Partyflock
 
Forumonderwerp · 1009754
Werkzaam bij Dance Concepts
Werkzaam bij Juicy Lounge Bar
Artiest {SHOWLIST artist 18398, 48419, 20856}
Het is 1 mei 2008, 17:00 s'middags.
Welkom Fred Numf bij Dance Concepts wij zijn blij dat we je exclusief mogen interviewen. Op 17 mei zal Fred Numf in de Juicy Lounge Bar te Apeldoorn een bijna drie uur durende set neer gaan zetten. Op deze avond genaamd Musica del Futuro zullen we als primeur een aantal nieuwe tracks gaan horen. Meer info op: www.juicyloungebar.nl Reden genoeg om deze grootheid eens aan een diepgaand interview te onderwerpen.

Welk woord komt er in je op als je kijkt naar het punt in je leven waar je nu staat?
DIRECTIONS. Op dit moment sta ik op een nieuw punt in mijn leven. Niet voor niets dat mijn nieuwe single na meer dan twee jaar stilte"Directions" heet. Er is veel aan vooraf gegaan op zowel zakelijk als privé vlak. Na bijna 6 jaar te hebben gewoond in Maastricht ben ik weer terug in mijn hometown Den Haag.
Met Etienne, mijn studiopartner in de tijd dat ik in Maastricht woonde, zal ik een periode afsluiten met een album wat wij voor Black Hole aan het maken zijn. Hierop staan onze beste tracks plus twee nieuwe tracks waarvan Etienne en ik er beide één zullen produceren. Mijn track zal "Raw" gaan heten. Er is geen ruzie tussen ons, dit is gewoon een gezonde afsluiting van een vruchtbare periode. Wij gaan ieder onze "Directions......".
Waar komt de passie voor Dance muziek vandaan?
Die is al vroeg ontstaan tijdens basisschool. Daar was ik al het mannetje met de platenspeler en de "hipste" disco plaatjes. Altijd een voorkeur gehad voor Dance.

Kun je ons iets vertellen over je werk bij Seashore Music?
Ik ben, eind jaren 80, met Ramon Roelofs (Charly Lownoise) in contact gekomen. In 1994 ben ik voor hem gaan werken. Dit was de periode dat Charly Lownoise en Mental Theo commercieel succes hadden. Ik was in die tijd Label Manager en runde zo'n 15 labels en was daarnaast belast met het afhandelen van alle contractuele zaken rondom de releases. Heel veel muziek is langs mijn oren gekomen met veel leuke progressive highlights zoal het Amerikaanse duo Chris Fortier en Niel Kolo, welke ik als eerste had getekend in Nederland. Daarnaast veel producties gereleased van Roland Klinkenberg en DJ Remy. Naast deze werkzaamheden verzorgde ik, tijdens de optredens, een stukje tourmanagement voor Ramon. Ik was in die tijd echt een duizendpoot. In 2001 heb ik besloten geheel voor mijn carrière te gaan en ben een jaar later verhuisd naar Maastricht. Ik ben altijd betrokken gebleven bij Seashore Music. Daarnaast is Ramon een goede vriend van mij.
Je eerste plaat, Feint van Fred Numf, zette je internationaal gelijk op de kaart.
Wat gaat er dan door je heen als mens?

Tja...wat gaat er door je heen, totale chaos. Ik had nooit verwacht dat die plaat zo zou aanslaan. Ik had deze samen met Marcel v.d Zwa en Frank Pechler gemaakt, nu bekend in de Hardstyle scène onder Deepack. Feint werd gelijk internationaal door Polydor records (nu Universal Music) uitgebracht. Mijn droom begon.....

In het buitenland ben je een graag geziene gast.
Gaan we je vanaf nu ook wat meer in Nederland zien optreden?

Ik draai inderdaad voor zeker 80% in het buitenland. Ik denk dat dit te maken heeft met de sound welke ik draai. Ik wil zeker in Nederland gaan draaien en gezien mijn toch wat andere sound, wees gerust deze is nog steeds progressive, denk ik dat dit wel eens kan gaan gebeuren.
Maar buitenland blijft meer aan mij trekken, dat merk ik nu alweer. Ik wil ook bewust kiezen voor wat releases op Nederlandse labels in plaats van buitenlandse. In juni zal een remix van mij uitkomen op Spinnin' records "Glockenspiel feat. Blackfeel Wite - Anny (Fred Numf remix)" en na de zomer zal mijn album "Universal Generation" met Etienne uitkomen op Black Hole recordings.

Hoe ben je precies begonnen met produceren en draaien?
Het draaien is puur vanuit een passie ontstaan. Vanuit die passie ben ik in een discotheek gaan draaien wat is overgegaan in draaien op vaste, vaak kleine, locaties. Het produceren is ontstaan in 1997, toen ging het kriebelen. Ik draaide in die tijd in een bardancing in Delft en moest een bepaald format aanhouden. Dit begon mij tegen te staan. Ik dacht, ik wil mijn muziek laten horen. Toen besloot ik samen met Marcel en Frank eens te kijken of we niet iets gezamenlijk konden doen. Nou dat konden we, Feint is het bewijs dat ik het bij het rechte eind had. Na de tweede single "Rockin' Your Body" kwam ik met Etienne in contact en besloot met hem eens wat te gaan maken. Dit mede omdat Marcel en Frank erg druk waren met hun eigen producties en ikzelf nog niet over een studio beschikte. Nou dat was een schot in de roos. Vanaf 1999 waren we onafscheidelijk als team. Onze succesvolle samenwerking willen we dan ook goed afsluiten met een dik album welke Black Hole zal uitbrengen.
Je release op Deep Dish is toch wel een hoogtepunt te noemen.
Wat ging er door je heen toen je hiervoor benaderd werd?

Ik kon het eerst niet geloven en dacht dat het een grap was. Sharam zelf belde mij op, ik dacht toen, yeah...it's not him.....not! Tot het moment waarop er een fax bij ons binnenkwam met een voorstel van Yoshitoshi records. Deep Dish ,de top of the scene waarin ik zit, een eer om gevraagd te worden.

Je draait progressive. Maar het woord zegt het al progressief.
Hoe omschrijf je je muziek stijl of keus op dit moment?

Wel het woord Progressive is te vaak bestempeld als saaie muziek. Ten onrechte vind ik. In alle stijlen heb je goede en minder goede tracks. Dat houdt niet in dat een stijl slecht is als er eens een periode met mindere tracks is. Wat ik draaide en nu draai is nog steeds onvervalste Prog. Dikke stoere tracks. De stroming heeft een progressie doorgemaakt, ik ook. Deze stijl is nog steeds dé stijl voor mij net als voor velen anderen. 22 april heb ik een editie van Mellow Moods gedraaid in Den Haag. Één van mijn eerste Nederlandse gigs in lange tijd. De tent stond echt op zijn kop, hoezo Prog saai? Ik heb laten zien dat je wel degelijk een vet feestje kan bouwen met Prog. Het verslag van de avond was lovend. Het gaat erom dat je meegaat met de ontwikkelingen in de muziek. Het moet vanuit je hart komen. Als dit zo is kun je het ook uitdragen. Altijd Prog geweest en dat zal waarschijnlijk niet veranderen. Ook toen het minder ging met de Prog ben ik de stijl trouw gebleven.

Welke popmuziek spreekt je aan, want in Den Haag zit genoeg ander goeds?
Jazeker, Beat stad hè?! Nou Direct en Anouk spreken mij wel aan. Direct heb ik zo snel zien groeien. Echt frisse gasten met goede sound. Jamie, de drummer, heb ik wel een paar keer gesproken, toffe gast. Ook Anouk staat voor quality. Zij weet precies wat ze wil. Toen ik net mijn eerste eigen optrekje had woonde ik naast Gruppo Sportive en tegenover Barry Hay, zanger van Golden Earring. Ben dus een ras Beat stadter!

Waarom regel je al je boekingen liever zelf?
Ik heb het vanaf het begin gedaan en het is eigenlijk zo gebleven, op een paar uitstapjes na. Ik heb zelf graag de touwtjes in handen. Wil zelf een keus kunnen maken of ik een gig wel of niet doe als het budget minder is, omdat locatie kleiner is. Of als een land je wilt boeken maar niet jouw gevraagde fee kan betalen en je vindt het land wel tof om te bezoeken. Met een bureau is dat toch lastig.

Wat is de mooiste plek op aarde waar je ooit gedraaid hebt?
Dat is een lastige...de bijzonderste is BO18 in Beirut, Libanon. Een vette club in een oude bunker. Bizar en heel apart. De tafels zijn als grafzerken gemaakt. Deze hebben voor de mensen daar een echte betekenis. Mooiste plek....denk dan mijn privé beach party in Sao Paulo, Brazilië. Een feest voor een rijke zoon van een bank. Hij had mij daarvoor geboekt omdat hij mijn muziek geweldig vond. De dag ervoor stond ik in een vette club in Sao Paulo te draaien voor een party rondom een model, om dezelfde reden. Tja dat is dan wel bijzonder.

Na je optreden in Apeldoorn zul je vaak in het buitenland zitten.
Welke landen ga je allemaal bezoeken?

De komende maanden staan Amerika, Libanon, Jordanië, Bahrein, Dubai, Roemenië en Oekraïne op planning.

Waar gaat je voorkeur eigenlijk naar uit; draaien of produceren?
Beide. Ik gebruik het draaien om inspiratie op te doen en het produceren om mijn tracks weer uit te proberen. De verhouding is echt 50/50.

DJ Tiesto`s `Lethal Industry is toch wel één van de bekendere remixen van jouw hand.
Gaat er nog een Black Hole Recordings productie komen?

Nou in ieder geval een album, Universal Genaration, met daarop de beste tracks van Fred Numf en Etienne Overdijk tot nu toe, plus twee nieuwe tracks waarvan Etienne en ik er ieder één zullen produceren. Daarnaast is het zeker mogelijk dat er naast dit album een nieuwe Fred Numf op Black Hole zal uitkomen. Ik sluit niets uit wat dat betreft. Heb altijd zeer fijn met het team gewerkt.

Wat is je advies voor iemand die een goede Producer wil worden?
Vooral goed luisteren. Absorberen zo veel je kunt en dan zelf je eigen stijl ontwikkelen. Wees origineel en durf. Jouw productie moet uit jouw hart komen.

Wat vind je van MP3 bestanden uitwisselen en het internet als medium?
Voor promotie vind ik het een goed medium. Het is alleen jammer dat de controle geheel is verdwenen. Voor je het weet staat jouw laatste release, welke nog niet officieel uit is, gratis op alle discussieforums op het net. Dat vind ik een slechte ontwikkeling. Qua verspreiding vind ik het een super medium.

Welke nummer is in jou ogen een ultieme Dance klassieker?
Vapour Space op Plus 8 records Voor mij dé plaat.
Wat vind je van de huidige Nederlandse Dance scène?
Ja, ik ben trots op Nederland qua scène en talent. Dutch sound is er één met eigen karakter.

Wie is je favoriete artiest of producer?
Op dit moment?
Junkie XL.

En waarom?
Ik vind dat hij het voorbeeld is van je eigen weg gaan zonder enige concessies te doen.

Pas je, je muziek aan, aan het publiek waar je voor staat?
Ik pas mijn set zeker aan voor het publiek. De ene keer is het wat harder, de andere keer wat dieper. Daar sta ik ook echt om bekend. Alles binnen mijn marge uiteraard.

Hoe belangrijk is de opbouw van je set?
Enorm. Met een verkeerde opbouw kun je een avond geheel verkloten. Helaas gebeurd het nog te vaak dat onervaren DJ's voor je staan en de boel al plat beuken voordat jij begint. Ik moet dan repareren en helemaal opnieuw beginnen. Kost veel energie.
Welke evenementen bezoek je zelf graag?
Als ik tijd heb bezoek ik graag evenementen waar nieuwe DJ's staan. Ben altijd nieuwsgierig hoe zij rocken, zeg maar. Ook probeer ik de feesten te pakken waar bekende draaien, puur om ff bij te kletsen. Dat komt er normaal niet van.
Wat spreekt je persoonlijk meer aan de massale festivals of een wat kleinere club?
De intieme feestjes zijn echt mijn ding. Daar ben ik op mijn best. Festivals zijn top maar vaak sta je te kort. Vaak moet je dan je set in een uur laten zien. Dit is echt te kort voor mij om mijn verhaal te kunnen doen. Festivals zijn wel tof omdat je iedereen ziet en met dikke namen staat, zoals mijn Dance Valley gigs in de Yoshotoshi met Deep Dish area en Bedrock area met John Digweed en Sasha....Of 4 Element, voor Ferry Corsten staan.... ja dik.

Wat vind je van je eigen avond bij Dance Concepts genaamd: Musica del Futuro?
Ja, ben ik heel blij mee. Heb ook zin om goed los te gaan, je bent gewaarschuwd.

Wat sprak je zo aan om met ons te werken?
Het enthousiasme van jullie werkt aanstekelijk. Ik vind het leuk als de organisatie zo betrokken is bij een project. Dat is het halve werk.

Wat doe je in het dagelijks leven naast draaien en produceren?
Een stukje begeleiding van nieuw talent met betrekking tot contractuele zaken en aanverwante adviezen. Vind ik leuk om te doen.

Wat staat er in de nabije toekomst te wachten voor Fred Numf en wat zijn de nieuwe projecten aan de horizon?
Mijn single “Directions”, ons album Universal Generation op Blackhole Records met daarop RAW als exclusieve nieuwe track en twee nieuwe remixen van mij; Glockenspiel feat Blackfeel Wite- Anny en Foxxy – Arcadia.

Ik wil je hartelijk bedanken voor dit interview en zie je graag nog een keer terug.
Interview door: Ronny Braad van Dance Concepts

Meer info:
www.frednumf.com
www.myspace.com/frednumf
http://fred-numf.hyves.nl
www.musicadelfuturo.com
www.danceconcepts.nl

Copyright 2008 by Dance Concepts, www.danceconcepts.nl published under the Creative Commons license.
Een onderdeel van dit interview is gepubliceerd in Nieuwsblad Stedendriehoek op woensdag 7 mei 2008.
 
Denk jij nou ECHT dat ik dit hele bout verhaal ga lezenG? jwz
 
wie ???
Uitspraak van verwijderd op donderdag 8 mei 2008 om 10:42:
Denk jij nou ECHT dat ik dit hele bout verhaal ga lezenG? jwz


:looser: :rot:
Uitspraak van verwijderd op donderdag 8 mei 2008 om 10:42:
Denk jij nou ECHT dat ik dit hele bout verhaal ga lezenG? jwz


Ik denk helemaal niet aan jou :-)