Partyflock

Forumonderwerp · 898253

Telegraaf.nl

Bot: geduld is op met Iran

LAPPEENRANTA - Volgens minister Ben Bot (Buitenlandse Zaken) is het geduld van Europa met Iran, dat doorgaat met het verrijken van uranium, op. „Ook aan onze eigen publieke opinie moeten we laten zien dat we niet terug zullen deinzen voor stevige maatregelen en dat we niet met ons laten sollen”, zei minister Bot zaterdag na overleg met zijn EU-collega's in het Finse Lappeenranta.

„Maar ook aan onze eigen publieke opinie moeten we laten zien dat we niet terug zullen deinzen voor stevige maatregelen en dat we niet met ons laten sollen”, aldus Bot. Solana gaat de komende twee weken meerdere gesprekken voeren met de Iraanse onderhandelaar Ali Larijani, omdat er volgens Bot een verheldering nodig is van de Iraanse positie over het uraniumprogramma.

Iran had donderdag een deadline laten verlopen van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties, die van het land had geëist dat het per 31 augustus zou stoppen met het verrijken van uranium. Volgens Iran is het programma bedoeld om energie te produceren maar de Verenigde Staten en Europa vrezen dat Iran uiteindelijk het verrijkte uranium wil gebruiken voor een atoomwapen.

Volgens Bot ziet Solana „ruimte voor het toch tijdelijk stopzetten door Iran van het verrijkingsproces”. „Maar we laten ons niet eindeloos aan het lijntje houden”, aldus Bot. Solana zal over twee weken rapporteren aan de EU-ministers.

Bot zei dat de gesprekken van Solana met Larijani „zo snel mogelijk” resultaten moeten opleveren, maar hij ontkende dat 15 september, als de EU-ministers weer bijeenkomen, gezien moet worden als een deadline. Mogelijk houdt Solana zijn eerste gesprek met Larijani komende dinsdag al.

De dreiging van sancties moet volgens Bot samengaan met een dialoog met Iran. De EU-landen gaan zich de komende twee weken beraden op die mogelijke sancties. Daarbij kan gedacht worden aan het niet langer verlenen van visa aan de top van het Iraanse regime en over een verbod op de export van goederen die door Iran gebruikt kunnen worden voor het verrijkingsprogramma.

Een Nederlander die Iran zat wordt, mag is tijd worden.
Uitspraak van Sjaak Klapkaak op maandag 18 september 2006 om 21:57:
wat ben je weer opvallend mild over deze gruwelijke oorlogsmisdaden van de kant van de vs.

de vs had voor het moment dat ze de bommen gooide allang de overhand in de strijd, het slagveld was beperkt tot een paar eilanden in de pacific,de voorraaden van japan waren aan het uitputten(zowel materieel als qua manschappen) en japan was vrijwel alleen nog maar bezig eigen terrotorium te verdedigen, bijna alle de door japan veroverde gebieden waren allang heroverd door de geallieerden die bommen op hiroshima en nagasaki waren gewoon een xperiment van de vs om te kijken hoe dat nou in zn werk gaat zon atoombom op dichtbevolkte gebieden.

bovendien had japan zich na de 1tse atoombom al overgegeven alleen ging de vs niet met de japanse voorwaarden akkoord en gooide zonder verder te zoeken naar een diplomatieke oplossing, de 2de op nagasaki

Je probeerd met iets toe te schuiven wat alleen aansluit bij jouw denkbeelden, en niet de mijne

De tweede wereldoorlog was veel meer dan de strijd tussen de VS en Japan, en niet alleen japan maar ook de VS had het erg moeilijk met een strijd op twee fronten, en had ook niet erg veel bronnen meer om uit te putten, maar dit wisten beide landen niet echt van elkaar, en heel WOII had wellicht nog vele malen langer geduurd en vele miljoenen extra doden gekost, dat is zelf met redelijk grote zekerheid te zeggen.

Als dat het geval was geweest dan had je hier ook niet kritiek kunnen uiten op de VS :jaja: want dan waren je grootouders misschien wel ook gedoodt in een voortdurende strijd.

Hoe slecht die kernbommen ook zijn geweest, het heeft hoogst waarschijnlijk ook veel erger voorkomen. En ja kan het een experiment noemen, maar het was oorlog. Dan doen beide partijen helaas alles om te winnen. Als Japamn de middellen had gehad dan hadden ze de kerbom zeer zeker ook ingezet. En de duitsers hadden het ook ingezet als ze een paar maanden meer tijd hadden gehad.

En ondanks het leed wat Japan is aangedaan zijn ze op zich nu veel beter af. Het leed blijft, maar wordt verzacht door de zeer grote welvaart die het land nu heeft, en dat komt ook deels omdat de VS veel heeft geinvesteerd in dat land.

Misschien wordt het weer tijd dat er een tweede wereldmacht opkomt (zal china wel woorden) nu is er maar 1 hoge boom om de "linke-passaatwinden" op te vangen.
Uitspraak van Thijs-BK op maandag 18 september 2006 om 22:49:
De tweede wereldoorlog was veel meer dan de strijd tussen de VS en Japan, en niet alleen japan maar ook de VS had het erg moeilijk met een strijd op twee fronten, en had ook niet erg veel bronnen meer om uit te putten, maar dit wisten beide landen niet echt van elkaar, en heel WOII had wellicht nog vele malen langer geduurd en vele miljoenen extra doden gekost, dat is zelf met redelijk grote zekerheid te zeggen.

we hebben het hier over augustus 1945 duistland had zich maanden geleden al overgegeven dus van een twee fronten oorlog was uberhaupt geen sprake meer.

bovendien wist de vs dondersgoed dat japan op in storten stond ze waren in die laatste jaren in vrijwel elke militaire laag geïnfiltreerd.

je rechtvaarigt hier het gebruik van de atoombom terwijl zelfs amerikaanse histroici het met elkaar eens zijn dat iig die 2de overbodig was en gold als een experiment.

Uitspraak van Thijs-BK op maandag 18 september 2006 om 22:49:
Je probeerd met iets toe te schuiven wat alleen aansluit bij jouw denkbeelden, en niet de mijne

deze zin vind ik vreemd mag je me is uitleggen wat je met mijn denkbeelden bedoelt.
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op maandag 18 september 2006 om 22:23:
Uitspraak van Teknologix_ op maandag 18 september 2006 om 22:14:
Hoop ik ook, maar in het begin was hitler ook niet dom. Grootheids waanzin is ook iets waar meer mensen last van hebben/hadden.

om met je eigen woorden te reageren; ook Venezuela is geen dictatuur. Voordat Chavez het parlement zover krijgt om de Antillen aan te vallen mag hij eerst met argumenten aankomen. Ik vind het vergezocht.

(y) Goed bezig!
Uitspraak van Sjaak Klapkaak op maandag 18 september 2006 om 23:11:
we hebben het hier over augustus 1945 duistland had zich maanden geleden al overgegeven dus van een twee fronten oorlog was uberhaupt geen sprake meer

en wil dat den meteen zeggen dat alles weer op normaal peil is qua materiaal / manschappen bevoorrading, munutie enz??

Uitspraak van Sjaak Klapkaak op maandag 18 september 2006 om 23:11:
je rechtvaarigt hier het gebruik van de atoombom terwijl zelfs amerikaanse histroici het met elkaar eens zijn dat iig die 2de overbodig was en gold als een experiment

ik rechtvaardig helemaal niets, dat maak jij ervan.

Ik zeg wel dat je wel rekening moet huden met het feit dat zonder een atoombom WOII hoogst waarschijnlijk veel langer had geduurd en dat er dus misschien nog wel vele miljoenen doden extra hadden kunnen vallen, keur jij dat dan ook goed?

De kans is zelfs aanwezig dat je zelf dan niet eens had bestaan. die mogelijkheid is er gewoon.
Uitspraak van Thijs-BK op dinsdag 19 september 2006 om 12:35:
en wil dat den meteen zeggen dat alles weer op normaal peil is qua materiaal / manschappen bevoorrading, munutie enz??

dat wil zeggen dat wat jij zei over een tweefrontenoorlog op dat moment onzin is.

Ik zeg wel dat je wel rekening moet huden met het feit dat zonder een atoombom WOII hoogst waarschijnlijk veel langer had geduurd en dat er dus misschien nog wel vele miljoenen doden extra hadden kunnen vallen, keur jij dat dan ook goed?

De kans is zelfs aanwezig dat je zelf dan niet eens had bestaan. die mogelijkheid is er gewoon.

wat een bullshit

als je je verdiept inde geschiedenis zul je zien dat japan op het moment van het gooien van de atoombom vrijwel alleen nog maar bezig was met het eigen terrotorium te verdedigen. de atoombom heeft de strijd hoogstens een aantal maanden verkort.

deze zin is dus helemaal op onzin gebaseerd:

aangezien ik in nederland ben geboren net als mn grootouders en niet in japan of in de buurt ervan .de duisters waren toen al verslagen dus de atoombom kan op geen enkele manier effect hebben gehad of ik nu zou bestaan of niet.
laatste aanpassing
Uitspraak van Sjaak Klapkaak op dinsdag 19 september 2006 om 12:45:
dat wil zeggen dat wat jij zei over een tweefrontenoorlog op dat moment onzin is

Tweefrontenoorlog was qua logisitek nog gaande, dat is waar ik op doelde (had dus duidelijker moeten zijn)
wat een bullshit

als je je verdiept inde geschiedenis zul je zien dat japan op het moment van het gooien van de atoombom vrijwel alleen nog maar bezig was met het eigen terrotorium te verdedigen. de atoombom heeft de strijd hoogstens een aantal maanden verkort.

deze zin is dus helemaal op onzin gebaseerd

Waarop bazeer jij dit dan?? We hebben geen kristallen bol, maar de mogleijkheid was er zeker wel dat de oorlog misschien nog wel jaaaaren voort had kunnen duren, met het (on)nodige aantal slachtoffers van dien.

Het heeft geen zin om elkaars standpunt dan voor onzin it te maken, want het kan beide mogelijk zijn :jaja:

aangezien ik in nederland ben geboren net als mn grootouders en niet in japan of in de buurt ervan .de duisters waren toen al verslagen dus de atoombom kan op geen enkele manier effect hebben gehad of ik nu zou bestaan of niet

Dat had het dus wel, theoretisch gezien wel gekund, stel dat de oorlog toch nog door was gegaan, dan had het zomaar gekund dat je niet eens had bestaan. In mijn geval zouden bijvoorbeeld mijn grootouders ervoor kunnen kiezen om pas later aan kinderen te beginnen, wat dan in hele andere kinderen had opgeleverd, die ook weer andere partners hadden gekozen en zo zou ik dus niet hebben bestaan.

Hoe je het went of keert, het is heel erg goed mogelijk dat een atoombom aan de andere kant van de wereld invloed heeft gehad op de stabiliteit waardoor mensen na de oorlog eerder zijn begonnen met de baby-boom (die wellicht later was begonnen als de oorlog voort had geduurt zonder atoombom).
Misschien volgje het niet helemaal, maar dat is dan jammer.