Partyflock

Forumonderwerp · 650838
Er wordt na afloop van een evenement altijd veel nagepraat, en geluid is veelal een hot item. De laatste aflevering van Awakenings is hierop geen uitzondering.

Over het geluid is al veel gezegd, en gespeculeerd. Ik merk dat sommige dingen hout snijden en andere zaken compleet de plank misslaan. Als leverancier van het geluidssysteem en soundcrew zou ik van de mogelijkheid gebruik willen maken om uit te leggen hoe wij afgelopen Awakenings ervaren hebben.

Een goed (techno) evenement staat en valt bij voldoende volume. Helaas hebben we in Nederland te maken met veel regelgeving, waardoor in veel (bijna de meeste) gevallen niet het geluidsniveau gehaald kan worden dat het publiek wenst. In de NDSM geldt een zeer strenge milieu-eis. Dit keer was de uitvoerend milieu-ambtenaar wel geschikt ... hoewel er toch een norm gehandhaafd moest worden. En die norm is er (helaas) op gebaseerd dat slechts de eerste 20m vanaf het podium voldoende geluidsdruk is, en dat het daarachter afvalt. Voor de duidelijkheid Het niveau dat op 20m bereikt mag worden ligt bijna gelijk aan het geluidsniveau dat publiek maakt. Dus na zo'n 25-30 m is de bedoeling dat het publiek het geluid overstemt.

Tot mijn grote opluchting werd er binnen de marges soepeler mee omgegaan, zodat er op een werkbaar niveau begrensd werd (6 dB harder dan in oktober). Dat sommigen het desondanks toch weer te zacht en anderen het volume prima vonden, dat had ik eigenlijk wel verwcht, zeker gezien het feit dat de milieuambtenaar, off-the-record toegaf dat een dB'tje of 4 tot 5 erbij voor het feest beter zou zijn, maar dat de er van ambtswege nu eenmaal andere belangen behartigd dienden te worden.

Het hele systeem werd dus begrensd op zo'n 12 dB onder de capaciteit van het systeem. Dat sommigen speculeren over opgeblazen luidsprekers kan dan ook naar het rijk der fabelen gestuurd worden, dat is niet gebeurd.

Toch hebben velen wel degelijk regelmatig een zeer irritant gekraak gehoord. En dat heeft niet aan hun oren gelegen. Dit gekraak was ook hoorbaar (op een ander luidsprekersysteem trouwens) tijdens het Awake festival (o.a. tijdens Mills en Beyer), en heeft niets te maken met de luidsprekers, maar met een overstuurd Dj-mengpaneel. Het mengpaneel waar DJ's graag mee werken (Pioneer DJM-600) is helaas klankmatig inferieur, en wanneer het overstuurd wordt gaat het zeer slecht klinken en zeer irritant kraken.

Wat de crew verweten kan worden (en waar inmiddels al over gesproken is) is dat ze de DJ's niet genoeg gecoached hebben om dit te voorkomen. In elk geval is het erg jammer dat het gebeurd is. Het had namelijk voorkomen kunnen (en moeten) worden!

Verder is het zo dat het systeem zodanig opgesteld stond dat het geluid zoveel als mogelijk op een bepaald oppervlak gericht werd, zodat er zo weinig als mogelijk geluid naar buiten weglekt. Omdat dit ook goed gelukt was mochten we net iets harder dan eigenlijk toegelaten in de norm. Maar het heeft ook een nadeel: als je hier buiten stond, dan miste je inderdaad een hoop.

Ik hoop dat dit onze kant van het verhaal duidelijk maakt.
laatste aanpassing
2 Priscilla: blijf inderdaad de volgende keer maar thuis!

48 euro????
volgende keer is het 32 euro!!!
Dat je bijna doodvriest op de pont is je eigen schuld, moet je ff het weerbericht in de gaten houden. Je weet van te voren dat je met een pont moet dus let dan beter op. Ten tweede duurde het echt geen uur voordat het gekraak ophield. Hooguit een ruime 20 minuten, toen was het grotendeels weg, alleen af en toe komt het terug. Het gekraak ligt ook niet aan de organisatie maar aan de dj's, die misbruikten het mengpaneel teveel waardoor het gebeurde. Het enige wat men verweten kan worden is dat ze het de dj's eerder hadden moeten melden en misschien zelfs voor het feest er al moeten wijzen dat dit kon gebeuren.

Wat is er zo erg dat er een miniflyer op het gebouw hangt? Het feest is binnen hoor, je loopt dat paadje af tussen al die industriezooi (zag er cool uit vond ik) en je kwam bij de ingang.. Je gaat me toch niet vertellen dat je erlangs gelopen bent..

je kritiek op de ballonnen en geen vuurwerk ben ik met je eens, leuk, maar vuurwerk had wel gemoeten. Het kostte geen 48 euro maar 42 + fee, ok scheelt niet veel maar toch.

Maar als je het niet leuk vond dan ga je toch gewoon niet meer.. :D
Hahaha MNZ, tuurlijk was ie toen mn ex nog niet t Was een jubileum-kadootje en aangezien hij mij ook iets had gegeven, hield hij de foto's Maakt niet uit, ga ze binnenkort allemaal kopen of anders laat ik wel foto's maken weer door iemand die er niet zoveel voor vraagt

Hihihi, was een beetje vragen naar de bekende weg maar vond het wel grappig. Kan je beter nieuwe laten maken vind je niet, onder het mom van 'een nieuwe start' ofzoiets..
als je als organisatie een feest neerzet zoals deze. dan is het ook de taak van die organisatie om alles goed te laten verlopen. een organisatie mag zulke fouten eigenlijk niet meer maken.

fout van de Dj's? het is aan de organisatie om de Dj's te briefen. het is natuurlijk makkelijk voor mij om Rocco z'n bedrijfje te gaan af zitten kraken maar het doet me echt verdriet dat de awakenings, waar we allen toch zo'n respect voor hebben, nu toch de laatste keren kwalitatief het niet red.

ik snap niet dat ze nog in die poppenkast van een NDSM blijven. dit is al dat gezeik met die kutdeelgemeente in amsterdam toch niet waard...
laatste aanpassing
PS. 100% zuiver en zo hard mogelijk geluid is voor mij een primair vereiste op een feest...

velen delen deze mening met mij...
Hihihi, was een beetje vragen naar de bekende weg maar vond het wel grappig. Kan je beter nieuwe laten maken vind je niet, onder het mom van 'een nieuwe start' ofzoiets..

Ja doe ik ook wel, maar deze zijn in een professionele studio gemaakt en erg goed gelukt, dus ooit koop ik ze nog wel, als ik het geld kan missen. Dat duurt dus nog wel ff :D
wat mij altijd opvalt in de reactie's die ik lees,over geluid op feesten.
is dat altijd de technicus of de speakers het hebben gedaan.
mijn ervaring is toch meer de dj's die niet weten hoe ze met een gainregeling van hun mixer weten omtegaan.
kortom vol oversturen op de mixer,
want jongens we moeten zo hard mogelijk rammen.
pobeer dan nog maar eens een zuiver geluid te houden ,als het bij de bron al flink staat te vervormen.
ik sluit me volledig aan met dit topic.
en uit ervaring kan ik zeggen pioneer mixers heel snel weggooien.
leuk voor thuis maar op een main pa gruwlijke apparaten
Artiest Jayton
Dat klopt want bart skills wou ook iets te veel en daardoor begon het geluidt te kraken.
als je als organisatie een feest neerzet zoals deze. dan is het ook de taak van die organisatie om alles goed te laten verlopen. een organisatie mag zulke fouten eigenlijk niet meer maken.

fout van de Dj's? het is aan de organisatie om de Dj's te briefen. het is natuurlijk makkelijk voor mij om Rocco z'n bedrijfje te gaan af zitten kraken maar het doet me echt verdriet dat de awakenings, waar we allen toch zo'n respect voor hebben, nu toch de laatste keren kwalitatief het niet red.

ik snap niet dat ze nog in die poppenkast van een NDSM blijven. dit is al dat gezeik met die kutdeelgemeente in amsterdam toch niet waard.

helemaal mee eens mano alleen het laatste niet zo het moet wel in amsterdam blijven wie weet dat het in de westergas weer beter word...
Ja doe ik ook wel, maar deze zijn in een professionele studio gemaakt en erg goed gelukt, dus ooit koop ik ze nog wel, als ik het geld kan missen. Dat duurt dus nog wel ff :D

Hehe, gelijk heb je. Kan me ook voorstellen dat dat niet goedkoop is inderdaad.
Hehe, gelijk heb je. Kan me ook voorstellen dat dat niet goedkoop is inderdaad

Nee helaas niet nee :( Maar komt wel goed ;)

En? hoe gaat het worden op 11 april? *verwachtingsvolle blik*

(PS. probeer er een andere mixer in te sneaken he?) ;)

Artiest {SHOWLIST artist 26887, 27322}
(Y) Goed stuk !

Eindelijk een stukje uitleg voor de leken die niet zo heel erg te spreken waren over het geluid (ben zelf natuurlijk 1 van die 'leken'). Minder geluid viel me op, het irriteerde me niet. :)
En? hoe gaat het worden op 11 april? *verwachtingsvolle blik*

(PS. probeer er een andere mixer in te sneaken he?)

Het is en blijft de NDSM. Er wordt een vergunning afgegeven op een buitennorm die niet te controleren is omdat het omgevingslawaai harder is dan de norm (ambtenaren / pennelikkers he!). Dus zal er weer een binnenmeting gedaan gaan worden. Dan is het afwachten of de ambtenaar enigszins wat van de materie begrijpt, en of ie een beetje mee wil werken / denken.

Ik hoop zo iemand als de laatste keer te treffen, dan krijgen we net als vorige keer een norm van 101 dB-A-Leq (=101 dB-A gemiddeld) in het midden van de dansvloer. Dit is werkbaar, weliswaar niet zo hard als menigeen zou willen. En idd 104-105 dB-A-Leq zou erg lekker zijn.

Na het ge-emmer van de vorige keer zijn we hard op zoek gegaan naar een oplossing voor de DJM-600, en we hebben er een gevonden. Dankzij wat engelse collega's die dezelfde problemen gehad hebben. Ziet eruit als een pioneer, maar klinkt heel anders (zie ook: http://www.pbaudio.nl/pbviewnewsmsg.aspx?cmd=viewmsg&msgid=147)
laatste aanpassing

Jammergenoeg ben ik er deze keer niet bij :(

Beyer vs. Lekebush :kwijl:

Maar goed, misschien is het ook wel beter... Na festival wordt het dan dus weer Gashouder (Y)
Ik sta gewoon de hele avond op 2 meter van de box...nergens last van :D

ik zei t al eerder in een PBtje aan DJ-Excel...

op de 1 of andere manier zal de gemeente er tóch tijdig van overtuigd moeten worden dat de enige juiste manier om in zo'n ruimte een binnenmeting te doen is MET publiek in de ruimte MAAR terwijl het publiek zich muisstil houdt (dat moeten ze er dan maar even voor overhebben he?)

publiek moet er écht in omdat zónder publiek de reflectie- en diffusiewaarden gewoon heel anders zijn (net zoals een kamer zonder meubels en tapijt heel anders klinkt als eentje mét), maar ze moeten zich natuurlijk ook heel stil houden omdat wanneer je gaat meten op een plek waar "geluidsnivo = publieksrumoer" je bij een normaal lawaaiig publiek al snel 6 tot 18 dB méér meet dan er in werkelijkheid uit de installatie komt

tik me dus rustig aan als er iemand fout staat te meten, misschien kan ik dan ff helpen :)

Na het ge-emmer van de vorige keer zijn we hard op zoek gegaan naar een oplossing voor de DJM-600, en we hebben er een gevonden.

(Y)(Y)(Y)(Y)(Y)
laatste aanpassing
hoop dat ze ook weer het sound systeem dat ze 20-04-2003 hadden gaan gebruiken toen klonk het zeker vet id-t gebruikt het ook altijd..er moet meer geluid boven je hangen. ps op het festival hadden ze ook niks meer achter in de tenten staan,toen was het ook al minder dan het festival van 2002 qua geluid dan!!!!!!!!!!!!