Partyflock

Forumonderwerp · 626573
Waarschuw beheerder
donateur
Ouders dode xtc-meisje klagen dancefestijn aan

door Joan van den Dungen

BELFELD, dinsdag
De ouders van de 15-jarige scholiere Chloé van Hontem uit Belfeld, die afgelopen weekeinde overleed als gevolg van een overdosis xtc op een houseparty, gaan de organisatie van de ´Mega-Rave-party´ aanklagen. Volgens de vader R. Barth is zijn dochter samen met haar hartsvriendin Kim (15) niet naar de leeftijd gevraagd bij het dancefestijn in de Heerlense discotheek Peppermill.
„Kim heeft gezegd dat zij zo naar binnen konden. Er stond zelfs geen portier aan de deur”, aldus de intens verdrietige vader in een vraaggesprek met deze krant.
De vmbo-scholiere meldde zich zaterdagochtend rond drie uur bij de ehbo-post op het festijn nadat zij onwel was geworden. Een uur later zakte zij weg en werd zij met 43 graden koorts in coma naar een ziekenhuis vervoerd, waar zij zo´n vijf uur later bezweek.

Stiekem
De beide tieners blijken stiekem, zonder dat hun ouders het wisten, naar de houseparty te zijn vertrokken. „Chloé vertelde ons dat zij naar een disco in Panningen zouden gaan en dat ze bij Kim zou blijven slapen. Kim had thuis gezegd dat zij bij ons zou overnachten. Ik weet nu inmiddels wat een rave-party is. Een hel op aarde.

Vader Chloé: Pillenverkopers zijn schoften

Onbegrijpelijk dat zoiets mag. Er worden bloedige videofilms op een grootbeeldscherm gedraaid met mensen wier hoofd afgehakt wordt. Als we dat eerder hadden geweten, dat kinderen naar dergelijke walgelijke feesten worden gelokt worden, dan hadden we haar elke avond gecontroleerd. We hielden haar al erg strak.
We wilden altijd precies weten waar Chloé uithing. Als ze op stap ging, bracht en haalde ik haar. Eén keer heb ik haar betrapt met een sigaret. Ze kreeg direct twee maanden huisarrest en een internetverbod.”

--------------------------------------------------------------------------------

Volgende kolom
• De overleden Chloé van Hontem.

De vader, directeur van een groot bedrijf in Breda zegt, dat zijn dochter, enig kind, zo´n vijf xtc-pillen moet hebben geslikt. „Tegen Kim had ze gezegd dat de eerste pil niet werkte. Toen heeft ze er wat meer genomen. Er zaten zelfs glassplinters in die tabletten. Om de maagwand op te ruwen zodat ze sneller werken. U had haar eens moeten zien. Haar hele lichaam was verwoest door dat gif. Puur gif. Ze zag helemaal groen. Alles was kapot, haar nieren, haar hart, haar ingewanden. Had ze maar geweten dat het drie kwartier duurt voor zo´n pil werkt. Dan had ze nu nog geleefd.”
Barth: „Tegenwoordig is het eenvoudiger om een partypil te kopen dan een pakje sigaretten. Die pillen kosten tussen de 35 cent en 1,90 euro. Op elke hoek van de straat zijn ze te koop, weet ik nu. Schoften zijn het, lieden die daar hun zakken mee vullen. Laat het in godsnaam een les zijn voor andere ouders en jonge kinderen. We krijgen er Chloé niet mee terug. Maar haast geen enkele ouder weet toch van het bestaan van die rare feesten af? Wij zijn de laatste twee dagen een stuk wijzer geworden. Terwijl wij toch ook elke dag een paar kranten lezen en het nieuws volgen.”
Volgens de vader was Chloé beïnvloed door een meisje dat zij via de chatbox had leren kennen. „Chloé is naïef geweest. Ze wilde er kennelijk bijhoren. Die tieners worden ook gek gemaakt met dat soort feesten. Aangekondigd via internet. Het was haar eerste kennismaking met die scène maar het is haar fataal geworden.”
Aanstaande donderdag wordt Chloé in besloten kring begraven.

[img]http://restricted.editie.telegraaf.nl/daily/2003/8/26/TE/TE_1S_20030826_3/articles/TE_1S_20030826_3_654_1_thumb.jpg[/img]

--------------------------------------------------------------------------------

Terug naar pagina

26 augustus 2003

tsja, erg bekrompen en simpel....
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
die vent moe zn bek houwe
het was perfect geregelt daar ik zag dat iedereen goed werd gefouileert en zei vast ook

maar de regels in nl zorgen dr voor dat als je de teringzooi bij je ballen stop of in je doos dan kenne ze het nooit vinde

het is volledig haar eigenschuld je bent dr altijd van bewust dat als je pillen neemt dat dr iets kan fout gaan of het moe in je drinke zijn gedaan

kortom ROTOP MET DIE SUFFE AANKLACHT
Waarschuw beheerder
CORRECTIE VOOR FairyTale>>:D
het is Allemaal heel triest wat er is gebeurt. maar toch eigenschuld. 15 jaar en dan al aan de drugs:cry: (veel TE hoge dosering!!)

je kan de organisatie noch de discotheek niet aanklagen van dit voorval (vind k) dat ze met 15 jaar binnen is gekomen gebeurt wel vaker...want meisjes zijn altyd wat moeilijker op leeftyd te schatten.

het zyn niet all1 de "rave-parties" waar drugs wordt gebruikt!!! Ze moeten maar eens de sfeer proeven op zoon feest..DAN PRATEN WE VERDER

INTREKKEN DIE AANKLACHT
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Leer jij eens nederlands.. Ik begrijp niks van je post man.. :-S :-S
Waarschuw beheerder
donateur
Leer jij maar nederlands lezen dan! Want ut is gewoon normaal nederlands!
Waarschuw beheerder
donateur
ut is echt heel erg klote dat ze nu dood is maar tis dr eige schuld. Ze was nog ma 15. en dan zoveel pille??? nee DOM DOM DOM!!
Waarschuw beheerder
donateur
We hielden haar al erg strak.
We wilden altijd precies weten waar Chloé uithing. Als ze op stap ging, bracht en haalde ik haar. Eén keer heb ik haar betrapt met een sigaret. Ze kreeg direct twee maanden huisarrest en een internetverbod.”

:S daar ging het al fout, schiet je toch ook geen zak mee op. bewijst et maar weer
Waarschuw beheerder
p-sies het heeft een aafrechtse werking, hoe straker jij je kind houd hoe harder ze op zoek gaan naar een uitweg !!

Waarschuw beheerder
wat voorlichting en meer met je dochter praten had kunnen helpen ... hoezoo je kind strak houden,
respecteer je kind gewoon ... ook als deze wil feesten op een leuke party ... :respect:
Waarschuw beheerder
Ik heb niet heel veel zin om de gehele topic door te lopen....heb nog meer te doen vandaag...;)

Maar 2 de topicstarter: Laat jij je ff nakijken zeg! Bekrompen en simpel?? Die man is net zijn 15 jaar oude dochter verloren!! Het valt mij nog mee dat ie die tent niet opgeblazen heeft...!

Tuurlijk is die meid domgeweest, maar die vader heeft groot gelijk als ie zegt dat ze daar helemaal niet binnen had mogen zijn. Leeftijdscontrole zou veel strenger moeten zijn op feesten, vind ik.

En tsja, mijn ouders belden vroeger naar de ouders van een vriendje of vriendinnetje als ik daar bleef slapen... Dat is ook nog wat natuurlijk.

Waarschuw beheerder
donateur
2 gotfather of hoe je ut schrijft!
tuurlijk wil k ut ook laten rusten zou k ook willen als pa sowieso,

Maar denk na: de politie zij toen ut gebeurde ut duurt 2 weken voordat t onderzoek af is maar wat is ut antwoordt hieruit? nog niks!

(alleen dat er in de krant stond vandaag dat die 15 man politie te weinig was om iedereen aan te houden die onder de 5 pillen bij zich had dus dit krantenbericht ging over t drugsaanpak op feesten met de vraag wel drugs gedogen als je minder dan 4 bij je hebt terwijl ut eigenlijk niet mag)

misschien wijst ut rapport uit dat ut kind met levensomstandigheden voor 75% de schuld ervan is,en wat doe je dan als pa omdat je niet voor lul wil staan,je mond houden.

dit is un mogelijkheid en zeg niet dat ut niet kan!!!
Waarschuw beheerder
Ik denk zal ik maar eerst even wat schrijven. Ik zeg hierbij heb eerdere posts niet gelezen geef ff mijn mening.

Ten eerste ik kan de reactie van de vader zeer maar dan zeer goed begrijpen. Door de laksheid van de organisatie is het meisje binnengekomen. Als er op leeftijd zou worden gecontroleerd was ze al niet binnengekomen. Op dit punt is de organisatie zeker verantwoordelijk. Qua drugs iedereen weet dat hier weinig tegen te doen is. Men mag op bepaalde plaatsen niet fouilleren en dat is het. Drugs komt hoe dan ook binnen. Op dit punt kan de vader of een andere instantie de organisatie niet betichten van verantwoordelijkheid (zeker niet als er gefouilleerd werd en veiligheidsmensen aanwezig waren).

Ten tweede het is hier grootste onzin dat de ouders verantwoordelijk hiervoor waren. Echt waar het haalt het bloed onder mijn nagels als mensen dit schrijven. Hoeveel kinderen van 14/15/16 doen dingen waar hun ouders geen benul van hebben. Als ouder verwacht je dit niet. Ikzelf heb ook dingen gedaan op die leeftijd gedaan waar mijn ouders zich rot zouden schrikken als ze wisten wat ik op die leeftijd deed. Dit houd je bij anderen beter in de hand dan andere that's it voor hun geen blaam.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid­..
Het enige wat je kunt zegge is dat ze beter op zichzelf had moeten lette..of de mensen die met haar mee waren
Waarschuw beheerder
eige schuld dikke buld het is erg lullig natuurlijk en begrijp de vader ook wel een beetje want ze hadden daar gewoon nie binnen mogen komen als ze slikken is dat hun eigen verantwoording zij willen dat die vader niet !!!
Waarschuw beheerder
Ik ben het helemaal met waterballon eens!
Die reactie van sommige daar valt mijn mond van open!

En nu als ouders, als je je dochter eenmaal kwijt bent door zoiets vreselijks moet je wat toch, je wil andere ouders hiervoor beschermen op een of andere manier...
Of aanklagen zin heeft vraag ik me sowieso af maar denk dat het voor die mensen goed is dat ze er wat mee doen..

Waarschuw beheerder
idd ze heeft het dan wel zelf genomen. Maar ik zou het daar ook niet bij neer kunnen leggen denk ik als ik mijn kind verlies. Toch ga je zoeken naar een soort gerechtigheid al was het maar iets.
In the end komt het allemaal weer op haar terug. Zij heeft het zelf gedaan. Maar om dat te accepteren als ouder is bijna niet mogelijk denk ik.
* ze is beinvloed,
* er is niet goed gecontroleerd met de leeftijd
* het is de fout van internet
* het is de fout van mensen die haar die pillen hebben gegeven,

Je gaat toch zoeken. Ik wens de ouders en vrienden sterkte toe

Waarschuw beheerder
Nee, het is haar eigen Fout.... Zij heeft die pillen geslikt dus is het HAAR fout. Ze had toch ook nee kunnen zeggen? Of ligt dit nou weer aan mij? :S

Waarschuw beheerder
Ouders zijn soms zooo stom!!!!!!!!!!!!!
vind je het gek dat je kind sneaky shit gaat doen, als je voor 1 zo'n kankerstokje 2maanden huisarrest krijgt?!?!?!:S:S
Waarschuw beheerder
Dit slaat egt fucking nergens op.... Zij wilde naar dat feest en pillen slikken, zij is gewoon dom!! Zij wil ut...

Gewoon dikke bult eigen schuld...
Waarschuw beheerder
Die pillen kosten tussen de 35 cent en 1,90 euro.

Doe mij er dan maar 20!

Waarschuw beheerder
Zou ik niet doen.. daar zit glas in
Waarschuw beheerder
We kunnen blijven discuseren maar het is gewoon KUT.

G
We kunnen er allemaal cool over blijven doen, maar iedereen weet dat pilletjes je niet veel goed doen.. Ok, je hebt er misschien een leukere avond door maar als je ff logisch nadenkt weet je wat ik bedoel. Ik snap de reactie van Chloé's vader wel, dit zijn waarschijnlijk gewoon bep. dingen die hij heeft gezegd. Bij de kranten denken ze altijd zo: als er maar commotie om geschopt wordt, ja toch? Nja, ik wens de ouders alsnog veel sterkte.
:kusje2: Luus
Waarschuw beheerder
Vind het echt heel erg klote dat dit is gebeurt hoor....maar die ouders leven echt in het jaar 1950.(mijn kind doet zoiets nooit!!!) Als je kind zo strak houd in deze tijd...gaan ze dingen gewoon stiekem doen.
Ook al word je aan de deur gefouilleerd, er zijn zat plaatsen waar ze niet mogen voelen...dus je krijgt het altijd mee naar binnen als je zou willen.
Trouwens....als je zoiets voor het eerst doet, dan neem je er echt geen 8 ofzo!!!
Vind het echt belachelijk dat ze de tent willen aanklagen...wat heeft dat nou voor zin.
Daar komt ze echt niet mee terug hoor. Valt wel op dat met dit soort dingen het altijd anderen zijn wiens schuld dit is!! De discotheek, een internet vriendin, de portiers, de verkopers, de "rare feesten".
Ze hebben die pillen toch niet met een trechter naar binnen gewerkt ofzo!!!!
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Ach wat kan ik hier nog aan toevoegen? Wel gecondoleerd met de ouders natuurlijk. En idereen moet ze kinderen opvoeden hoe zij dat willen. Maar zeker kinderen (ik dus ook) vinden alles wat niet mag interresant en gaan het toch proberen.Laat staan wat dat meisje dan wel niet dacht van xtc dat al helemaal nie mag en illegaal is. Wel een stom van haar om geen info te verzamelen voor het te proberen. Ja en als je gewent ben dat weet meteen werkt dan zijn pillen maar saai in het begin maar als ze dan komen :devil:

Maar dan vraag ik me af hoe komt ze dan aan zoveel van die dingen? geld van pappie gehad ofzo?

Waarschuw beheerder
Allereest wil ik de ouders en familie etc condoleren.

Maar de organisatie aanklagen gaat wel erug ver!!! Je kind strak houden werkt in bijna alle gevallen averrechts. Dan praat ze niet meer en moet ze wel liegen tja... vind je het dan gek dat zoiets gebeurd!!????

Het was duidelijk een gebrek aan voorlichting, haar eigen schuld. Klinkt hard, maar is wel zo. De organisatie heeft die pillen niet uitgedeeld en haar niet gedwongen ze te slikken!!!

En al was ze 18 geweest dan was hetzelfde gebeurd, leeftijd had in dit geval geen verschil gemaakt. Bovendien had ze de pillen ook bij een vriendinnetje thuis kunnen proberen met misschien nog grotere gevolgen, daar is nl geen EHBO in de buurt!

Je kunt het beste denk ik je kind niet strak opvoeden. Gewoon zorgen dat je kunt praten. Tegenwoordig moet je (helaas) naast sexuele voorlichting je kinderen ook voorlichten over drugs. Zorg dat er geen taboe op ligt, had hier denk ik een deel van het probleem kunnen voorkomen.

Maar uiteindelijk is de gebruiker zelf verantwoordelijk. Heel sneu voor d'r ouders etc maar wat haar vader zegt is gewoon verdriet wat je hoort spreken. Het is in feite, en het klinkt heel hard, Chloe's eigen schuld.

Waarschuw beheerder
House-partys een ware hel op aarde?
Voor die vader is dat nu wel zo gebleken ja.

Wanneer ouders een hele strenge opvoeding hanteren kan dat ZO ZIJN dat het kind op een gegeven moment doorslaat.

Je slikt inderdaad niet zo veel pillen nee, met glas???? ( zwaar vertyft natuurlijk.)

Allemaal heel kut wat er gebeurd is.
Zeer zonde van dat zo jonge meisje, haar laatste momenten moeten voor haar en haar vriendin zeer beangstigend zijn geweest.

Zonde zeer zonde
Waarschuw beheerder
Droegs isj nie goet.
Waarschuw beheerder
Naar mijn mening is dit deels gevolg van het krankzinnige anti-xtc beleid wat we hier in Nederland hebben. Waar we voornamelijk het CDA en de ruggegraatloze Balkenende voor mogen bedanken,die onder de minste geringste druk vanuit het buitenland de meest ineffectieve maatregelen weet intevoeren. Voorlichting en testen op feesten is dankzij hem helemaal van de baan. Als dit meisje goed was voorgelicht had dit misschien voorkomen kunnen worden.

Waarschuw beheerder
donateur
[quote]Bovendien had ze de pillen ook bij een vriendinnetje thuis kunnen proberen met misschien nog grotere gevolgen, daar is nl geen EHBO in de buurt![\quote]

Is er dan nog iets ergers dan dood gaan?

Waarschuw beheerder
Zo was het niet bedoeld, maar als er helemaal geen EHBO had gehad was ze misschien wel direkt de pijp uit gegaan.

God weet wat er thuis was gebeurd, leuk thuiskomertje voor pa.
Waarschuw beheerder
Ok, hier neem ik even de tijd voor..

Een sterfgeval is nooit leuk, al helemaal niet als het op zo'n manier gebeurd...

maar:

1. ze was gewoon te jong om naar dat feest te gaan.. ik weet natuurlijk wel dat de meeste mensen hier niet op letten maar die regel is er niet voor niets. zelf ben ik ook vaak genoeg naar feesten geweest terwijl ik 'eigenlijk' nog te jong was.. ze had zich iig beter op dit feest voor kunnen bereiden want het is echt heel wat anders als een schoolfeest oid..

2. het verhaal dat alles tot in de puntjes is afgesproken tussen de 2 vriendinnen komt waarschijnlijk menig ouder bekend voor.. het is onmogelijk om kinderen van dit soort feesten (en de hele scene eromheen) te weerhouden.. dus het beste wat je kan doen als ouder (lijkt me) is proberen je kind goed voor te lichten wat er allemaal gebeurd op feesten..

3. ik wil niemand hiermee kwetsen, maar naar mijn mening is ze gewoon behoorlijk stom bezig geweest door zo'n hoeveel pillen naar binnen te werken. dit komt door gebrek aan kennis over wat het is en wat er gebeurd met je als je slikt.. als ze hier enige vorm van voorlichting dan ook over had gekregen, was dit niet gebeurd, dat weet ik zeker.

4. als ouder van een tiener hoor je volgesmij te weten wat een rave-party is, hoe de scene in elkaar zit en wat er allemaal in gebeurd. je zou er dan al gelijk veel meer inzicht in hebben en dingen als "Ik weet nu inmiddels wat een rave-party is. Een hel op aarde.", "Pillenverkopers zijn schoften" en "Puur gif." niet zomaar roepen.

dus, wat hebben we hier nou van geleerd?
licht je kinderen in of laat ze inlichten! hier zijn genoeg manieren voor, ik noem internet (!), ik noem informatiebureau's, ik noem vriendenkringen etc.. ik denk dat dat (nog steeds) het probleem is in nederland..

rip :'(

Waarschuw beheerder
donateur
voorlichting is er idd genoeg te vinden (als je maar wil zoeken)... bv hier: www.unitydrugs.nl (zitten zelfs mensen van Pf bij!)
Waarschuw beheerder
donateur
3. ik wil niemand hiermee kwetsen, maar naar mijn mening is ze gewoon behoorlijk stom bezig geweest door zo'n hoeveel pillen naar binnen te werken. dit komt door gebrek aan kennis over wat het is en wat er gebeurd met je als je slikt.. als ze hier enige vorm van voorlichting dan ook over had gekregen, was dit niet gebeurd, dat weet ik zeker.

Ik denk dat ook het grootste probleem is geweest. Gebrek aan kennis. Knowledge is power.

Ik denk dat ze het ook niet aan haar ouders durfde te vragen, vragen over drugs ofzo, op school worden die voorlichtingen volgens mij ook niet of nauwelijks gegeven dus is het moeilijk voor haar om er iets over te weten te komen. Als die ouders wat soepeler waren geweest en haar had voorgelicht over de gevaren en hoe risico's te verminderen dat het waarschijnlijk wel goed gegaan was. Maar omdat die ouders zo streng zijn durft ze het niet te vragen.

Op internet is inderdaad een hoop te vinden maar misschien heeft ze er niet aan gedacht om er aan te denken, of was ze helemaal niet van plan om iets te gebruiken, en heeft ze niks speciaal opgezocht er voor.

Waarschuw beheerder
Nou hij heeft het mooi voor elkaar!!!

Vanaf nu geen feesten meer in Heerlen, sowieso al niet meer in de Peppermill. Maar nu moet heel Heerlen eraan geloven!!!! Ook worden de bestaande horecagelegenheden aan zwaardere regels onderworpen (bron: 538 nieuws 14.00 uur)

Klasse goed gedaan (Y)
Waarschuw beheerder
hier mag de peppermil niet onder lijden!
zoveel mooie feesten nog te gaan en die worden door dit incident nu allemaal gecancelled!
persoonlijk kon ik chloe, wat ze heeft gedaan is gewoon erg stom geweest! het is gebeurd en 't zal voor velen nu een waarschuwing zijn geweest!
toch vind ik dat de partys in de peppermil gewoon door moeten gaan!

greetz