Partyflock

Forumonderwerp · 1048261

Ken je mensen die altijd in de rol van slachtoffer blijven zitten?
Is dit nou nog op te lossen of wat?
Deel hier je ervaring en/of mening.
laatste aanpassing

(y)
laatste aanpassing

Artiest Mono
Uitspraak van verwijderd op zondag 8 maart 2009 om 18:36:
want jij hebt gewoon geen begrip voor de ander zijn keuzes

Klopt das één van de stokpaardjes waar het altijd op gegooid wordt. Externaliseren of de schuld buiten zichzelf leggen kennen ze wel. En dat maakt de communicatie ook zo ontzettend moeilijk met zo'n persoon..
laatste aanpassing

Uitspraak van actief op dinsdag 10 maart 2009 om 16:05:
Externaliseren of de schuld buiten zichzelf leggen kennen ze wel.

dat kennen ze maar al te goed, hun en schuld ergens aan hebben? hun en verkeerd beredeneren? ze geven nog liever de gehele wereld ongelijk dan hun eigen foutieve denkwijze toe te geven :x
En dat maakt de communicatie ook zo ontzettend moeilijk met zo'n persoon..

(y) helemaal mee eens

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 3 maart 2009 om 21:56:
Met inlevingsvermogen kom je een heel eind
maar hoe kun je leeg begrijpen als je zelf als minimum halfvol kent?

Het is ook moeilijk te begrijpen als je het gevoel niet kent.
Zelf ben ik ook altijd van de "oh maar er is nog zoveel goeds"

Nou...DAN even niet !!!

Uitspraak van verwijderd op zondag 8 maart 2009 om 18:36:
Helemaal mee eens, je moet geen energie in zaken steken als het niks oplost, soms willen mensen simpelweg niet luisteren, is zo frustrerend als je ziet dat iemand verkeerde keuzes maakt, je wil die persoon helpen en je helpende hand wordt afgeslagen en het ligt aan jouwn denkwijze, want jij hebt gewoon geen begrip voor de ander zijn keuzes

mensen moeten gewoon zelf tot een conclusie komen, die kun je niet voor hun maken

geduld

blijft moeilijk

Uitspraak van verwijderd op maandag 16 maart 2009 om 12:29:
mensen moeten gewoon zelf tot een conclusie komen, die kun je niet voor hun maken

geduld

blijft moeilijk

jep...al vind ik het wel minder dat veel mensen het maar van één kant bekijken en zeggen dat ze dr maar omheen lopen. Tuurlijk zijn dr drama-queens...maar dr zijn ook zat mensen die het slachtoffer zijn van hun omgeving, hun verleden, een aandoening, etc en daar komen ze gewoon niet in hun eentje uit en hebben ze professionele hulp nodig.

beetje kortzichtige uitspraken zo nu en dan

Uitspraak van verwijderd op maandag 16 maart 2009 om 14:39:
daar komen ze gewoon niet in hun eentje uit en hebben ze professionele hulp nodig

we hebben het over mensen in een slachtoffer rol die er niet bewust van zijn dat ze zichzelf altijd als slachtoffer zien en niet zien dat ze het zelf vaak veroorzaken en daar prof. hulp voor nodig hebben.

Uitspraak van verwijderd op maandag 16 maart 2009 om 14:39:
Tuurlijk zijn dr drama-queens...maar dr zijn ook zat mensen die het slachtoffer zijn van hun omgeving, hun verleden, een aandoening, etc en daar komen ze gewoon niet in hun eentje uit en hebben ze professionele hulp nodig.

Ik weet niet of dat echt kortzichtig is. Er zijn nogal wat gradaties in het ziektebeeld. En ondanks dat zulke zaken zeker empathie oproepen, is het niet altijd te voorkomen dat zulke mensen alsnog gebruik/misbruik van je maken. En dan kan je nog zo veel meegemaakt hebben, dat valt gewoon niet recht te praten. Stukje ethiek en moraal die wederzijds respect gewoon heel moeilijk maken.

Je kan best begrip voor iemand zijn situatie hebben, maar dat werkt wel twee kanten op en als zo iemand niet bereid is er iets aan te doen ga je een lijdensweg tegemoet die zijn weerga niet kent. En dan moet je (denk ik) terecht de vraag stellen of je elkaar dat aan wil doen. Er voor iemand zijn hoeft immers niet ten koste van jouw eigenwaarde te gaan.

Niet iedereen heeft een zorgzaam karakter of de energie en tijd daar telkens aandacht aan te besteden cq voor verpleger te spelen.
laatste aanpassing

Uitspraak van actief op maandag 16 maart 2009 om 17:33:
Ik weet niet of dat echt kortzichtig is. Er zijn nogal wat gradaties in het ziektebeeld. En ondanks dat zulke zaken zeker empathie oproepen, is het niet altijd te voorkomen dat zulke mensen alsnog gebruik/misbruik van je maken. En dan kan je nog zo veel meegemaakt hebben, dat valt gewoon niet recht te praten. Stukje ethiek en moraal die wederzijds respect gewoon heel moeilijk maken.

Je kan best begrip voor iemand zijn situatie hebben, maar dat werkt wel twee kanten op en als zo iemand niet bereid is er iets aan te doen ga je een lijdensweg tegemoet die zijn weerga niet kent. En dan moet je (denk ik) terecht de vraag stellen of je elkaar dat aan wil doen. Er voor iemand zijn hoeft immers niet ten koste van jouw eigenwaarde te gaan.

Niet iedereen heeft een zorgzaam karakter of de energie en tijd daar telkens aandacht aan te besteden cq voor verpleger te spelen.

hmmm...snap je punt ook wel. misschien dat ik hier niet objectief ben. Ik zit zelf in de hulpverlening en dan bekijk je het wel altijd vanuit een andere invalshoek omdat dat je taak is om je te bekommeren om dergelijke mensen:$

Uitspraak van verwijderd op maandag 16 maart 2009 om 17:41:
hmmm...snap je punt ook wel. misschien dat ik hier niet objectief ben. Ik zit zelf in de hulpverlening en dan bekijk je het wel altijd vanuit een andere invalshoek omdat dat je taak is om je te bekommeren om dergelijke mensen:$

Das wel een nobel uitgangspunt. Ik bied zelf ook graag een helpende hand aan, maar heb desondanks wel grenzen. Beetje in de context van:

geef mij de moed om te veranderen wat ik niet kan accepteren, de kracht te accepteren wat ik niet kan veranderen en de wijsheid het verschil te zien...

Jij kan met jouw kennis iemand zijn leven misschien zoveel beter maken, maar gezien het niet jouw leven is zul je ook moeten accepteren dat iemand anders daar anders mee om kan gaan. In zo'n geval weet je wat voor risico's je moet dragen en moet je een afweging voor jezelf maar ook jouw tegenpartij maken of dat het waard is. Maar das overigens wel iets anders als de hoop opgeven. Althans zo bedoel ik het niet....

Mooi gesproken heren!

Dank hiervoor :respect:

Uitspraak van actief op maandag 16 maart 2009 om 18:15:
geef mij de moed om te veranderen wat ik niet kan accepteren, de kracht te accepteren wat ik niet kan veranderen en de wijsheid het verschil te zien

Heel mooi gezegd.
Ken der idd wel wat...

En er is een behoorlijk verschil tussen iemand die in het verleden iets heeft meegemaakt en daardoor dingen doet..
dan sommige mensen die perfecte jeugd gehad hebben, *alles van pappie en mammie kregen* En daardoor steeds hun zin willen hebben, anders gaan ze zielig doen.

Het eerste kan ik begrip voor opbrengen, het tweede kan ik me onwijs aan ergeren!

Uitspraak van verwijderd op woensdag 4 februari 2009 om 16:45:

:yes: Nekschot (Y)

daarom zei ik:
je moet geen energie in zaken steken als het niks oplost,

klopt, want op den duur is het jouwn energie die jij in iemand anders leven stopt, je hebt ook nog je eigen, zo wordt het op den duur ook teveel voor jezelf, je hebt je eigen leven met pieken en dalen, en je moet je ook nog eens zorgen maken om dat van een anderen omdat het de ander niet interesseert, zo gaat het natuurlijk wel dubbelop voor jezelf.
Uitspraak van verwijderd op maandag 16 maart 2009 om 17:41:
Ik zit zelf in de hulpverlening en dan bekijk je het wel altijd vanuit een andere invalshoek omdat dat je taak is om je te bekommeren om dergelijke mensen

maar daar ga je om met mensen die ook daadwerkelijk een aandoening of ziekte hebben, hier gaat het over het algemeen om redelijk gezonde mensen maar die hun leven zo leven dat ze een slachtoffer rol opzich nemen. en osis, weer petje af; goed gesproken (y) quote van Buddha?

Die ken ik wel een specifiek geval ja :devil: & ze weet van geen ophouden..

Bij haar ziet het er naar uit van niet. Zij IS gewoon zo..

Aan ons de keus dus om eraan mee te doen of juist niet.
Ik kies voor het laatste. Gun haar die aandacht niet.

Ze zeggen wel eens: Negatieve aandacht is ook aandacht!!

Jankerds :cry:

Uitspraak van verwijderd op donderdag 19 maart 2009 om 13:01:
Nekschot

precies
Uitspraak van verwijderd op zondag 8 maart 2009 om 13:08:
je bent een slachtoffer van je eigen domme gelul

look who's talking reuzebaby
save the drama for ya mama :loser:
Uitspraak van verwijderd op donderdag 19 maart 2009 om 16:13:
Jankerds

je haalt de woorden uit mn mond
mjaaaa je hebt zelfmedelijden vanuit panipulatief oogpunt, je hebt ook zelfmedelijden omdat mensen geen andere 'tools' hebben om met tegenslagen om te gaan

Uitspraak van verwijderd op donderdag 19 maart 2009 om 16:05:
quote van Buddha?

Dat zou ik je eigenlijk niet durven zeggen. Heb hem ooit ergens op een kaartje gelezen.

Uitspraak van ~Curl~ op zaterdag 21 maart 2009 om 04:19:
mjaaaa je hebt zelfmedelijden vanuit panipulatief oogpunt, je hebt ook zelfmedelijden omdat mensen geen andere 'tools' hebben om met tegenslagen om te gaan

Dit topic gaat voornamelijk over de laatste groep...

Ps. mocht iemand er meer over willen lezen. Op het forum van Fok staan ook een hoop boeiende topics over dit soort zaken.
laatste aanpassing

Helaas wel ja..heb zo iemand in de familie zitten :nocheer:

Daar heb ik dus echt me twijfels over!

Zolang diegene niet ziet of niet in wil zien waar hij/zij mee bezig is en/of fout doet,zal zo iemand nooit veranderen :no: want het kutte is dat zulke mensen dus ook in hun eigen hersenspinsels of hun eigen leugens geloven :s

Uitspraak van actief op maandag 23 februari 2009 om 16:43:
Maar als mensen dat niet doen / aankunnen / klaar voor zijn blijft er mijn inziens weinig over. Wij hadden ook allerlei afspraken gemaakt, maar dat ging telkens maar een paar maanden goed voor ze mijn grenzen weer totaal niet respecteerde / cq haar gedrag niet in bedwang kon houden. Gezien ze een dochtertje had durfde ze ook niet naar een arts (ivm voogdij) Heb het twee jaar vol gehouden, mezelf weggecijferd, subtiele en minder subtiele hint gegeven, maar niets hielp. En ondanks dat ik met haar echt oud had willen worden, lukte het gewoon niet uit die negatieve spiraal te komen. Omdat ze mij, haar dochter en zichzelf daar regelmatig mee kwetste heb ik haar ook voor de keuze gesteld. Kon het ook niet langer aanzien..... Vond het heel vervelend voor haar en d'r dochter, maar zolang ze er zelf niet voor kiest iets te maken van d'r leven viel d'r gewoon geen land mee te bezeilen.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 24 februari 2009 om 14:12:
Het ging van kwaad tot erger en kinderen zijn altijd de dupe. Daar pas ik echt voor!

Dat is hier dus ook t geval en dat doet dus nog t meeste pijn :/

Uitspraak van inactief op woensdag 25 februari 2009 om 20:18:
Het is voor hen niet inleefbaar.......en dat maakt het allemaal nog veel triester eigenlijk

Uitspraak van verwijderd op woensdag 4 maart 2009 om 17:35:
Hij zal en moet gelijk hebben in alles

Externaliseren of de schuld buiten zichzelf leggen kennen ze wel. En dat maakt de communicatie ook zo ontzettend moeilijk met zo'n persoon..

Uitspraak van verwijderd op woensdag 11 maart 2009 om 15:37:
dat kennen ze maar al te goed, hun en schuld ergens aan hebben? hun en verkeerd beredeneren? ze geven nog liever de gehele wereld ongelijk dan hun eigen foutieve denkwijze toe te geven

Komt me ook allemaal heel erg bekend voor! :frusty:
Ze denkt echt dat de hele wereld om alleen maar om haar draait :|
En als zij iets vindt,dan is dat gewoon zo en niet anders! En als zij iets wil,dan MOET dat gebeuren,en als t moet gaat ze desnoods nog over lijken,dat maakt haar dus ook echt niet uit :no:

En ondanks dat zulke zaken zeker empathie oproepen, is het niet altijd te voorkomen dat zulke mensen alsnog gebruik/misbruik van je maken. En dan kan je nog zo veel meegemaakt hebben, dat valt gewoon niet recht te praten. Stukje ethiek en moraal die wederzijds respect gewoon heel moeilijk maken.

(y) Hebje helemaal gelijk in!

Er voor iemand zijn hoeft immers niet ten koste van jouw eigenwaarde te gaan.

Precies! Ik heb daarom dus ook n paar jaar geleden de knoop doorgehakt dat ik nooit meer iets met haar te maken wil hebben,hoe moeilijk t ook is :/
Ook omdat ze al der leven lang (vanwege 1 of andere ziekelijke jaloezie/obsessie naar mij toe,wat totaal nergens op slaat)allemaal leugens over mij verteld tegen alles en iedereen,waardoor ik in een kwaad daglicht kom te staan :s

Maargoed...zij ziet/voelt altijd alles negatief en zij is dus ook altijd t slachtoffer van alles en iedereen,want tsja..zij doet natuurlijk nooooiit iets verkeerds :no: want t is altijd n ander z'n schuld :jaja: Pfff!!.. :rot:

Uitspraak van verwijderd op donderdag 19 maart 2009 om 16:05:
klopt, want op den duur is het jouwn energie die jij in iemand anders leven stopt, je hebt ook nog je eigen, zo wordt het op den duur ook teveel voor jezelf, je hebt je eigen leven met pieken en dalen, en je moet je ook nog eens zorgen maken om dat van een anderen omdat het de ander niet interesseert, zo gaat het natuurlijk wel dubbelop voor jezelf.

Tsja..ze zuigen je echt helemaal leeg ja:s

Zolang diegene niet ziet of niet in wil zien waar hij/zij mee bezig is en/of fout doet,zal zo iemand nooit veranderen want het kutte is dat zulke mensen dus ook in hun eigen hersenspinsels of hun eigen leugens geloven

Dat vond ik ook één vd moeilijkste dingen, de wanen en psychoses, dat ze echt niet meer bereikbaar zijn voor de werkelijkheid. En het vervelende is dat het ook niet risicoloos is gezien mensen er ook in kunnen blijven hangen.

Maargoed...zij ziet/voelt altijd alles negatief en zij is dus ook altijd t slachtoffer van alles en iedereen,want tsja..zij doet natuurlijk nooooiit iets verkeerds want t is altijd n ander z'n schuld Pfff!!..

Bekend verhaal. De persoon die ik kende boekte zomaar vakanties zonder mij of haar dochtertje daarbij te betrekken wanneer ze gestrest raakte, ging vreemd, maakte de relatie uit wanneer ze d'r zin niet kreeg, loog tegen d'r ouders en meer van dat soort vreemde en/of egoistische grappen. En dan mocht je niets zeggen anders kreeg je echt de volle laag, ongeacht of je er wat mee te maken had of niet. En dan was ze 9 vd 10 x nog te beroerd om d'r excuses aan te bieden. De situatie moest uitgelegd worden zoals zei dat dacht en daarna mocht er niet meer over gesproken worden. Kortom jouw mening/beleving is onrelevant, vooral wanneer die in haar nadeel was. En das lastig levellen wanneer iemand echt met de reinste onzin aankomt. Dat ze ook totaal geen schuldgevoel had was voor mij ook het eerste teken dat er iets niet klopte.

Uiteindelijk hebben we het linksom en rechtsom geprobeert, maar helaas heeft dat geen oplossingen geboden. Het is op een vervelende manier stuk gelopen uiteindelijk en daarna heb ik nooit meer wat van d'r gehoord. Heb inmiddels alles ook opgeruimd, weggegooid of iemand anders er blij mee gemaakt. Baal er van gezien ze me erg waardevol was, maar zolang ze het niet kunnen accepteren/er wat aan doen valt er geen land mee te bezeilen en levert het onherroepelijk problemen op...
laatste aanpassing

Uitspraak van Xclusive-entertainment op donderdag 19 maart 2009 om 12:54:
Ken der idd wel wat...

En er is een behoorlijk verschil tussen iemand die in het verleden iets heeft meegemaakt en daardoor dingen doet..
dan sommige mensen die perfecte jeugd gehad hebben, *alles van pappie en mammie kregen* En daardoor steeds hun zin willen hebben, anders gaan ze zielig doen.

Het eerste kan ik begrip voor opbrengen, het tweede kan ik me onwijs aan ergeren!

jep:)

Confronteren, wil dit niet helpen laten barsten (Y)

Uitspraak van verwijderd op donderdag 23 april 2009 om 14:28:
Confronteren, wil dit niet helpen laten barsten

lekker agogisch verantwoord bezig (N)

Je merkt vanzelf wel of diegene het door heeft of niet, je kan wel bezig blijven maar daar heb je jezelf alleen maar mee.

Uitspraak van verwijderd op donderdag 23 april 2009 om 19:34:
Je merkt vanzelf wel of diegene het door heeft of niet, je kan wel bezig blijven maar daar heb je jezelf alleen maar mee.

niet iedereen heeft het inzicht daartoe, helemaal als het iets is wat door een trauma uit het verleden is of een stoornis...die individuen kun je niet laten stikken.

de mensen die nooit van hun leven zorgen hebben gehad en een veilige beschermde jeugd hebben gehad en alles in hun schoot geworpen krijgen, die moet je negeren :jaja: doen alsof ze het zo erg hebben terwijl het veel erger kan

Uitspraak van verwijderd op donderdag 23 april 2009 om 20:10:
de mensen die nooit van hun leven zorgen hebben gehad en een veilige beschermde jeugd hebben gehad en alles in hun schoot geworpen krijgen, die moet je negeren

Daar doel ik ook op.

Echte problemen loop ik zeker niet voor weg, ik blijf mensen steunen zolang ik weet dat dit zin/effect heeft.

Uitspraak van verwijderd op donderdag 23 april 2009 om 20:14:
Daar doel ik ook op.

oooooooooooooo ok:$

Echte problemen loop ik zeker niet voor weg, ik blijf mensen steunen zolang ik weet dat dit zin/effect heeft.

puike eigenschap(Y)

En dan ook ECHT blijven staan, niet van wat de meeste mensen doen puur uit eigenbelang of als het echt te lastig word kappen.

Uitspraak van verwijderd op donderdag 23 april 2009 om 22:49:
En dan ook ECHT blijven staan, niet van wat de meeste mensen doen puur uit eigenbelang of als het echt te lastig word kappen.

jep...vluchten als het teveel wordt is idd de makkelijkste uitweg(N)

Uitspraak van actief op dinsdag 21 april 2009 om 10:12:
Dat vond ik ook één vd moeilijkste dingen, de wanen en psychoses, dat ze echt niet meer bereikbaar zijn voor de werkelijkheid.

Vind t ook best wel eng eigenlijk! :s

En het vervelende is dat het ook niet risicoloos is gezien mensen er ook in kunnen blijven hangen.

Tsja dat is bij haar dus ook t geval,dit is dus al zo'n 25 jaar lang bezig :rot:

En dan mocht je niets zeggen anders kreeg je echt de volle laag, ongeacht of je er wat mee te maken had of niet. En dan was ze 9 vd 10 x nog te beroerd om d'r excuses aan te bieden. De situatie moest uitgelegd worden zoals zei dat dacht en daarna mocht er niet meer over gesproken worden. Kortom jouw mening/beleving is onrelevant, vooral wanneer die in haar nadeel was.

Pff hou op schei uit! Ik weet PRECIES wat je bedoelt!! Of ze vraagt dan je mening ergens over en als je die dan geeft dan krijg je nog de volle lading,want wat je ook zegt...tis toch NOOIT goed dus krijgje weer een zoot nare rot dingen naar je hoofd gesmeten enzovoort enzovoort...ZWAAAAAAAARR VERMOEIEND ZOIETS! :frusty:

Baal er van gezien ze me erg waardevol was, maar zolang ze het niet kunnen accepteren/er wat aan doen valt er geen land mee te bezeilen en levert het onherroepelijk problemen op...

I know the feeling ;) Bij mij is t alleen een klein stukje lastiger om zomaar afstand te nemen van haar,want t is m'n bloedeigen zus,dus ik zal haar toch altijd wel tegen blijven komen of ik nou wil of niet.

Plus dat ik mijn kleine neefje van 2 en m'n moeder echt niet kan laten vallen,want die zijn dus ook de dupe van haar gedrag en vooral voor mijn moeder is t natuurlijk heel moeilijk om in te moeten zien dat je eigen dochter dus ECHT zo is,dus zij blijft telkens weer in die manipulatie spelletjes van m'n zus trappen,waar ik zelf ook jarenlang in ben getrapt..

(y) Zou mooi zijn als r meer van dat soort mensen bestonden! :jaja:
laatste aanpassing