Verleidelijk om me in deze 'discussie' te mengen, maar ik doe het maar niet. Geen zin in nog een windows vs linux discussie waar toch geen einde aan komt.
Mac Os en Windows zijn uit hetzelfde OS ontstaan, namelijk dat van Xerox Copiers.
Dit gegeven is zo oud dat het imho helemaal niet meer van toepassing is. Windows is doorgeevolueerd via de NT kernel, welke behoorlijk anders is dan de kernels daarvoor.
Mac OS daarentegen is een hele andere weg ingeslagen. Op het moment draait Mac OS X op Darwin, wat in grove lijnen gewoon een BSD kernel is.
NT en BSD kernels hebben nauwelijks iets in het gemeen.
PS: Jaja, ze schijnen idd de TCP/IP stack in het gemeen te hebben
Om toch ook maar on topic te blijven heb ik de volgende xhtml code:
<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">
<head>
<title>IE vs FireFox</title>
</head>
<body>
<div style="text-align: center; background: #A0A0A0;">
IE vs Firefox
<table style="width: 300px; background: #D0D0D0;">
<tr>
<td>Test</td>
</tr>
</table>
</div>
</body>
</html>
Vergelijk deze beide eens in FF en in IE. Imho doen beide browser dit verkeerd parsen. Haal ik namelijk de CSS reference erbij, dan vind ik daar:
Since 'text-align' inherits, all block-level elements inside the 'DIV' element with 'CLASS=center' will be centered. Note that alignments are relative to the width of the element, not the canvas. If 'justify' is not supported, the UA will supply a replacement. Typically, this will be 'left' for western languages.
Een <table> is een block-level element en zou dus gecentreerd in de <div> moeten komen imho. Firefox doet dat niet, IE wel! Echter, <table> zou het text-align attribuut moeten erven van de <div>, dus 'test' moet in het midden van de tabel staan. Firefox doet dit goed, IE niet.
Nu kan het natuurlijk zijn dat ik de specificaties verkeerd begrijp (CSS2 geeft namelijk weer een iets andere definitie), maar voor mij is dit genoeg reden om aan te nemen dat ook Firefox het niet per definitie bij het rechte eind heeft als deze html code anders rendert dan IE. Op zijn minst vind ik dit toch wel een teken dat de specificaties enigszins ambigu zijn.