Orlando Voorn - Black Diamond

door , gepubliceerd op , waardering: 90/100
Orlando Voorn - Black Diamond
26 mei 2014
Sinds jaar en dag doet Orlando waar hij zin in heeft en daardoor heeft hij in het verleden niet alleen de deur naar Detroit wijd open gezet voor de rest van de Nederlandse en Europese producers, maar ook een onfeilbare reputatie opgebouwd als het gaat om kwaliteitsproducties. Is het niet onder zijn eigen naam dan wel onder één van zijn vele pseudoniemen. Wie de oude "For those who like to groove"-cd's nog kent of de "Serious Beats"-cd's zal ongetwijfeld de track "Format – Solid Session" uit 1991 (!!) gehoord moeten hebben. Zo niet...ga je dan in een klein hoekje heel erg lopen schamen. Deze plaat was het visitekaartje van een toen nog jonge Orlando Voorn. Of wat te denken van het wat meer duistere acid-geluid als 'The Nighttripper'. Maar ook de meer funky, tribal kant van techno was geen probleem voor deze pionier pur sang. Denk maar eens aan de track "Playboy – In da Jungle" die menig verzamel-cd opsierde. Niets was te gek, zelf een kort uitstapje naar de toenmalige hardcoresound (Hammerhead - Mok07) was een succes. Gefreakte acid bliepjes, smooth techno, floorfillers en pure stillevens van geluid, Orlando draait er zijn hand niet voor om. Op zijn laatste album flirtte hij opzichtig met Jazz&Soul-invloeden wat resulteerde in de tracks "Find a Way" en "The Realness". Het pure subtiele geluid was echter ook terug te vinden en wel in het langzame en sferische "Switching Lanes". En met "Step Off" bracht hij een meer experimentele track. De verwachtingen zijn dus hoog gespannen voor het nieuwe album "Black Diamond".

Orlando begint met "Rewind". Als een heldere waterval sprenkelt hij zijn tonen over ons uit. Volledig ondergedompeld in warm water zweven we vredig op de deining mee. Dit doet denken aan de oude tech-trance platen van '808-State'. Dat belooft nog wat voor de komende 9 tracks. De titeltrack "Black Diamond" heeft een subtiel jaren '70 sausje over zich, waar steeds meer klanken en percussie als een warme zomerbries bijkomen. Dat alles terwijl je rustig voor je uit kijkt vanaf je veranda, terwijl de zon langzaam achter de horizon verdwijnt. "Relaxation" is de eerste meer club-gerichte plaat en klinkt een stuk frisser en ruimtelijker dan de voorgaande 2 nummers. Ondanks dat weet Orlando ook hier een meeslepende plaat van te maken, mede dankzij de zeer subtiele toevoegingen van piano en andere diepgaande melodielijnen. Op 4 vinden we de 2e dansvloer gerichte productie. "Acid Trip" doet zijn naam eer aan, want de onmiskenbare 303-tonen zijn van het begin af aan prominent aanwezig, ondersteund door een wat lompe kick en stevige snare-drum. Spacen en stuiteren tegelijk. Dat geldt ook voor "Travelling through the Speed of Time". Ook deze plaat bevat een heerlijk resonerende 303-achtige synthline die alle deuren naar het middelpunt van je brein open zet om al je gedachten vrij te laten. Doet denken aan zowel Hardfloor als aan de eerste Immortality-cd. Zeer trippy en aanstekelijk.

"Shifter Bass" is een stuk minimaler qua klanken en toevoegingen dan zijn voorgangers. De doffe bassline klinkt als het Noord Koreaanse leger in mars tijdens een parade en is behoorlijk indringend. Deze wordt vergezeld door een rustige synthline, die zo hier en daar wat hogere uitschieters kent. Met "Morning Dawn" (Hi-Tech Soul Mix) krijgen we een heerlijke atmosfeer over ons uitgegoten. Een soort van serene rust ondanks de onophoudelijk klinkende alarmklokken en zacht golvende melodieën. "Gain Upwards" is hierna weer een stuk energieker en actiever. Knisperende, kloppende en vibrerende percussie laaien het vuur weer even goed op zodat iedereen niet alleen wakker is, maar ook volop in beweging. Vooral de ping-pong-achtige tikjes en subtiel pingelende synthesizer zorgen voor een extra 3-dimensionale ervaring. Na de drukte van de dansvloer is het weer even tijd voor de loungebar. Het techy "Highway Soul" is uitermate geschikt als achtergrondmuziek in een 'laidback' omgeving. Een drankje, een hapje en een prettig gesprek. Even bijkomen en daarna nog een laatste keer knallen met "Hydrotech". De donkere meeslepende synthesizer en iets stevigere bassdrum openen de track en lijken de ruimte een statische elektrische lading mee te geven. Ondanks de lichte toename aan extra percussie blijft deze track vrij leeg, waardoor de echoënde synthesizer blijft opvallen en langzaam maar zeker hypnotiseert.

Ondanks dat de meeste platen een redelijk rustige ondertoon hebben, is dit zeker geen soft album geworden. Daarnaast weet Orlando als geen ander hoe hij subtiel moet opbouwen en daarmee zijn synthesizer patronen kan uitbouwen tot indringende diepgaande melodieën. Dit alles met een Detroit-sausje overgoten, maakt dit album tot een nieuw meesterwerkje. Met recht een "Black Diamond". Op de cd staan de full versions van de tracks waardoor het origineel van "Morning Dawn" en "Ravers of the lost Funk" ontbreken. Deze 2 nummers zijn echter wel te verkrijgen als je kiest voor de digitale versie.

Score: 90/100

1. Rewind
  2. Black Diamond