Partyflock

Forumonderwerp · 720499
SuSE 9.2 is uit..... :jaja:

Wie gaat m installeren?

Ik gebruik SuSE al vanaf 7.0, maar ben benieuwd welke enhancements er deze keer erin zitten.

Wie ook SuSE wil installen, cq downloaden, moet me ff een pm sturen.

Ben benieuwd wie het eens wil proberen..... :)

mandrake heb ik ook een tijdje gehad,
beviel me wel goed

knoppix is altijd handig
wel leuk om mee te kloten ;)
Mandrake is idd ook wel aardig.

Maar ik vind SuSE makkelijkm qua config enzo.
Als je iets wil installen worden ook de pakketten geinstalleerd die het nodig heeft. Ook alle dependencies en links worden in 1 slag gemaakt en gezet.

NFS en SaMBa server/client is te configureren vanuit een menu. Zonder dat je een config file hoeft te editen.

Hardware word automatisch geconfigureerd, als het word ondersteund. Sommige hardware zit een beetje moeilijk, maar ik maak het hier mee, dat XP het niet meer ondersteund, en dat ik onder SuSE gewoon draai. :s

Maar, ik draai dus SuSE omdat ik die configuratie van hen zo makkelijk vind. Dat heb ik nog in geen enkele distro gezien, zoals zij dat doen.
Goh, zijn dr niet meer die ik over kan halen? O:)

Is maar saaie bedoening hoor..... :gaap:
Je mag mij proberen te overtuigen ;)

Overhalen om Linux te gebruiken ipv Windows ???

Dat zeker niet, windows blijft altijd op mn pc staan.
Linux als 2e OS :)
Artiest Tele
moet op school met SUse werken vind het echt een klote linux marja heb zoiezo een hekel aan linux is alleen maar handig dat je op je eigen manier een server inricht en dan daardoor een bedrijf afhankelijk van je is...

zoals op me ouwe stage waar ze me nu steeds nodig hebben :D:D
laatste aanpassing
neej linux is juist relaxed.. je hoeft je niet zorgen te maken over spyware of tering virussen.. okal komt het op je pc.. dan nog kan het niks doen.. 8)

:gaap: kussentje nodig?? ;)
neej linux is juist relaxed.. je hoeft je niet zorgen te maken over spyware of tering virussen..

i beg to differ..

was het niet laatst nog dat er exploits zijn ontdekt binnen browsers die bijna elke browser had behalve MS IE ?

(is wel beetje klok klepel ding, want ik heb het artikel niet gelezen, ga het even opzoeken)

ok heb even de artikelen opgezocht.
Note : The register staat erom bekend om dingen gigantisch aan te dikken dus neem een korrel zout bij the register verhalen.

http://www.theregister.co.uk/2004/10/22/linux_v_windows_security/

http://slashdot.org/article.pl

derde artikel kan ik even snel niet vinden.. maar zal straks in de lunch nog even kijken of ik het kan vinden ;)
laatste aanpassing
Linux is gewoon kut! windows werkt gewoon veel makkelijker:s heb eigenlijk nooit last van spyware zooi thuis maarja gebruik ook geen IE
Ik zou zo graag Solaris willen proberen......

Kan ik dat nergens ff downen? O:)

Ik wil gewoon es ff een paar distrotjes proberen.
Je zal toch ergens mee moeten kunnen vergelijken.

Windows hebben we nou wel gehad, en de problemen daarmee zijn ruinschoots bekend. En anders krijg je weer zo'n Win-Lin verhaal..... O:) :D

Ik wil deze wel eens proberen, en gaan vergelijken:

- FreeBSD
- Gentoo (Lijkt me een leuke)
- Solaris (Als ik die te pakken kan krijgen... :S )

Maar eerst ff een schijfje leegmaken daarvoor..... :)
FreeBSD heb ik hier op me stage :S niet echt boeiend voor mij is al die linux shit hetzelfde waarschijnlek omdat ik erook geen ruk van weer :p
niet echt boeiend voor mij is al die linux shit hetzelfde waarschijnlek omdat ik erook geen ruk van weer

FreeBSD is geen linux :[

Voordeel van FreeBSD is dat het was meer back to basic is dan veel distro's. Bovendien ben je gegarandeerd van een goed samenwerkende 'world'.

<redderinnoodmodus>
Solaris voor x86 kan je gratis downloaden via de registratie op de volgende pagina:

http://wwws.sun.com/software/solaris/solaris-express/get.html
</redderinnoodmodus>
laatste aanpassing
Debian blijft de meest ass-kicking Linux distro, ik zal die SuSE prut nooit gebruiken. YaST, wat een KUTsysteem is dat. debian package management zit 100en malen beter in elkaar :)

www.linuxiso.org staan er genoeg :)
Goeie site!

www.linux.org kende ik wel.....

Maar ik ga eerst Solaris Installen, dan zal ik het eens gaan verzoeken met FreeBSD. :)

Dat zal wel gaan lukken, ik moet alleen nog ff uitzoeken, hoe het met mn boot-menu zit.

Maar ff vraagje off-topic:

Kan mn PCtje zo snel zijn, dat Windows problemen krijgt?
Tijdens reboot van Windows is mn schijf gecrascht. Waarschijnlijk heeft ie niet genoeg tijd gehad, om cache te flussen. Weet jij, Narotic, hier iets meer van?
;)

jah ander hebbie nog wat ftptjes liggen..

Nog wat? :|
laatste aanpassing
Je PC te snel voor Windows? Dat lijkt me heeeel erg stug :) Eea wordt in principe zo geprogrammeerd dat snelheid niet tot nauwelijks iets uitmaakt.
De M$ site zegt dat er een patch is.....

En ik begrijp het nu ook wel. Wanneer de machine reboot, gaat dat zo snel, dat de hardware geen kans meer krijgt eea te fluschen. Met die patch hebben ze het afsluiten iets vertraagt.

Btw dit is niet met XP maar ME. Ik heb sinds kort een Proc. met FSB van 333Mhz. En de info die ik heb kunnen vinden, zegt me dat cache van HD niet gefluscht word, waardoor dr dingen van het FAT systeem niet bij worden gewerkt. Ik heb nu op die schijf allemaal rare tekens. Dr klopt geen hout meer van.... :s
ME moet je gewoon niet gebruiken. 9x en ME zijn slechte OS'en en inmiddels te gedateerd :)
Volgens M$ is XP een samenvoegsel van 9X, ME en 2000.

Dus als 9X en ME slechte OSsen zijn, is dus ook de helft van XP slecht? :D
Samenvoegsel moet je vooral zien qua gebruik/functionaliteit. Zo overlapt XP de 9x reeks (en ME) en 2000 pro.

De kernel van XP (toch het belangrijkste stukje) is een doorontwikkelde 2000 (NT) kernel.

PS: Je merkt dat ik als MS-verdediger toch nog wel eerlijk genoeg ben om bepaalde Windows versies behoorlijk klote te vinden ;)
laatste aanpassing
Je mag van mij voor de 3e keer (f) verdienen. :jaja:

Ik denk dat jij denkt, dat Win XP en 2003 pas echt de "volwassen" windows versies zijn.... ???

Maar wat heb je dan precies op Linux tegen?
(Als je dr wat op tegen hebt...)

Ik vindt trouwens wel, dat je de enendistro niet met d andere kunt vergelijken. Qua standaarden komen ze wel overeen, anders mag het geloof ik, ook geen Linux heten, maar qua config en configscripts wijken ze nogal af.

Maar als ik ff ongezouten mn mening over Windows mag geven:
Het doet altijd wat ik niet wil: Tijdens het spelen van een spel, gaat ie ff updaten, en dan vraagt ie tijdens het spelen, of ie mag rebooten! Dat was 1 voorbeeld......
Nou kun je dat wel uiitzetten bla bla bla, maar wat heb ik dr aan, al doe je dat, hij zit nog steeds te zeuren over dat er updates beschikbaar zijn, en dat ie wil updaten.

Om dan even een vergelijking te maken met mn SuSE: Daar vraag IK of er updates zijn. En daar selecteer IK de updates die ik wil. En WANNEER ik wil.

Dat vind ik belangrijk aan een OS. IK bepaal wat er gebeurt, WANNEER en HOE dat gebeurt. Dat heeft MickeySoft niet voor mij te bepalen!

Dit is maar 1 vd voorbeelden. Dan heb ik het nog niet gehad over de spy- en virus-ware. Nou kun je zeggen: Daar heb je software voor, om dat tegen te gaan......
Maar waar ben je dan id vredes naam mee bezig?
Je zit dan software te gebruiken, om dat andere stukje software op te heffen, of teniet te doen. ?????

Zo, dat waren dr 2....... :P

Eerst es ff reactie afwachten. Ik heb nog wel meer gal op mn lever. :S
Windows is alleen redelijk tot goed vind ik in de NT reeks (NT4, 2000, XP en 2003). En ook daar vaak genoeg ergernissen hoor (vooral als server, desktop vind ik Windows prima).

XP ergert mij in vrijwel niets. De updates zoals je zegt is allereerst al (dubbel) aan jezelf te wijten, aangezien:

1. je eenvoudig uit kan zetten dat hij updates automatisch download. Dan zal windows dit ook echt niet doen.
2. hij alleen over updates zal zeuren bij gebruikers met administrator rechten. Spellen hoor je niet te spelen onder een gebruiker met administrator rechten. Vergelijk het met lekker onder Linux werken als root: not done.

Zo updaten mijn Windows installs ook slechts als ik dat wil.

Wat betreft dat Windows veel zelf bepaalt: daar heb je gelijk in. Dat wordt echter ook van Windows verwacht, 99vd100 gebruikers willen of kunnen niet alles zelf bepalen. Het valt me op dat je zelf dan Suse een fijne distro vindt vanwege de (grafische) configuratie scripts. Normaliter geldt: des te meer configuratie (helemaal grafische) scripts, des te minder echte controle je over een systeem hebt.

Met betrekking tot je spyware en virusware, ik snap de heisa niet zo. Zelf gebruik ik geen adware remover, op het moment geen firewall en geen virusscanner. Het enige wat ik aan veiligheid doe zijn windows updates en common sense (niet als administrator inloggen, geen vage mailtjes openen). Tel daarbij op dat ik dus ook nog eens IE gebruik en Outlook en blijkbaar zou het een wonder moeten zijn dat ik nergens last van heb :S Daarnaast zul je toe moeten geven dat Windows hier echt wel wat aan probeert te doen en dat het er ook zeker mee te maken heeft dat windows nou eenmaal het meest gebruikt is. Op het moment heeft MS trouewns ook veel achterstand weg te werken, Windows 9x zijn bijv. ontwikkeld met nauwelijks aandacht voor security. Dat valt niet in een maand weg te werken, maar persoonlijk vind ik dat MS goed aan de weg timmert op dat vlak.

Persoonlijk heb ik trouwens weinig tegen Linux. Als server kan het een prima systeem zijn, echter begin ik er niet aan omdat ik inmiddels FreeBSD beter ken en daar erg fijn mee kan werken. Dat heeft oa met het package management van FreeBSD te maken en de gevolgen van een verschil in design tussen BSD en linux: de world die je bij BSD wel hebt, bij Linux heb je alleen de Kernel met user progs.

Qua desktop moet ik zeggen dat ik KDE en Gnome absoluut onder vindt doen voor Explorer (windows manager in Windows). De response van KDE/Gnome icm XFree86 vind ik minder en ook qua duidelijkheid laat eea te wensen over imho. Daarnaast vind ik de configuratie van het systeem vaak ook niet fijn gaan via de window manager en heb ik teveel gekut meegemaakt om het nog te kunnen waarderen. Voorbeelden zijn:

- Refreshrates van een vage monitor moeten zoeken voor in je xf86config en xf86config an sich
- Kut Mozilla wat bij het 2e browser scherm steeds weer vraagt of je een nieuwe profile aan wil maken omdat de eerste al in gebruik is

Kortom, aangezien ik de window manager echt niet mag zie ik geen reden waarom ik Linux zou moeten gaan gebruiken als desktop. Als server kan ik erin komen, alhoewel ik denk dat bepaalde taken moeilijker te configureren zijn op een Linux server (Domain Controller etc.)

Maar mijn ergste aversie tegen Linux komt door veel gebruikers. Ze wekken bij mij vaak de indruk Linux te gebruiken niet zozeer omdat het beter is dan Windows, maar wel omdat ze blijkbaar MS haten. De redenen waarom ze MS haten...tja, zijn imho vaak onzin of gewoon te wijten aan hun eigen fouten. Daarnaast is het blijkbaar in sommige kringen ook 'stoer' om MS te bashen en Linux te gebruiken. Je weet vast wel wat ze zeggen hierover:

Linux is for people who hate Windows, BSD is for people who love Unix.

Ik snap niet dat bij Windows topics altijd Linux erbij gehaald moet worden (en vaak vice versa). Ze kunnen wat mij betreft best naast elkaar bestaan. Daarnaast is het een persoonlijke keuze (net als religie), waarom zou je iets wat niet echt op vaststaande argumenten gebaseerd is aan een ander opdringen?
Tja, er zijn van die momenten dat met 10 vingers typen de moeite waard is he :P

Ik zie absoluut geen reden om over te stappen naar Linux,
Ik ben een leek in de lunix wereld.

Windows is voor mij nog het beste OS vanaf 2000 dan.
De versies voor 2000 ben ik zeker niet tevreden over.
Windows ME is dikke ellende bij mij.
Ik heb nu XP en ik ben daat zeer tevreden over.
De problemen met Windows worden 99% van de keren veroorzaakt door de gebruiker.

Wat betreft de updates:
Als de posities tussen Windows en Lunix het tegenovergestelde waren, dan had je nog steeds hetzelfde gehad naar mijn idee.
Er zijn voor Windows veel virussen ed geschreven, omdat Windows bij 90% van de pc's geinstalleerd is.
Het heeft dus weinig zin om een virus voor Linux te schrijven.

Kortom, ik hou het dus bij mn windows installatie,
linux heb ik als 2e installatie op mn pc om te kijken wat het precies inhoud :)
laatste aanpassing
Ach....

Elk OS heeft zn plus en mins.......

Bij mij wegen de mins ff zwaarder bij Windows dan bij Linux.

Maar wat je zei over Yast van SuSE; 'T is wel zo dat Yast allerlei dingen voor je doet, maar juist die dingen die Yast je uit handen neemt, zijn voor een Linux beginner gewoon handig. Je hoeft niet allerlei config files in te duiken, en hun methodieken te kennen. Maar je kan het wel doen, daar ben je vrij in.

Wat je zei over Mozilla, kan ik het volgende zeggen:
Gebruik Mozilla Firefox. En je kunt ook ctlr+t (New Tab) gebruiken.

Wat Narotic zei over Mozilla:
Ik denk dat het aan je installatie ligt,
ik heb er zelf namelijk nooit last van
behalve als mozilla wordt opgestart in "safe mode"
FF vraagje: Ik ben op zoek naar een site ofzo, waarin staat,
hoe ik entry's maak in EEN boot-menu.

WELK boot-menu???? Euhhh..... weet ik nog niet.... :$

Ik moet een boot-menu hebben waaruit ik SuSE, FreeBSD, Solaris, Gentoo en Windows kan booten.

Ik weet niet of Grub Solaris kan booten.....

Ben momenteel ff helemaal blank.... :S
Beetje teveel aan me hoofd denk ik. :/

Weet wel dat ik het kan opzoeken met google.....
Maar weet gewoon ff niet hoe ik dat moet zoeken..... :$
Het zal ongetwijfeld kunnen, je kan bijv. ook Linux booten met de Windows bootmanager.

Over Mozilla, het zal vast op te lossen te zijn, maar het geeft een erg slechte indruk bij mij. Tabbed browsing wil ik gewoon niet :)

Veel mensen weten btw ook niet dat MS Windows best drastisch aan het omgooien is. Zo bevat Server 2003 al redelijk veel config files (XML!) die je met de hand kan edit'en, oa voor IIS. Daarnaast is de set tools voor de command line tegenwoordig ook al voldoende om een hele server te manage'n. De grafische omgeving is nauwelijks nog nodig.

The system will reboot and come up as Red Hat 3.1 Enterprise. There will be some more screens that deal with license terms and Red Hat registration. Respond as you prefer.

Log in to Red Hat as root.

mv /boot/grub/grub.conf /boot/grub/grub.conf-orig
cp /boot/grub/grub.conf-orig /boot/grub/grub.conf
vi /boot/grub/grub.conf

Add a Solaris OS entry to the bottom of the file so that it looks like the following:

title Red Hat Enterprise Linux WS (2.4.21-9.EL)
root (hd0,1)
kernel /boot/vmlinux-2.4.21-9.EL ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi
initrd /boot/initrd-2.4.21-9.EL.img
title 32-bit Solaris 10 x86
root (hd0,0)
makeactive
chainloader +1

Reboot.

As the machine reboots, it will display the Red Hat version of the GRUB Boot Loader. Use the arrow keys to select an operating system to boot. If you do not change the selection, the first entry (in this case Red Hat) will be loaded.

Bron: http://www.sun.com/bigadmin/features/articles/sol_redhat_proc.html

Keywords in Google: grub boot solaris

PS: Voor iets makkelijker zoeken, gebruik ook eens:

http://www.google.nl/bsd
http://www.google.nl/linux
http://www.google.nl/microsoft
Nou SuSE 9.2 is geinstalleerd.....

Heb mn schijfje leeg, en kan nou dus ook verder met Solaris. :P

Hoe vinden jullie SuSE dr uit zien?

Ziet er weer een stukje gelikter uit vind ik. :)
heb je dit al geleest??

http://print.tweakers.net/?nieuws/34993

ik moet zeggen solaris ziet er ook wel blingbling uit.. :yes:
Ja klopt... :) Ik heb het op de sun site gelezen.

Maar ik ben nu met Solaris 9 ad gang.

Maar ik heb een beetje problemen met kdm.

De drivrs van de install cd zijn volgens mij flink veroudert.

Maar ik begrijp dat jij nu ook Solaris heb geinstalled?
Welke heb je?

Maar ik moet zeggen dat SuSE net weer eventjes lekkerder draait dan 9.1.

Maar ik heb ff een vraag:
Ik heb nogal wat files als root aangemaakt. Een "normale" gebruiker kan ze alleen lezen, of zelfs dat niet.
Hoe geef ik een file gebruikers rechten voor root en gebruikers, zodat ik -rw-rw-rw- krijg. Files hebben nu nr 666. File permissions heet het geloof ik. Ik weet het niet precies maar volgens mij moet dat 777 worden.
Ik ken die nummering niet.... :/
Ja sorry, ik bedoel eigenlijk ook, dat ik het op de sun site had gezien. :)

Maar ik geloof dat jij Linux cq Unix, ook wel leuk vind of zie ik dat verkeerd? O:)

SuSE al ens geprobeert?
Paar screenshotjes:
Gnome:

KDE:
laatste aanpassing
Had je dit gelezen van Sun?

Sun gaat/heeft speciaal een Java desktop voor SuSE en Red hat geschreven. Nu hebben we dus de keuxe uit KDE/Gnome, Java, en Novell Desktop.

To give customers the freedom to choose the solution that best meets their business needs, Sun brings a comprehensive systems approach to Linux. Sun provides Java technology, x86-based hardware, Red Hat Enterprise Linux, and SUSE Linux Enterprise Server along with Sun's Java Enterprise System and Sun Java Desktop System -- all supported by Sun services. The result -- everything you need -- developed, integrated, and tested by the world's leading supplier of network computing systems.
Wie o wie helpt me ff met het File permission probleem?

Want als ik dat zelf nog uit moet zoeken, zijn we ondertussen een week verder... :/

En eigenlijk zou ik het vanavond nog op moeten lossen. :P

Ik zie achter files dus -RW-R-R- staan. Dat is, 666.

Dat zou -RW-RW-RW moeten worden. Dat is, ik meen, 777.

Ik weet, is heel simpel, maar ik weet niet hoe het moet, en welke tool ik daarvoor nodig heb. En ik heb ff geen tijd om dat nu uit te zoeken. Dus als je het weet, zeg het dan ff!

Mijn dank zal groot zijn! :)
Het zit zo met filepermissions, er worden (qua rechten) 3 verschillende rechten gehanteerd:

OWNER, GROUP, ANYBODY

Voor elk van deze groepen kan je de volgende rechten geven:

READ (4), WRITE (2), EXECUTE (1)

Permissions 666 betekenen dus:

Owner mag 4 (read) en 2 (write) = 6
De Group waar de Owner toe behoort mag 4 (read) en 2 (write) = 6
Iedereen mag 4 (read) en 2 (write) = 6

Permissies veranderen doe je met:

chmod rwx file

rwx moet je dus door het getal veranderen wat gelijk staat aan de rechten, dus bijv. 755 of 777 of 666 etc.

Je kan de owner (en ownergroup) van een file wijzigen met:

chown user file

en:

chown user:group file

Beide commando's (chmod en chown) zullen op alle Unix achtige OS'en wel te vinden zijn.
Tof!

Bedankt. ;)

(f)

Owner mag 4 (read) en 2 (write) = 6

Je zegt "owner". Betekend dit dat een file op usernaam staat geregistreerd? Of is "owner" hier root. Ik vind root hier nl niet in terug. Dr zijn nl ook files die root aanmaakt, en door users niet gemodificeerd, gedeleted etc. mogen worden.

En een user, die is lid van een group?

Sorry hoor, maar van het rechten systeem heb ik tot nu toe, nog niet veel van begrepen.

Ik meen, dat ht ook mogelijk is, dat de ene user een file wel kan gebruiken, en een andere user op hetzelfde systeem, weer niet.

Ik heb tot nu toe alles met root gedaan. Net zoals bijna iedereen dat in Win-XP doet.
Maar vanwege security hazzerds wil ik toch alles op username gaan gebruiken.
Maar ik wil files die ik heb aangemaakt als root, die dus ook alleen door root gemodificeert kunnen worden, maar verder niks met het OS te maken hebben, alle user rechten geven, zodat ik als user kan doen met die files wat ik wil.

En als ik als user programma's wil gebruiken, hebben zo ook user rechten nodig zeker? Ik merkte dat ik ifconfig nog niet eens kon draaien... :$

Ff weer een heel verhaal maar goed...... :P

Wat vind je trouwens van me KDE desktop? O:)

Ik heb enkele dingen ontdekt die ik eerder niet had.
Ook id kernel calls bij het opstarten vind ik weer nieuwe dingen. Draai nu kernel 2.6.8.03. Had m gelijk ff geupdated.

Kan ik je niet 's overhalen om het gewoon eens te proberen? O:)
laatste aanpassing
ziet er mooi uit hebbie de spelletjes al geprobeerd?? en welke zijn er.. :D

kheb em net binnen :P

nog nooit met linux gewerkt, dus was benieuwd of et wat is:)
Je zegt "owner". Betekend dit dat een file op usernaam staat geregistreerd? Of is "owner" hier root. Ik vind root hier nl niet in terug. Dr zijn nl ook files die root aanmaakt, en door users niet gemodificeerd, gedeleted etc. mogen worden.

En een user, die is lid van een group?

Elke file/dir (laten we 'entiteit' zeggen ;)) heeft idd een owner (user) en owner (group). Ik heb bijv. het volgende in /etc (mbv het commando ls -al, of ls -l, of bij veel distro's ook: ll):

-rw-r--r-- 1 root wheel 4816 Nov 7 20:58 devd.conf

-rw-r--r-- 1 root wheel 2071 Nov 7 20:59 devfs.conf

-rw-r--r-- 1 root wheel 74 Oct 25 02:27 dhclient-enter-hooks

De owner (user) van beide files is root, de owner (group) is wheel (dat is een freebsd iets).

Ik zou bijv. het volgende kunnen doen om de owner te veranderen:

chown narotic:narotic dhclient-enter-hooks

De output van de dir listing wordt nu:

-rw-r--r-- 1 narotic narotic 74 Oct 25 02:27 dhclient-enter-hooks

Stel nou dat ik gewoon iedereen de file wil laten lezen en modificieren, dan had ik:

chmod 777 dhclient-enter-hooks

Met als gevolg:

-rwxrwxrwx 1 root wheel 74 Oct 25 02:27 dhclient-enter-hooks

Nu kunnen alle users alles met de files doen.

Er zijn nog wat meer 'trucjes' in dit rechtenmanagement. Zo uit mn hoofd heb je execute rechten op een dir nodig als je een dirlisting wilt doen. Daarnaast kan je nog een paar 'permissies' extra zetten, zoals setuid, setgid en de sticky bit. Het gaat hier te ver om dit in detail uit te leggen en hiermee kloten kan zeker security risks met zich meenemen. De FreeBSD manpage van chmod zegt er echter over:

MODES

Modes may be absolute or symbolic. An absolute mode is an octal number

constructed from the sum of one or more of the following values:

4000 (the setuid bit). Executable files with this bit set will

run with effective uid set to the uid of the file owner.

Directories with this bit set will force all files and sub-

directories created in them to be owned by the directory

owner and not by the uid of the creating process, if the

underlying file system supports this feature: see chmod(2)

and the suiddir option to mount(8).

2000 (the setgid bit). Executable files with this bit set will

run with effective gid set to the gid of the file owner.

1000 (the sticky bit). See chmod(2) and sticky(8).

0400 Allow read by owner.

0200 Allow write by owner.

0100 For files, allow execution by owner. For directories,

allow the owner to search in the directory.

0040 Allow read by group members.

0020 Allow write by group members.

0010 For files, allow execution by group members. For directo-

ries, allow group members to search in the directory.

0004 Allow read by others.

0002 Allow write by others.

0001 For files, allow execution by others. For directories

allow others to search in the directory.

For example, the absolute mode that permits read, write and execute by

the owner, read and execute by group members, read and execute by others,

and no set-uid or set-gid behaviour is 755 (400+200+100+040+010+004+001).

Als je nog meer info wilt raad ik je aan google ff te gebruiken of de manpages te lezen. Dit is allemaal redelijk basic Unix kennis.

PS: Al die tijd als root gewerkt? :o

Over KDE ben ik niet zo te spreken, ik vind hem nog altijd niet beter dan Windows. Dus waarom zou ik in hemelsnaam dan aan iets nieuws gaan wennen? In Windows kan ik alles vinden. En voor mij hoeft een Desktop niet stabiel genoeg te zijn om maanden zonder vastloper te kunnen draaien (denk eerlijk gezegd dat XP dat best kan halen).