The DJ Producer - Future Incognito

door , gepubliceerd op , waardering: 84/100
The DJ Producer - Future Incognito
14 november 2018
Luke McMillan is een genie wiens muzikale kompas alle kanten op draait, al naar gelang zijn bui en visie op dat moment. Niet een artiest die je helemaal kapot bombardeert met releases, maar als hij een keer de studio induikt of iets uitbrengt, berg je dan maar. Zijn laatste project "Revise Deploy Annihilate" uit 2015 mocht dan niet echt als een album gezien worden, aangezien het allemaal oudere track betrof, die in een nieuw en verbeterd jasje gestoken waren. Het was wel een project waar de fans graag een cd van hadden gezien, ipv dat alle tracks alleen digitaal te verkrijgen waren. Ook het daarvoor in 2007 verschenen "Dedicat3d", was niet echt een album in de klassieke betekenis van het woord. Maar meer een mix van een hoop al dan niet 'ingekort' materiaal, wat al langer op de plank lag of reeds was uitgebracht op diverse EP's. Dus eigenlijk wachten we al vanaf 2004, toen "Doomsday Mechaniks" uitgebracht werd, op een nieuw studioalbum van The DJ Producer.

Wie wacht op de toekomst, zou wel eens de kans kunnen lopen, hem te missen. Hoe, wat, waar en wanneer, het blijft voor velen onduidelijk. Net zoals de titel van The DJ Producer's nieuwe album "Future Incognito". Het is niet de meest makkelijke titel en komt zelfs nogal raadselachtig over, maar wellicht dat een aantal van zijn uitspraken één en ander enigszins verhelderen.

"I'm obsessed with music sounding like the future"
"A continuous search for future reference"
"When looking for a future where you're already living in, is living in a future undercover, hence "Future Incognito"."

"Future Incognito" is uitgebracht op "Heresy", het door Igneon System geleidde sublabel van "The Third Movement". Het was dan ook logisch dat The DJ Producer tijdens het afgelopen 'Genesi(n)s'-feest in Antwerpen zijn album showcase mocht houden. Ondanks dat de geluidskwaliteit gedurende die set behoorlijk monotoon was en af en toe zelfs flink te wensen over liet, ging toch 2 uur lang het dak eraf! De keuze voor Heresy was verder een bewuste keuze. Na eerdere meer gelikte releases op The Third Movement was Heresy een logisch vervolg vanwege de rauwe en meer industriële klanken van dit album, welke aansluiten op het geluid waar Heresy voor staat. Controversieel en confronterend. Heresy is wat dat betreft gewoon meer "underground" en daardoor het perfecte uithangbord.

"Releasing an album on the subdivision of The Third Movement gave me a little bit more freedom in my head to really do what I wanted.

Luke heeft duidelijk nagedacht over wat hij precies wil uitdragen en dat hoor je ook aan de tracks.
Van verleden tot toekomst, alles heeft een plaats gekregen. Zowel oude samples als ritmes worden gevarieerd met de hedendaagse drukkere basslines en kickpatronen. Intrigerende geluiden worden afgewisseld met recht toe recht aan synthesizers om zo een creatief muzikaal landschap te vormen. Stijlen als Uk-Hardcore, Drum&Bass, Industrial en Crossbreed zijn vakkundig de blender in gepletterd, om er al klotsend en knoeiend als een tsunami van geluid uit te komen.

Is "Future Incognito" een meesterwerk? Dat is aan de luisteraars om te beoordelen. In zijn genre, met daarbij in het oog genomen wat je van Luke mag verwachten, gooit dit album zeker hoge ogen. De beats uit "The Path of Self-Realisation" denderen uit je speakers, zoals als een goederentrein al bonkend zijn weg zoekt over het spoor. De subtiele piano uit "Killing Time" en "Positive Outlook" wordt afgewisseld met de krassende synths in "Four Twenty Seven". Uitschieters zijn "Killing Time", "Future Incognito" en "Positive Outlook". Platen die je op volle sterkte moet horen. Maar ook "Cautionary Tales" met z'n echoënde synthlines en het rustpuntje "The Sound of a..." mogen er wezen. Dat Luke zijn afkomst niet verloochent maar eert, blijkt wel uit "Back to the Oldskool", welke vol zit met oude hiphop samples. En vergeet "Reference Points" niet welke qua synthline sterk lijkt op "Tension Sexuelle".
Wordt er eigenlijk ook nog geknald?!? Jazeker. Met "Forward Trajectory" komt het ongeleide projectiel in The DJ Producer naar voren. Een hoger BPM-gehalte gecombineerd met een rauwere synthline, alsof je tussen de metaalbewerkers staat die net zijn begonnen aan een stukje mechanisch polijsten. Met "Separation from God" dendert Luke vrolijk verder en laat daarbij duidelijk merken waar de mensheid op dit moment staat. Luke sluit "Future Incognito" af met een 'recalibrated version' van de eerder in 2010 op "Audio Damage" verschenen track "Positive Outlook". Deze versie blijft heel dicht bij het origineel maar is net even wat uitgebreider, nog subtieler en duidelijk opgepoetst vergeleken met de eerste release. De kristallijn zuivere synthline blijft nog lang na-echoën, wanneer de beats allang zijn uitgestorven en past perfect bij de overige tracks van dit album.

Creativiteit laat zich over het algemeen niet leiden en aangezien Luke al geruime tijd op zoek was naar de perfecte overbrenging, van hoe de toekomst in zijn ogen zou moeten klinken, duurde het een eeuwigheid voordat hij op dat punt aangekomen was. Het moment waarop je als producer tevreden terug of naar voren kijkt en berust in wat je hebt gedaan of geproduceerd. Dat Luke deze keer zeer tevreden is, blijkt wel uit de volgende woorden:

"It feels more than an album, than anything I've ever done."

In vergelijking met het recente album van Dolphin – "Information Asymmetry" is "Future Incognito" een stuk drukkender en wellicht wat eentonig, maar dat is inherent aan de manier van produceren van Luke. Neemt niet weg dat dit een heerlijk album is voor in de auto, trein, thuis of op het werk. Dus koptelefoon op en laat je onderdompelen in het geluid van "Future Incognito".

Future Incognito
  1. Killing Time
  2. Cautionary Tales