2 Sledgehammer:
Heb jij nog een vette theorie voor Blue Velvet?
Ik heb zelf al het een en ander uit gedacht.
SPOILER]Volgens is de hele film een droom van die oude man.
Als hij een hardaanval (ofzo) krijgt zie je effies daarvoor eens shot van een wit hek met rode rozen.
Dan denkt hij zich in een beter verleden dan zijn ziekelijke.
Hij bedenkt zich een ander personage die aardig, onschuldig en normaal is (Jeffrey)
Maar toch word z'n fantasie geconfronteerd met z'n zieke geest, en maken we kennis met de oude man's echte verleden.
Waarschijnlijk was hij volgens mij vroeger zelf Frank namelijk, hij was zelf het zieke persoon.
Het zal ook niet raar zijn aan de ene kant want Frank zegt ook tegen Jefrey: You and me are the same.
Aan het einde ziet je weer datzelfde hek met die rozen, nu gaat de camera omhoog en zie je Dorothy zitten met er kind die dat hoedje opheeft.
Misschien vond hij haar zeer aantrekkelijk en bedacht en relatie met haar onder het personage Jeffrey.
Maar Jeffrey begint op een gegeven moment ook trekjes van Frank over te nemen, bijv: Het slaan van Dorothy.
Dus dat past wel weer mooi bij het gene van, You and me are the same.
Het kan ook wezen dat ik er totaal naast zit en dat het helemaal niks met dromen te maken heeft, maar dat die opa een hardaanval krijgt is zo vreemd vind ik.
Er moet iets achter zitten.
SPOILER
Als hij een hardaanval (ofzo) krijgt zie je effies daarvoor eens shot van een wit hek met rode rozen.
Hij bedenkt zich een ander personage die aardig, onschuldig en normaal is (Jeffrey)
Maar toch word z'n fantasie geconfronteerd met z'n zieke geest, en maken we kennis met de oude man's echte verleden.
Waarschijnlijk was hij volgens mij vroeger zelf Frank namelijk, hij was zelf het zieke persoon.
Het zal ook niet raar zijn aan de ene kant want Frank zegt ook tegen Jefrey: You and me are the same.
Aan het einde ziet je weer datzelfde hek met die rozen, nu gaat de camera omhoog en zie je Dorothy zitten met er kind die dat hoedje opheeft.
Misschien vond hij haar zeer aantrekkelijk en bedacht en relatie met haar onder het personage Jeffrey.
Maar Jeffrey begint op een gegeven moment ook trekjes van Frank over te nemen, bijv: Het slaan van Dorothy.
Het kan ook wezen dat ik er totaal naast zit en dat het helemaal niks met dromen te maken heeft, maar dat die opa een hardaanval krijgt is zo vreemd vind ik.
SPOILER
laatste aanpassing
Rien top bottom 25 januari 2005 17:51 [Melding]
Rien Je bedoelde zeker die gast die z'n Espresso uitspuugd in Mulholland Drive?
Gefreakt is hij zeker
Rien Je bedoelde zeker die gast die z'n Espresso uitspuugd in Mulholland Drive?
Gefreakt is hij zeker
Nee, ik bedoel die gast die NAAST hem zit! Die is met hem mee zegmaar! Die kijkt op een gegeven moment PRECIES zoals die schrijver uit Clockwork (alsie singing in the rain hoort)
2 Sledgehammer:
SPOILER
SPOILER
hhhmz nog helemaal niet over nagedacht! zit wel wat in trouwens
Trouwens die gast van een paar post boven me (Mistery Man uit Lost Highway) zit vast vanwege moord op z'n vrouw.
Hij heeft haar door het hoofd geschoten.
Damn, dat maakt die gast nog zieker als in de film
Hij heeft haar door het hoofd geschoten.
Damn, dat maakt die gast nog zieker als in de film
hahahaha lache! dat wist ik niet.
is trouwens alweer de veronicagids van een paar maanden geleden.
Bij Mulholland Drive Had ik eigenlijk helemaal niet zo veel hulp nodig...ik heb Lost Highway ooit één keer gezien en die is een stuk extremer.Die moet ik echt kopen,want Lynch zn films kan je beter niet huren
Ik geeft toe bij Lost Highway zal ik wel wat hulp nodig hebben,alhoewel ik eerst zoveel mogelijk zelf wil uitvogelen.
Bij Mulholland Drive Had ik eigenlijk helemaal niet zo veel hulp nodig...ik heb Lost Highway ooit één keer gezien en die is een stuk extremer.Die moet ik echt kopen,want Lynch zn films kan je beter niet huren
Ik geeft toe bij Lost Highway zal ik wel wat hulp nodig hebben,alhoewel ik eerst zoveel mogelijk zelf wil uitvogelen.
Waardeloos toch dat je internet erbij moet betrekken om een film te begrijpen..
Nee man, dat is juist superrelaxt!
Eerst zelf een pittig tijdje kraken en dan na een paar weken op internet gaan rondsnuffelen naar theorieën van andere mensen.
Heerlijk vind ik dat, was vooral cool met Donnie Darko, ook omdat die site erbij zit.
Net Mulholland Drive voor de 2e keer gekeken...dit blijft toch wel DE grootste mindfuck die ik tot nog toe heb gezien!
Met alle tips die je eerder gaf Sledge, je kan er nog geen zak mee, heb ik t idee...je wordt wel op n paar punten gewezen wat telkens terugkomt in de film, maar dan in n andere verhaallijn/droomwereld/parallelle wereld whatsoever...maar welke van 2 (of 3) verhallijnen is nou de echte? Of is er helemaal geen "echte" verhaallijn?
Wat ik iig dacht, is dat ze (Diane) in het echt verliefd is op Camilla, wat slecht afloopt, en haar een betere wereld voorsteld dan dat deze is, waar ze Camilla voor zichzelf heeft in de vorm van Rita. De gelijkheden in die 2 verhaallijnen zijn allemaal bedoeld om de parallelheid aan te geven van de "werelden" en het blauwe doosje symboliseerd een soort brug tussen realiteit en fictie.
Wanneer Rita in Diane's droom het blauwe doosje opent, valt haar fantasie uiteen en komt ze ongelukkig terug in de realiteit (waar de blauwe sleutel dus het overeenkomende stuk is zeg maar)
Met alle tips die je eerder gaf Sledge, je kan er nog geen zak mee, heb ik t idee...je wordt wel op n paar punten gewezen wat telkens terugkomt in de film, maar dan in n andere verhaallijn/droomwereld/parallelle wereld whatsoever...maar welke van 2 (of 3) verhallijnen is nou de echte? Of is er helemaal geen "echte" verhaallijn?
Wat ik iig dacht, is dat ze (Diane) in het echt verliefd is op Camilla, wat slecht afloopt, en haar een betere wereld voorsteld dan dat deze is, waar ze Camilla voor zichzelf heeft in de vorm van Rita. De gelijkheden in die 2 verhaallijnen zijn allemaal bedoeld om de parallelheid aan te geven van de "werelden" en het blauwe doosje symboliseerd een soort brug tussen realiteit en fictie.
Wanneer Rita in Diane's droom het blauwe doosje opent, valt haar fantasie uiteen en komt ze ongelukkig terug in de realiteit (waar de blauwe sleutel dus het overeenkomende stuk is zeg maar)
Mulholland Drive is nog best goed te verklaren, alleen hij zit TE ingewikkeld in elkaar om hem in 1 keer helemaal te snappen. Je moet hem dan ook minimaal 2 keer kijken
Het eerste (en overgrote) deel van de film is een verfilming van de droom van de hoofdpersoon Diane (dat blonde meisje). In die droom zie je, net als in een echte droom, vage scenes achter elkaar die voornamelijk uitdrukking geven aan de gevoelens van Diane. Op een gegeven moment wordt ze wakker en zie je dat de realiteit heel anders is dan de droom, de kleuren zijn ineens grauw, Diane zelf ziet er brak uit, het appartement waarin ze woont is vrij brak. Deze scenes worden dan weer afgewisseld met scenes waarin de kleuren WEL weer fel en mooi zijn, die scenes stellen de herinneringen en fantasieen van Diane voor.
Wat nu eigenlijk het hele plot is van de film:
Diane wint een jitterburg danswedstrijd (helemaal aan het begin van de film), en vertrekt naar Hollywood in de hoop een topactrice te worden. Daar aangekomen blijkt die droom nogal in duigen te vallen: Ze deed auditie voor de hoofdrol in een film, maar de rol ging naar Camilla die ze daar leerde kennen. Ze werd daarnaast ook nog eens verliefd op Camilla, maar die liefde kwam niet van twee kanten. Camilla krijgt een relatie met de regisseur en dat is waarschijnlijk ook de belangrijkste reden waarom ze die rol kreeg. Diane trekt het allemaal niet meer en geeft een huurmoordenaar opdracht om Camilla te vermoorden. De moordenaar zal een blauwe sleutel op het tafeltje in haar appartement leggen, als de moord gelukt is.
Diane gaat DAARNA naar bed en begint te dromen (die droom is dus het eerste deel van de film!). Ze droomt dat Camilla een auto ongeluk krijgt waardoor ze haar geheugen verliest en daardoor opnieuw verliefd kan worden op Diane (in de droom heet ze Betty). Ze droomt verder dat de hoofdrol in die film niet naar haar gaat omdat de regisseur van de film opdracht krijgt van een paar vage hoge pieten om een ander meisje (in de droom genaamd Camilla) daarvoor te kiezen.
Verder droomt ze ook nog dat die huurmoordenaar een kluns is en dat alles misgaat, ze hoopt dus eigenlijk dat de moord niet lukt. Die scene met dat monster bij de winkies slaat op 'het kwaad' dat ze in zich voelde op het moment dat ze de moordenaar opdracht geeft (dat was op diezelfde plek bij de winkies!).
De blauwe doos slaat overigens op de dood. De blauwe sleutel opent die doos (symbolisch voor de blauwe sleutel die de huurmoordenaar neer zou leggen als de moord gelukt was). In haar droom is het Camilla zelf die de doos opent.
Als ze na de droom weer wakker wordt, ziet ze dat de blauwe sleutel er inderdaad ligt. Even fantaseert ze dat hij er niet ligt (let op de felle kleuren!) en dat Camilla nog leeft. Daarna wordt het haar allemaal teveel, ze wordt opgejaagd door spijt en zelfhaat (die bejaarden die waarschijnlijk haar ouders/familie voorstellen, je zag ze ook in de allereerste scene van die danswedstrijd), en maakt zichzelf van kant.
Het is me iets teveel werk om alle details uit te gaan leggen, kijk hier maar voor een uitgebreidere versie:
Mulholland Drive Analysis
Ga de film nu nog maar eens kijken! Elke keer dat je hem ziet snap je weer meer details
Oh en:
10. Where is Aunt Ruth?
Die is dood. Daar had Diane namelijk geld van geerfd waarmee ze naar hollywood was gekomen en de huurmoordenaar betaalde. Het woord 'ruth' betekent overigens leed, ellende, smart, spijt of medelijden.
laatste aanpassing
ja het is teveel om uit te leggen....,maar waar het uiteindelijk op neer komt is dat Diane door die hele fantasie/droom wereld wat rechtstreeks is verbonden met het kwaad ten onder gaat.beelden aan het einde van de film geven dit duidelijk weer(als je het voorgaande snapt)...en dat geklop op de deur moet haar buurvrouw zijn....
laatste aanpassing
Ik denk dat ze die die rol graag wou hebben, maar dat ze voor Camilla hebben gekozen.
Diane was misschien geflopt actrise en is jaloers op Camilla.
De foto die ze later overhandigen heeft weer te maken met de werkelijkheid, dat ze de foto geeft aan die huurmoordenaar.
Het meisje op de foto in de droomwereld is iemand die ze ze al kon uit het wereldje denk ik.
Diane was misschien geflopt actrise en is jaloers op Camilla.
De foto die ze later overhandigen heeft weer te maken met de werkelijkheid, dat ze de foto geeft aan die huurmoordenaar.
Het meisje op de foto in de droomwereld is iemand die ze ze al kon uit het wereldje denk ik.
Dus dat meisje moest en zou de rol krijgen, zodat Diane en Camilla bij elkaar bleven.
Zo ongeveer ja, let er op dat de naam van DAT meisje in de droom Camilla is! Ze droomt dus dat dat meisje de rol krijgt in plaats van Rita, zodat ze DAT meisje kan haten en niet de echte Camilla (Rita). Bovendien droomt ze dat het niet aan haar 'superieure' talent ligt dat ze de rol niet krijgt, maar dat de regisseur wordt gedwongen om dat andere meisje aan te nemen.
Ja echt geweldig gewoon. Die film is gewoon echt mijn absolute nummer 1 
Grappig trouwens dat Lynch ook een beetje laat doorschemeren dat talent in Hollywood lang niet altijd betekent dat je het ook echt gaat maken. Die zangeres in Club Silencio is daar ook een voorbeeldje van volgens mij, totaal onbekend maar wel heel goed.
Die scene zelf betekent volgens mij overigens dat Diane zich begint te realiseren dat de liefde die ze droomt niet echt is, en dat ze Camilla in het echt heeft laten vermoorden.
Grappig trouwens dat Lynch ook een beetje laat doorschemeren dat talent in Hollywood lang niet altijd betekent dat je het ook echt gaat maken. Die zangeres in Club Silencio is daar ook een voorbeeldje van volgens mij, totaal onbekend maar wel heel goed.
Die scene zelf betekent volgens mij overigens dat Diane zich begint te realiseren dat de liefde die ze droomt niet echt is, en dat ze Camilla in het echt heeft laten vermoorden.
Veel mensen snappen de tijdslijn van de film ook niet helemaal trouwens. Is ook niet echt simpel, maar toch is de film volledig chronologisch!
Hij begint savonds wanneer Diane gaat slapen. Daarna komt haar droom en de volgende ochtend wordt ze wakker (let op de grauwe kleuren!). Je ziet dan een stukje realiteit, afgewisseld met fantasieen over Camilla en herinneringen (zoals dat hele stuk over dat feestje). Let weer goed op de felle kleuren hierbij! Je ziet dus de verfilming van haar herinneringen, die niet daadwerkelijk zo hoeven te zijn gebeurd. Het lijkt bijvoorbeeld alsof Camilla haar overdreven jaloers probeert te maken op dat feestje, maar ik denk dat dat vooral Diane's eigen interpretatie was.
Daarna aan het eind nog weer een stukje realiteit waar Diane zelfmoord pleegt.
Hij begint savonds wanneer Diane gaat slapen. Daarna komt haar droom en de volgende ochtend wordt ze wakker (let op de grauwe kleuren!). Je ziet dan een stukje realiteit, afgewisseld met fantasieen over Camilla en herinneringen (zoals dat hele stuk over dat feestje). Let weer goed op de felle kleuren hierbij! Je ziet dus de verfilming van haar herinneringen, die niet daadwerkelijk zo hoeven te zijn gebeurd. Het lijkt bijvoorbeeld alsof Camilla haar overdreven jaloers probeert te maken op dat feestje, maar ik denk dat dat vooral Diane's eigen interpretatie was.
Daarna aan het eind nog weer een stukje realiteit waar Diane zelfmoord pleegt.
Ik ontdekte net nog een klein detail 
Op een gegeven moment wordt er in haar droom op de deur geklopt en staat die helderziende vrouw Louise voor de deur. Misschien herken je wel als je zelf droomt dat als je dan geluiden hoort zoals geklop op een deur, dat je daar niet wakker van wordt, maar juist die geluiden verwerkt in je droom. Volgens mij is dat wat er hier gebeurt. Er wordt ineens op haar deur geklopt (meerdere malen in de film) en Diane realiseert zich (al slapend) daardoor dat er iets ergs is gebeurd. In haar droom vertaalt ze dat door die Louise die haar komt vertellen dat ze niet echt Betty heet en dat er iemand in gevaar is.
Op een gegeven moment wordt er in haar droom op de deur geklopt en staat die helderziende vrouw Louise voor de deur. Misschien herken je wel als je zelf droomt dat als je dan geluiden hoort zoals geklop op een deur, dat je daar niet wakker van wordt, maar juist die geluiden verwerkt in je droom. Volgens mij is dat wat er hier gebeurt. Er wordt ineens op haar deur geklopt (meerdere malen in de film) en Diane realiseert zich (al slapend) daardoor dat er iets ergs is gebeurd. In haar droom vertaalt ze dat door die Louise die haar komt vertellen dat ze niet echt Betty heet en dat er iemand in gevaar is.
dat van dat talent klopt volgens mij ook...maar die zangeres in club Silencio is fake(playback)...je zou echt denken dat het real is met haar prachtige stem,maar het is gewoon een tape(of je bedoeld dat ze talentvol is als illusionist)...wat je zelf natuurlijk ook wel gezien hebt,maar volgens mij probeert lynch hier duidelijk te maken dat ook de wederzijdse liefde met camilla een illusie is...hoe echt het ook lijkt of hoe graag ze het ook wil geloven!
Dat geklop op de deur...en haar eigen interpretatie over haar jaloezie heb je goed opgemerkt!
Dat geklop op de deur...en haar eigen interpretatie over haar jaloezie heb je goed opgemerkt!
maar die zangeres in club Silencio is fake(playback)...je zou echt denken dat het real is met haar prachtige stem,maar het is gewoon een tape(of je bedoeld dat ze talentvol is als illusionist)...
Nee, ik bedoelde meer dat die zangeres Rebekah del Rio (wat tevens haar ware artiestennaam is) erg goed kan zingen, maar verder totaal onbekend is in het echt, en al helemaal VOORDAT ze in Mulholland Drive een rolletje kreeg! Lynch weet zijn cast altijd wel goed uit te zoeken, de meesten zijn vaak niet zo bekend, maar ze spelen altijd wel erg goed!
volgens mij probeert lynch hier duidelijk te maken dat ook de wederzijdse liefde met camilla een illusie is...hoe echt het ook lijkt of hoe graag ze het ook wil geloven!
Heeft idd wel wat weg van Herman Brood ja 
Lost Highway is ook een vette film, wat makkelijker te begrijpen als Mulholland Drive vind ik
De opbouwing van die scene als zij gaat zingen is zoooo vet gedaan, ik krijg er gewoon kippevel van als ik er aan terug denk.
Een van de mooiste stukjes die ik uit een film ken
Lost Highway is ook een vette film, wat makkelijker te begrijpen als Mulholland Drive vind ik
Nee, ik bedoelde meer dat die zangeres Rebekah del Rio (wat tevens haar ware artiestennaam is) erg goed kan zingen, maar verder totaal onbekend is in het echt, en al helemaal VOORDAT ze in Mulholland Drive een rolletje kreeg! Lynch weet zijn cast altijd wel goed uit te zoeken, de meesten zijn vaak niet zo bekend, maar ze spelen altijd wel erg goed!
De opbouwing van die scene als zij gaat zingen is zoooo vet gedaan, ik krijg er gewoon kippevel van als ik er aan terug denk.
laatste aanpassing
Ehh makkelijker?? Ik vond hem juist een stuk moeilijker! Lost Highway is gefilmd vanuit de gedachten van een geflipte gek, volgens mij zijn er meerdere interpretaties mogelijk, vooral wat de details betreft. Ik vond die interpretatie die in dit topic stond wel goed trouwens, maar nog steeds zijn lang niet alle details geheel sluitend.
MD daarentegen is best een duidelijk verhaal en vrijwel alle details zijn wel te verklaren...
Kippenvel inderdaad!
laatste aanpassing
Ehh makkelijker?? Ik vond hem juist een stuk moeilijker! Lost Highway is gefilmd vanuit de gedachten van een geflipte gek, volgens mij zijn er meerdere interpretaties mogelijk, vooral wat de details betreft. Ik vond die interpretatie die in dit topic stond wel goed trouwens, maar nog steeds zijn lang niet alle details geheel sluitend.
MD daarentegen is best een duidelijk verhaal en vrijwel alle details zijn wel te verklaren...
helemaal mee eens
en als ik vorige posts zo lees, merk ik dat Paratoxic en ik hetzelfde denken over MD en hoe deze te verklaren is.