Partyflock
 
Forumonderwerp · 659147
Ik hoor veel mensen over de opbouw/qlimax van een nummer....

Wat is deze nou precies in goeie volgorde??

En wat enken jullie over de opbouw?

En zijn er ook nog gewoon feestgangers die hier op letten?

Mij maakt het eigenlijk niet veel uit en zo... ik vindt als het nummer maar lekker knalt vindt ik het wel best...(Y)
Artiest Xavi
opbouw zou je denk ik niet gauw horen ope en feest :) aangezien er alleen maar geknalt word
feestgangers zijn ook mensen die thuis een lied zitten te luisteren he;)
:D
Tuurlijk moet een nummer lekker knallen.
Maar een opbouw naar een climax toe kan het nummer natuurlijk NOG heftiger maken.

Als een nummer geen opbouw heeft weet je al snel wat er allemaal in een nummer gebeurt, en dan wordt het al snel saai.

opbouw is dus belangrijk !
ja daar ben ik met je meeeens....

Maar wat is de preciese opbouw van een nummer??
 
nou eerst met je een climax hebben en daarna de opbouw 8)
 
Een opbouw ofwel build up vind je in negen van de tien gevallen voor de Qlimax of je zou het een break voor de qlimax kunnen noemen. Een opbouw/build up aan het begin van een nummer is het gedeelte van het nummer waarin de hoofd bass en hoofd melodie nog niet aanwezig zijn. Daar wordt in de opbouw langzaam naartoe gewerkt. Ik luister er wel degelijk naar op een feest want een ongeschreven regel voor een dj is 'never ever touch a build up'met uitzonderingen daargelaten
ow ok.. daar heb ik wa iets aan(Y)
dus de qlimax is zeg maar het hoogte punt van het nummer???


nou eerst met je een climax hebben en daarna de opbouw


Jij hebt de rverstand van zo te horne:S
laatste aanpassing
 
jij hebt het begrepen in de qlimax komt alles wat er daarvoor gebeurd is bijelkaar dit is niet in de 100 % van de gevallen zo maar zeker in de meeste gevallen. En eigenlijk zegt de naam qlimax=hoogte punt het al. Moet je maar eens een checken wanneer je een nummer luisterd.
 
eigenlijk vind ik het stiekum heel erg dom dat je dat niet weet. :bloos:
ja ben ook wel beetje dom... maar ik let er niet zoveel op.....
Vindt dat een numme rlekker moet knallen dus...
 
je had op een leukere manier kunnen happen vind ik :(
nee vink niet.. hap niet zograag dus...
Artiest {SHOWLIST artist 16727, 63028}
vrijwel elk nummer werkt naar een hoogtepunt toe/bouwt op op de een of andere manier, dit wordt op veel verschillende manieren gedaan. eigenlijk bijna elke 16 beats zelfs, als de laatste 1/2/3/4 wat gekke sampletjes zijn en de eerste beat van de volgende 16 er weer in knalt.

over de opbouw van een nummer. je ziet HEEL VAAK na 4 x 16 beats een break, of anders 16 beats daarvoor.
 
en eigelijk is climax met een c :)
laatste aanpassing
ja hoe je het maar zeggen wil...
 
jij bent echt beste wel dom eigenlijk om heel eerlijk te zijn:d
 
:O

ik?
nee ik en die gast is flink irri aan het doen...
 
ach.. zolang je maar onthoudt dat de climax na de opbouw komt :P
 
hahahah idd pawn:d

en waarom doe ik nou weer irri?? dat valt toch best wel mee, slimmie o:)
gewoon irri:P

en ben niet slimmie
 
:[
 
In dance/house/trance music, you'll find in most cases the time signature is 4/4 this means that there are FOUR CROCHET BEATS to ONE BAR. The fact that they're crochets doesn't matter much here, but in case anyone wanted to pull me up on this simplification, I thought I'd put it in.

In it's simplest form in dance music:-

Beat 1 is a Bass Drum
Beat 2 is a Bass Drum and Snare (or clap)
Beat 3 is a Bass Drum again
Beat 4 is a Bass Drum and Snare Drum (or clap) combined again

So what you'll find is that the normal simplified drum pattern for this one bar is:-

Bass Drum - Hi-hat (tchss noise) - Bass Drum with Snare - Hi-hat (half a bar)
Bass Drum - Hi-hat (tchss noise) - Bass Drum with Snare - Hi-hat (second half of bar)

This is where I slipped up originally, I was counting the hi-hats as a beat, when in fact they're just fillers.

For the purposes of taking you through this, I'm going to talk in terms of Verses and Chorus's. I know that dance music doesn't really have discernible Verses or Chorus's, but they are kind of there, you just have to be imaginative. I'll describe it by running through a pretend tune - it doesn't reflect any specific tune out there, just a pretend one in my confused ickle head!

Ok, the beginning of most tunes is an intro. There are some out there that bang straight into the meat of the song, but they're not very DJ friendly, so I won't mention them.

The intro can either take the form of a really basic bass drum beat, or it can be a musical intro, all those nice whizzes and noises and vocal samples and stuff! Or it could be anything else for that matter, but if I spent the time to go through them all, when it's pretty obvious that you'll know what the intro is, we'd be here all day, and both of us would get bored.

Realistically, an intro can last as long as you want - hell, some of the tunes I get sent, I sometimes wonder if the intro ever stops! But in this case we'll talk in terms of a 8 bar intro (with the most popular length being 8 or 16 bars).

It'll be a nice, simple intro, which at the end of our 8 bars will do something to let us know that it's about to hit into the meat of the tune. Think of Alice Deejay - Better Off Alone (Ok, don't - I know it hurts) at the end of its intro, there's a kind of "whee whee WHEEP" thing going on, which lets you know that it's going to bust into newer territory. Or it could be a drop in the beat for one bar, or whatever, the important thing to know is that the intro ends - other wise it'll be a really boring tune! ("aren't they all" (Mother's comment))

Next, in our little made up tune, we'll hit into the meat of the tune, in this case, going into the verse. Our virtual tune will have a verse length of 16 bars also. You'll notice in most tunes that after 4 bars of the verse, there will be something to mark the progression into the next four bars - which is when a lot of tunes will progress to something a little different (say they'll include more facets to the hook, include a more complicated bass or drum pattern - something like that). It'll probably just be a cymbal, or some kind of punctuation, but it's good to listen out for it.

Here's where I invoke the wrath of everyone. I (now) call these four bars a PHRASE. What you call them, is up to you. Frankly, I've had so many emails telling me so many different things about this that I've given up. It's what I call it. You can call it "Steven" if you want to. It's just a way of thinking that it's (mostly) a discernible section of the tune. After these 8 bars (2 sets of four - half a verse - 2 phrases), there will be another change. Most likely, there will be a build up of some kind, maybe a big "Whoosh" , a drum roll, a drop in the beat for a bar - a vocal sample (see BBE's "Oh yeah" in 7 days...) or simply another cymbal. But what likely happens is that the energy of the second half of the verse that this leads into (I'm confused) will be greater - maybe even more sounds, a more powerful bass line, or another hook line will be introduced or a change of key. (I call the driving melody to a tune the "hook", I.e. BBE's "Diddle-du, Diddle-du" in "7 days and 1 week" is what I call the hook)

So, that's another 8 bars, with the same kind of break between the sets of four bars as before - giving us 16 bars of the verse - or four phrases. Then we go into the 'chorus' of the tune.

In summary then, there are 4 sets of four bars ( 4 x phrases) to the verse - with these four phrases split into two sets of two phrases. If you're confused by the idea of 2 phrases joining together, and making up half of a verse, then mail me and I'll try to talk you through it.

So now we get into the 'chorus' of the tune. This is more likely to be only 8 bars (2 phrases) in length which could have a nice build up between the phrases and another nice punctuation when coming out.

More often than not in dance stuff, we now encounter the beloved mini BREAKDOWN or bridge. Here, the power of the tune will sometimes drop out - losing the bass drums, leaving only a low phat bass with little hook like noises going in the background. Or it could be the other way round, the musical side drops out leaving only the bass drums and maybe a simple bass melody - or anything to set it apart from the rest of the tune, it all depends what they wrote!! For average every day bridges between the Chorus and the next Verse, these breakdowns will only really last 8 bars - 16 at the most, otherwise the dance floor gets itchy! Normally a crescendo (build up) occurs in the last four bars, and BOOM, you're back into the meat of the verse again.

In the next verse, the same as before will happen - not necessarily with the sound of the tune, but still with the 4x4 phrase format.

Chorus - kinda the same as before really. Not much new here!

Now (in our virtual tune) we hit the monster breakdown (which is what Mum says she has every time she listens to this stuff!!). In the one that I seem to have playing through my head while I go through this, the breakdown will last 16 bars.

A lot of the tunes I listen to will use the first 8 bars as the proper breakdown, then use the next 8 as the build-up back into the tune.

After this monster breakdown, "WATCHA!" we're back into the tune again - most cases it's back into the chorus again, but in some cases it's the verse again, or if the author wants to fox you, a bridge (mini breakdown) between the monster breakdown and the next part of the tune (which, if the monster breakdown built up nice, will have a lot of power, (i.e. the bass line and simple drums will still be there) but it's still different from the sounds of the chorus or verse.

So, next we get into the chorus thing or verse thing, followed by their opposite (if it's a chorus then we'll hit a final verse - or if a verse we'll hit chorus territory again) If it goes into the verse then chorus thing after the breakdown, there's a good chance there'll be another mini breakdown which is then followed by two or four chorus's.

This chorus will either keep going until the end (Dj unfriendly fade out) or there will be 16 bars of just beats or something to help out the Dj when it comes to mixing the next tune.

So that's our pretend tune. There are numerous variations to this format, but the reason I went through it is so that you know how music is set into structures. We can now map out our pretend tune like this:-


INTRO - 16 Bars

VERSE 1 - 16 bars (4 phrases)
CHORUS 1 - 8 Bars (2 phrases)

BRIDGE - 8 Bars

VERSE 2 - 16 bars (4 phrases)
CHORUS 2 - 8 Bars (2 phrases)

BIG BREAKDOWN - 16 Bars

CHORUS 3 - 8 Bars (2 phrases)
VERSE 3 - 16 Bars (4 phrases)
CHORUS 4 - 8 Bars (2 phrases)

CHORUS 5 - 8 Bars (2 phrases)

END - 16 Bars

have fun :P
laatste aanpassing
 
Artiest Warlok
holy shit...das wel heel technisch...gaat natuurlij ook een beetje om gevoel he..de regeltjes gaan niet altijd op
voor muziek zijn gewoon bepaalde regels.
De muziek die lekker klinkt houd zich namelijk daar precies aan!
Er zullen ongetwijffeld 'uitzonderingen' zijn.
Maar het komt toch altijd neer op hetzelfde.
Hou je je niet aan die regels dan klinkt het echt gewoon 10 keer nix.
En dan kan je nog zulke goede samples gebruiken :)
Bekende DJ's hebben dat gewoon perfect onder de knie.
En die rammen soms in een half uur een track inelkaar.
Slechte zaak vind ik.
Als producer zijnde mag je best wat extra tijd in je tracks steken.
Veel van de muziek die er uitkomt is niet echt super vind ik.
Teminsten als ik dan naar Hardcore kijk.
Laatst ff wat Hardhouse plaatjes beluisterd.
Maar daar was het netzo bij.
Artiest {SHOWLIST artist 61069, 10100, 62386}
naast het loskomen vind ik opbouw qlimax is eigenlijk wel het belangrijkste in je track. maar het hoeft van mij niet allemaal zo standaar te klinken .. zoals bijvoorbeeld bij de gemiddelde track.. tot rond 30 seconden opbouw dan ff los tot gemiddeld 1 minuut dan werken naar je eh... vaak blije geluid :P dan met een opbouw naar je hoogtepunt werken dan daar een groot stuk van je track 32 maten ofzo doorrammen .. weer afbouwen weer omhoog nog ff 16 los dan afbouw voor inmixen.. dan zo n beetje mijn idee nu van een normale track.. :S
hellfish daarin tegen doet lekker zn eigen ding :9
Er is niks zo lekker als een heerlijk lange gestructureerde opbouw met kleine climaxjes gevolgd door een ultieme climax.
Net als sex dus
haha eyeball(Y)

Wauw zeg die fucking lange tekst... heb je dat niet in het ned.:P
Bekende DJ's hebben dat gewoon perfect onder de knie.
En die rammen soms in een half uur een track inelkaar.


DJ's draaien plaatjes, producers maken tracks ;)
ik zie hie anders nog vaak zat mensen antwoorden geven die niet kloppen:

Wie vinden jullie de beste DJ??

Catscan, die maakt zulke goeie muziek....

:S:S Die jongen moet nog een hoop leren voor -ie een echte goeie DJ is.....
klopt .. :yes: net als re style :yes: ook nog veel te leren :)
 
Re-style is de allerbeste producer die er is!
re style this means war .. moehahaha :P ieder zn style maar eh draaien kan ik niet maar hij ook echt zeker niet .. als je je eerste track al niet kan inmixen dan valt er nog aardig wat te leren :yes:
 
nee man re-style is ECHT NIET mijn style hardcore :bah:
veeeeeeeeeeel te blij, en hij weet zelf ook wat ik van zijn muziek vind,(dus ik roddel nu niet;P )
ik heb 'm nog nooit horen draaien dus kan ik niks over zeggen!
Een nummer opbouwen gaat toch meestal vanzelf? ik bedoel, als ik aan het produceren ben dan gaat het qua opbouw meestal wel
Dj Xavi 12 februari 2004 13:42
opbouw zou je denk ik niet gauw horen ope en feest aangezien er alleen maar geknalt word


Ja dat hoor je niet zo goed omdat de opbouw van het nummer in het einde van het vorige nummer gemixt wordt.
Als het nummer gaat knallen wordt de vorige plaat eruit gehaald.
laatste aanpassing
Re-style zijn muziek vink ook bagger... maar de laatste keer dat hij moest optreden bij osm... damz dat was wel dik in orde.....