Partyflock

Forumonderwerp · 681292

Ben jij voor of tegen Euthanasie?
En ik welke situaties ben je er absoluut tegen??

Ik vind op zich dat euthanasie wel moet kunnen.
Mensen die toch te komen overlijden en nog een lange lijdensweg te gaan hebben moeten zelf het recht kunne hebben om te beslissen over hunleven..:yes:

Ik ben voor, ik heb het van dichtbij meegemaakt en ik ben blij dat deze kans er was, vooral omdat die persoon het zelf heel graag wilde.
voor, ik hbe het ook van dichtbij meegemaakt

ik vind dat ieder mag beslissen of hij/zij wel of niet wilt verder leven
Dit klinkt meer als overspannen/burnout. En dat is niet zozeer dat je niet meer wilt, alswel dat je niet meer kan. Dat echt letterlijk al je energie opgebrand is. Ik kan het natuurlijk niet beoordelen vanaf het forum maar zo klinkt het in ieder geval.
Het is vastgesteld door meerdere deskundige dat het een hele heftige depressie betreft (als je in beschouwing neemt (wat jullie onmogelijk kunnen weten) wat deze persoon mee heeft gemaakt, kan er ook maar 1 conclusie zijn)... ;)

kroontje 27 mei 2004 17:56
Hemel? Alsof er iets zou zijn na de dood....

zeg niet dat t er is mja weet jij wat er wel is dan?

precies...
Zoals ik eerder in deze topic al aangaf komt dit voort uit mijn overtuiging. Het is in ieder geval niet logisch ervanuit te gaan dat er iets is na de dood. Dat is eigenlijk enkel de hoop omdat het hier op aarde lang niet altijd even goed gaat.

Back ontopic:
;p

Dementerende mensen en euthanasie vind ik een ingewikkelde kwestie.
Waarom zou dat een opluchting zijn voor die personen? Hebben ze zelf wel door wat er met ze aan de hand is als het al vrij ver is?
En ik denk dat je dan ook als dokter zijnde misschien wel op je bord kunt krijgen dat diegene dat helemaal niet wilde.
Zo iemand is niet meer bij zijn volle verstand en dan kan jij geenbeslissing daarover maken..
Vind ik dan persoonlijk weer hoor..

Goh das toevallig...

Ik heb de tv aanstaan en dit gaat over dit omderwerp. Ze hebben iets nieuws... terminale sedatie....

Dat klinkt wel beter. Als een patiënt niet ondragelijk hoeft te lijden....
Ja Miss, in de meeste gevallen heeft een dementerende inderdaad door wat er aan de hand is. Het ziektebesef blijft lang aanwezig. Ik hoor zo vaak mensen verdrietig zeggen dat ze bang zijn dat ze nog vergeetachtiger worden, huilend op hun kamer zitten omdat ze hun kinderen niet herkenden etc.

Als je zo aan het worden bent, weet je ook wat je te wachten staat. Dat is voor die mensen een vreselijke gedachte, hoevaak hoor ik cliënten niet zeggen "geef mij maar een spuitje" of dergelijke opmerkingen.

De beslissing zal naar mijn idee gemaakt moeten worden wanneer iemand wel bij zijn volle verstand is. Ik hoop iig dat tegen de tijd dat ik oud wordt, de zaken zo geregeld zijn dat ik tijdig kan beslissen. Ik wil iig niet zo oud worden.

Dementie is vaak heel mensonterend, juist omdat diegene niet meer goed weet wat hij/zij aan het doen is. Eigenlijk gedragen ze zich weer als hele kleine peuters, alleen dan zijn ze volwassenen die al een heel leven achter de rug hebben en daarin het nodige respect hebben opgebouwd.

Tja, blijft moeilijke kwestie. Hoe lang moet je iemand in leven houden, en ten koste van wat? Wat is de toegevoegde waarde aan de samenleving van iemand die niet meer helder kan denken? Het is vooral de emotionele kant die het moeilijk maakt (geen afscheid kunnen nemen).
Het is vooral de emotionele kant die het moeilijk maakt (geen afscheid kunnen nemen).

Die neem ik mee naar mn eindgesprek, thnx :) (y)