Partyflock

Platen van professionele producers die je als referentie voor je afmix gebruikt?

 
Forumonderwerp · 1109955
Ik neem aan dat iedereen hier heeft leren afmixen door op zijn boxen te luisteren naar zijn favoriete traxx van andere producers.

Wie zijn de producers die jouw voorbeeld cq referentiekader vormen met produceren, en waarom? En eventueel welke platen van hen?

Die van mij zijn:
D10

^ vanwege de manier waarop hij de kick en bass ideaal met elkaar combineert, met name de bassline en de staart van de kick zeg maar...

en
vanwege de kristalheldere geluidskwaliteit van de snoeiharde kick, die toch heel erg clean klinkt, en bovendien is ie op CD verschenen dus een helderder referentie voor op je PC muziek maken, dan de beste kwaliteit vinylrip.

en

Omdat deze track, qua limiting, helemaal tegen de max aan zit die ikzelf acceptabel acht.

Ben benieuwd naar jullie muzikale 'lat' waar je je shit langs legt. Overigens zijn niet al die youtube filmpjes optimaal, ze geven wel een aardig idee maar je moet toch de 320k versie downloaden om ECHT een idee te krijgen ;)
Uitspraak van UNTITLED. op woensdag 12 januari 2011 om 14:08:
In dat geval zou ik het vergelijken met mn eerste plaat die gemasterd is door Peaky Pounder / Da Goose.­
Die staat echt als een huis.­

Lijkt me ook, heb je er veel in moeten veranderen op zijn aanwijzingen, qua mix, voordat ie hem heeft gemasterd btw?
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op donderdag 13 januari 2011 om 21:26:
Lijkt me ook, heb je er veel in moeten veranderen op zijn aanwijzingen, qua mix, voordat ie hem heeft gemasterd btw?

Nee niks verder, hij heeft het zo onder handen genomen.
Hij had er wel aardig werk aan gehad zei hij na afloop, en dat kon je in de track ook merken.
Er waren dingen boven komen drijven waarvan ikzelf niet eens meer wist dat het in de track zat.
Hoe moet je je track aanleveren?

Gewoon als 1 mp3 of alle verschillende audiosporen?
Biomek
Artiest Biomek
Uitspraak van Aphazia op vrijdag 14 januari 2011 om 01:32:
Gewoon als 1 mp3 of alle verschillende audiosporen?

Voor de afmix, je audiosporen. Voor mastering de uiteindelijke WAV export (in het geval je track gereleased wordt daadwerkelijk)
laatste aanpassing
aha ok.­ Vroeg ik me altijd al af
Owja voor mensen die veel bezig zijn met kicks te maken, check Nicci Versaci - Dirty Fatness (LaCargo remix) eens.­ ALs je als hardstyle producer denkt dat je goeie kicks kan maken, think again als je deze plaat gehoord hebt.­ Vergeleken met de de kick daarvan is elke hardstylekick zelfs van de grootste artiesten, een natte scheet.­
laatste aanpassing
Uitspraak van Nuclear Fartout op woensdag 12 januari 2011 om 19:36:
iet doen
beeter een ijgen sound

:lol:

Zo blijf je knommelen, de technische kant van muziek is wetenschap, en 2x de wet van Pythagoras uitvinden als ie gewoon in je wiskundeboek vermeld staat is echt onzin imo.
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op vrijdag 14 januari 2011 om 19:43:
Zo blijf je knommelen, de technische kant van muziek is wetenschap, en 2x de wet van Pythagoras uitvinden als ie gewoon in je wiskundeboek vermeld staat is echt onzin imo.­
je heb toch oooren niks wetenschap puur gevoel

een goede geluidstechnicus gaat op zen ooren af.

komt wat wiskunde bij kijken maar dat is niet noodzaakelijk gevoel wel

btw door dingen opnieuw uitevinden begrijp je et beeter en kan je dinge verbeteren .

waarom alles doen zoals iemand anders et all doet.....

lol ik heb nog nooit een wiskunde boek bij het afmixen erbij gepakt zou wat zijn
laatste aanpassing
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op dinsdag 11 januari 2011 om 03:54:
Ik neem aan dat iedereen hier heeft leren afmixen door op zijn boxen te luisteren naar zijn favoriete traxx van andere producers.­

nee door et te doen


laatste aanpassing
Uitspraak van Nuclear Fartout op vrijdag 14 januari 2011 om 20:24:
je heb toch oooren niks wetenschap puur gevoel

Je zit ook vaak vast in je eigen sound/vibe, wat absoluut ten schade kan komen van je afmix. Het is altijd goed om tijdens je afmix af en toe over te schakelen op bestaande referentiepunten zegmaar. Dit doet niks af aan je style/sound :)
laatste aanpassing
:d ieder zen ijgen manier van werken ik leg me er bij neer de meeste mensen begrijpen mij niet dus
ik hou me bek maar weer
Waarom denk je dat er visuele equalicers zijn? Omdat geluid zien HELPT bij je producties, dan ten 1e.

Ten 2e kun je jouw verhaal goed combineren met mijn verhaal, win win situatie :)

Uitspraak van Nuclear Fartout op vrijdag 14 januari 2011 om 20:24:
waarom alles doen zoals iemand anders et all doet.....­

Omdat het werkt, het draait hier niet om eigen sound, of je identiteit binnen je muziek, het draait om de afmix/master.
laatste aanpassing
.
Artiest Natrion
Mijn streven is de geluidskwaliteit van tracks van Void Settler en Fools Forest. Klinken zo zuiver.:yes:
Zijn wel gemasterd enzo, wat ook voor die kwaliteit zorgt, maarja, beetje perfectionisme doet alleen maar goed.:P
Uitspraak van . op zaterdag 15 januari 2011 om 13:42:
Void Settler en Fools Forest.­ Klinken zo zuiver

(y)

1 tip: Ultraform gebruikt zelf veel brickwall limiting op de masterchannel, als z'n traxx kwa sound gestalte hebben gekregen knalt ie meestal het volume ff 2-3dBtjes omhoog met de BuzMaxi3.
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op vrijdag 14 januari 2011 om 19:41:
Owja voor mensen die veel bezig zijn met kicks te maken, check Nicci Versaci - Dirty Fatness (LaCargo remix) eens.­ ALs je als hardstyle producer denkt dat je goeie kicks kan maken, think again als je deze plaat gehoord hebt.­ Vergeleken met de de kick daarvan is elke hardstylekick zelfs van de grootste artiesten, een natte scheet.­

Moet ik je weer corrigeren, oke, vette plaat! Maar heeft vrij weinig met hardstyle kicks van tegenwoordig te maken, te clean en teveel 'kick' (lees basdrum).
afmixen, masteren...:nocheer:
dan wordt het allemaal zo digitaal gelikt:(

zoals de laatste jaren allemaal gebeurt, bah.
ik luister liever een plaat met kraak, of analoog van cassetteband, cd: :dood:
laatste aanpassing
Uitspraak van BaSiQ op zondag 16 januari 2011 om 01:30:
Maar heeft vrij weinig met hardstyle kicks van tegenwoordig te maken, te clean en teveel 'kick' (lees basdrum)

Teveel kick? Man, de hele hardstyle is ontstaan rondom beukende kicks. Het gebrek daaraan is PRECIES wat de hardstyle van nu in 90% van de gevallen bagger maakt. Er zit geen fatsoenlijke kick in, een fatsoenlijke kick in een hardere stijlen-plaat moet hard zijn, en een harde kick is een kick die er in klapt als een malle.

Het is in mijn ogen ook zo dat hardstyle van nu ook technisch gewoon zwaar inferieur is aan de ouwe sound. De kicks (basis van elke hardere dance plaat) zijn geen echte kicks meer, ik beschouw die zoemende wannabe kicks niet eens als iets dat die muziek maakt tot wat het is, maar gewoon tot een ontzettend grove afmixfout die iedereen van elkaar kopieert.

De nadruk van de platen ligt niet eens op de kicks zelf maar op de zoemende sub bass er na (die zonder kick toch geen impact meer heeft) en alle beetjes percussie en andere shit die traxx (los van welk genre 't is) interessant kunnen maken hebben ze eruit gehaald en vervangen door tienduizend kick-rolls (waar de kick van zn normale ritme af wijkt) die ALLEMAAL hetzelfde klinken.

En die shit zal in een club best werken, maarja, hoeveel zegt dat, aangezien het een feit is dat er wel meer gare muziek bestaat die het goed doet in de clubs (althans vanuit het oogpunt van een harde stijlen-liefhebber)

Nieuwe hardstyle die wel goed geproduceerd is, bijv. shit van Flarup, Tornadozzer en Soul-T, is dan ook muzikaal bijna identiek aan de Headhunterz-stijl bijvoorbeeld, maar dan met kicks die nog echt kicks zijn, en gebruiken nog dingen zoals hihats en andere percussie. Ben dan ook niet anti-hardstyle maar gewoon anti-scheetkick.
laatste aanpassing
Hidden, Black sun empire, Noisia, maar vind het ook prettig om tussendoor totaal andere muziek op te zetten, van rock tot klassiek.­
Uitspraak van Nuclear Fartout op zondag 16 januari 2011 om 10:49:
kots all je dynamics naar de kloten

Niet per se, het ligt er heel erg aan welk geluid de oversturing veroorzaakt. Is het de kick of de bassline, dan druk je je traxx er plat mee. Maar wordt de overstuur veroorzaakt juist door hoge frequenties (wat veel vaker voor komt dan je denkt) dan werkt het prima.

En als je een track zonder limiting gaat normalisen kom je er heel vaak achter dat de te harde frequentiepieken maar een fractie van een seconde duren.

Heb een paar traxx nu gemaakt volgens dit systeem en als je me kan vertellen dat die niet dynamisch zijn.... ik zou zeggen neem de proef op de som, en bedenk je dat er niet alleen een brickwall limiter op zit, maar dat het ook nog eens zeker 5dB in het rood zou gaan ZONDER die limiter:

BTW, je hoeft in feite alleen maar naar de waveform te kijken om te zien dat er nog dynamische verschillen mogelijk zijn.


Geen idee of hier meer mensen zich in herkennen, maar bij mij zijn de kick en de bass nooit de reden van oversturing, eerder dingen zoals leads, cymbals en dat soort shit. Als je dat tegengaat met limiting dan blijft de drive van je track (die van de kick en bassline, of eventueel een drumloop met heel veel sub af hangt) gewoon intact.
wat een kut topic

Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op vrijdag 14 januari 2011 om 19:41:
ALs je als hardstyle producer denkt dat je goeie kicks kan maken, think again als je deze plaat gehoord hebt.­ Vergeleken met de de kick daarvan is elke hardstylekick zelfs van de grootste artiesten, een natte scheet.­

Ja leuk als je zelf trance maakt ....
laatste aanpassing
Uitspraak van -=Rott in pieceS=- op donderdag 27 januari 2011 om 13:47:
Ja leuk als je zelf trance maakt ....­

Oke, ben benieuwd wat jij dan als ideale kick ziet, mixtechnisch gezien dan, ik zou zeggen post een filmpje ofzo ;)

Het is maar net wat je wil, er zijn in elke muziekstijl tig verschillende soorten kickdrums die je kan gebruiken maar deze is imo het effectiefste soort in hardstyle.
laatste aanpassing
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op woensdag 26 januari 2011 om 22:11:
Nieuwe hardstyle die wel goed geproduceerd is, bijv.­ shit van Flarup, Tornadozzer en Soul-T, is dan ook muzikaal bijna identiek aan de Headhunterz-stijl bijvoorbeeld, maar dan met kicks die nog echt kicks zijn, en gebruiken nog dingen zoals hihats en andere percussie.­ Ben dan ook niet anti-hardstyle maar gewoon anti-scheetkick.­

Je bedoeld volgens mij te zeggen dat jij meer van de kick (bassdrum) ''tok'' gedeelte van een plaat houd, een paar stevige 909 kicks onder elkaar, zodat er een flinke knal inzit, houdt? Het feit dat er in de hardstyle van tegenwoordig veel meer bass zit maakt dat het geheel van kick/bass veel anders klinkt ja....

Maar hier ben ik het echt mee oneens:
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op woensdag 26 januari 2011 om 22:11:
Het is in mijn ogen ook zo dat hardstyle van nu ook technisch gewoon zwaar inferieur is aan de ouwe sound.­ De kicks (basis van elke hardere dance plaat) zijn geen echte kicks meer, ik beschouw die zoemende wannabe kicks niet eens als iets dat die muziek maakt tot wat het is, maar gewoon tot een ontzettend grove afmixfout die iedereen van elkaar kopieert.­

Juist omdat je in een veel breder frequentie bereik werkt, is het toch veel lastiger de boel goed op elkaar af te stemmen/te mixxen? Dus dat stukje van die ''ontzettend grote afmixfout'' vat ik niet helemaal. Hoe kaler de track (zoals vroegâh), hoe minder sporen, hoe minder frequenties je anspreekt, des te makkelijker het toch wordt om een goede mix te krijgen?

Dat het je smaak niet meer is oid wil weinig zeggen over de kwaliteit van de mix van de hardstyle van nu. Die is van sommige artiesten echt van een zeer hoog niveau als je het mij vraagt. Zeg niet dat ik alle tracks bij voorbaat vet vind, maar de mixtechniek en het sounddesign van sommige gasten in de huidige HS is wel belachelijk goed hoor:)
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op donderdag 27 januari 2011 om 20:08:
ideale kick ziet, mixtechnisch gezien dan

is natuurlijk een discussie van lik me kutje :P Dan kan ik wel blijve posten.
Gaat er toch gewoon om dat ie klopt tikt of kickt en in het geheel past ongeacht de muziek style.

Ook mixen is een kwestie van smaak.
Uitspraak van Timmie_Z op donderdag 27 januari 2011 om 20:56:
Juist omdat je in een veel breder frequentie bereik werkt, is het toch veel lastiger de boel goed op elkaar af te stemmen/te mixxen?

Tuurlijk, het is niet makkelijk om een kick te maken zoals in veel platen van nu zit. Maar mijn punt is niet dat die gasten geen skills hebben, maar dat de kicks in veel platen gewoon niet de impact hebben van bijv. een ouwe Montorsi of Ado The Dream hardstylekick.

Rond 2005 hoorde je ook heel veel de sound die nu in is, maar dan met kicks die nog echt kicks waren. IMO is het volledig uit de klauwen gelopen met die (wannabe) hardcorekicks.

Hoe je het ook wendt of keert, je kan een sinewave kick hebben die zo diep gaat als je wil, de attack (waarvan de werking niet hoofdzakelijk op de subbass is gebaseerd maar de frequenties net daarboven, 80-100hz en nog een peak ergens verderop ) moet gewoon goed zijn.

Enj waarom geen hedendaagse hardstyle maken, EN een dik klappende kick erin gooien, ipv een zoemende sinewave met wat fx erop en een attack die amper meer voorstelt dan een harde closed hihat en clap over elkaar met wat distortion?

Zoiets als dit:


Heb al sinds ik hardstyle ken (begin 2003, vanaf het begin ook veel shit van daarvoor gecheckt via discogs doorstruinen en mp3s downloaden) een enorme fascinaties voor keihard rammende kicks gehad, en sinds k ben gaan produceren is het echt een obsessie geworden... :P
laatste aanpassing
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op woensdag 26 januari 2011 om 22:11:
Nieuwe hardstyle die wel goed geproduceerd is, bijv.­ shit van Flarup, Tornadozzer en Soul-T, is dan ook muzikaal bijna identiek aan de Headhunterz-stijl bijvoorbeeld, maar dan met kicks die nog echt kicks zijn, en gebruiken nog dingen zoals hihats en andere percussie.­ Ben dan ook niet anti-hardstyle maar gewoon anti-scheetkick.­

Oke, ik moet zeggen dat ik bijvoorbeeld (het meeste) van bijvoorbeeld theracords erg weet te waarderen. Maar ieder z'n smaak oke. Het gaat hier echter om afmixen en dan ben ik het geheel met zenzic eens.

En
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op donderdag 27 januari 2011 om 20:08:
ideale kick


dit bijvoorbeeld, oke het is bijna hardcore, qua kick dan, maar wel echt vet geproduceerd.
Uitspraak van kutjebef op woensdag 26 januari 2011 om 20:25:
afmixen, masteren...:nocheer:
dan wordt het allemaal zo digitaal gelikt:(

zoals de laatste jaren allemaal gebeurt, bah.
ik luister liever een plaat met kraak, of analoog van cassetteband, cd: :dood:

n00b
Uitspraak van BaSiQ op vrijdag 28 januari 2011 om 01:30:
Oke, ik moet zeggen dat ik bijvoorbeeld (het meeste) van bijvoorbeeld theracords erg weet te waarderen.­

:D ik ook hoor. Maar 9 van de 10 traxx die daar uit komen hebben een 'traditionele' kick :kwijl:
Uitspraak van BaSiQ op vrijdag 28 januari 2011 om 01:30:
dit bijvoorbeeld, oke het is bijna hardcore, qua kick dan, maar wel echt vet geproduceerd.­

Dit is dus het soort kicks dat ik bedoel met fart kicks.De attack is niks meer dan een tikje dat gewoon verzuipt in een laag sub, terwijl de attack van een kick zoveel harder erin klapt zelfs bij de meeste handz up platen bijvoorbeeld.

Jammer, want qua sounddesign enzo is ie verder wel nice.
natuurlijk is het goed om te luisteren naar tracks van andere bekende producers om een idee te krijgen van de industrie standaard.
Daarnaast zijn er programmas die je na het maken van een goede mix (verhouding tussen alle geluiden en effecten) kunnen helpen bij het balanceren van een track.
ga eens op onderzoek uit en wie weet wat je allemaal tegen komt! ;)

Succes!
Manic
Artiest Manic
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op zaterdag 29 januari 2011 om 13:46:
.­De attack is niks meer dan een tikje dat gewoon verzuipt in een laag sub

ja je kan dit niet eens een kick noemen, maar gewoon bass.. en wat je zegt met een tikje aan het begin 8)

Vind de hardcore van tegenwoordig vaak ook beetje zoiets.. maar dan meer overstuurd, maar eigenlijk zit er ook niet echt een lekkere doffe kick in, maar is het gewoon een zwaar overstuurd stuk bas/ruis :P
Uitspraak van Nuclear Fartout op woensdag 12 januari 2011 om 19:36:
niet doen

Wel doen, klinkt professioneler en je weet waar de lat ligt, dit vergeten heel veel mensen.

Maargoed afmix is het allerbelangrijkste en hoe je het ook went of keert, je sounds moeten goed zijn en eventuele samples ook van hoge kwaliteit:).

Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op zaterdag 29 januari 2011 om 13:46:
Dit is dus het soort kicks dat ik bedoel met fart kicks.­De attack is niks meer dan een tikje dat gewoon verzuipt in een laag sub

Klopt. Maar die tak moet wel goed naar voor komen en evt.laag hierop gesidechained, zoals bij Wildstylez het geval is bijv., quality (H)
laatste aanpassing
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op woensdag 26 januari 2011 om 22:11:
Nieuwe hardstyle die wel goed geproduceerd is, bijv.­ shit van Flarup, Tornadozzer en Soul-T, is dan ook muzikaal bijna identiek aan de Headhunterz-stijl bijvoorbeeld

Maar Headhunterz zn producties zijn dan net even 5 stappen hoger qua sounds, sampling, afmix, kan je niet vergelijken
Uitspraak van Kickass! op woensdag 9 februari 2011 om 23:03:
Maar Headhunterz zn producties zijn dan net even 5 stappen hoger qua sounds, sampling, afmix, kan je niet vergelijken

Vind je? :)

Voor Blutonium Records-releases doen ze sowieso never nooit onder qua afmix, vergeleken met minder prominente producers die ik noem misschien wel enigszins. Maar dan ook alleen als je fan bent van die bepaalde manier van afmixen die in de hardstyle gebruikelijk is, en die gericht is op het zo hard mogelijk laten klinken qua volume. En dan subfrequenties opoffert voor dit doel (bijv. met overmatig gebruik van MaxxBass).

Deze zogenaamde 'loudness war' die overigens in tal van andere genres ook gaande is, verpest juist de geluidskwaliteit van veel platen vind ik/.
Ik kan me wel vinden in je uitleg, maar afmix is echt wel minder van die artiesten. Ik heb het geluisterd via youtube en hoor niet veel reverb, niet veel delay, panning links en rechts mag ook wel :).
de ruimte word niet echt helemaal benut en daardoor klinkt het minder dik, weinig effecten enzo, maargoed dat is ook weer n beetje style en ervaring enzo.
Maar hardstyle hoort massaal te klinken en het hoort te knallen. vroeger was dat veel anders ja. Maar ik snap je punt wel, heb het ooit is aan de stok gehad met iemand die heel de dance-scene afschilderde als opgefokt, geen muziek, man die was anti zeg:P
Uitspraak van Kickass! op vrijdag 11 februari 2011 om 16:14:
de ruimte word niet echt helemaal benut

Dus is er ook meer headroom en dus meer dynamiek mogelijk, toch? :D
Uitspraak van Kickass! op vrijdag 11 februari 2011 om 16:14:
roeger was dat veel anders ja.­

HEt voornaamste verschil tussen vroeger en nu (buiten de manier van kicks afmixen) zat hem niet in de kicks maar in de hele scope aan sounds die voorkwamen in de muziek. Pak de 2 onderling meest verschillende hardstyletracks van nu en ze lijken nog enigszins op elkaar.

Pak je 2 hardstyletraxx van 2001, bijvoorbeeld Reeloop - Fucking Society en Marc La Cruz - Krieg Gegen Die Maschinen, en het lijken wel andere genres terwijl die shit vroeger door dezelfde djs in 1 set gedraaid kon worden. Het technische aspect is idd zeker veranderd mettertijd maar imo is dat nog een miniem verschil vergeleken met de afgenomen breedte, en onderlinge variatie tussen de traxx, van het hardstylegenre.
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op vrijdag 11 februari 2011 om 14:58:
Voor Blutonium Records-releases doen ze sowieso never nooit onder qua afmix, vergeleken met minder prominente producers die ik noem misschien wel enigszins.­ Maar dan ook alleen als je fan bent van die bepaalde manier van afmixen die in de hardstyle gebruikelijk is, en die gericht is op het zo hard mogelijk laten klinken qua volume.­ En dan subfrequenties opoffert voor dit doel (bijv.­ met overmatig gebruik van MaxxBass).­

Deze zogenaamde 'loudness war' die overigens in tal van andere genres ook gaande is, verpest juist de geluidskwaliteit van veel platen vind ik/.­

Zo hard mogelijk laten klinken en "loudness war" heeft meer met Mastering te maken dan met afmix.
Ligt eraan..­ idd zijn er veel producers die zweren bij het met rust laten van hun master channel buiten het gebruikelijke afmixwerk.­ Feit is echter ook dat het steeds vaker in 1 moeite door gebeurt, en dat mensen zelf al met een Izotope Ozone oid op de master gaan pielen.­

Daarnaast is voorzover ik heb begrepen, het ook een groot deel afmixgedoe, MaxxBass gebruiken doe je op afzonderlijke mixerchannels al, iig dat gebeurt vaak.­ Daarmee gaat het al vooraf aan het masteren.­ En of je een track aanlevert waar alles onder de 30hz al uit de kick is gecut, of niet, is nogal een verschil, toch?
Maakt niet uit of je het in de mix fase doet of niet.­ Loudness war spul is mastering en geen mixage.­
Grotendeels wel. Maar het voorbereidende werk zoals geluid cutten onder bepaalde frequenties enzo is 100% mixwerk.... meer een gevalletje en en dus? :D
Dat heeft toch niets met loudness te maken? Loudness is compression en limiting.­
Platdrukken van het geheel zodat het luider overkomt.­

Door te cutten van freq's onstaat er gewoon meer ruimte om op te vullen.­ Door laag te cutten (25) klinkt het vaak meer open etc.­
Als je op de master gaat lopen "­cutten"­ / boosten is dat mastering.­ Probeer die shit gewoon in je mix te fixen, dat is veel beter.­
Tuurlijk zal er in de mastering fase nog wat ge-eqed worden maar dit "­hoort"­ voornamelijk in het mix gedeelte.­
Uitspraak van GuidoVanSanten op zaterdag 12 februari 2011 om 18:36:
Dat heeft toch niets met loudness te maken?

Nou ligt eraan, als jij een kick onder de 30hz, en boven de 16khz cut bijvoorbeeld, geeft een zelfde waargenomen volume minder druk in dB. De essentie van de loudness war is niet zozeer limiting en compressie, maar vooral psycho acoustics. Afchoppen van subfrequenties of juist de hele hoge tonen. En de frequanties tussenin zo boosten dat je je oren voor de gek houdt en het LIJKT alsof een kick veel sub heeft, terwijl de peak in realiteit rond de 80-90hz zit en er amper sub in voor komt.

Dat lijkt me toch eerder een afmixaspect, aangezien je die shit tijdens het produceren zou doen en per afzonderlijk kanaal, net als eq en die shit.
Dan kan je alles wel zo opvatten.­ Je wil namelijk overal freq weghalen en boosten om ze een goede plek te geven.­
Je maakt gewoon plaats voor de andere sounds in je mix.­

Je doet dat niet om zo luid mogelijk te maken.­ Dan ga je over je master heen cutten.­

Edit: *­ de track zelf
laatste aanpassing