Dj D - Greatest Hits

ArtiestD
Genre: hardcore
Dj D is een van de bekendere hardcore producers uit de nieuwere generatie Italiaans geweld. The Stunned Guys timmerden aan een moeilijke weg, maar ze effenden wel het pad voor tal van andere Italiaanse producers. Lange tijd waren de Italianen op z'n minst de net zo goed als de Nederlanders, maar toen kwam daar de millenniumwisseling. De jaren rond 1999/2000 waren mogelijk de moeilijkste jaren voor de hardcore scène en producers haakten ofwel af, of ze moesten diep gaan om kwaliteit te brengen. Promo was een van die voorgangers van het laatstgenoemde. Maar de moeilijke periode weerhield niet iedereen ervan om de hardcore scène nieuw leven in te blazen. In Italië broeide nieuw talent onder de naam Diego Buffoni.

Het talent van Diego werd opgemerkt en Dj D en Hardcore Blasters waren geboren tezamen met een unieke nieuwe sound. Zijn eerste officiële release was er in 2000, maar vooral in 2001 en 2002 begonnen de kleppers naar boven te komen. Jarenlang voerde hij zowat de leiding over de Italiaanse hardcore en hij waagde zich zelfs aan een klein hardstyle uitstapje. Maar de laatste jaren begon het wat minder te worden met de man en in 2013 maakte Diego een zware beslissing. Op dat moment had hij een dochtertje van bijna anderhalf jaar oud en Diego gaf te kennen niet meer de combinatie met het gezinsleven te kunnen maken en de nodige kwaliteit ten berde te brengen. Hij wilde nog op een piek stoppen en besloot vorig jaar er onmiddellijk een einde aan te maken. Zijn carrière in de hardcore scène in ieder geval. Om hem een waardig afscheid te geven werd besloten nog een laatste cd op de markt te brengen. Na DB Area in 2004 en The Melody Man in 2006 krijgen we een klein overzichtje van het beste met de nieuwste release Greatest Hits.

Maar wat zien we? Dit is helemaal geen greatest hits. Op deze release staan officieel twaalf nummertjes die allemaal remixes van hits van Dj D zijn. Iedereen die Diego een warm hart toedraagt heeft een eigen versie gemaakt van een van de kleppers van Dj D. En we zien ook bijna al zijn beste nummertjes voorbij komen. "Dirty", "DB Area", "Imagine", "Gloria", "Loose Control" zijn slechts enkele voorbeelden hiervan. Dj D heeft zijn eigen stijl, maar de artiesten die instonden voor de remixes hebben voor een zeer gevarieerde stijl gezorgd. De namen alleen al maken dit meer dan duidelijk. Lowroller, Destructive Tendencies, Miosa en Hellsystem zorgen voor een iets rauwere en duistere sound, waar Rayden, Endymion, Juanma, Tha Playah, Omi, Nitrogenetics en Dirty Bastards voor een ietwat melodieuzere noot zorgen. Alle remixes zijn best leuk te noemen, zonder heuse miskleunen. Maar er is wel een grote maar te vermelden. Ze halen het bijlange na niet bij de originele tracks.

We zijn ongelooflijk teleurgesteld dat we niet echt een overzicht krijgen van wat Dj D zelf heeft gepresteerd in zijn carrière. En dat is echt een gemiste kans. Diego Buffoni heeft best wel wat leuks bij elkaar geproduceerd en we worden slechts een klein beetje 'voor het bekende lapje gehouden' met de drie 'bonusnummer' "Gloria", "Samara" en "Mankind Warning". Enkel daar komt de echte Dj D naar boven en dat is wat we wilden horen. Tracks als "Hardcore Enemies You Must Die", "Mortal War", "Unnamed", "Loose Control", "Skullcrack", "Shock The Future", "Morgan", "Fury" en "Imagine" zijn de tracks die we echt willen zien (in originele versie). Al deze remixen zouden enkel een leuk extraatje betekenen op een tweede disc of iets dergelijks. Vooral de Dj D die zijn beginperiode doormaakte als talent was een waar held. Die eerste jaren in zijn carrière betekenden de hoogtij dagen op productief vlak.

Het is jammer dat Dj D afscheid heeft genomen van de hardcore wereld. Hij heeft immers veel betekend voor de (Italiaanse) hardcore en dankzij hem zijn er heel wat artiesten geweest die zelf kansen kregen om door te breken. Denk maar aan een The Blasters, Nitrogenetics en alle andere paardjes uit de Hardcore Blasters stal. Het is jammer dat de kwaliteit van de Hardcore Blasters producties ergens onderweg wat ingeleverd heeft. En dat komt ergens ook wel tot uiting in deze release. Leuke nummertjes, maar we hadden veel liever een overzicht gezien van zijn originele nummers.

1. DJ D - Dirty (Lowroller Remix)
  2. DJ D - Db Area (Rayden Remix)
  3. DJ D - Imagine (When I Found You) (Endymion Remix)
  4. DJ D - The Melody Man (Juanma Remix)
  5. ANGELS OF DARKNESS - Cold As Ice (Tha Playah Remix)
  6. DJ D & NITROGENETICS - Melodic Art (Omi Remix)
  7. DJ D - Gloria (Hellsystem Remix)
  8. DJ D - Disharmonic Harmony (Miosa Remix)
  9. DJ D - Solo (Nitrogenetics Remix)
  10. DJ D & THE VIPER - Loose Control (Dirty Bastards Remix)
  11. DJ D - Shock The Future (Hellsystem Remix)
  12. DJ D & ENDYMION - Mortal War (Destructive Tendencies Remix)
  13. DJ D - Gloria
  14. DJ D - Samara (Fu**ed Up Mix)
  15. DJ D - Mankind Warning

20 opmerkingen

Artiest Natrion
Mee eens ja, zitten wel een paar leuke nummertjes tussen, maar ze halen het bij lange na niet bij het origineel
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 9 mei 2014 om 20:06:

Vind het inderdaad niet echt een sterk album, zit wel wat leuks bij. Maar ze verliezen beetje de kracht bij HB in mijn ogen.

Uitspraak van Mario // Hard-Tex op vrijdag 9 mei 2014 om 20:18:
Maar ze verliezen beetje de kracht bij HB in mijn ogen.

Inderdaad. Hellsystem vind ik ook niet meer wat het geweest is en die nieuwe release van Nitrogenetics met die zanger is al helemaal om te janken...
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 9 mei 2014 om 20:48:

Nou zeg, die nieuwe Nitrogenetics vind ik serieus slecht te noemen hoor....

Enige toffe remix is die van Tha Playah. Schrale troost zijn die laatste drie tracks maar voor een waardig afscheid kan je beter die DB Area cd nog even opzetten.
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 182, 681, 1669}
Artiest Dynamike
Goeie herinneringen aan z'n muziek en zelfs z'n idiote gedrag toen hij een keer stond te draaien met iets te veel :bier: op :lol: Volg de hardcore niet meer sinds 2010/2011 dus zie nu pas voor het eerst dat hij gestopt is (en dat al rond z'n 30e), dan is dit album toch wel een kleine teleurstelling inderdaad. Wat ik trouwens wel altijd vond, is dat hij hier in Nederland niet echt is doorgestoten tot een échte topper. Noem het gerust ondergewaardeerd. Waarschijnlijk omdat hij - in tegenstelling tot verschillende collega's - in Italië is blijven wonen wat dan weer ten koste ging van optredens. Aan de andere kant is het ook wel weer zo dat er op een gegeven moment een te groot verschil in kwaliteit ontstond. Terecht dus dat vooral z'n beginperiode (voor mij tot 2006) wordt aangestipt als meest succesvolle. :yes: Geldt ook voor Angels Of Darkness trouwens.
Uitspraak van Dynamike op zaterdag 10 mei 2014 om 14:07:
en zelfs z'n idiote gedrag toen hij een keer stond te draaien met iets te veel :bier: op :lol:

Serieus? :LOL: :P
Artiest Exomni
Vind het ook een tegenvallende album, solo vind ik een bar slechte remix ( vind sowieso nitrogenetics niet echt een top producer maarja smaken verschillen )
Omi remix is prima maar de rest blijft middelmatig in mijn ogen
DJ D maakte goede tracks zoals; Gloria, solo, final frontier, morgan, db area, ja eigenlijk teveel om op te noemen ;)
Gelukkig hebben we nog de platen nog :D
Uitspraak van Mario // Hard-Tex op zaterdag 10 mei 2014 om 17:54:
Serieus? :LOL: :P

Heb het f opgezocht, het was dit feest en het kwam vooral omdat hij al vroeg van het vliegveld werd gehaald en overdag met de organisatie al ging eten en :bier: maar blijkbaar was hij toen (nog) niet zo 'getraind' :lol:
Uitspraak van Mario // Hard-Tex op zaterdag 10 mei 2014 om 18:20:
delete

Duidelijk gevalletje CTRL+ALT dus, wasted :rot:
Headhunterz is ook nog een bekend voorbeeld, meen Defqon 05/06 of ergens in die periode, maar toen ging het om andere middelen :devil:
Daar zullen in de 90's nog wel meer voorbeelden van zijn geweest :blinky:
Prima achtergrond muziek :p
Uitspraak van Dynamike op zaterdag 10 mei 2014 om 18:29:

Haha :ROFLOL: joah, die was echt heel goed wasted. Ook van de pillen ja, wel apart. Wss de zenuwen ofzo.. :P
Werkzaam bij Het Betere Ragwerk
Artiest {SHOWLIST artist 16079, 34072}
Uitspraak van actief op vrijdag 9 mei 2014 om 23:22:

Niets aan toe te voegen.
Zijn tracks van 2002-2006 zijn zo'n beetje de definitie van millennium hardcore. Dit album is gewoon jammer.

en dat al rond z'n 30e

Mja, dat snap ik op zich wel. Zouden er hc producers tot hun, pak 'm beet, 65e blijven draaien en produceren? Er zijn er genoeg inmiddels van begin 40, maar die houden dit echt niet nog 20 jaar of langer vol. En dan? Op je 45-50 nog een een nieuwe carrière beginnen (wat op zich prima zou moeten kunnen hoor) of rond je 30e?
Uitspraak van verwijderd op maandag 12 mei 2014 om 13:35:
...

Good point. :yes: Hoe lang de eerste generatie doorgaat (want dat is het nog steeds gezien de ontwikkeling van house eind jaren 80) zal nog moeten blijken. Paul (48), Darkraver (46), Rob (46), Gizmo (48), Buzz Fuzz (45), The Prophet (46), Jean (46), Tiesto (45), Ben Liebrand (54) etc. Dan past dj D meer in het rijtje van professionele sporters die weten wanneer het klaar is en ze inderdaad nog de mogelijkheid hebben om verder te kijken (mits ze al binnen zijn). We gaan het meemaken met die oudjes! :p

Uitspraak van Dynamike op maandag 12 mei 2014 om 15:47:
professionele sporters

Op een enkele uitzondering na zijn de meeste hc dj's niet in staat op hun 50e met pensioen te gaan, dit in tegenstelling tot vele professionele sporters die vaak rond hun 30e al binnen zijn.