier Dominique de Villepin zondag aan. De horeca kan speciale rookruimtes inrichten, maar horecapersoneel kan niet worden verplicht daar te werken.

Ruim driekwart van de Fransen is voorstander van een rookverbod in openbare gelegenheden, bleek uit een peiling begin dit jaar. Ongeveer een derde van de Fransen rookt.

De Franse regering zal jaarlijks ongeveer honderd miljoen euro reserveren om Fransen actief te helpen om te stoppen met roken.

:respect:
moet overal ter wereld zo zijn
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 6 februari 2007 om 19:16:
ik vind het gewoon goor om iemands rook in te ademen terwijl ik daar niet om gevraagd heb.

we ademen continu stoffen in van anderen. je wil niet weten wat voor smerigs je op een dag allemaal naar binnenhapt. een sigaret meer of minder maakt geen verschil daarin.

Uitspraak van waakschaap op dinsdag 6 februari 2007 om 19:18:
we ademen continu stoffen in van anderen. je wil niet weten wat voor smerigs je op een dag allemaal naar binnenhapt. een sigaret meer of minder maakt geen verschil daarin.

Zo kan ik er ook verzinnen ja. Ik merk het zeker wel al krijg ik tijdens een lekkere maaltijd ineens zo'n gore lucht m'n longen ingestuurd. Ik kan tijdens een gesprek niet eens m'n zinnen afmaken al adem ik iemands rook in (alleen bij het uitgaan heb ik daar na een uur geen last meer van want dan ben ik er aan gewend).
ik vind het gewoon goor om iemands rook in te ademen terwijl ik daar niet om gevraagd heb. En nu niet gaan zeggen van dat ik niet verplicht ben om daar te gaan staan. Dat zeg je ook niet tegen slachtoffers van een bomaanslag

Erg drastische vergelijking als je het mij vraagt. Mja...

In de kroeg wordt nu eenmaal gerookt net zo hard als er wordt gedronken. Dat weet je, dit is al eeuwen zo en zal ook zo blijven. Vroeger was het juist de reden waarom mensen naar een kroeg gingen en dit beeld gaat niet weg als je het mij vraagt. Er wordt momenteel al erg veel (wel terecht) gevraagd van de rokers (denk aan rookpalen op het perron enzo.) en ik vind niet dat ze het mogen verbieden om rokers niet meer te laten roken in de kroeg.
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 6 februari 2007 om 19:22:
Zo kan ik er ook verzinnen ja. Ik merk het zeker wel al krijg ik tijdens een lekkere maaltijd ineens zo'n gore lucht m'n longen ingestuurd. Ik kan tijdens een gesprek niet eens m'n zinnen afmaken al adem ik iemands rook in (alleen bij het uitgaan heb ik daar na een uur geen last meer van want dan ben ik er aan gewend).

:aai:

en wanneer word je volwassen?

Ik zeg ook niet dat ze het moeten verbieden hoor;) Maar ik zou het wel prettiger uitgaan vinden. Ik lig er niet wakker van al komt dat verbod er niet:)
Maar ik zag 2 weken geleden bijvoorbeeld 2 vrouwtjes en een kindje van een jaar of 3 aan tafel zitten in een eetcafé, en dat kindje mocht van die 2 vrouwtjes gezellig hun rook in ademen. Dát zijn de dingen van roken waar ik me wel veel aan erger, wat betreft dat soort situaties mogen ze het van mij gauw verbieden. Maar tijdens het uitgaan ja ach ik ben dan zoiezo al niet gezond bezig, maar denk wel dat ik langer door kan gaan als ik niet steeds die rook heb hoeven inademen:)
Dat voorbeeld over die 2 vrouwen is zeker een goed voorbeeld van hoe het nou niet moet. Dat is gewoon absurd. 'k heb zelf 2 neefjes van 1 en 3. Als die op bezoek en ik heb zin in een peuk dan ga ik gewoon buiten staan. Lijkt mij niet meer dan logisch. Roken in een restaurant vind ik persoonlijk ook vies. Zelf rook ik dan niet, want het is gewoon walgelijk als je rooklucht ruikt terwijl je zit te eten. ook dan ga ik netjes buiten staan :)

zeer goede zaak.
maar het begint met het financieel steunen van de stoppende rokers, goed bezig frankrijk :respect: