anoniem gepubliceerd op , waardering: 82/100
20 augustus 2012
OrganisatieCocoon Site
ArtiestenJoris Voorn Site
Cassy
LabelCocoon Recordings
Sinds een aantal jaren serveert het Cocoon label ons voorafgaand aan het zomerseizoen een mix-compilatie, om alvast in de stemming te komen voor de Cocoon feesten die het label traditiegetrouw in de Amnesia op Ibiza geeft. Nu zijn de festiviteiten op het eiland al geruime tijd aan de gang, maar deze fijne release is nog steeds de moeite van het besprekend waard. De mixen zijn deze keer afkomstig van onze eigen Joris Voorn en de Duitse Cassy.

Met de veelzijdige Voorn kunnen we vele kanten op en deze keer heeft hij gekozen voor een verfijnde en bovenal swingende mix van house, techhouse en vleugje techno. Opvallend is het dat hij maar liefst 26 tracks er doorheen mixt, waarbij zeker in het eerste gedeelte van de mix de platen elkaar snel opvolgen. Voorn dit doet op een voortreffelijke en naadloze manier, wat de variatie en het tempo van de mix ten goede komt. Op dit punt van de mix springen met name de mashup tussen 'Seeds of Brooklyn (Ame Remix)' en 'The Sweetness' en 'Für Die Liebe' van Matthew Dekay & Lee Burridge er absoluut uit. Beide sfeervolle (techhouse) tracks doen vrij kalm aan maar kennen een lekkere doorlopende beat, aangevuld met een mooie achtergrondmelodie. Zo halverwege de mix schakelt Voorn met tracks als 'Truncate 17' (Truncate) en 'Acid Jam' (Rhauder) subtiel over naar het wat meer opzwepende en stevigere werk, zonder de melodieuze klanken (van bijvoorbeeld Guy Gerber en Oxia) volledig achter zich te laten. Het eind van de mix is echter volledig voor de techno gereserveerd en wordt afgetrapt door de duistere en stuwende Drumcell Remix van 'New Flesh' en vervolgens goed doorgezet met de 'treintechno' van Back Pack Poets ('Objective T'). Een speciale vermelding is tenslotte op zijn plaats voor de meeslepende Samuel L. Session Remix van Himan's 'Midnight Express', die een pakkende beat goed weet de combineren met een hypnotiserende melodie, erg lekker!

De mix van de Oostenrijkse krullenbol Cassy verschilt aardig wat met die van Voorn, al was het alleen al om de tracklist, die maar de helft van het aantal platen kent als die van de Nederlander. Echter, de invulling van de tracklist is ook op deze tweede cd meer dan geslaagd. In vergelijking met de mix van Voorn, kiest Cassy voor een rauwer en donkerder (techno) geluid, ideaal voor in de clubs. Cassy bouwt haar mix op ingetogen wijze op en weet gelijk een goede spanningsboog te creëren. Vanaf de opzwepende en swingende Peace Division Mix van 'Put That Record Back On', gaat de mix pas écht los en volgen er nog meer heerlijke platen, zoals 'Stolen' van Paul Woolford & Psycatron en 'New Dayz' van Mr G. Beiden uptempo producties, waarbij ook wat diepere progressive klanken te horen zijn. Het vervolg van de mix richt zich volledig op techno, waar je heerlijk in op kunt gaan. De ene keer door de monotone beat (de Kasper Remix van 'Sunday Blues'), de andere keer door een 'spacy' melodie (Ryan Elliot Remix van 'Make It Good'). Met alweer de derde track van Mr G sluit Cassy haar mix af, iets wat ze op een sfeervolle manier en met zwoele Spaanse vocals doet.

'Cocoon Heroes', gemixt door Joris Voorn en Cassy, is een gevarieerde compilatie van hoge kwaliteit. Joris Voorn brengt ons een melodieuze en swingende mix, die lekker zomers aandoet en waarbij hij de platen snel afwisselt. Een ideale mix om een stapavond op Ibiza mee aan te vangen. Cassy neemt vervolgens het stokje over en gooit er nog een schepje bovenop. Zij gaat voor een wat donkerder en rauwer geluid, wat weer uitermate geschikt is voor de latere uurtjes in de Amnesia. Met deze release zet het Cocoon label zichzelf weer op uitstekende wijze in de spotlights!

Score: 82/100

CD1 - Mixed by Joris Voorn
  1. Olaf Stuut - I See