Lil' Kleine - WOP

door , gepubliceerd op , waardering: 65/100
Lil' Kleine - WOP
3 maart 2016
ArtiestLil Kleine
Genre: hip hop, pop
Ik ben van de generatie die bij de term WOP verlegen lachte. Wippen Ontbijten Pleite..tegenwoordig verklaart een jongen drank, drugs en geld te hebben en dat de seks ook geen probleem is. Een meisje valt dan, als ik Lil Kleine moet geloven, met haar benen wijd in katzwijm. Een rap-album reviewen is voor een taalnazi een hemel, want het draait immers om de tekst. Het bleek echter ook een beetje hel...

De teksten op WOP zijn erg volwassen voor een jonge knul. Op zijn eenentwintigste al met 'stacks' zwaaien in een stripclub, oesters in Parijs eten, 'Ik heb drank en drugs en seks voor je, ik ben perfect voor je'...Lil Kleine en Ronnie Flex rappen over niets anders dan wat buitenlandse, jonge sterren doen, maar het Nederlands confronteert op de een of andere manier meer. In essentie is een vrouw een 'bitch' noemen van dezelfde orde als 'kutwijf', waarom klinkt het toch anders in je moerstaal?

Opvallende tracks? Die zijn er niet direct. Alleen nummer 9 ('1,2,3') springt er tijdens de eerste luisterbeurt uit. De tekst ('Ik heb 1, 2, 3, 4 pillen gebruikt, mijn pupillen liggen eruit') is natuurlijk een flinke schop tegen alle mensen die klaagden over de eerdere, omstreden single 'Drank & Drugs'. Het nummer doet er qua muziek ook sterk aan denken. Het is net zo catchy. Helaas is de tekst vooral een herhaling van zetten. Het was leuk geweest als er een echte respons op alle ophef was geformuleerd in de woorden die passen bij Kleine en Flex.

Muzikaal klinkt het regelmatig toch een beetje overgeproduceerd. De raps van Lil Kleine zijn niet heel bijzonder. In zoverre: zet een willekeurige jonge knul met een leuk uiterlijk een beetje aanleg om snel tekst op te lispelen en je hebt een Lil Kleine. Wellicht maakt hij zich dus niet voor niets zorgen of hij het succes dat hij geniet vol kan houden. De muzikale omlijsting moet WOP sjeu geven. En dat gebeurt door een hoop vrolijke toevoegingen variërend van disco, panfluit tot bijna full on kermismuziek. Het is overigens niet per definitie slecht en het is regelmatig catchy, maar soms wekt de flipperkast frustratie.

Het bevreemd mij trouwens dat de plaat is uitgebracht als Lil Kleine album en niet Ronnie Flex en Lil Kleine. Bij zes van de elf nummers staat 'featuring Ronnie Flex'. En track 8 is niet echt een track, maar een geluidsfragment over 'Drank & Drugs' dat besproken werd in de Tweede Kamer. Er zijn welgeteld twee nummers ('Zoveel' en 'Goud') die Lil Kleine alleen draagt zonder Ronnie, Frenna of Jack $hirak. Had Ronnie nog wat vocals gegeven en het was een prima duo-prestatie. Iets dat de fans ongetwijfeld zouden toejuichen.

In iets meer dan een half uur zijn alle door Jack $hirak geproduceerde nummers de revue gepasseerd. Lil Kleine zal heel wat langer bezig zijn met het tellen van zijn stacks, want WOP brak op de dag dat het uitkwam alle records. Ik kan alleen maar concluderen dat ik geen doelgroep ben. Het is een album voor de jeugd. En dat is prima, elke generatie krijgt immers de idolen die zij verdient.

Score: 65/100

1. Mist & regen (feat. Ronnie Flex)
  2. Bericht (feat. Frenna)