ja super is dat. Met bacon en geraspte oude kaas.
jah we leven niet meer in de begin jaren 90. Er is in de laatste 10 jaren een hoop gebeurd kwa ontwikkeling op het gebied van muziekmanifestaties. Vooral vele regelgevingen vanuit de gemeentes en de landelijke overheid hebben ervoor gezorgd dat je voor elk manifestatie een goed uiteengezette bedrijfsplan op tafel moet zetten voordat je uberhaupt een goedkeuring krijgt voor een verbruikers- en/of nachtvergunning. Een feest organiseren is trouwens ook het beste voorbeeld waar zo'n beetje bijna alle bedrijfstakken bij komen kijken. Er schuilt altijd wel ergens een addrtje onder het gras.
- Milieu
- Geluidsoverlast
- Brandweer verordening
noem maar op.....
Een organisator heeft ook in princiepe zo'n 70% van z'n tijd te doen met overheidsinstanties.
Dit zien we allemaal natuurlijk niet, tenzij je jezelf in de hol van de leeuw gooit.
Maar stel dat het je allemaal is gelukt om al die overheids- en juridische zaken voor elkaar te krijgen. Je heb alle vergunningen. Nu komt het invullen van de productie. Over het algemeen ga je als organisator ervanuit dat je gewoon goeie toeleveringsbedrijven benaderd op het gebied van geluid / licht, horeca / catering, security, faciliteiten, garderobe, .... enz. enz. OK dit kan je ook wel makkelijk voor elkaar krijgen.
Het boeken van de artiesten zal ook wel geen probleem zijn als je de juiste impressario's te pakken heb.
Promotie is een vak appart. Een goeie PR manager is een must. Die moet er immers voor zorgen dat er een goeie strategie op tafel staat waarmee je echt publiek kan trekken. Stel je eens voor dat je voor het plakken van posters op straat over heel Nederland voor elk gemeente appart vergunningen daarvoor moet aanvragen. En daar zit ook een prijskaartje achter. Nou ja ik ga niet echt op de details in.
Alles bij elkaar ben je ook redelijk veel kwijt aan geld. (mild uitgedrukt) Het ergste komt nog. Als je als volslagen vreemde nieuwe organisatie bijvoorbeeld de techno scene komt binnenspringen zal dit niet zo gemakkelijk gaan. Over het algemeen zijn alle top lokaties geblokt door de grote oude garde!!! Alles is al contractueel vastgelegd. Alle vergunningen zijn al weg geschreven. Neem maar de Jaarbeurshallen als voorbeeld. De gemeente Utrecht geeft alleenmaar 2 nachtvergunningen vrij. Nou 1 vergunning is voor ID&T voor Trance Energy. En 1 vergunning is voor Yorin voor de Mega Music Dance Experience. Dus in de Jaarbeurshallen kan je zowiezo niets meer beginnen. Nou zo zijn er in Nederland letterlijk in elk stad waar de scene zich bevind dit soort situaties te vinden. Je zou het haast een monopolie willen noemen.
(Mag ik een slecht voorbeeld noemen. Nieuwelingen op PF worden ze makkelijk geaccepteerd of niet? )
De oude garde dus. Daar zijn jullie meestal van afhankelijk. En ook al hebben ze alles voorgeschoteld gekregen, ze hebben het toch moeilijk. Er komen n.l. steeds weer nieuwe regelgevingen tevoorschijn die evenementen organiseren bemoeilijkt. We hebben nog niet gesproken over de BUMA / STEMRA. Dat is echt een toestand. Die mensen daar lopen 2 tot 3 jaar achterstand met het registreren van muziek, met het gevolg dat al het geld en al die 7% recettes vanuit de organisaties niet eens verdeeld worden onder de artiesten ter plekke. Dat is meestal ook de reden dat de grote namen nu ook zoveel vragen voor een optreden.
Ik heb nog lang niet alles opgenoemd, maar kunnen jullie voorstellen na al deze procedures en geld uitgeven wat er nog overblijft om creatief bezig te zijn, en iets origineels op poten te zetten? Niet voor niets heeft ID&T ook een groot kantoor met zo'n 50 man personeel om al die feesten te realiseren. En UDC begint er ook zo op te lijken kwa bedrijfsstruktuur.
- Milieu
- Geluidsoverlast
- Brandweer verordening
noem maar op.....
Een organisator heeft ook in princiepe zo'n 70% van z'n tijd te doen met overheidsinstanties.
Dit zien we allemaal natuurlijk niet, tenzij je jezelf in de hol van de leeuw gooit.
Maar stel dat het je allemaal is gelukt om al die overheids- en juridische zaken voor elkaar te krijgen. Je heb alle vergunningen. Nu komt het invullen van de productie. Over het algemeen ga je als organisator ervanuit dat je gewoon goeie toeleveringsbedrijven benaderd op het gebied van geluid / licht, horeca / catering, security, faciliteiten, garderobe, .... enz. enz. OK dit kan je ook wel makkelijk voor elkaar krijgen.
Het boeken van de artiesten zal ook wel geen probleem zijn als je de juiste impressario's te pakken heb.
Promotie is een vak appart. Een goeie PR manager is een must. Die moet er immers voor zorgen dat er een goeie strategie op tafel staat waarmee je echt publiek kan trekken. Stel je eens voor dat je voor het plakken van posters op straat over heel Nederland voor elk gemeente appart vergunningen daarvoor moet aanvragen. En daar zit ook een prijskaartje achter. Nou ja ik ga niet echt op de details in.
Alles bij elkaar ben je ook redelijk veel kwijt aan geld. (mild uitgedrukt) Het ergste komt nog. Als je als volslagen vreemde nieuwe organisatie bijvoorbeeld de techno scene komt binnenspringen zal dit niet zo gemakkelijk gaan. Over het algemeen zijn alle top lokaties geblokt door de grote oude garde!!! Alles is al contractueel vastgelegd. Alle vergunningen zijn al weg geschreven. Neem maar de Jaarbeurshallen als voorbeeld. De gemeente Utrecht geeft alleenmaar 2 nachtvergunningen vrij. Nou 1 vergunning is voor ID&T voor Trance Energy. En 1 vergunning is voor Yorin voor de Mega Music Dance Experience. Dus in de Jaarbeurshallen kan je zowiezo niets meer beginnen. Nou zo zijn er in Nederland letterlijk in elk stad waar de scene zich bevind dit soort situaties te vinden. Je zou het haast een monopolie willen noemen.
(Mag ik een slecht voorbeeld noemen. Nieuwelingen op PF worden ze makkelijk geaccepteerd of niet? )
De oude garde dus. Daar zijn jullie meestal van afhankelijk. En ook al hebben ze alles voorgeschoteld gekregen, ze hebben het toch moeilijk. Er komen n.l. steeds weer nieuwe regelgevingen tevoorschijn die evenementen organiseren bemoeilijkt. We hebben nog niet gesproken over de BUMA / STEMRA. Dat is echt een toestand. Die mensen daar lopen 2 tot 3 jaar achterstand met het registreren van muziek, met het gevolg dat al het geld en al die 7% recettes vanuit de organisaties niet eens verdeeld worden onder de artiesten ter plekke. Dat is meestal ook de reden dat de grote namen nu ook zoveel vragen voor een optreden.
Ik heb nog lang niet alles opgenoemd, maar kunnen jullie voorstellen na al deze procedures en geld uitgeven wat er nog overblijft om creatief bezig te zijn, en iets origineels op poten te zetten? Niet voor niets heeft ID&T ook een groot kantoor met zo'n 50 man personeel om al die feesten te realiseren. En UDC begint er ook zo op te lijken kwa bedrijfsstruktuur.
heb t net ech allemaal gelezen en geef je bes gelijk, alleen als er wat wordt gezegd kan het toch ook advies zijn of meningen ipv gezeik?
kbedoel..tis n chaos ja..maar ja je moet er rekening mee houden dat je genoeg tijd en geld voor alles moet over houden.. daarvoor heb je bv een schema... die organisatie zit ook niet helemaal 100 in elkaar..
kbedoel..tis n chaos ja..maar ja je moet er rekening mee houden dat je genoeg tijd en geld voor alles moet over houden.. daarvoor heb je bv een schema... die organisatie zit ook niet helemaal 100 in elkaar..
2 fungirl: tuurlijk het is ook niet 100%. beschouw het als een kaartenhuis. je trekt van ergens in het midden een kaart eruit, en de boel stort in elkaar. dan doel ik op de nieuw bijkomende regelgevingen.
En ik kan best accepteren dat mensen klachten hebben als iets niet naar wens is. Advies / Meningen kan allemaal. Maar als bepaalde pogingen tot creatieve uitingen niet in dank word afgenomen, daar word ik ook niet vrolijk van.
En ik kan best accepteren dat mensen klachten hebben als iets niet naar wens is. Advies / Meningen kan allemaal. Maar als bepaalde pogingen tot creatieve uitingen niet in dank word afgenomen, daar word ik ook niet vrolijk van.
ja das ook wel weer waar ja.. ach ja.. kzie t zo.. kga naar n feest om lekker uit me dak te gaan en ga dan echt niet op de minpunten letten...verpest de avond alleen maar...
tis natuurlijk hard werk om dat te organiseren..maar ze moeten het beter verdelen denk ik... leren van fouten.. soms lijkt het net alsof dat niet gebeurt.. dat schiet ook niet op..maar ja....
tis natuurlijk hard werk om dat te organiseren..maar ze moeten het beter verdelen denk ik... leren van fouten.. soms lijkt het net alsof dat niet gebeurt.. dat schiet ook niet op..maar ja....
RANDOMAESTRO 27 juni 2002 16:36
Heb 10 maanden stage gelopen bij de FFWD en ook andere zaken voor hen georganiseerd. Genoeg praktijk?
-----------------------------------------------------------------
Das voor mij genoeg ervaring gerse gast.
Jij mag volgend jaar mijn verjaardagspartijtje organiseren!!
Heb 10 maanden stage gelopen bij de FFWD en ook andere zaken voor hen georganiseerd. Genoeg praktijk?
-----------------------------------------------------------------
Das voor mij genoeg ervaring gerse gast.
Jij mag volgend jaar mijn verjaardagspartijtje organiseren!!
heel fris
gvd, waarom ga ik nou op vakantie, moet ik deze humor 2 weken missen
Hehehhe,
Stelletje sukkels, je moet die gasten hier toch een beetje van repliek dienen. Voordat ze denken dat hier alleen maar clowns rondlopen.
Tegenwoordig zit ik in de hypotheken en spaarloonregelingen. Vooral dat laatste is heel erg lucratief met dit nieuwe kabinet.
2 Dimi:
Ik had in elk geval een ander flyer genomen voor dat bootavontuur. Ik vond het eerlijk gezegd net op de gebruiksaanwijzing van mijn mobieltje lijken.
Stelletje sukkels, je moet die gasten hier toch een beetje van repliek dienen. Voordat ze denken dat hier alleen maar clowns rondlopen.
Tegenwoordig zit ik in de hypotheken en spaarloonregelingen. Vooral dat laatste is heel erg lucratief met dit nieuwe kabinet.
2 Dimi:
Ik had in elk geval een ander flyer genomen voor dat bootavontuur. Ik vond het eerlijk gezegd net op de gebruiksaanwijzing van mijn mobieltje lijken.
Ohja,
Heb ik hiermee mijn plaats binnen de dance scene bevestigd?
heheheheh
KOES
Heb ik hiermee mijn plaats binnen de dance scene bevestigd?
heheheheh
KOES
Henk Winterpeen draagt zorg voor de programmering en sponsoring.
Ik werkte voor de andere tak, produktie en het creatieve.
Ik werkte voor de andere tak, produktie en het creatieve.
Henk Witteveen is een gerse gast. En dat voor een Adammer.
Nee ik vrees van niet beste Dimitry....
Toen de Titanic hier in de buurt lag had ik andere verplichtingen.
Toen de Titanic hier in de buurt lag had ik andere verplichtingen.
Uhmm
Hij had er 1.
1 voor zichzelf, andere voor Blackhole.
Wat mijn persoonlijke mening over Tiesto is boeit niet. Zijn truck was wel degene met de meeste volgelingen dus je kan het een geslaagde truck noemen. En dat is geloof ik de bedoeling ervan.
Hij had er 1.
1 voor zichzelf, andere voor Blackhole.
Wat mijn persoonlijke mening over Tiesto is boeit niet. Zijn truck was wel degene met de meeste volgelingen dus je kan het een geslaagde truck noemen. En dat is geloof ik de bedoeling ervan.
Ritzi, ik denk dat niet iedereen er behoefte aan heeft om hier op te scheppen over bepaalde zaken, maar dat lijkt een reply op een dergelijke thread wel.
Van mij hoeft bijv. ook niet iedereen te weten wat ik doe; op zeer veel gebieden niet. Als je echt wil weten wat ik bijv. gedaan heb, dan vraag je dat maar in een berichtje...
Van mij hoeft bijv. ook niet iedereen te weten wat ik doe; op zeer veel gebieden niet. Als je echt wil weten wat ik bijv. gedaan heb, dan vraag je dat maar in een berichtje...
Opscheppen?
Ik deel mijn ervaringen met anderen.
Of mag dat tegenwoordig ook al niet meer?
Ik deel mijn ervaringen met anderen.
Of mag dat tegenwoordig ook al niet meer?
2 Prhyme: Maybe my way of thinking is 2 idealistic. Maar mijn doel is toch wel dat iedereen een beetje begrip heeft voor de feesten die er georganiseerd worden. Dat het niet allemaal zo vanzelfsprekend is. Dat heeft niets met opscheppen te maken, maar wel met goed geplaatste argumenten en overtuiging.
Ach ja nu hebben we Off_Corso, Now&Wow, More, Winkel van Sinkel, maar of die het niveau van de 3 bovengenoemde clubs evenaren?
Ik weet het niet, ik speelde toen nog met Lego...
Maar in ieder geval je hebt wel groot gelijk de dansmarkt is een beetje verzadigd...
Behalve de 'grote' evenementen dan.
Lomt wel weer goed het is gewoon tijd voor wat nieuws...
Ik weet het niet, ik speelde toen nog met Lego...
Maar in ieder geval je hebt wel groot gelijk de dansmarkt is een beetje verzadigd...
Behalve de 'grote' evenementen dan.
Lomt wel weer goed het is gewoon tijd voor wat nieuws...