Hey daar, ik ben al een tijdje bezig in fl studio maar ik krijg 1 probleem maar niet opgelost, iedere keer als ik een kick maakt klinkt hij "hol" volgens mijn vrienden, en als ik hem dan vergelijk met bvb wildstylez zijn kick, merk ik wel dat ze gelijk hebben, ik heb hier een voorbeeldje ervan, let op, dit is nog verre van goed gemasterd, en alsje nog dingen zou opmerken die anders zouden moeten, hulp is altijd welkom
Tsja, daar heb je een punt. Maar imo is dit iets uit het vage schemergebied tussen observeren van een feit, en het hebben van een mening. Een kick is een kick, en klinkt als een kick. De sound die hun als kick gebruiken is meer een soort van bassline. Vandaar dat hij in zijn verhaal/topictitel ook die 2 termen door elkaar haalt
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 augustus 2011 om 21:31:
Iets is pas technisch fout als je nooit de intentie hebt gehad om het resultaat wat je hebt te bereiken
Iets is technisch fout als het de werking van een bepaalde sound of track in de weg zit. Wie in 2004 al naar hardstylefeesten ging, en nu nog steeds, zal het zijn opgevallen dat er tegenwoordig meer % van het publiek stil staat dan vroeger.
Toeval? Ik vind van niet, het voornaamste dat de dansbaarheid van een plaat bepaalt is de beat en de opbouw, en de opbouw van die platen is wel heel standaard maar daardoor voorspelbaar en dat is over het algemeen een pluspunt voor hoeveel mensen er op los gaan, dus zal het niet aan de beat liggen denk je?
De scene verlangt imo gewoon niet meer naar harde, klappende, knallende kicks,
vanaf het moment dat veel mensen hardcore moe werden '99/'01 en de hardstyle in opkomst was is het met de jaren softer geworden, meer melodie en minder knal gehalte.. rond 2002, 2003 waren de leukste feestjes en was de muziek het vetst, vanaf dat moment is het alleen maar minder geworden.
wel, eigenlijk wil ik wel eens een echt hardere kick halen, zoals die van ran-d of adaro, je weet wel, de meer punch soort xD alhoewel ik nu-style(zoals ik al zei, ik wil met deze kick wat nu-stylig klinken) zeker niet verkeerd vind. maar deze lukken me dus nog niet echt
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 9 augustus 2011 om 19:38:
Iets is technisch fout als het de werking van een bepaalde sound of track in de weg zit.
Je hebt het hier over muziek, en muziek is een kunstvorm dus, automatisch aan smaak gerelateerd. Dat er bepaalde technieken gebruikt worden om, een gewenst geluid/feeling te creeËren, is alleen maar zo omdat, 't natuurlijkerwijs zo gegroeid is bv omdat, er genoeg mensen zijn die een bepaald voortgebracht geluid en feeling konden waarderen waardoor, het gevonden gewenste effect een bewezen techniek werd.
Aan de andere kant gebeuren er soms dingen tijdens opname's bv die, niet bij voorbaat gewenst of verwacht worden maar, naderhand door het publiek wel gewaardeerd werden en dus ging men onderzoeken wat de juiste techniek was om dat effect te re-creëren, wardoor er een nwe styl of whatever/techniek kan ontstaan......
laatste aanpassing
Je hebt het hier niet over kunstmuziek zoals klassiek ofzo, maar over dance. Entertainment. Ik kan me deels in je verhaal vinden met als kanttekening dat gangbare dance genres produceren IMO geen kunst is maar een ambacht. Omdat het altijd formulematig werken is, anders dan bij artistieke vrijheid.
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 19 augustus 2011 om 00:37:
Entertainment. Ik kan me deels in je verhaal vinden met als kanttekening dat gangbare dance genres produceren IMO geen kunst is maar een ambacht. Omdat het altijd formulematig werken is, anders dan bij artistieke vrijheid.
je hebt gelijk, zodra er volgens een bepaalde richtlijn gewerkt word, en die niet behaald kan worden spreekt men van onkunde. Allee,n vanuit die positie, ontstaan wel de nwe formules..
Je hebt het hier over muziek, en muziek is een kunstvorm dus, automatisch aan smaak gerelateerd. Dat er bepaalde technieken gebruikt worden om, een gewenst geluid/feeling te creeËren, is alleen maar zo omdat, 't natuurlijkerwijs zo gegroeid is bv omdat, er genoeg mensen zijn die een bepaald voortgebracht geluid en feeling konden waarderen waardoor, het gevonden gewenste effect een bewezen techniek werd.
Aan de andere kant gebeuren er soms dingen tijdens opname's bv die, niet bij voorbaat gewenst of verwacht worden maar, naderhand door het publiek wel gewaardeerd werden en dus ging men onderzoeken wat de juiste techniek was om dat effect te re-creëren, wardoor er een nwe styl of whatever/techniek kan ontstaan.....
Je hebt het hier over muziek, en muziek is een kunstvorm, dus automatisch aan smaak gerelateerd. Dat er bepaalde technieken gebruikt worden om een gewenst geluid/feeling te creeëren, is alleen maar zo, omdat 't natuurlijkerwijs zo gegroeid is bv, omdat er genoeg mensen zijn die een bepaald voortgebracht geluid en feeling konden waarderen, waardoor het gevonden gewenste effect een bewezen techniek werd.
Aan de andere kant gebeuren er soms dingen tijdens opname's bv, die niet bij voorbaat gewenst of verwacht worden, maar naderhand door het publiek wel gewaardeerd werden en dus ging men onderzoeken wat de juiste techniek was om dat effect te re-creëren, waardoor er een nwe style of whatever/techniek kan ontstaan......
Anderen verbeteren op taal, schrijfstijl whatever, doe ik echt nooit, maar dit voelde als een opdracht van boven.
Je kick klinkt niet hol... Je gebruikt je distortion helemaal verkeerd... draai die iets meer open in het kanaal waar je deze mee maakt en ga ze layeren. Ga ook is sparen voor hardware en zoekis wat vocals om vette ideeen mee te verzinnen
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 7 augustus 2011 om 19:53:
Muziek moet gewoon goed in elkaar zitten. Als iemand een kick wil maken zal ie allicht streven naar een goeie kick, en om dat te kunnen dien je allereerst een goede kick te herkennen. Newstyle kicks zijn zelden goed, omdat ze meestal een zoemende holle sub met een distorted tik erin zijn, geen echte bassdrum.
Dat moet dus rechtgezet worden. En buitenlandse hardstyleproducers zoals Brian M vs McBunn, Soul-T en Hardforze zijn al om, nu Nederland nog. Klinkt nogal extreem maar in mijn ogen zijn kicks zoals die van HHZ en Wildstylez en DBSTF gewoon loeierts van technische fouten. They're just an aberration.
Dat is totaal niet het geval hoor, bij misschien enkele tracks van wildstylez is dat zo. Maar de punch is bijna altijd een 909-kick, die gelayered is met een filtered kickje en een hihat. verder maakt ie zn distortion helemaal apart met synthese en gooit ie er op het einde wat sub bij...
Even voor de duidelijkheid; er is een verschil tussen masteren en mixen, dit is wat een bedrijfje wat daarin gespecialiseerd is erover verteld:
- Masteren is het klaar maken van jouw mix voor re-productie (cd/mp3 etc). Je levert een kant-en-klare mix aan als WAVE of AIFF die dan bij een specialist wordt ge-fine-tuned (eq, compressie en limiting) en die krijg je terug op bijvoorbeeld een master-cd of als wave-file.
- Mixen is het combineren van een aantal sporen (tracks) met daarop instrumenten en/of vocals, etc. tot een mix (file), die daarna eventueel gemasterd kan worden. Dit proces duurt veel langer, het is meer werk, en is dus duurder. De kosten van een mix hangen af van het aantal tracks (sporen) dat je aanlevert. Meestal lever je dan mono WAVE files aan per spoor.
Afmixen dien je zelf al zo goed mogelijk te doen natuurlijk. Maar ook dit kun je in principe uitbesteden (maar is erg duur), en ik vind dat je deze vaardigheden als electronisch producer wel moet hebben of zo ver mogelijk moet ontwikkelen, en de beslissingen die hierbij moeten worden gemaakt zelf zo veel mogelijk moet kunnen maken.
Mastering is echt een vak apart, je kunt dit wel voor een gedeelte doen, maar je zal niet snel zo ervaren en kundig zijn als iemand die dit professioneel doet, en de juiste (vaak erg prijzige) apparatuur en software heeft staan.
Luister maar eens naar mijn kicks: http://soundcloud.com/delusive-1/delusive-2-lifes
Ze bestaan uit 3 lagen, de punch, de bass en daarover heen nog een layer met distortion.
Ga maar eens proberen om met een compressie plugin je kicks wat voller en warmer te krijgen, als je lang genoeg aan de knopjes draait kom je er vanzelf achter!
Oja en probeer met een EQ een hotspot in de bass te vinden. Dit zorgt er ook voor dat je kick lekker knalt.
Mijn aller eerste trackje wat ik hier poste was gelijk zelfde probleem ... ik was even in het archief aant zoeke of ik de link nog vond van dat topic. Helaas niet maar wel men aller aller eerste post hier
Mij hebben ze toen uit gelegdt dat een kick bestaat uit de "tok" en de "tail"
Die tok is bij jou hol, net of daar teveel reverbh opstaat. Dat gedeelte moet nu juist echt een tik zijn of tok noem het hoe je zelf wil, en daarna heb je de tail, meestal viese bass met distortion etc.
Zo ben ik gaan opnieuw gaan puzzelen en kwam ik eindelijk tot mijn kick zoals het moest.
Mij hebben ze toen uit gelegdt dat een kick bestaat uit de "tok" en de "tail"
Die tok maak ik meestal uit een gesamplede kickdrum. EQ > Camelphat (of een ander filterdist geval) > iets compressie en eventueel meer eq om het laag te cutten.
Met een EQ boven je distortion kan je de "tok" als het ware vinden door te boosten en te sweetspotten. Zo zoek je het gebied op waar je punch het lekkerste klinkt.
Zo kan je dus zoals wat daffy hier boven aangaf een tail kick maken en die bewerken met distortion, EQ's en multiband compressie (hoeft niet, kan wel dikkig zijn). Maar EQ'en is ook het belangrijkste, luister verschillende kicks en probeer deze qua geluid eens na te bootsen. Door te spelen met de resonantie en cutoff in camelphat kom je al een heel eind. Dat geld ook voor de EQ's
Uitspraak van verwijderd op donderdag 15 september 2011 om 21:14:
Die tok maak ik meestal uit een gesamplede kickdrum. EQ > Camelphat (of een ander filterdist geval) > iets compressie en eventueel meer eq om het laag te cutten.
Met een EQ boven je distortion kan je de "tok" als het ware vinden door te boosten en te sweetspotten. Zo zoek je het gebied op waar je punch het lekkerste klinkt.
Zo kan je dus zoals wat daffy hier boven aangaf een tail kick maken en die bewerken met distortion, EQ's en multiband compressie (hoeft niet, kan wel dikkig zijn). Maar EQ'en is ook het belangrijkste, luister verschillende kicks en probeer deze qua geluid eens na te bootsen. Door te spelen met de resonantie en cutoff in camelphat kom je al een heel eind. Dat geld ook voor de EQ's
Leuk al die know how's om een kick te maken... Iedereen heeft zo zn eigen manieren en verklaringen, maar het IS en Blijft aanmodderen, eq-en, layeren en filteren totdat je een ons weegt
Idd
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 9 augustus 2011 om 19:38:
Wie in 2004 al naar hardstylefeesten ging, en nu nog steeds, zal het zijn opgevallen dat er tegenwoordig meer % van het publiek stil staat dan vroeger.
de punch is bijna altijd een 909-kick, die gelayered is met een filtered kickje en een hihat.
909 kicks die ook herkenbaar zijn als 909 kicks zijn leuk in techno en in cheesy UK hard house, in rauwe hard dance moet het gewoon rammen en dan kan je het beter zoeken in de hoek van Vengeance Essential Clubsounds enzo... vergelijk de kick van een Wildstylez track met een ECHTE hardstylekick zoals die van Arome - Scream, A*S*Y*S - Acid Nightmare of Nicci Versaci - Dirty Fatness (LaCargo remix)... die laatste knallen gewoon vet harder, in de zin van dat ze harder lijken te klinken bij dezelfde volumedruk. Ook zijn ze niet direct plaatsbaar als 'ah dat klinkt als een 909', wat kicks al gauw een te hoge plop-factor (ultieme voorbeeld is de mid-90's happy HC van Paul en co.) geeft in plaats van ze echt doet rammen.
Hardstylefans die zich blind koekeloeren op NL en Italiaans spul doen er goed aan wat minder navelstaarderij te bedrijven en eens buiten de gebaande paden te kijken want dat de hele tijd van elkaar spul afkijken maakt dat ALLES hetzelfde is gaan klinken en dat is dodelijk voor de scene.
laatste aanpassing
Uitspraak van permanent verbannen op maandag 26 september 2011 om 00:42:
Uitspraak van verwijderd op maandag 26 september 2011 om 12:21:
Flamman & Abraxas Feat. Mc Remsy - Good to go
Jaceker, vette track in die film waar ze die rode sportkar van JP omzeep helpen.
laatste aanpassing
Mooie subcultuur was het toch
Jullie voeren hier een hele gezellig discussie, maar niemand geeft antwoord op de vraag van die arme kerel.
Als je 'n vette "Wildstylez" kick wilt maken, moet je eens beginnen met 'n goeie punch-layer.
Die maak je met 'n plugin als Junglist of Microtonic. Een "holle" punch klinkt naar mijn mening 't vetst, maargoed; dat is 'n kwestie van smaak.
Daarna ga je 'n bass maken, of wat daar nog van over is.
Zoals eerder is gezegd verschilt de hardstyle á la 2011 nogal van de hardstyle pakweg 6 jaar geleden. De bass in een hardstyle-kick van tegenwoordig, ofwel een "Nu-Style Kick", vertegenwoordigd je totaal plaatje. Je bass maakt in feite je hele kick. Daarom is het belangrijk dat hij hard, rauw, distorted en ge-equalized is. Maak dus in feite een volledige kick in je plugin (Junglist, Microtonic, Hydra, 3xOsc, wat je ook wil), Distort 'm (Camelphat, Camelcrusher, Ohmicide, Fast Dist, White Noise Stereodist, ur choice), EQ 'm en haal vervolgens de "tok" sound weg. Die vervang je door je eigen punch.
Wat je eventueel nog zou kunnen doen om je kick die extra distorted feeling te geven is een midkick toevoegen, net na je punch. Kun je makkelijk maken met Junglist. Flink wat dist en EQ, met die knoppen draaien alsof je ervoor betaald wordt en dan komt 't uiteindelijk allemaal picobello in ortnung.
Let wel; een kick maken is een van de moeilijkse aspecten in de "Nu-Style" hardstyle.
Dus mocht je nou net 10 minuutjes bezig zijn en verdomme jonge, dat wil maar niet lukken.. ik probeer alles wat er gezegd is op PF maar alsnog klinkt 't niet! Dan zeg ik op mijn beurt: Welcome to the "Wildstylez" world!
Muziek maken kost tijd, of je nou hardstyle, hardcore, trance of R&B maakt, soundcreating is tijd.
Stop dus niet en ga door met proberen, oefenen, knopjes draaien und so weiter.
Good Luck0s! Mocht je de nieuwe Wildstylez worden, heb je die tips van mij hè!
laatste aanpassing
op vengeance-sound staat ook een leuke plugin waar je wat aan heb, ga m zelf ook halen
Uitspraak van actief op maandag 26 september 2011 om 18:31:
Jullie voeren hier een hele gezellig discussie, maar niemand geeft antwoord op de vraag van die arme kerel.
Staat al paar keer uitgelegd maar telkens anders omschreven, en er zijn ook veel verwante topics, ... en daar bij, het zelf zoeken en knutselen is altijd leerzamer als alles op een forum vragen.
laatste aanpassing
Uitspraak van permanent verbannen op maandag 26 september 2011 om 00:42:
Hardstylefans die zich blind koekeloeren op NL en Italiaans spul doen er goed aan wat minder navelstaarderij te bedrijven en eens buiten de gebaande paden te kijken want dat de hele tijd van elkaar spul afkijken maakt dat ALLES hetzelfde is gaan klinken en dat is dodelijk voor de scene.
Gewoon doen wat je zelf vet vind klinken
Tuurlijk heb je wel een beetje een idee hoe je het wilt laten klinken. Maar je eigen draai eraan geven is belangrijk inderdaad.
het zelf zoeken en knutselen is altijd leerzamer als alles op een forum vragen.
Amen!
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 30 september 2011 om 23:07:
Maar je eigen draai eraan geven is belangrijk inderdaad.
Maar hij heeft wel een punt. Als ik de hardstyle van tegenwoordig luister , bv die ''hard with style setjes'' van Headhunterz, hoor ik bitter weinig verschil tss kicks etc. Lijkt wel of die 1 lange track draait.
Vind de originaliteit in Hardstyle soms ver zoek zijn..
Ok , je kan het vet vinden klinken maar moet je daarom die gasten kopieren? Ik hoor vaak snips en tracks van beginners die de skills wel hebben om sounds te maken maar bootsen toch iedereen na. Ik vind dat als je skills hebt , je ook moet tonen dat je een meerwaarde bent voor de scene anders ben je maar 1 in een dozijn. Hardstyle heeft ook de meeste ''zo maak je een hardstyle kick''-filmpjes op youtube staan. Meesten daarvan zijn waardeloos of zelfs crap.. Ipv achter filmpjes te zoeken zouden ze die tijd beter spenderen aan hun eigen sounds beter te maken.
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 1 oktober 2011 om 06:57:
Meesten daarvan zijn waardeloos of zelfs crap.. Ipv achter filmpjes te zoeken zouden ze die tijd beter spenderen aan hun eigen sounds beter te maken.
Heb echt nog nooit een filmpje gekeken hoe je een specifiek geluid moet maken.
Ik vind dat je beter filmpjes kan kijken hoe bepaalde functies werken, zodat je daaruit zelf een techniek kan gana ontwikkelen.
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 oktober 2011 om 09:20:
Ik vind dat je beter filmpjes kan kijken hoe bepaalde functies werken, zodat je daaruit zelf een techniek kan gana ontwikkelen
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 oktober 2011 om 09:20:
Heb echt nog nooit een filmpje gekeken hoe je een specifiek geluid moet maken.
Wijs ook niet naar jouw.
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 oktober 2011 om 09:20:
Ik vind dat je beter filmpjes kan kijken hoe bepaalde functies werken, zodat je daaruit zelf een techniek kan gana ontwikkelen.
Klopt idd!
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 oktober 2011 om 13:10:
Wijs ook niet naar jouw.
Nee weet ik
Was ook meer een toevoeging op jouw verhaal
Ik vindt hem op zich helemaal niet slecht... Hoe lang ben je precies bezig in FL???
Het is idd wat Demonizer zegt: er mist nog wat laag... Maar helemaal niet slecht!
Hydra gebruikt???
Ik vindt hem op zich helemaal niet slecht... Hoe lang ben je precies bezig in FL???
Het is idd wat Demonizer zegt: er mist nog wat laag... Maar helemaal niet slecht!
Hydra gebruikt???
Ps, wat dacht je van een collab?
Grtz,
Desley
Wel, nu iets van 3 jaar, en ik heb net een nieuw stukje op soundcloud gezet ( een climaxje waar ik net aan bezig was)
De kick is trouwens deze keer met drumazon ( een 909) ipv hydra