Sied van Riel – Rielism 2

door , gepubliceerd op , waardering: 77/100
Sied van Riel – Rielism 2
4 februari 2014
ArtiestSied van Riel
Genre: house, trance
"Ben wie je bent en uit dat. Humor voorop. Het leven is al veel te serieus tegenwoordig. Je kunt je kont niet keren of je moet nadenken... kappen nou." Het is een quote uit Sied van Riel: 'Casa del Riel on fire', een Partyflock-interview met Sied van Riel en het is Sied van Riel ten voeten uit. Hij zei het begin 2008 en hij zou het vandaag weer zeggen. Waarbij ik dan rielposteer met de opmerking dat hij sinds die tijd toch een behoorlijk serieuze carrière heeft opgebouwd. Daar moet haast wel over nagedacht zijn!

Ga maar na. Op het moment van deze uitspraak bleek hij aan de vooravond te staan van een glanzende loopbaan. Hij was net geboekt op Trance Energy (Future stage), zijn eigen producties kregen steeds meer support en zijn 'Rielistic Sessions' begonnen de aandacht te trekken. Zes jaar later is dit alles uitgebouwd tot een permanent uitpuilende DJ-agenda (van Panama tot Appelscha), een serie remixen (voor o.a. Armin van Buuren, Ferry Corsten, Cosmic Gate en Richard Durand) en eigen hitsingles (waaronder 'Rush', 'Mongoosed', 'Crossroads', 'Stealing time' en 'Past present future') om 'u' tegen te zeggen, twee noteringen in de DJ Mag top 100 (#85 in 2009 en #97 in 2010) en de hooggewaardeerde 'Rielism' radioshow waarin naast de nieuwste trance ook de humor voorop staat. Maar serieus: Sied van Riel is een heuse internationale topartiest geworden... kappen nou.

Disc One
'Rielism 2' is het derde mixalbum van onze hoofdpersoon, na zijn debuutcd 'In Riel Time' en de eerste editie van 'Rielism'. Opnieuw een mixcompilatie dus, waar ik onderhand de hoop had gevestigd op een artiestenalbum. Op die mijlpaal is het nog even wachten, maar het moet gezegd: Rielism 2 bevat veel eigen materiaal van Sied dat nog niet eerder is uitgebracht. Zoals op de eerste disk 'Share this night', in samenwerking met Chris Jones. Een vlotte track met emotie, waarbij Chris zingt met de bekende snik in de stem en Eller van Buuren de gitaarpartij voor rekening neemt. Ook '8 Decades' is van SvR zelf. Sied maakte deze plaat na het overlijden van zijn oma en eert er de 8 decennia van haar leven mee. Het nummer bleef twee jaar verborgen maar dankzij Giuseppe Ottaviani, die de track op 'Pure Trance 2' zette en in januari uitbracht als eerste release van zijn gloednieuwe label 'GO On Air Recordings', is het eerbetoon er nu alsnog. Speciaal voor die single-release is '8 Decades' voorzien van een geheel nieuwe zanglijn van Adina Butar, maar in deze versie horen we die nog niet. Wat brengt de eerste cd verder? Een prettig luisterbare mix, zonder veel uitschieters en met een goeie opbouw. Het dansbare venijn zit in de staart, wanneer Sied de energiekste tracks uitserveert. Het heerlijke startsein daarvoor wordt gegeven door 'No substitute for you' van Bobina en Betsie Larkin (Marc Simz Edit). Luister vooral naar de break met de knotsgekke toonhoogtetornado!

Disc Two
Net als de eerste cd begint de tweede met een zelfgemaakt intro, want Evil Sardine is natuurlijk een anagram van Sied van Riel. Humor voorop! Direct daarna gaat het los met de eigen Rielease 'Beast within me'. Gemaakt in het Schotse Glasgow waar Sied en David Forbes een mixing-studio bleken te delen. Zeer dansbaar en vol effecten is de track van Ruben de Ronde, 'For granted', gevolgd door weer twee collabs van onze gastheer: het groovy 'Razor' met Wezz Devall en het vrolijke 'Long laster' met Eximinds. Deze overtuigende tweede set bevat veel hoogtepunten, waaronder de mooie Spark7 remix van 'We control the sunlight', de verschrikkelijk lekkere grote-zaal-handjes-in-de-lucht-feestklapper 'Remember' van Purelight en de al net zo volvette Rielmix van 'Arctic quest' (Strings & Guitars). Om van het genotsniveau van 'Bellerophon' van Davey Asprey en het kwaliteitsblok van Ferry, Menno en JOC maar helemaal te zwijgen. Tot en met de intense afsluiter 'Wach' van The Queen is cd2 één geweldig kick & rush knalfestijn.

Conclusied
Onze Spike City superhero, droogklootkampioen en shoarmafanaat levert weer een puik tweeluik. Deel één wat rustiger, deel twee een stuk heftiger, zoals te doen gebruikelijk. Twee cd's met een toffe selectie trancetracks, prima mixing skills, een goede balans tussen vocalen en instrumentalen en 0,0% stilzitrisico. Dankzij het vele eigen werk toch een beetje een artiestenalbum, al laten we hem daar zo makkelijk niet mee wegkomen. Sied van Riel: nog lang niet kappen!

Score: 77/100

CD 1
  1. Sied van Riel featuring Signe G - Breathe Out (Intro Mix)