Partyflock

Forumonderwerp · 753571
Werkzaam bij Partyflock
Nederlanders moeten automatisch orgaandonor worden, tenzij ze officieel laten vastleggen dat ze dat niet willen zijn. Een meerderheid van de Tweede Kamer is voor de invoering van dit zogenoemde Actief Donor Registratiesysteem (ADR).

Kamerlid Kant (SP) zal mede namens de fracties van PvdA, LPF, D66, GroenLinks, Lijst Lazrak en ChristenUnie donderdag een motie voor invoering van het nieuwe systeem indienen. De ChristenUnie kon zich aanvankelijk slecht vinden in het voorstel van de SP.

Nu de motie is aangevuld met extra voorwaarden is de fractie om. " Orgaandonatie blijft met de voorgestelde waarborgen bij het systeem van ADR een bewuste keuze, een daad van naastenliefde", aldus ChristenUnie-Kamerlid Huizinga woensdagavond.

Bron: telegraaf.nl

Is dit nou een voorbeeld van overheidsbemiddeling cq bemoeienis die niet gewenst is?
Ik vind het niet netjes dat de overheid nu in feite standaard gaat bepalen wat er met mij gebeurt na mijn dood....op deze manier vind ik de keuze minder actief en overwogen dan als ik daadwerkelijk kies voor donatie....

ik heb het idee dat je je niet erg verdiept in datgene waar je zo'n overtuigde mening over hebt... :/
Dat noemen ze vrijheid van religie en iedereen heeft de kans om zich religieus te onplooien.
Jij en ik kiezen er niet voor en ons maakt het geen flikker uit of we in een kist worden weggevreten door beestjes of dat we in een kliko worden geflikkerd, maar sommige mensen geloven liever in een hemel.

En ja daar moet je respect voor hebben, tenminste, als je over dit soort onderwerpen praat dan.

Voor de duidelijkheid ik heb er respect voor als iemand zegt dat hij geen donor wil zijn, prima dan zal dat wel een weloverwogen keuze van zo'n persoon zijn.

Vind dan wel dat hij zich moet bedenken dat hij dan ook geen organen mag ontvangen/danwel zover op de wachtlijst komt te staan dat eerste degene aan de beurt komen die wel als donor te boek staan.

Om maar geen orgaandonor te worden.

Waarom zou je smoesjes daarvoor gaan verzinnen?
Ik snap het niet helemaal...

Kijk dat vind ik dan wel weer logisch.

Gelukkig ;)

Vind dan wel dat hij zich moet bedenken dat hij dan ook geen organen mag ontvangen/danwel zover op de wachtlijst komt te staan dat eerste degene aan de beurt komen die wel als donor te boek staan.

Dat klinkt correct maar is het niet.
Daarnaast zijn het meestal zwaar principele mensen die dit weigeren, dus die zullen een transfer zowieso weigeren.
laatste aanpassing

precies, me neither...

Angst.

Angst.

Voor wat?
Dat klinkt correct maar is het niet.
Daarnaast zijn het meestal zwaar principele mensen die dit weigeren, dus die zullen een transfer zowieso weigeren.

Lijkt me dat we het punt geloof wel kunnen uitsluiten in deze discussie.

Als ik tenminste je quote mag geloven.

En dan nog hoeveel mensen zullen in Nederland puur en alleen om het geloof geen organen afstaan , denk dat ik met 10 % al redelijk hoog zit, als daar dan 5% ook niet wil ontvangen, hou je nog 5% over waar we nu heel de tijd over discusseren.

Angst.

Voor wat?

as in "ik vind het maar griezelig om organen uit mijn lichaam te laten halen na de dood, dus ik wil geen donor zijn, dús ik ga een religie aanhangen waarin de overtuiging bestaat dat je zonder je organen niet in de hemel komt zodat ik geen orgaandonor hoef te zijn..."?

nee, echt logisch... :/
laatste aanpassing
Voor wat?

Voor het onbekende, heb dat zelfs mensen horen zeggen die niet geloven, straks is er toch nog wat na dit leven ect...

Ook zijn mensen bang dat ze als ze donor zijn eerder worden opgegeven door doktoren dan mensen die geen donor zijn .

ect ect..
Heel goed plan, denk nu dat veel mensen nu te lui zijn om zich zelf als donor aan te melden. En als je het echt niet wil hebben om wat voor redenen dan ook, dan meld je jezelf toch wel af.

Bij mij thuis weten ze dat als me wat overkomt dat ik mn organen beschikbaar stel voor donatie, maar heb nooit dat briefje opgestuurd.

ik vind het een goeie zaak en als je er echt mee zit moet je dat maar gaan aangeven wil je daar de moeite niet voor doen dan moet je ook niet zeuren

Ik geloof best dat er veel mensen bang zijn voor het onbekende en dat ze daarom geen donor willen worden.
Dat word door deze wet opgelost, waarom? Omdat deze groep mensen geen principes hebben omtrent het onderwerp, als je ze niet confronteert, komt er ook geen gezeik.

Alleen diegene die echt principieel niet willen dat ze donor worden, waarvan religie een sterke factor is, die groep zal laten weten er tegen te zijn.

Dus door deze wet welke het volk niet confronteert met "onbekende angsten", zullen er een boel donors bijkomen.
Vandaar dat ik hier voor ben.
"ik vind het maar griezelig om organen uit mijn lichaam te laten halen na de dood, dus ik wil geen donor zijn, dús ik ga een religie aanhangen waarin de overtuiging bestaat dat je zonder je organen niet in de hemel komt zodat ik geen orgaandonor hoef te zijn..."?

Hoezo een geloof aanhangen.

Als je zegt dat het van je geloof niet mag, is de discussie toch al ten einde?

Het geloof erbij halen om maar geen donor te zijn is het makkelijkst om een discussie uit de weg te gaan , waarom je geen donor wil zijn.

Stel als iemand zegt : Ik wil geen donor zijn omdat het tegen mijn geloof is.

Of iemand zegt: Ik wil geen donor zijn omdat het met tegenstaat, dan wel ik heb er geen zin aan om mijn organen ter beschikking te stellen aan iemand anders.

Denk als je hier een poll van zou maken dat meer mensen meer respect hebben voor de eerste persoon hebben en daar minder gauw een discussie mee aangaan m.b.t. donor worden dan met de 2de persoon.
Ik vind het een zeer goed iets, mensenlevens worden gered. Als je het niet wilt, moet je gewoon ff dat formulier invullen en je bent niet automatisch orgaandonor.

allow me om even wat nuances aan te brengen:

toen de "wet op orgaandonatie" werd ingevoerd kwam er ook een zogenaamd "ziekenhuisprotocol". dit protocol wordt uitgevoerd zodra iemand overlijdt op de intensive care (want dat is de enige plek waar donororganen vandaan komen).
het houdt in dat er ten eerste een uitgebreid en grondig onderzoek wordt uitgevoerd of iemand echt hersendood is (staat het hart inderdaad stil, reageren de pupillen inderdaad niet meer, etc.). ten tweede moet er een speciale "donatiefunctionaris" aan te pas komen om het register van de registratieformulieren te raadplegen. er wordt dan met codes ed. gewerkt. als de overleden versoon een "ja"-invuller is wordt er alsnog aan de nabestaanden gevraagd of zij het ermee eens zijn dat er organen/(bot)weefsel/huid getransplanteerd wordt.
vervolgens wordt er aan de hand van weefseltypering en bloedgroep nagegaan welke mensen geschikt zijn om organen van de overleden persoon te ontvangen. hierbij blijven er over het algemeen al heel weinig mensen over. van de potentieele ontvangers van de organen worden aan de hand van een ander officieel onderzoek gekeken wie uiteindelijk het meest geschikt is (als er dan tenminste nog stééds keuze is tussen meerdere mensen, want heel vaak hoeft er niet eens gekozen te worden en ís er uberhaupt maar één geschikte potentieele ontvanger). bij dit eerder genoemde onderzoek wordt ook niet naar de lengte van wachttijd (op wachtlijsten) gekeken, dus laat staan naar het feit of die persoon toevallig zélf donor is. er wordt zelfs niet gekeken naar het feit of er gekozen moet worden tussen een zwaar rokende, 55 jarige, dikke vent en een 9-jarig meisje met een nieraandoening, hoewel er wel weer een bepaalde levensverwachting wordt gemeten.

conclusie: er zijn zó weinig mensen die uiteindelijk geschikt zijn voor het beschikbaar gekomen orgaan (vanwege bloedgroep, weefseltypering, etc), dat er uberhaupt geen sprake kan zijn van "schuiven op de wachtlijst". dus dan zou het weigeren van een donororgaan overblijven. en dan weiger je dus iemand te genezen omdat hij/zij zelf geen donor wil zijn.

hoezo, krom? :D
laatste aanpassing

Hoezo een geloof aanhangen.

Als je zegt dat het van je geloof niet mag, is de discussie toch al ten einde?

Het geloof erbij halen om maar geen donor te zijn is het makkelijkst om een discussie uit de weg te gaan , waarom je geen donor wil zijn.

Je hoeft geen reden op te geven hoor.
Als je niet wilt, meld je jezelf af en anders doe je niets.
Je hoeft geen reden op te geven hoor.
Als je niet wilt, meld je jezelf af en anders doe je niets.

Weet ik bedoel meer in discussie's zoals deze.
laatste aanpassing

Weet ik bedoel meer in discussie's zoals deze.

Dat is zo, maar dan nog hoef je je persoonlijke voorkeur niet aan te geven hoor.

Je kan iets een heel goed idee vinden, maar er toch tegen zijn op emotionele basis.

en om nog even in te gaan op de hele geloofsovertuigingen-discussie:

uit onderzoek is gebleken dat de meeste religies juist uitermate positief tegenover orgaandonatie staan, je kan het zien als de mooiste vorm van naastenliefde!
het probleem is alleen dat, onder de meer orthodoxe religies de priesters/predikanten/pastoors/who-the-fuck-het-ook-zijn, hun persoonlijke meningen over dit onderwerp gaan lopen te verkondigen, en als dit gebeurt in dorpjes of kleine regio's zie je ook direct dat daar een hele zwik "nee"-invullers zitten.
wat betreft (bijvoorbeeld) de jehova's getuigen: die mensen zijn niet tegen orgaandonatie. het is ook niet zo dat ze geen organen mogen doneren of ontvangen, omdat ze óók geen bloedtransfusie mogen. het is juist andersom.
deze mensen geloven in de bijbel. en bloed is nou eenmaal heilig dus daar mag je niet aankomen. over organen staat helemaal niets in de bijbel. dit is een gewetenskwestie die iedereen voor zichzelf moet invullen. en zo kom je weer terug op de mensen die het geloof staan te prediken.

Ik vind niet dat de regering automatisch over iemands lijf mag beslissen, het is jouw lichaam en ik vind dat jij moet bepalen wat je er mee wilt doen.
Zoals ik al eerder zei vind ik een systeem van geven en nemen een beter idee.

Je mag ook over je eigen lichaam beslissen. Het enige wat de regering op deze manier doet is mensen aanzetten deze beslissing dan ook te nemen i.p.v zieke mensen door de laksheid van anderen dood te laten gaan.

Lijkt me geen verkeerd idee.

Miss Innocent Ik vind niet dat de regering automatisch over iemands lijf mag beslissen, het is jouw lichaam en ik vind dat jij moet bepalen wat je er mee wilt doen.

Dat gaat niet meer op als je dood bent hoor...
Daarnaast heb je nog steeds de keuze of je het wel of niet wilt.

Ik vind het gejat van Belgie en een zeer goede regel!

Ben blij dat het er eindelijk is, daarnaast heb je nog altijd de keuze hoor...
Het is najuist asocialer om je organen lekker weg te laten gooien als je dood bent, in plaats van dat het zinnig word gebruikt om iemands leven te redden!!

idd :jaja:

Ik vind dat de overheid zich teveel bemoeit met je persoonlijke gezondheid etc...eerst al met dat roken,dan weer over drank, nu dit weer.......:S

Raar he, aangezien gezonde mensen goedkoper zijn voor de Zorg dan rokende alcoholisten die geen donor willen zijn.

Dat gaat niet meer op als je dood bent hoor...
Daarnaast heb je nog steeds de keuze of je het wel of niet wilt.

Nee maar die keuze wordt al voordat je dood gaat vastgelegd.
De keuze wel of niet heb je ook als je een brief binnen krijgt vind ik een beetje onzin om dan maar automatisch over iemand leven te bepalen.

Dit is inderdaad weer een bewijs dat de regering zich bezig houdt met zaken waarmee ze zich niet bezig moeten houden. Prive omstandigheden van burgers heeft de regering geen ene biet mee te maken. Waar bemoeien ze zich in godsnaam mee?

Laten ze andere problemen oplossen zoals files, criminaliteit en andere belangrijkere zaken.

Orgaandonatie is net als geld-donatie: Je geeft alleen als je het wil!

Ons kabinet: Stelletje communistische klootzakken!
:s

Het is nu nog steeds dat je alleen geeft als je het wilt hoor.

Alleen moet je nu aangeven als je niet wilt, ipv andersom. Das toch mooi?

Mensen die het per sé niet willen reageren zeker, terwijl mensen die het niet uitmaakt het makkelijk laten zitten.

Dus > meer donoren, nog steeds eigen keus. Prima toch?

:jaja: inderdaad hupka (Y)

Het is absoluut niet normaal dat je als burger als donor te boek staat en zelf bezwaar moet maken.

Het zou hetzelfde zijn als elke milieu-organisatie geld van je bankrekening zou plunderen, behalve als je bezwaar maakt...

Het is een keuze die weloverwogen wordt gemaakt en dus vanuit de mens zelf moet komen, een vrijwillige gift. Niet een opgelegde verplichting waar je zelf onderuit moet zien te komen.
Het is absoluut niet normaal dat je als burger als donor te boek staat en zelf bezwaar moet maken.

Het zou hetzelfde zijn als elke milieu-organisatie geld van je bankrekening zou plunderen, behalve als je bezwaar maakt...

Het is een keuze die weloverwogen wordt gemaakt en dus vanuit de mens zelf moet komen, een vrijwillige gift. Niet een opgelegde verplichting waar je zelf onderuit moet zien te komen.

:respect:
Het is gewoon een keuze die gemaakt moet worden, en dit is blijkbaar de enige manier om te zorgen dat die keuze gemaakt wordt!

En het is helemaal niet hetzelfde
als elke milieu-organisatie geld van je bankrekening zou plunderen, behalve als je bezwaar maakt...

.

Je organen worden echt niet onder je neus vandaan getrokken hoor. Je bent eerst dood, zodat je er niks meer aan hebt. Mensen die denken van wel: laat weten dat je het niet wilt, is dat nou zo'n grote moeite?

We vormen een maatschappij, waarin zo goed mogelijk gezorgd wordt voor de leden ervan (al is dat soms niet echt te herkennen), dat moeten we met zijn allen doen.

Maar kunnen ze niet gewoon iedereen die 18 wordt (of al ouder is natuurlijk) een brief sturen met het verhaal dat je nu volwassen bent en de keus kunt maken, of je in geval van nee de brief retour kunt zenden?
Ach mensen zijn boos omdat ze weten ze te lui zijn om even een bezwaarbriefje te sturen.

In België zeikt toch ook niemand over deze wet?

Wat lopen Nederlanders toch altijd achter. :gaap:

Veel stakkertjes toch weer..

Zolang je niet geloof in een hiernamaals, wat heb je dan te verliezen als je er één of meerdere levens mee kunt redden?

(niet dat mijn lever en longen nog bruikbaar zullen zijn, maar ik dóe het tenminste)

hahaha en het gaat gelukkig niet door 8)

Ik vind het niet netjes dat de overheid nu in feite standaard gaat bepalen wat er met mij gebeurt na mijn dood.

Ik vind het wel een goeie zaak (y)
Het zet de mensen aan het denken.En de overheid beslist niks over jou.
Als jij geen donor wilt worden,kun je dat zelf aangeven.
je moet er alleen wat werk voor doen

Slim bekeken van de overheid
Er gaan zoveel mensen dood,omdat mensen te lui zijn om ff zo'n formulier in te vullen,te druk met leven

te druk met zichzelf :S

en als je tijd hebt om te partyflocken, kun je ook een formuliertje op de bus doen...

MOORDENAARS!

:P

en als je tijd hebt om te partyflocken, kun je ook een formuliertje op de bus doen...

precies :yes:

asocialen en egoisten blijven er altijd.. maar het is toch best lachwekkend als een donor-weigeraar er opeens zelf één nodig heeft

wat zal ik dan in mijn knuisje lachen!

8) Precies,daar heb je een punt

Wat doen ze dan? Kop stijf houden of smeken om een donor,omdat hij/zij niet dood wil
Ik denk het laatste

ik weet het wel zeker.. maar zoals ik zei, als je simpelweg te lui bent oid, mag je sterven van mij

ik zie géén rede waarom je andere levens niet zou redden

maar sloebertjes als XENOMORPH DISTURBANCE vinden het natuurlijk héél grappig..

iedereen moet zelf weten of hij donor wil worden.... De wet mag wat mij betreft aangepast worden, want dan dwing je mensen wel om erover na te denken...

Maar ik respecteer ieders keuze daarin.. als het niet goed voelt om organen af te staan. of als dat bijvoorbeeld niet zou kunnen qua geloof dan vind ik het allemaal prima... ieder zijn eigen keuze daarin....

het gaat om mensenlevens......

ja maar ook om iemand zijn eigen lijf, waarover hij zelf mag beslissen rekening houdend met ieder zijn eigen waarden en normen

hetzelfde zou dan gelden voor mensen die geen bloed geven ect...... Ieder zijn eigen manier om een bijdrage te leveren toch?

iedereen moet zelf weten of hij donor wil worden.... De wet mag wat mij betreft aangepast worden, want dan dwing je mensen wel om erover na te denken...

Maar ik respecteer ieders keuze daarin.. als het niet goed voelt om organen af te staan. of als dat bijvoorbeeld niet zou kunnen qua geloof dan vind ik het allemaal prima... ieder zijn eigen keuze daarin....

:yes: Ieder zijn eigen keuze inderdaad
Maar het zet net ff die mensen aan het denken die er normaal nooit aan denken,of die wel donor willen zijn,maar gewoonweg dat formuliertje niet invullen

1 kleine voorbeeld;)
overbevolking8)
laatste aanpassing

yep daarom! wet veranderen kan geen kwaad, dan zet je mensen in ieder geval aan het denken

1 kleine voorbeeld;0
overbevolking

whahaha :D

overbevolking tegen gaan bedoel je? als er te weinig donororganen zijn? 8) zullen we dan ook maar meteen de onderzoeken naar medicijnen tegen kanker staken? en baby's niet meer inenten? en ook meteen stoppen met griepprikken? en de rest van de medicijnindustrie een halt toeroepen?
laatste aanpassing

heel dom blijkbaar :d :d