door , gepubliceerd op , waardering: 81/100
Panorama Bar 05 - Steffi
11 april 2013
ArtiestSteffi
LocatieBerghain Site
Genre: house, techno
Steffi is afkomstig uit Nederland, maar woont sinds 2007 in Berlijn. Ze is eigenaar van twee labels (Klakson en Dolly), werkt daarnaast als DJ en producer van house en techno, organiseert al jaren undergroundfeesten en is een jaar of zes werkzaam als resident DJ van Panorama Bar. Ook maakt zij deel uit van de groep Third Side (Steffi & Analogue Cops) samen met Lucretio en Marieu. De labels waaronder ze diverse platen uitbracht zijn o.a. Underground Quality, Needwant, Wolf Music en Ostgut Ton. Vooral onder de laatste bracht ze enorm veel uit, in 2011 haar 1e artiestenalbum (Yours & Mine) en dit voorjaar (13 mei) haar mixcompilatie voor Panorama Bar.

Ze start de compilatie met '18:30' van Palisade. Op monotoon zwevende strings worden we door een rustige beat geleid met hier en daar wat percussie, een relaxt begin. De daaropvolgende plaat is 'Doze' van Endian, welke wat dieper gaat. De kick wordt wat zwaarder en de bass krijgt meer nadruk. De beat wordt voller in de volgende track, 'Hayday' van Big Strick. Meer percussie en variatie. Relaxte synthchords glijden over een funky bass. Track 4, 'Lonely Nights' van Chriss Mitchell, zet de jazzy chords voort, maar heeft meer een technobeat. Dat is zeker ook te zeggen van de vijfde plaat, 'The Nest' van BLM. Een catchy bass lead rolt over golvende stringchords door een stevige beat. In 'Project 05' van Fred P. zet de techno zich nog wat meer op de voorgrond, met een metallic bass, met op de achtergrond een zwevende melodie, op een lekkere kick. De technobeat wordt behoorlijk gevarieerd in track 7, 'Timeless' van Naoki Shinohara. Het constante zit hem in de rollende bass en de industrieel klinkende stringchords. 'A Stab in the Dark' van Juju & Jordash laat de strings achter zich en heeft een swingende bass met af en toe pakkende synth stabs.

'In Reality' van John Barera & Will Martin rolt een funky bass onder een opzwepende beat. Een fijne guitarloop en vette samples maken dit tot een frisse dansplaat. Op track 10 vinden we 'Disco Tre' van DJ Fett Burger. Een discobeat met veel percussie en een eenvoudige diepe bass met tussendoor een heerlijke gitaarsample. Halverwege valt een pianomelodie bij welke ons naar de volgende track leidt, genaamd 'Post Reunion' van Juergen Junker. De disco-achtige beat zet zich voort met een lekkere sub-bass, waarover een simpele gitaar riff loopt. In 'DB011' van Steffi herself stappen we weer helemaal in de technosound. Weer een goeie metallic bass op een stevige beat. Een vette track van Dexter volgt, genaamd 'Jawada.' Een snerende bouncing bass met spacey leadsounds en leading strings, op een vette technobeat, zoals we van hem gewend zijn. Vandaar komen we bij 'Don't Stop the Beat' van DJ Skull. Pulserende bass-sounds onder oldschool pianochords op een golf van zachte strings. Track 15 wordt gevuld door 'Latency' van Obsolete Music Technology. Een dikke pluckbass samenlopend met een acid leadsound en wederom wat zachte strings op de achtergrond, dit alles op een vette beat. De mix wordt afgesloten met 'Juan Two Five' van Trevino. Synthstabs, varierend in lengte op een vet funky bass. In de laatste helft valt een synth/brass melodietje bij en de beat even weg. Vervolgens brengt de heerlike bass, ietwat gevarieerd ons naar het einde van dit feestje.

Conclusie, dit is een zeer gevarieerde mix met zorgvuldig op elkaar afgestemde platen. Een lekkere combi van house en techno.

Score: 81/100

1. Palisade - 18:30
  2. Endian - Doze
  3. Big Strick - Hayday
  4. Chris Mitchell - Lonely Nights
  5. BLM - The Nest
  6. Fred P. - Project 05
  7. Naoki Shinohara - Timeless
  8. Juju & Jordash - A Stab in the Dark
  9. John Barera & Will Martin Reality
  10. DJ Fett Burger - Disco Tre
  11. Jueregn Junker - Post Reunion
  12. Steffi - DB011
  13. Dexter - Jawada
  14. DJ Skull - Don't Stop the Beat
  15. Obsolete Music Technology - Latency
  16. Trevino - Juan Two Five

Berghain (L) Heerlijk!!! Kan niet wachten op weer terug te gaan! En het deurbeleid is top (Y) 75% komt gewoon niet binnen (L)
Precies, overhypte, pretentieuze toeristentent voor hipsters die een dikke krijgen als ze binnen komen.. Give me break.. Deze tent is al minstens 2 jaar niet meer relevant.

Artiest D-Vine
Ik had liever een wat betere belichting op de mix als geheel gezien, deze review komt mij wat afstandelijk over (helemaal de eerste alinea had niet als bulletpoints misstaan). Ik begrijp nu inhoudelijk aardig goed hoe er vorm gegeven is aan de nummer individueel, maar hoe verhoud zich dit in de ontwikkeling van de mix? Maar goed, je hebt mijn interesse wel gewekt (en ik snap ook donders goed dat je je best hebt gedaan op deze review; beschouw mijn kritiek dan ook gelieve als verbeterpunten).