Coone - Global Dedication

anoniem gepubliceerd op , waardering: 80/100
Coone - Global Dedication
28 januari 2014
ArtiestCoone Site
Genre: hardstyle
Dat de jumpstyle dagen ver achter Coone liggen is bekend. Sterker nog, hij mag zich één van de grote namen in de hardstyle noemen. Toch is daar altijd die constante zoektocht naar erkenning voor een artiest, welke hij afgelopen jaar vond als nummer 45 op de DJ Mag lijst. In Europa is deze erkenning inmiddels dagelijkse kost, maar Coone wil meer. Na wat remixen voor o.a. Dimitri Vegas & Like Mike, Skrillex en Linkin Park kreeg Coone steeds meer bekendheid in Amerika, iets wat ook de taartgooiende Steve Aoki niet onopgemerkt bleef. De twee besloten elkaar eens te spreken wat na een goede klik een contract bij Dim Mak opleverde. Er werd gepraat over een album wat op zowel Coone's label Dirty Workz als het label van Steve zou worden uitgebracht om hardstyle internationaal op de kaart te zetten. Laten we eens beluisteren of Coone's missie om de wereld te veroveren geslaagd is.

Global Dedication

Als artiest blijft het toch altijd het lekkerst om jezelf op te sluiten in de studio en je eigen ding te doen. Maar liefst zes nieuwe solo tracks (al dan niet met gast-vocalisten) komen we tegen op Global Dedication waarvan al twee singles voorafgaand aan het album te horen waren ('Times Getting Hard' en 'Our Fairytale'). In 'Times Getting Hard' schreef Coone samen met K19 de lyrics voor de eerste single welke gaat over de vaak moeilijke weg naar succes. Om de videobeelden van TommorowWorld te ondersteunen maakte Coone samen met Chris Madin; 'Our Fairytale'. Vooral door de tempowisseling en lekkere melodie blijft de track boeien en behoort tot de toppers van het album. Als we het dan toch over tempo hebben moeten we bij '150 BPM' even het gas er af halen. Dit is namelijk een knipoog naar de house van nu en leeft Coone zich even uit op nieuwe bodem, een laag tempo dus welke voor de Amerikaanse markt erg aantrekkelijk is. Dat Coone zijn gevoelens laat spreken merkten we al in 'Times Getting Hard' maar vooral in 'Magical' waar we een gevoelige melodie te horen krijgen. Een meeslepende track waarin je merkt dat een dip ook wel eens voor mooie momenten kan zorgen. Alsof dat alles nog niet genoeg is worden 'Traveling' (één van dé zomerplaatjes op The Challenge) en 'Unite' geremixed door Da Tweekaz en Hard Driver. Beide kunnen helaas het origineel niet overtreffen. Om het album met een knaller te eindigen krijgen we 'I Have Seen' (opzwepend) en 'Zombie Killer' welke net voor Halloween uitkwam en mede door de clip ook alles rond dat thema uitstraalt. Stevige tracks met een spooky atmosfeer.

Global Collaboration

Voor de samenwerkingen bleef Coone wat dichter bij huis. Uit ons eigen land werkte hij onder andere samen met de respectievelijk ouwe rotten in het vak: Isaac ('Ready For Life') en Zany ('Sound Wasted'). Opvallend is dat Coone in 'Sound Wasted' weer even de oude sound erbij pakt wat voor een frisse wind zorgt tussen alle splinternieuwe hardstyle. In 'Ready For Life' merken we een goede balans tussen beide stijlen wat mede door de vocals van Popr3bel een goede dancefloor klapper is geworden. Die zelfde balans vinden we ook in de samenwerking met Frontliner ('World Domination'), al merk je wel dat Frontliner voor de overhand heeft gezorgd en de track wel érg Frontliner achtig klinkt (wat natuurlijk niet negatief hoeft te zijn). Voor meer vocale ondersteuning kunnen we terecht bij 'Drowning' welke Coone in combinatie met landgenoot Substance One maakte. Hier helaas geen credits voor de zang in de break wat jammer is want het nummer zelf mag zich één van de betere van het album noemen. In 'This is Home' (samen met Wildstylez) horen we weer een bekende vocalist: Cimo Fränkel. Wildstylez werkte al eerder samen met Cimo in Lights Go Out en Back To History en ook hier blijkt de combinatie weer een gouden greep want hoewel het instrumentale gedeelte ietsje tegenvalt halen de vocalen het hele nummer omhoog. De laatste collab is met één van de grootste Dirty Workz talenten: Hard Driver. Gemiste kans om juist hier de anticlimax te gebruiken want met de lekkere melodie had meer gedaan kunnen worden.

Wat we eigenlijk al vanaf het begin van het album merken is de volwassen sound die Coone te pakken heeft weten te krijgen. De tracks zitten stuk voor stuk goed in elkaar en zijn producties van hoog niveau met een aantal sterke vocalen. Ook komen we níet meer het kinderachtige imago tegen, wat aangeeft dat de hardstyle wereldwijd een serieuze stijl is geworden. Met de toevoeging van Global Dedication aan de hardstyle wereld zijn we een uitstekend album rijker en laat Coone horen uitgegroeid te zijn tot een dedicated artiest.

1. Coone - Intro Global Dedication
  2. Coone - Times Gettin' Hard (feat. K19)
  3. Coone & Isaac - Ready For Life (feat. Popr3b3l)
  4. Coone - Traveling (Da Tweekaz Remix)
  5. Coone - Magical
  6. Coone feat. Chris Madin - Our Fairytale
  7. Coone - Unite (Hard Driver Remix)
  8. Coone & Zany ft. Nicci - Sound Wasted
  9. Coone & Wildstylez - This is Home (feat. Cimo Fränkel)
  10. Coone & Jim Ferren - 150 BPM
  11. Coone & Substance One - Drowning
  12. Coone & Frontliner - World Domination
  13. Coone & Hard Driver - Showtime
  14. Coone - I Have Seen
  15. Coone ft. Kritikal - Zombie Killer

7 opmerkingen

inderdaad geen slechte cd!! benieuwd wat de Amerikanen ervan vinden :)
Artiest Eluzive
Mwoah, Coone gaat op zich vooruit maar op I Have Seen, Sound Wasted en die remix van Da Tweekaz zit hier eigenlijk niks bij wat ik interessant vind. Ook kwalitatief vind ik dit nog niet zo hoogstaand. Alle kicks zijn veel te slap, breaks te lang en vocalen vind ik juist verschrikkelijk hier en daar. Ik sla over!
Uitspraak van G1LL op donderdag 6 februari 2014 om 23:06:
Ook kwalitatief vind ik dit nog niet zo hoogstaand. Alle kicks zijn veel te slap, breaks te lang en vocalen vind ik juist verschrikkelijk hier en daar. Ik sla over!

dit heb niks met kwaliteit maar meer met smaak te maken wat e zojuist opsomt.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 6 februari 2014 om 11:24:

excuse me, maar interesseert mij het nou wat amerikanen van hardstyle vinden

Uitspraak van toerist op vrijdag 7 februari 2014 om 22:39:

wat jou het intereseert dat boeit mij ook niet nee.
Wat is er dan zo fascinerend aan wat Amerikanen hiervan vinden dan. Alsof hun mening als maatstaf geldt

Uitspraak van toerist op zaterdag 8 februari 2014 om 12:41:
Wat is er dan zo fascinerend aan wat Amerikanen hiervan vinden dan.

Aangezien hardstyle zich flink aan het verspreiden is over de wereld is het wel interessant om te zien hoe een groot land als Amerika dit oppakt. Kijk bijvoorbeeld naar de house hoe dat ontploft is omdat Amerika zich er mee ging bemoeien en het ook voor Nederland weer zijn voordelen had. Dit album is dus ook op een Amerikaans label uitgebracht om de hardstyle daar wat meer op de kaart te zetten voor een breder publiek. Als hardstyle zich alleen tot Nederland had beperkt dan had je ook nooit gasten als Code Black enz. gehad.