Partyflock

Hogere maximumsnelheid bij wegwerkzaamheden

 
Forumonderwerp · 19491
Hogere maximumsnelheid bij wegwerkzaamheden


DEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat wil, als de situatie dat toestaat, een hogere snelheid toestaan bij wegwerkzaamheden. Nu ligt die limiet op zeventig kilometer per uur. In sommige gevallen kan de snelheid naar negentig kilometer.

Via elektronische informatieborden krijgen de automobilisten heldere informatie over de aard van de werkzaamheden. Dat heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat donderdag bevestigd.

De maatregelen komen er om ergernissen weg te nemen bij weggebruikers die door werkzaamheden vaart moeten minderen of in files terechtkomen. Het ministerie hield dit jaar een onderzoek waaruit bleek dat automobilisten zich vaak storen aan dergelijke vertragingen. Dat komt omdat ze niet op de hoogte zijn van de aard van de wegwerkzaamheden.

Als de werkzaamheden dat toestaan, bijvoorbeeld in het geval van drogend asfalt, wil Rijkswaterstaat de maximumsnelheid verhogen tot negentig kilometer per uur. Die maatregel gaat samen met de komst van informatieborden waarop in heldere taal de aard van de werkzaamheden staat aangegeven. ,,Die borden laten de weggebruiker zien waarom hij stilstaat'', aldus een woordvoerster van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. ,,Door de precieze reden te laten zien, hopen we veel ergernissen weg te nemen.''

----

Wel een aardig idee lijkt me..
mja, hier in Belgie is't overal 70 bij werkzaamheden op de snelweg, maar iedereen rijd gewoon rustig voort aan 120 of meer :D
Belgie ownz wat betreft verkeer, levensgevaarlijk, maar dat maakt het net zo leuk :)
dat moeten ze alleen doen als er niemand an het
werk is, anders is het helemaal levensgevaarlijk.
Mja, 't is zeker levensgevaarlijk, maar ja, de rijfilosofie is Belge is echt wel een geval apart. Hier moet het gewoon snel gaan, zo snel mogelijk liefst.
Het gebeurt meer dan 'ns dat ik op m'n gemakje 180 aan't cruisen ben ofzo, dat ik nog steeds voorbijgestoken word door nog grotere zotten die +200 rijden :)
Op een viervaksbaan is het als volgt in Belgie :
- uiterst rechts de vrachtwagens, oude pekes en mekes en mensen die bang zijn van het verkeer (90km/u)
- 2e vak rechts degenen die 120km/u rijden
- 2e vak links degenen die tussen 140 en 160~170 rijden
- uiterst links degenen met geld teveel die dus 170+ rijden

Het ongevallenpercentage is in Belgie idd. een pak hoger als de ons omringende landen, maar imo heeft het niet zozeer met de snelheid, wel met het feit dat een groot deel van de chauffeurs er niet aan denkt dat er zo snel gereden op onze wegen. Ze willen van vak veranderen om iemand te halen en kijken in hun spiegels, het enige waar ze op letten is of er iemand afkomt, maar waar ze niet op letten is hoe snel die afkomt, met alle gevolgen vandien.
Zelf heb ik op 10 maanden er reeds 130.000km opzitten zonder n enkel ongeval, wel al een boete of 5, maar jah :)
Ik rij op de snelweg quasi altijd 180 of meer.

Daar ging het topic trouwens helemaal niet over, maar kloop anderhalve week voor op m'n deadline dus kmoet toch iets doen eh :P
laatste aanpassing