Mary Go Wild – 25 Jaar Dance in Nederland

door , gepubliceerd op , waardering: 100/100
26 november 2013
De leden van Partyflock lezen (en schrijven) zich wat af; nieuwtjes, partyverslagen, forumonderwerpen, recensies, interviews, profielen en chats, maar boeken? Dat is de vraag. Nu is er echter geen excuus meer mogelijk om geen boek in te kijken en niet te lezen. Er zijn namelijk een aantal initiatiefnemers geweest die er de afgelopen 2 jaar alles aan gedaan hebben, om onze zo gekoesterde scene te omvatten in een 'kleine' 600 pagina's aan tekst en beeld. Zij hebben gedaan wat nog niemand eerder op zo'n schaal had ondernomen. Ze hebben de Nederlandse dancescene onder de loep genomen en gekeken waarom wij als ieniemielandje zo ontiegelijk groot en belangrijk zijn binnen de algehele hedendaagse dancecultuur wereldwijd. Wat zorgt er nu eigenlijk voor, dat duizenden jongeren zich keer op keer verzamelen in volle discotheken en sporthallen, op zoek naar hun uitspatting van die week, op zoek naar hun helden voor een uur, op zoek naar dat moment waarop ze zich tijdelijk kunnen verliezen in de muziek. Zij hebben gekeken naar de geschiedenis van de housemuziek, vanaf het prille begin tot aan het heden en naar alle ontwikkelingen die zich vanaf dat moment met een sneltreinvaart openbaarden.

Het boek is samengesteld en geschreven door Arne van Terphoven, Alex Slagter, Britta Möller en Gert van Veen. Mensen die al jaren in de scene meedraaien en een hele grote binding daarmee voelen. Daar waar de eerste 3 initiatiefnemers misschien nog te jong waren om het ontstaan van "House" bewust mee te maken, daar liep de laatst genoemde al vanaf het prille begin mee als bezoeker, journalist en muzikant (Quazar). Hun liefde en toewijding voor "House" en alles wat daarmee verbonden is, heeft ervoor gezorgd dat ze de afgelopen 2 jaar al hun tijd gestoken hebben in het verzamelen en zo logisch mogelijk verwoorden van alle informatie, waardoor dit boek een onnavolgbaar naslagwerk is geworden. Samen met allerlei 'vooraanstaanden' uit de scene zijn zo alle puzzelstukjes op hun plek gelegd. Het resultaat, een logisch en mooi verslag in woord en beeld van "25 jaar Dance in Nederland". Een boek met de pakkende en weloverwogen titel genaamd "Mary Go Wild", vernoemd naar de gelijknamige plaat uit 1996 van Jeroen Verheij aka Grooveyard.

"Dit nummer is de titel van ons boek omdat het door alle tijden en genres heen gaat. Je kunt het aan het begin van de avond op Sensation draaien of aan het eind op Awakenings.

en

"We wilden termen als 'party' en 'Dirty Dutch' vermijden en wel een titel waar energie in zit.

Naast een historisch overzicht bevat dit boek een waslijst aan diverse aanverwante onderwerpen aan de dancecultuur. Bijna alle stromingen house komen aan bod. Diverse grote artiesten (Frankie Knuckles, Speedy J, Secret Cinema, Miss Djax) zijn speciaal voor dit boek geïnterviewd. Daarnaast hebben organisatoren als Duncan Stutterheim (ID&T) en Rocco Veenboer (Awakenings) hun medewerking verleend en hun verhaal gedaan. Er is veel tijd en ruimte besteed om een beeld te schetsen hoe het eraan toe ging tijdens al die wilde feesten op afgelegen locaties (Multigroove, MTC, The Beatclub), of juist in de vele legendarische clubs (Parkzicht, IT, Roxy) die ons landje rijk was/is. Verder worden diverse steden (Eindhoven, Utrecht, Den Haag) belicht over wat zich daar heeft afgespeeld qua ontwikkelingen. Vaak waren de kleinere jeugdhonken & clubs (The Tumult, Club Stalker) 'The Place To Be'. De opkomst van house-speciaalzaken (Outland, Attalos, Blackbeat), locale underground radio en tijdschriften (Strobe, Thunder Magazine, Slam) geeft aan dat house onomkeerbaar was. Je kan het zo gek niet bedenken er is wel ergens een regel over geschreven. Zelfs onderwerpen als de professionalisering van Dance dmv bijvoorbeeld het ADE en de rol van social media waaronder Myspace, Facebook en zelf ons eigen Partyflock worden behandeld. Natuurlijk is het ondoenlijk om alles te behandelen. Er zullen vast ook personen en onderwerpen over geslagen zijn, maar zoals de samenstellers het in hun voorwoord stellen:

"Slechts een tien-delige encyclopedie zou voldoende zijn om alle mensen recht te doen, die in die 25 jaar tijd van waarde zijn geweest voor de Nederlandse dance."

De indeling van toen naar nu is logisch ingedeeld en bevat naast een hoop tekst en uitleg nog veel meer visueel materiaal. Kiekjes uit lang vervlogen tijden, flyers gevonden in ver weggestopte schoenendozen en speciaal gemaakte portretfoto's vullen pagina na pagina. De manier van schrijven is aangenaam. Geen moeilijk taalgebruik maar gewoon recht toe, recht aan spreektaal. Zeer informerend en daarnaast aanstekelijk meeslepend.
Heb je "Mary Go Wild" eenmaal in je handen en opengeslagen, dan blijf je bladeren tussen alle pagina's. Er is iedere keer weer iets anders wat je weet te 'pakken'. En terwijl je aan het lezen bent, kijk je met een schuin oog naar je platen/cd collectie, omdat je die ene track ook ergens hebt, waar je net over leest. Of je bedenkt je waar je ook alweer die oude doos met kaartjes en flyers hebt gelaten. Het boek prikkelt, nodigt uit en doet verlangen naar vervlogen tijden en tegelijk ook naar die nieuwe ervaring die er weer aan zit te komen. Deze almanak is gewoon verplichte kost voor iedereen die House en Dance een warm hart toe draagt. Lees en geniet.

Een absolute topper en de enige in zijn soort, verdient natuurlijk de perfecte score.

Score: 100/100

Mary Go Wild werd op 16-10-2013 gepresenteerd tijdens het Amsterdam Dance Event en is sindsdien te verkrijgen via de bovenstaande website.

21 opmerkingen

Persoonlijk vind ik het erg belicht vanuit het Amsterdamse......niettemin een leuk werk hoor! 10/10 is wat hoog. 8/10 lijkt me beter :P

Gaan jullie ook Dutch Dance recenseren? http://www.dutchdance.net/
Prachtig boek inderdaad. Een van de mooiste bruggetjes naar het heden vond ik de pagina over Tiësto in Concert: de dag dat de DJ popster werd :)
Ben echt benieuwd krijg hem binnekort :bounce:
Prachtig boek, must have voor iedereen die house minded is!
Artiest {SHOWLIST artist 65798, 65100, 60976}
Had hem al ge-preordered voor de release, maar nog geen tijd voor genomen om er in te beginnen.
Wel doorheen gebladerd uiteraard en ziet er erg strak en indrukwekkend uit.
Mooie matte omslag ook.
ook in de winkel te koop? of alleen online (zit nog met een kansloze boekenbon hier...)
Ga hem even bestellen:) Een must have!
Zit nu op ongeveer driekwart, erg genoten tot dusver. Lees lekker weg en leuk beeld materiaal.

Must have inderdaad!

Uitstekende recensie en een must voor iedere danceliefhebber.
Ken je schrijven dus heb het boek besteld! Een goede recensie.
IK heb hem al binnen en ik ben er heel blij mee. Voor 25 euro heb je een enorm boek (zowel letterlijk als figuurlijk). Ik vandaag de eerste hoofdstukken gelezen en omdat ik al een ouwe lul ben en ook al uit de begintijd van de house stam is het 1 groot feest van herkenning. Als je een liefhebber bent: Bestellen!
Wat zorgt er nu eigenlijk voor, dat duizenden jongeren zich keer op keer verzamelen in volle discotheken en sporthallen

drugs
Werkzaam bij La Bomba
Artiest RVE
Uitspraak van Tja B) op vrijdag 29 november 2013 om 10:29:
Persoonlijk vind ik het erg belicht vanuit het Amsterdamse......

daar sluit ik me volledig bij aan, verder prachtig boek!
Persoonlijk vind ik het erg belicht vanuit het Amsterdamse.

Dat is toch niet raar? Amsterdam was en is het centrum van de dance scene.
Uitspraak van Love is the answer op zondag 1 december 2013 om 12:17:

Als je pretendeert het complete werk te maken (of als anderen dat doen, wellicht zien ze het zelf niet eens zo) dan lijkt me dat je bijvoorbeeld een b2s, Paul Elstak en Rotterdamse scene toch echt wel wat meer kunt belichten.

Uitspraak van Harry Nak op vrijdag 29 november 2013 om 17:03:

alleen online te bestellen!!

inderdaad zeer mooie en dikke dance bijbel :)