Partyflock

Forumonderwerp · 859824
Negerzoen wordt afgeschaft

Uitgegeven: 23 maart 2006 07:19
Laatst gewijzigd: 23 maart 2006 07:40

TILBURG - De Tilburgse koekfabrikant Van der Breggen verandert de naam van de door de onderneming gemaakte negerzoenen in 'Buys Zoenen'. Het bedrijf geeft daarmee gehoor aan de kritiek dat de naam van de lekkernij racistisch zou zijn.

"Buys Zoenen zijn de opvolgers van onze alom bekende negerzoenen, die al 86 jaar populair zijn bij jong en oud", stelt het bakkersbedrijf op zijn website. "Na zorgvuldig markt-, merk-, en consumentenonderzoek vonden we het tijd de productnaam te moderniseren. Sommige mensen vinden het jammer dat de naam negerzoenen verdwijnt, omdat ze die al zo lang kennen. Er zijn echter ook mensen die minder enthousiast zijn over de benaming. Daar hebben we alle begrip voor. Buys Zoenen moeten zijn voor iedereen."

Slavernij

Het bedrijf doelt onder meer op de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname die Van der Breggen had verzocht de naam te wijzigen omdat het een belediging zou zijn voor alle zwarte mensen.

De nieuwe zoenen liggen vanaf half april in de winkel. De naam Buys verwijst naar de producent van de ronde schuimbollen met koek en chocola die eind jaren negentig door Van der Breggen werd overgenomen.

:cheer:

bron is www.nu.nl

voor de gastenboek http://www.stichtingeerenherstel.nl/index.php?id=375
laatste aanpassing
Het is gewoon belachelijk een slaat nergens op!
Die mensen moeten echt een leven gaan zoeken en met iets nuttigs bezig gaan houden.

Maar het argument van hun is dus dat het woord "neger" kwetsend en negatief zou zijn voor de zwarte medemens.

Kan iemand mij hier dan uitleggen waarom ik (als ik perongelijk een keer langszap op de BOX) bij veel raps en rnb liedjes vaak het woord "nigger"/"niggah" hoor?!

:vaag:

Wij worden hier gewoon gediscrimineerd omdat wij het niet mogen zeggen en hun wel :'(

:P:P:P

ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten verzinnen.... ppfff wat een onzin
Beetje overdreven dit alles,....Heb ook niet alle commentaren gelezen maar zeg even wat ik ervan vind.

Mensen gaan zich steeds meer druk maken om de kleinste dingen. Ik bedoel wat maakt het uit. Het is maar een naam. Als dit zo door gaat ondergaan dingen zoals Chineese kool,etc... ook een heuse naamsverandering. wie maakt zich nou druk om een dergelijk iets. Mensen die zich hier druk over kunnen maken zijn of heel onzeker of heel dom. mensen doe ff normaal

wat gaat het heen met nederland :no:
Uitspraak van Satanica op zaterdag 25 maart 2006 om 00:20:
Ik snap niet dat de fabrikant de naam veranderd en er geen problemen mee heeft en dat heel Nederland weer wat te zeiken heeft...

Nederlanders en het zeiken over "tegenwoordig mag je helemaal niets meer"...

Ben je zelf niet Nederlands dan?

Blanke vla :@
hmmmm ;)(l)
Zou natuurlijk ook een stunt van die fabrikant kunnen zijn!!!! Iedereen heeft het nu over NEGERZOENEN,.....slim reclame spel als je het zo mag zien. denk er maar eens over na, heb ik net ook gedaan!
wat een enorm mierenneukerig gezeik allemaal weer over de naam "negerzoen".
Ik vind de naam "neger" echt allesbehalve negatief, negers (ook in mijn omgeving) gebruiken het zelf ook constant! Heel wat anders is als je het over "nikker" hebt, dan zou ik het nog begrijpen. Dat is echt een scheldwoord.

het wordt echt steeds gekker in dit land :S
Lekker zielig! moeten de Joden nu dan ook opeens gaan zeuren over Jodenkooken???
Uitspraak van Ilike2party op zaterdag 25 maart 2006 om 14:45:
Kan iemand mij hier dan uitleggen waarom ik (als ik perongelijk een keer langszap op de BOX) bij veel raps en rnb liedjes vaak het woord "nigger"/"niggah" hoor?!

Hierin Rotterdam Crooswijk is het heel normaal om als vrienden onder elkaar, mekaar kankergek te noemen.

Als ik dit tegen een vreemde doe, voeltie zich denk ik beledigt...

Snapt u het principe een beetje ;)
ik blijf het zeggen.....wij nederlanders hebben hier geen fuck meer te vertellen.... als hier tegenwoordig ook maar iets een beetje rascistisch lijkt word het verboden.... en als wij het ergens het niet mee eens zijn word er geen fuck aan gedaan. ergens klopt dat niet
Uitspraak van RengdengFeng op zaterdag 25 maart 2006 om 18:44:
Blanke vla

blanke lak :/
spi-nazi

enz

beetje te zielig allemaal!

Je zal maar niets beters te doen hebben :S

Flauwekul, van het nederlands cultuur blijft niks meer over :no:
laatste aanpassing

Uitspraak van verwijderd op zondag 26 maart 2006 om 11:47:
Je zal maar niets beters te doen hebben

Flauwekul, van het nederlands cultuur blijft niks meer over laatste aanpassing 26 maart 2006 11:48

:yes:

Duizenden mensen sterven van de honger maar daar maken we ons niet druk om :no:
Dat kan pas wanneer de negerzoen een andere naam heeft, te triest

Uitspraak van verwijderd op zondag 26 maart 2006 om 11:47:
Flauwekul, van het nederlands cultuur blijft niks meer over

i know, maar goed daar mag je niet over klagen want dan discrimineer je toch?
Als ik op vakantie gaat naar een ander land hou ik me ook aan de regels en pas me aan hun cultuur.

En wie worden hier eigenlijk gediscrimineert, ja de nederlanders zelf. Zelfs uit de cijfers is gebleken dat meerdere mensen daar over klagen (kwam me vriend toevallig mee)

Nou net hier in de edah, riep ik dus gewoon (ff express loeihard) Waar staan de negerzoenen!!!!!En ik woon in spangen en alle surinamers die daar stonden, moesten er alleen maar om lachen..dus begrijp er eerlijk gezegt geen zak van.
en wat dan met de negerhut van oom tomba :\

Kom schat ik heb zin om te zoenen ,
is goed mop ga jij naar de supermarkt dan ?

:/

Nog een voorbeeld: Er worden Islamitische scholen gebouwd in Nederland, hierdoor voel ik me gediscrimineerd maar dat is ook net zo met de christelijke basisscholen... Ik weet niet waar ze mee bezig zijn daar in Den Haag maar zo helpen ze de samenleving helemaal niet, Nederland staat bekend om zijn vele culturen in het land, maar snel zal het nederlandse verdwijnen!

Dat krijg je nou met rijkelui die de politiek in stappen en niet eens weten wat er speelt in de maatschappij omdat ze zelf altijd in een beschermde mileu hebben geleefd en toch nooit met het echte leven in aanraking komen :/

Balkenende wil dat Nederland een grote culturele samenleving wordt maar hij en zijn kornuiten zorgen er voor dat iedereen elkaar steeds meer haat.
laatste aanpassing
Ik vind het erg triest als ze echt doorzetten met het veranderen van de naam: negerzoen. Als je het woord negerzoen gaat veranderen, dan moet je ook de namen zoals jodenkoek, moorkop, zwarte piet, etc. gaan veranderen. Het woord negerzoen is niet rasistisch bedoeld, ik snap dan ook niet dat sommige mensen zich aangesproken voelen als we het hebben over negerzoenen.
laatste aanpassing

Uitspraak van . ..:: LaTiN AnGel ::.. . op zondag 26 maart 2006 om 16:02:
Ik vind het erg triest als ze echt doorzetten met het veranderen van de naam: negerzoen. Als je het woord negerzoen gaat veranderen, dan moet je ook de namen zoals jodenkoek, moorkop, zwarte piet, etc. gaan veranderen. Het woord negerzoen is niet rasistisch bedoeld, ik snap dan ook niet dat sommige mensen zich aangesproken voelen als we het hebben over negerzoenen

helemaal mee eens:D
En trouwens ze kennen het toch ook van de positieve kant bekijken of niet soms
gastenboek is al offline ofzo :D
euh git

ik hou van negers :P
laatste aanpassing
ik hou van zoenen
Uitspraak van verwijderd op zondag 26 maart 2006 om 15:38:
Dat krijg je nou met rijkelui die de politiek in stappen en niet eens weten wat er speelt in de maatschappij omdat ze zelf altijd in een beschermde mileu hebben geleefd en toch nooit met het echte leven in aanraking komen

rijke lui die in de politiek stappen?
das altijd al zo geweest en da veranderd ook niet!

en t enige wat r speelt in hun maatschappij is hun achterzak... maar das toch ook wel een beetje logisch, jij probeert t zo goed mogelijk voor je eigen voor elkaar te krijgen, dat doen zij ook net zo, maar zij hebben gewoon meer macht.

Anyway, k geniet nog maar van een van me laatste negerzoenen :'(

Mogen deze dan wel???

Hoe gek kan het worden....negerzoenen, ze horen gewoon bij onze Hollandse maatschappij!

Ik at me vroeger dood aan die dingen!
Moet ik nu denken dat ik NEGERzoenen aan t eten ben?:
BELACHELIJK TOCH? :devil:

zo zie je maar weer dat die buitenlanders ONS landje over aan het nemen zijn! de naam 'negerzoen' bestaat en zo veel jaar, en nou zou het in een keer veranderd moeten worden omdat het zogenaamd racistisch is?

Uitspraak van HouseBabe op maandag 27 maart 2006 om 15:46:
BELACHELIJK TOCH?

idd en niet anders :vaag:
Gaat weer helemaal nergens over! Dit kan alleen maar in Nederland! Iets is al gauw racistisch in dit land!

Artiest D-Chrisis
nog ff en we moeten sinterklaas vieren zonder zwarte pieten..

FLIKKER TOCH EEN EIND OP MET BULSHIT MAN!!!
Uitspraak van verwijderd op maandag 27 maart 2006 om 16:14:
FLIKKER TOCH EEN EIND OP MET BULSHIT MAN!!!

Mooie uitspraak !
ik zag net in de winkel dat iemand blanka vla kocht idd.
Dat KAN toch niet meer in deze tijd???????? :o
ik voelde me echt zwaar gediscrimineerd gewoon!! :x
laatste aanpassing

tja komen ze nu mee, slaat echt weer alles dit :frusty:

Uitspraak van verwijderd op maandag 27 maart 2006 om 16:14:
nog ff en we moeten sinterklaas vieren zonder zwarte pieten..

en dit zal zo idd niet lang meer duren :no:
waar maakt men zich druk over, net of deze naam met het idee om te discrimineren is bedacht..

Waarom word negerzoen afgeschaft? Blanke vla word toch ook niet afgeschaft!!! Ik vind het onzin.
als je wil discrimineren doe je dat toch wel
dat wordt echt niet meer door een negerzoen ofzo hoor hahahahaha:o
eigenlijk is het gewoon zielig als je erover nadenkt:o

was de volgende??

jodekoeken?
gaat tog veel te ver dit..
gaan ze nie ook met witte pieten beginnen ipv van zwarte?:S
Uitspraak van B*R*O*E*K [NL] op maandag 27 maart 2006 om 23:26:
gaan ze nie ook met witte pieten beginnen ipv van zwarte?

op de nederlandse antillen hebben ze paarse en groene dit jaar in nederland de roze zeker
Uitspraak van kaaskop2005 op dinsdag 28 maart 2006 om 00:04:
dit jaar in nederland de roze zeker

euhm nou
is dat nou doorgeslagen emancipatie ofso? wat een achterlijk gezeik zeg om een lekkernij .. we zouden echt beter moeten weten. . typisch nederlands dit.. zeiken en muggenziften ..

Dom gezeik :\

ik vind het maar belachelijk hoor.
straks is het nederlandse feest, sinterklaas en zwart piet ook verboden!!

Uitspraak van marloes loves op zaterdag 25 maart 2006 om 11:19:
jodenkoeken dan en afrikaantjes

ja en blanke vla..

ik vind dit echt :frusty: dingen
96% van nederland is tegen....

echte democratie weer

neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger neger

:[ dat et heel veel mag kwetsen :[

ach ja sommige mensen hebben echt geen leven meer. Hebben ze niets beters te doen. Dan zou alles verandert moeten worden.

Blanke vla
Jodenkoeken
en ga zo maar door

Wat is nou racisitisch aan een negerzoen, dan maak je er toch lekker een blanke zoen van. Wie maakt dat nou uit. Ze bedenken steeds iets nieuws
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 maart 2006 om 17:05:
straks is het nederlandse feest, sinterklaas en zwart piet ook verboden!!

volgens mij waren er al klachten geweest over zwarte piet :P
Lus die dinge toch niet:/
negerzoenen blijven negerzoenen lekker die negerzoenen :p
laatste aanpassing
tegenwoordig is alles rasistisch...gezeik allemaal :vaag:

Doe mij dan maar een Nikkepik :/

Uitspraak van Hubert op dinsdag 28 maart 2006 om 21:00:
volgens mij waren er al klachten geweest over zwarte piet

Ja dat is zo ja. echt belachelijk!!

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 maart 2006 om 17:07:
ja en blanke vla..

nah!!
zo kan je alles wel gaan verbieden!!
waarom de manieren van Nederland veranderen!!