Promo - The Worst of #3

Promo - The Worst of #3
7 mei 2018
OrganisatieThe Third Movement Site
ArtiestPromo Site
Genre: hardcore
Sebastian Hoff, al jaren een veelbesproken persoon, met vele alter ego's, The Extremist, Ho-Banger, Hardcore Brothers, 50% of the Vinyl Maniacs, Gabba Claus, Brian Acardi, Innerdrive, Rude Awakening, 50% of Reckless en DJ Promo. Al jaren een man die zijn hart verkocht heeft aan de hardcorescene. Al jaren een man die zijn mening niet onder stoelen en banken steekt. Al jaren een man die blijft doen waar hij zelf zin in heeft. Al jaren een man die gaat voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Al jaren één van de peilers waar de hedendaagse hardcore op gebouwd is. Al jaren een voorbeeld en inspiratiebron voor vele anderen. Al jaren een icoon!

Een man met een kilometers lange discografie aan EP's en losse releases. 10 albums, 2 compilaties en 9 mixen (meerdere als je de podcasts mee telt) onder de naam Promo, 1 album als Reckless en 3 albums en een mix onder de naam Rude Awakening. Waar hij de tijd en inspiratie vandaan haalt is de vraag der vragen. Maar keer op keer blijft hij ons verblijden met nieuw werk of oud werk verzameld tot een toffe compilatie. Denk aan "Nostalgia" part I & II en "The Worst of DJ Promo" 1&2. Stuk voor stuk compilaties die door de fans op handen gedragen worden. En nu na tien jaar wachten na de laatste "Worst of" is er eindelijk weer een nieuw deel. De derde in de reeks, wederom 2 cd's gevuld met de "slechtste" tracks die Sebastian kon vinden.

Hij start dit derde deel gelijk met een 'gouwe-ouwe' "Vicious Circle" afkomstig van het album "Last Man Standing". Als er iets duidelijk is, is dat Promo na al die jaren nog steeds stevig in zijn schoenen staat en uit ander hout gesneden is dan een hoop andere dj's en producers, een "Different Breed of Men". Daar waar Vicious Circle langzaam naar een climax toewerkt, zo confronterend is Different Breed of Men. Dat Promo nooit echt bescheiden is geweest, blijkt wel uit "Among the Best" en "We got to Advance". Zonder vooruitgang blijf je hangen en zul je nooit de top behalen. Iets wat als een rode draad door het repertoire van Sebastian loopt. En dat begon al vroeg als "Bad Boy DJ" toen hij op het BZRK-label van Buzz Fuzz een aantal van zijn tracks mocht uitbrengen. BZRK-, ID&T-, Waxweazle-, Hellsound-, het zijn zomaar een aantal toon aangevende labels die maar al te graag zijn toen al vernieuwende platen wilden uitbrengen, totdat Promo in 2001 The Third Movement begon met X-Ess. Een plaat die al jaren een vaste plek in Promo's platenkoffer heeft, is zijn remix van "Demons". Gedraaid tijdens memorabele sets op Thunderdome en Sensation Black. De rauwe alles doorklievende synthline en hamerende kick zijn een klassieker.
Tracks die misschien niet door iedereen gewaardeerd werden omdat ze een wat ander geluid hadden dan de standaard mainstream hardcore waren "The Tablet", een soort mini sci-fi epos tot een hardcore track verwerkt, het sferische "Follow my Movement" en het melancholische "Always Futile" welke doet denken aan het spooky "Corps Bride" van Tim Burton. Echter na tien jaar blijken dit nog steeds ijzersterke tracks. Waaruit blijkt dat hardcore toch ook in zekere mate emotie kan uitdrukken in plaats van dat het alleen maar stampmuziek is. Maar stampen, daar houden we ook van! Van de overspringende kicks van "That ain't Real" tot de breakbeats van "Booming out the Box" uit 1996, de rollende bassen van "20000 Freaks", een B-kantje uit 1998 van de "Metal Warfare"-EP en de millenium-knaller "Enemies 4 Life",.... we worden op onze wenken bediend.
Met "My Beating Drum" en "Unafraid" sluit Sebatian de eerste cd zowel sfeervol als ingetogen af.

De tweede schijf start met de klassieker "I wanna freak you". Deze track verscheen destijds op Thunderdome XIV. Nog steeds klinkt deze track als een slechte porno dankzij de opgepitchte wanhopige vocalen en de doffe en gedrukte melodielijn. Goud! Zoals eerder al gezegd, Promo doet wat Promo doet. "Doing my Thing" is zo ongeveer zijn levensmotto en met de klanken van zijn typische Promo-Type sound is dit een tracks die van ieder feestje een gekkenhuis maakt.
"Back thru the past" is weer zo'n vergeten early hardcore track, B-kantje, welke nooit echt is opgevallen. Toch als je de track luisterrt hoor je een grote verscheidenheid aan samples die wel weer tot de verbeelding spreken.
Hadden we op Cd1 "Vicious Circle" (A2) al staan, nu worden we verwend met de A1 "System Feedback", van de gelijknamige EP uit 1999. Even wat abstractere hardcore met veel over springende bassen. Een kenmerk van Promo uit die tijd. Met "Lyin' through your Teeth" slaat niet alleen je cd-speler maar ook de sfeer helemaal om. Helaas gebeurt het nog steeds al te vaak dat mensen met een glimlach je keihard naaien, denk alleen al aan onze premier Mark 'Pinokkio' Rutte. Iedereen die zich even wil afreageren, kan hier zijn agressie en frustratie kwijt. Daarna weer netje luisteren naar het melige "I am the Law", met de samples van Sylvester Stallone uit Judge Dredd.
Maar het kan nog meliger. "Bij gebrek aan beter" was één van de schoolvoorbeelden van hoe je Nederlandse teksten in hardcore kon verwerken. Het gaat allemaal nergens over, maar het brengt wel een grote glimlach op je gezicht, tenzij je je aangesproken voelt bij het woordje 'stoephoer'. Wat wel een beetje grof in de mond ligt. "Real Rude" zullen we maar zeggen.
Ook cd2 bevat de nodige emotie en melancholie. Met "Open (Upside Down)" zorgt Sebastian voor zowel euforie als een 'aanstekers in de lucht' moment. En ook bij het (Happy hardcore)-achtige "Sing it Louder" en licht dramatische "Rising out of the Dark" mogen de lichtjes aan. Na deze sfeervolle plaat gooit Promo alle schuiven open en gaat hij even de diepere experimentele kant op met "My Recipe for Disaster", laat hij zijn 'poëtische' kant zien tijdens het met scheurende synthesizers vol zittende "Don't be Fucking with my Shit" en sluit hij af met het lijflied van al die mensen met een rubberen ruggengraat "Spineless".

"The Worst of 3" is na de vorige 2 delen wederom een feest der herkenning. En zo hier en daar zullen er vast nog wel een paar tracks tussen staan die bij lang niet iedereen bekend waren. Van opzwepende early hardcore naar de Millenium-sound, van experimentele tracks tot pure agressie en frustratie, Promo's repertoire is groot genoeg om voor iedereen iets te vinden wat aanspreekt.
Een leuke verzamelaar voor zowel de 'kenners' als de mensen die het oudere werk van Sebastian niet kennen en op deze manier kennis kunnen maken met wat voor hun tijd was.

The Worst of #3 @ Third Movement

1. Promo & DJ X-Ess - Vicious Circle [04:16]