voor de liefhebber ook hier even de door Bassis en mij geschreven en voorgedragen speech, waarmee de dienst werd afgesloten:
Afgelopen zondag kregen wij beiden het meest vervelende nieuws dat we tot op heden te verwerken hebben gekregen. Een van onze allerbeste vrienden was er van het ene op het andere moment niet meer. Wij willen deze gelegenheid gebruiken om naar iedereen die hier aanwezig is duidelijk te maken, op welke manier wij vinden dat Alex het beste in ieders herinneringen kan voortleven.
Wij herinneren Alex als een veelzijdig persoon met ontzettend veel goede eigenschappen. Zijn buien en plannen wisselden met de dag, maar in alles was hij altijd even enthousiast. Zowel in z’n werk als in zijn privé leven ging hij er voor 200% tegenaan, met slechts één doel voor ogen: genieten. Stilzitten was er voor hem sowieso nooit bij. Als hij niet moest werken, dan ging hij wel langs bij vrienden of nodigde hij de hele bende bij hem thuis uit of ging hij naar een feestje, om daar al zijn vrienden te ontmoeten. En van vrienden had hij er veel, zoals jullie duidelijk kunnen zien. Vijanden had hij maar weinig, want zoals velen van jullie misschien wel weten, was het heel moeilijk om boos op hem te worden. Ook Alex zelf legde een eventuele ruzie snel weer bij. Als hij boos op je was, liet hij dat duidelijk merken, maar zodra hij zijn punt had gemaakt, was hij het daarna even snel weer vergeten en trok hij nog een biertje voor je open. Je hoefde in ieder geval nooit bang te zijn, dat hij iets voor je zou verzwijgen of tegen je zou liegen.
Vooral bij hem thuis, was het altijd dolle pret, met Alex als grote sfeermaker. Hij zag het als zijn taak om het iedereen naar z’n zin te maken en in lachen te laten uitbarsten. Z’n gezichtsuitdrukkingen en gekke bekken hielpen vaak aan mee, meestal zonder dat hij dat zelf doorhad. In zijn enthousiasme sprong hij vaak door het hele huis heen. Het huis werd dan ook vaak afgebroken door hem zelf. Een kenmerkende uitspraak van hem hier was ‘Zet de muziek even zachter want ik wil iets anders opzetten’, wat hij dan vervolgens 2 keer zo hard aanzette, zodat ook zijn volgens eigen zeggen ‘toch dove’ buurvrouw op volle teugen kon meegenieten.
Maar Alex was meer dan iemand waar je alleen feestjes mee vierde. Je kon bij hem altijd aanbellen als je met problemen zat, waarin hij dan zijn vaak uitgesproken mening, duidelijk te kennen gaf, daarbij maakte hij geen onderscheid in mensen die hij goed of minder goed kende. Ook zijn eigen emoties legde hij graag op tafel. Daarbij kon hij soms van de kleinste dingen het grootste drama maken, waarmee hij vaak niet onderdeed voor de gemiddelde Nederlandse soap-acteur.
Ondanks de onzekerheid over zijn buik, die hij soms uitte, vonden naar eigen zeggen alle vrouwen hem leuk en was iedereen verliefd op ‘m. In de praktijk bleek dit vaak wel mee te vallen, maar de relaties die hij had waren altijd heftig, doordat hij hier met een zelfde enthousiasme in op ging als in al het andere in zijn leven, maar waar zijn gevoelens vaak ook even wisselvallig waren. Wat het ene moment leuk was, was dat het volgende moment niet meer. Maar als hij een meisje echt leuk vond, ging hij daar helemaal voor.
Hetgeen ons van Alex het meeste bij zal blijven zijn echter zijn humor en zijn uitspraken. Alex kon als geen ander de meest onverwachte en onbegrijpelijke humor en onzin uitkramen. Vooral tegen het einde van het weekend. Vaak op die momenten deed hij zijn meest legendarische uitspraken, waarvan de volgende toch wel de meest bekende is:
‘Vogels vliegen van oost naar west berlijn en als je het niet gelooft, dan vraag je het maar aan mijn moeder, want die is zelf een vogel’
Maar Alex is waarschijnlijk ook de enige die zich zo ‘blij’ als een pauw voelde.
En ‘achter de regen schijt de zon’.
Zijn kijk op hoe hij zijn leven leidde verwoordde hij duidelijk als volgt:
‘Waar haal JIJ verdomme het lef vandaan om mij te vertellen wat IK moet doen’
Maar we sluiten deze speech af op de manier waarop Lex dat waarschijnlijk zelf zou doen:
‘Ik vind het leuk dat jullie er zijn, maar dit is MIJN huis en ik wil dat jullie NU allemaal je kleren uittrekken!!!’