Partyflock

Forumonderwerp · 780596
vandaag weer een interesante aflevering, over gebruikers van Speed/Crank

Duivelse drugs uit de eigen achtertuin
Crank veroorzaakt momenteel het grootste drugsprobleem op het Amerikaanse platteland. Crank, ook wel amfetamine of speed, is in vergelijking met bijvoorbeeld heroïne en cocaïne een erg goedkope drug. Het is namelijk gemakkelijk zelf te maken, met wat batterijen, medicijnen, ether en ammoniak. En je hebt maar een heel klein beetje nodig om erg lang high te worden en te blijven. Je wordt zeer actief, ook seksueel, en dit gevoel van welbevinden duurt soms wel 12 uur lang. Maar na een paar maanden stevig gebruik krijgt de gebruiker het aanzien van een trillend wrak. Paranoia slaat toe, hij hoort stemmen in zijn hoofd en om zich heen. De psychose heeft veel weg van het laatste stadium van alcoholverslaving, het delirium tremens.
De documentaire volgt drie verslaafde families en laat zien waarom deze drug zo moeilijk te weerstaan is, en op welke manier deze drug je lichaam en je leven ruïneert.

zeker kijken vanavond op sbs6
laatste aanpassing
Zo gast...kun je ook effe normaal doen? Je hoeft me niet gelijk een theemust te noemen hoor, chill eens effe zeg. :D

Ik reageer gewoon op jouw post, that's all, en zeg hoe het voor mij zit.

En verminderde bloedtoevoer ja, dat zijn die zogenaamde "hgaten" die je zag op die scan. Toevallig weet ik dat ja, mede vanwege mijn studie en een jarenlange interesse in dit soort onderwerpen.

Misschien moet je mn post nog eens lezen want je reageert nogal impuslief heb ik het idee.

Er zijn inderdaad veel jongeren die zuipen en snuiven en slikken. En in de meeste gevallen worden die jongeren ouder en trekt het allemaal weer bij. Net zo goed als dat dat dtoen met de Generation of Love eind jaren '60 is gebeurd.

Natuurlijk is het iets om bij stil te staan en natuurlijk zijn er consequenties aan verbonden. Maar jij overdrijft het mijns inziens gewoon danig. En dan spreek ik niet alleen uit eigen ervaring, maar meer vanuit mijn studie.

Dus voor je gelijk gaat lopen schelden kun je je ook een beetje inhouden en proberen te begrijpen wat ik hier neerpen, ok? :)
oelala pardonez moi mademoiselle.

het is theemuts en niet theemust.

het is impulsief en niet impuslief.

misschien had je beter een studie nederlands moeten doen.maar ja,ergens heb je wel gelijk,want het is ook goed gekomen met de mensen uit de jaren 60.

alleen wordt de wiet die vandaag de dag wordt gerookt zwaar gemanipuleerd,thc gehalte is wel een beetje hoog hoor.

en ik overdrijf niet danig(raarwoordlangnietgehoord)het is gewoon zo dat er nu veel meer mensen veel raarder en gevaarlijker reageren op drugs.

wat voor studie doe je eigenlijk?

theemuts is geen scheldwoord,theemuts.
:D Kom op zeg. Als je hier wat langer zat wist je dat ik met mijn geram op mn toetsenbord iets van 300 aanslagen per minuut haal :D en dan zitten daar wel eens typfoutjes tussen ja. Dat is niet hetzelfde als het niet beheersen van je grammatica of een beperkt vocabulaire hoor. ;) Dus daar hoef je me echt niet op te pakken. Met mijn taalgebruik is niets mis, integendeel.

En wat voor studie ik doe? Dat staat in m'n profiel. ;) Psychologie dus. Met een aantal modules in de richting van psychofarmacologie.

Dus ik weet wel een beetje waar ik over praat hoor. :) Ik denk dat jij dit soort zaken misschien wel teveel vanuit jezelf bekijkt. Omdat jij zelf gebruikt hebt (of nog steeds gebruikt?) en er wellicht de gevolgen van kent? Maar dat kun je niet generaliseren naar de rest van de mensen die wel eens een xct'je slikt natuurlijk.

Het is slechts gissen hoor, verder niets. Dus ik begrijp totaal NIET waarom je zo aanvallend reageert.

Ik ga hier enkel ikn op het topic en de reportage en geef daar mijn mening over. Niet meer en niet minder.

Anywayz, dit gaat een beetje offtopic nu. Ik wil best met je in discussie gaan maar dan wel op een normale manier aub. :)
Artiest {SHOWLIST artist 131933, 38686, 28145}
Uitspraak van thanatos op maandag 6 juni 2005 om 17:14:
oelala pardonez moi mademoiselle.

het is theemuts en niet theemust.

het is impulsief en niet impuslief.

misschien had je beter een studie nederlands moeten doen.maar ja,ergens heb je wel gelijk,want het is ook goed gekomen met de mensen uit de jaren 60.

alleen wordt de wiet die vandaag de dag wordt gerookt zwaar gemanipuleerd,thc gehalte is wel een beetje hoog hoor.

en ik overdrijf niet danig(raarwoordlangnietgehoord)het is gewoon zo dat er nu veel meer mensen veel raarder en gevaarlijker reageren op drugs.

wat voor studie doe je eigenlijk?

theemuts is geen scheldwoord,theemuts.

Gast, krijg een leven !
kijk het elke week mardeze keer wast wel lagge omte zien wa een wause zeg :P
luister,jij doet net alsof er niks aan de hand is,dat is er wel.je studeert psychologie,als jij op een feest bent zul je vast wel eens proberen om mensen te lezen als die met je staan te praten,je merkt toch wel dat de drugs invloed hebben op die personen?dat gaat niet zomaar weg,dat is blijvende hersenschade.

wat weten we nu eigenlijk van xtc?

ik weet dat pepijn bierenbroodspot een rare naam is,maar waar mijn pilletje vandaan komt niet.

2 silver nikan:hoe oud ben jij,12?als ik jou was zou ik maar goed lezen,die reportage was voor jongens zoals jou bedoeld,maar het is geen probleem hoor,als wackiejacky(wateennaam)zegt dat het goed is moet je het gewoon doen hoor!

zie je nou wat voor invloed jij op de jeugd hebt wackiejacky?en dat wordt psychiater,als ik er aan denk wordt ik depressief.
Ten eerste wordt iemand die psychologie studeert geen psychiater. Daarvoor moet je medicijnen gestudeerd hebben.

Ten tweede zijn er ook mensen die een studie doen puur uit interesse, daar wel eens aan gedacht? Hoezo generaliseren...wie zegt dat ik later een klinisch psychologe wordt? Vooralsnog liggen mijn ambities heel ergens anders.

Dus wederom moet ik je teleurstellen. Weet niet waarom je nu weer probeert me naar beneden te trekken, maar doe dat met argumenten die ergens op slaan en niet met dit soort gezever. Daar zet je alleen jezelf maar mee voor schut. :)

Ik blijf gewoon vriendelijk tegen je, weet niet waarom jij dan zo allemachtig gefrustreerd reageert maar d'r zal je wel wat heel erg dwars zitten heb ik het vermoeden.

Ik heb dit gedrag NERGENS goedgenkeurd. Evenmin spoor ik het gebruik van drugs aan. Integendeel. Mocht je de tijd en moeite willen nemen Die kun je hier beter aan besteden dan aan je replies die gewoon puur op de man gericht zijn lijkt me), lees mn CU2 dan maar eens. Weet je direct hoe ik over dope denk.

Je hoeft me niet te behandelen als een of andere idioot die niet weet hoe het zit. Ik weet donders goed wat de gevaren van druggebruik zijn. Maar ik weet ook heel goed, dat verhalen als waar het in bovenstaande reportage om gaat, geen regel zijn maar uitzondering. Daarbij stip ik aan dat het ook nog eens op een reportage gaat en dat niemand van ons hier de onderliggende problemen kent waar deze mensen mee worstelen. Ik pleit gewoon voor een aanpak van die problemen want denk dat dat problematische druggebruik daar mee samenhangt.

Nogmaals, de frustratie en het taalgebruik waarmee jij hier je replies neerknalt vind ik niet helemaal gepast. je speelt het op de man af en daar is totaal geen reden voor.

Weet niet wat je dwars zit en wat jij allemaal hebt meegemaakt door je eigen problematische druggebruik, maar generaliseer eens niet zo.

In Nederland kennen we nog altijd een van de laagste percentages harddopegebruikers dus het zal allemaal wel meevallen. Bovendien worden jongeren ook ooit volwassen en met de meesten komt het allemaal wel goed. Desalnietemin zijn er jongeren die ver voorbij hun eigen grenzen gana ja en dat zal allicht bij sommigen van hen consequenties met zich meedragen.

Daarom is mijn advies van het begin af aan anl geweest om verantwoord te gebruiken, het gebruik te beperken tot enkele malen per jaar en niet van alles door elkaar te mikken. Als je het dan toch wilt doen, doe het dan veilig. Sim-pel.

Hoop dat je nu even normaal en ontopic wilt reageren want ik heb helemaal geen zin in dit persoonlijke gedoe. Je kent me niet dus hou je op lariekoek gebaseerde conclusies aub even voor je. :)

Artiest XL
Wat ik gisteren heb gezien was gewoon te ERG!!!!
Uitspraak van thanatos op maandag 6 juni 2005 om 17:38:
luister,jij doet net alsof er niks aan de hand is,dat is er wel.je studeert psychologie,als jij op een feest bent zul je vast wel eens proberen om mensen te lezen als die met je staan te praten,je merkt toch wel dat de drugs invloed hebben op die personen?dat gaat niet zomaar weg,dat is blijvende hersenschade.

Kom jij maar eens met een stapel wetenschappelijke onderzoeken aan die dat staven dan. Vooralsnog baseer je dit op je eigen ervaringen lijkt me.

Het is inderdaad bewezen dat xtc hersenschade veroorzaakt ja. De kans hierop is groter bij vrouwen en neemt toe bij regelmatiger gebruik en hangt ook nog eens samen met de hoeveelheid die je gebruikt. Wat echter NIET vaststaat is dat deze schade BLIJVEND is. Je hersenen zijn tot veel in staat. Als je veel blowt heeft dit ook ene negatieve invloed op je hersenen. Echter, als je ermee stopt, dan hherstellen die hersenen zich weer.

Feit is gewoon dat het HEEL moeilijk is exact aan te tonen wat xtc puur als op zichzelf staand middel voor schade aanbrengt.

Dat komt omdat bijna iedereen die xtc gebruikt, daarnaast ook andere middelen gebruikt. Dus je weet niet of bepaalde eventueel toegebrachte schade enkel het gevolg is van xtc of dat dit komt door polydruggebruik.

Daarbij zijn longitudinale onderzoeken heel moeilijk te realiseren. Het is natuurlijk niet etisch te verantwoorden om mensen doelbewesut een middel toe te dienen als je de hypothese test dat het schadelijk is. Dan zou je mensen moedwillig in gevaar proberen te brengen. Als je mensen volgt die gewoon vanuit zichzelf gebruiken, heb je ook amper controle. Heeft iemand niet bijv. van zichzelf al ene vergrote kans op psychische aandoeningen? Is dat niet juist de reden dat zulke mensne vaker naar drugs grijpen? Kun jij mensen bij elkaar zoeken die exact elke maand 1x een pilletje slikken, dat dat altijd dezelfde hoeveelheid van dezelfde stof bevat en daarbij allerlei andere zaken zoals slaapgedrag, eetpatroon e.d. controleren?

nee dus.

Dat is waarom er steeds op elk onderzoek dat het een denkt te bewijzen weer een onderzoek volgt die dit verwerpt. Zo gaat dat nu eenmaal binnen de wetenschap. En ook op dit gebied weet ik als toekomstig academicus wel een beetje waar ik over praat hoor.

Ik wil niet zeggen dat ik alle wijsheid in pacht heb. Integendeel. Daarom doe ik geen sluitende uitspraken en probeer ik gewoon een beetje realistisch te zijn.

Enigste reden dat die vader drugs gebruikt is om uit de realiteit te ontsnappen.wat je op het laatst zag was dat zijn kinderen gestopt waren dus ook wel steviger in hun schoenen staan
Uitspraak van verwijderd op maandag 6 juni 2005 om 18:05:
Enigste reden dat die vader drugs gebruikt is om uit de realiteit te ontsnappen.

Ja dat denk ik inderdaad ook. Geen kip van ons heeft gezien wat er allemaal aan vooraf gezien is, wel? Die scheiding zal er niet voor niets gekomen zijn. Dan kan die reportage de vader wel afschilderen als een onverantwoordelijke idioot en de moeder als de slimme wijze vrouw, maar god-weet hoe het werkelijk zit.

Ik wil alleen maar zeggen, het is tv. Er zal heus een stukje realiteit zijn, maar mensen zijn te weinig geneigd om verder te kijken dan hun neus lang is.

Dat die pa wil gebruiken is zijn goed recht. Hij is oud en wijs genoeg. Dat hij daar z'n kinderen in meesleept is een ander verhaal. Al ben ik van mening dat de problemen al begonnen zijn toen die oudste zoon aan de dope zat.

Want iedereen valt erover dat die pa druggebruik goedkeurt...Dat de oudste zoon zo verstandig was om te proberen in te grijpen...maar mensen lijken er even aan voorbij te gaan dat diezelfde oudste zoon al wel vrolijk met zn kleine broertje zat te blowen en te zuipen. En vergis je niet hoor, ook dat zijn gevaarlijke middelen.

Ik denk dat die pa gewoon even zo is doorgeslagen en zo gevangen is door de schoonheid van xtc, de sfeer op die raves...haven't we all? In het begin zie je alleen de mooie kanten en pas na een tijdje wordt je je bewust van de mindere kanten en de risico's. Dan draait het ook wel weer bij.

DAT kan ik hem dus niet kwalijk nemen. Het moeilijke aan dit verhaal is echter dat deze man als vader een verantwoordelijkheid heeft naar zijn kinderen. Je kunt je kinderen niet meesleuren in je eigen problemen.

Toch wil het niet per definitie zeggen dat die twee jonkies nu ook geen toekomst meer hebben. Integendeel, vaak zie je ook dat ze juist door de shit die ze zien, helemaal geen zin hebben om nog dope te gebruiken.

precies idd,Meeste mensen kijken niet verder dan hun neus lang is
Uitspraak van verwijderd op maandag 6 juni 2005 om 18:27:
precies idd,Meeste mensen kijken niet verder dan hun neus lang is

Dat komt omdat het gewoon heel schrijnend, maar ook confronterend is om zo'n jong gastje daar helemaal kauwend op zo'n speentje naast zn papa te zien staan. Dat soort beelden wekken toch een bepaalde afschuw op.

Je kan aan de ene kant stellen dat zo'n reportage goed is omdat 'ie confronteert, maar aan de andere kant vind ik het goedkope televisie a la "probleemwijken" Je brengt wel de problemen in kaart maar doet er verder niets mee. In plaats van vrolijk te lopen filmen kan zo'n cameraman beter dat knulletje van 13 een knal voor zn kanis geven als 'ie een pil wil skikken lijkt me.

Daarbij vind ik dat toegevoegde stukje met die hersenscans ook echt van die typische Amerikaanse bangmakerij. Je krijgt geen gaten in je hersenen van xtc. Dat KAN niet eens. Die ingevallen plekken zijn plaatsen waar de bloedtoevoer tijdelijk minder is en een causaal verband met het gebruik van xtc valt daaruit absoluut NIET op te maken. Er waren toch ook gebieden die juist abnormaal doorbloed waren zij die shrink? Misschien heeft die knul idd wel ADHD o.i.d. en daardoor sowieso een afwijkende hersenstructuur.

Ik vond de repo gewoon heel slecht. En hypocriet. Want durggebruik wordt hier weer neergezet als kiets levensgevaarlijks, net als het bezoeken van raves.

terwijl in datzelfde land dagelijks duizenden en duizenden doden vallen door wapenbezit. Wat dan weer wel hartstikke legaal is.

Sorry, maar wat dat betreft ben ik blij dat ik in Nederland woon,.

Ja dat is Amerika he.houden liever hun inwoners bang voor alles wat volgens de regering slecht en gevaarlijk is
Uitspraak van verwijderd op maandag 6 juni 2005 om 18:45:
Ja dat is Amerika he.houden liever hun inwoners bang voor alles wat volgens de regering slecht en gevaarlijk is

Yep en ondertussen zijn er in dat land god-weet-hoeveel mensen verslaafd aan de harddope dus echt werken doet dat beleid niet.

Ik reageer ook zo fel omdat Oprah Winfrey ook ene keer een soortgelijk kutgeintje heeft uitgehaald met een hersenscan. dat ging toen ook nog eens over een meisje wat naast xtc allerlei andere shit gebruikte (polydruggebruik dus, zelfs hero geloof ik)...en toen kwam ze ook aankakken met "gaten in geheugen" en blabla.

En eet je hoeveel mensen daar bang van werden en dachten dat hun hersenen ook zo eruit zouden zien?

Dat is dus net de bedoeling, maak mensen maar bang dan stoppen ze wel. Maar JUIST door mensen banger en banger te maken worden ze ongelukkiger en gaan juist weer op zoek naar dingen om mee te ontsnappen uit de realiteit. Waarmee je dus alleen maar een vicieus cirkeltje creeert.

Als je mensen wilt confronteren doe dat dan met wetenschappelijk onderbouwde feiten en niet met dat soort stemmingmakerij.

Ze vergeten er namelijk OOK even bij te vermelden dat die oudste zoon vrolijk elke dag aan de alcohol zat en stevig blowde. De reportage heet xtc...wat denk je dat alcohol voor schade toebrengt? Maar dat is gewoon legaal verkrijgbaar. net als wapens in Amerika. En DAAR gaan mensen hartstikke kapot aan.

Dat is toch hypocriet dan?

Ja heel hypocriet maar dat is maatschappelijk geacepteerd.en ze lusten zelf ook wel een borreltje dus kom daar niet aan.Het is precies hetzelfde daar met de terrorisme dreiging en donkere criminelen maak de mensen maar bang
laatste aanpassing

Tijdje geleden een docu erover gezien wat je daar allemaal op het nieuws ziet,Alleen maar zwarte criminelen terrorisme dreigingen etc niet normaal