Uitspraak van verwijderd op woensdag 14 december 2005 om 23:52:En kan iemand een goed plaatje vinden?
laatste aanpassing
Kijk dat is nou een super plaatje,nu snap ik ook waarom er maar een 1.3 liter voor nodig is,hij ontsteekt zwaar gecomprimeerd en alles wordt in 1 keer ontstoken als ik het goed begrijp...
Hoe zit zo'n ding met toeren dan? 3x zoveel, of juist niet?
Ben benieuwd hoe dat rijdt, ken wel iemand met een RX8, maar das een kutwijf, mag vast ni ff proberen
denk trouwens niet dat je er veel van merkt...
Hoe zit zo'n ding met toeren dan? 3x zoveel, of juist niet?
Ben benieuwd hoe dat rijdt, ken wel iemand met een RX8, maar das een kutwijf, mag vast ni ff proberen
het ding maakt zowieso veel meer toeren
aangezien je met 1 "cilinder" rijdt zul je een minder uitgespreid vermogen hebbe aangezien een 4cil heeft 4 ontstekingen op 4 (kan ook 2 zijn) verschillende momenten... meer gespreid vermogen over 1 rotatie. (mijn redenering
)
maar die dingen draaien zowieso meer toeren en ook heel ander geluid
in the fast and the furious 1 zien je trouwens nog een mooie fout
die don rijdt in een rooie MX8 en dan als hij lachgas inspuit zie je opeens een gewone motor met normale cilinders en kleppen??? 
aangezien je met 1 "cilinder" rijdt zul je een minder uitgespreid vermogen hebbe aangezien een 4cil heeft 4 ontstekingen op 4 (kan ook 2 zijn) verschillende momenten... meer gespreid vermogen over 1 rotatie. (mijn redenering
maar die dingen draaien zowieso meer toeren en ook heel ander geluid
in the fast and the furious 1 zien je trouwens nog een mooie fout
Uitspraak van verwijderd op donderdag 15 december 2005 om 00:31:vind het nogsteeds jammer dat de techniek niet verder toegepast word... weet iemand waarom
Omdat het eigelijk voor straatgebruik 3x niks is,hoog verbruik en veel slijtage
slijtage is een bullshit verhaal, de Renesys 1 motor van mazda die in de eerste reeks rx7 zit (die lelijke hoekige dingen) lopen nu 200.000 of meer. Menig benzine motor mag blij zijn als ie die afstand haalt!
tja... waarom 't dan niet verder word gebruikt... misschien is het wel duurder dan een conventionele motor om te fabriceren.... benzine verbruik word er zeker niet minder om... daar waar je in een gewone auto ongeveer 2000 toeren nodig hebt om weg te trekken, heeft de wankel er 4000 nodig vanwege het lage koppel... Een goeie caravan trekker is de motor niet.... maar juist door die hoge toeren wel een lekkere racer!!
duidelijke site:
http://www.monito.com/wankel/
tja... waarom 't dan niet verder word gebruikt... misschien is het wel duurder dan een conventionele motor om te fabriceren.... benzine verbruik word er zeker niet minder om... daar waar je in een gewone auto ongeveer 2000 toeren nodig hebt om weg te trekken, heeft de wankel er 4000 nodig vanwege het lage koppel... Een goeie caravan trekker is de motor niet.... maar juist door die hoge toeren wel een lekkere racer!!
duidelijke site:
http://www.monito.com/wankel/
laatste aanpassing
z'n motor heeft meer vermogen omda hij geen verlies heeft
een gewone cilinder heeft heeft best veel verlies
die gaan steeds omhoog en omlaag dus moet steeds afremmen omda tie weer de andere kant in moet en een wankel niet, die gaat gewoon door. (in het simpel uitgelegt)
het enige probleem van wankelmotor is da ze geen goede pakking (zuigerveer) ontworpe hebbe die helemaal goed afsluit (en ook zo blijft)
daarom gaan ze vaak na verloop van tijd wat olie verbruike
een gewone cilinder heeft heeft best veel verlies
die gaan steeds omhoog en omlaag dus moet steeds afremmen omda tie weer de andere kant in moet en een wankel niet, die gaat gewoon door. (in het simpel uitgelegt)
het enige probleem van wankelmotor is da ze geen goede pakking (zuigerveer) ontworpe hebbe die helemaal goed afsluit (en ook zo blijft)
daarom gaan ze vaak na verloop van tijd wat olie verbruike
laatste aanpassing
Nadelen:
De inwendige afdichtingen van de rotor zijn groot. Dit geeft moeilijkheden voor een optimale afdichting. Ook de materiaalkeuze hiervoor zal een blijvende ontwikkeling nodig hebben.
Door het grote inwendige oppervlak is er veel warmteverlies.
De verbrandingsruimte heeft een verre van ideale vormgeving wat een zeer nauwkeurige ontsteking vergt.
Er is een relatieve slechte thermodynamica als gevolg van de bovengenoemde punten van warmteverlies en de vormgeving van de verbrandingsruimte. Dit resulteert in een hoger brandstofverbruik.
Voordelen:
Omdat er een grote verbrandingsruimte aanwezig is tijdens de inlaatslag kan er veel mengsel aangezogen worden. Dit zal resulteren in een hoge prestaties.
Door bovengenoemd voordeel is de wankelmotor uitermate geschikt voor alternatieve brandstoffen zoals waterstof.
Er zijn weinig bewegende delen. Dit resulteert in een uitgebalanceerde loop van de motor.
Een lage motormassa door een klein aantal motoronderdelen.
Bij iedere omwenteling van de krukas is er een arbeidsslag. Dit werkt tevens mee aan een soepele loop van de motor. (zie hiervoor ook het arbeidsdiagram)
Geringe afmetingen zodat een kleine motorruimte voldoende is om een wankelmotor te kunnen plaatsen.
bron
De inwendige afdichtingen van de rotor zijn groot. Dit geeft moeilijkheden voor een optimale afdichting. Ook de materiaalkeuze hiervoor zal een blijvende ontwikkeling nodig hebben.
Door het grote inwendige oppervlak is er veel warmteverlies.
De verbrandingsruimte heeft een verre van ideale vormgeving wat een zeer nauwkeurige ontsteking vergt.
Er is een relatieve slechte thermodynamica als gevolg van de bovengenoemde punten van warmteverlies en de vormgeving van de verbrandingsruimte. Dit resulteert in een hoger brandstofverbruik.
Voordelen:
Omdat er een grote verbrandingsruimte aanwezig is tijdens de inlaatslag kan er veel mengsel aangezogen worden. Dit zal resulteren in een hoge prestaties.
Door bovengenoemd voordeel is de wankelmotor uitermate geschikt voor alternatieve brandstoffen zoals waterstof.
Er zijn weinig bewegende delen. Dit resulteert in een uitgebalanceerde loop van de motor.
Een lage motormassa door een klein aantal motoronderdelen.
Bij iedere omwenteling van de krukas is er een arbeidsslag. Dit werkt tevens mee aan een soepele loop van de motor. (zie hiervoor ook het arbeidsdiagram)
Geringe afmetingen zodat een kleine motorruimte voldoende is om een wankelmotor te kunnen plaatsen.
bron
Uitspraak van verwijderd op donderdag 15 december 2005 om 00:06:Ben benieuwd hoe dat rijdt, ken wel iemand met een RX8, maar das een kutwijf, mag vast ni ff proberen denk trouwens niet dat je er veel van merkt
Vraag aan FC3S hoe dat rijd die heeft een RX7.
Kijk maar op dit topic: https://partyflock.nl/topic/789595
Nadelen:
weet er nog wel een paar op te noemen
Vrij dure onderdelen, moeilijk verkrijgbaar
en je moet er een monteur bij hebben die verstand van z'n wankelmotor heeft
en die vind je niet in menig autogarage
Uitspraak van verwijderd op donderdag 15 december 2005 om 17:37:rijdt t nou lekker / anders ?
et rijdt heel direct wat gas betreft je moet een stijve voet hebben wil je beetje de zelfde snelheid blijven rijden
en hij is erg stug afgeveerd
conclusie voor mij geen rx7, rx8
doe mij maar een 6 cilinder van bmw
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op donderdag 15 december 2005 om 19:50:et rijdt heel direct wat gas betreft je moet een stijven voet hebben wil je beetje de zelfde snelheid blijven rijden
en hij is erg stug afgeveerd
beter toch.. lekker zenuwachtig..
kheb zelf een keer meegereden in een rx7 turbo2...pfffff dat gaat hard..
Uitspraak van verwijderd op donderdag 15 december 2005 om 17:37:rijdt t nou lekker / anders ?
hij is lekker snel op toeren
Uitspraak van verwijderd op donderdag 15 december 2005 om 00:39:veel slijtage
Das war einmal, in de tijd dat NSU nog bestond. Verhaal gaat dat NSU RO80-eigenaars, wanneer ze elkaar op de openbare weg tegenkwamen, een aantal vingers naar elkaar opstak, wat dan weer moest aangeven hoe vaak ze de motor al hadden laten vervangen...
Op zich best een mooie auto, als je bedenkt dat 'ie uit eind jaren '60/begin jaren '70 stamt...











