Partyflock
 

Paul Oakenfold – We Are Planet Perfecto Volume 2

door , gepubliceerd op , waardering: 80/100
Paul Oakenfold – We Are Planet Perfecto Volume 2
23 september 2012
ArtiestPaul Oakenfold Site
InterviewPaul Oakenfold: 'Busy as always'
LabelArmada Music
De Electronische Dance Music scene heeft op dit moment een forse opleving in de Verenigde Staten en dat levert natuurlijk een hele hoop nieuw talent en nieuwe muziek op. Ook Paul Oakenfold is verzeild geraakt in deze Amerikaanse boost wat betreft dance muziek. Zijn nieuwste wapenfeit 'We Are Planet Perfecto Volume 2' is reeds uitgekomen en wij zijn wel benieuwd wat WAPP 2 brengt.

Het eerste schijfje opent met 'Euphoria' van 7 Tales, welke start met subtiele ondertonen, maar al snel overgaat tot een electro georiënteerde business. Norin & Rad komen met de deur in huis vallen en wel met hun nieuwe plaat 'Nandaya'. Net als in het eerste deel van 'We Are Planet Perfecto' is dit deel ook weer een achtbaanrit van verschillende stijlen binnen de Electronic Dance Music: 'House, Progressive, Vocal Trance en Electro passeren allemaal de revue.' Adembenemende vocalen in 'Surrender' van Paul Oakenfold en in 'Damaged' van Antillas zijn voorbeelden van pure kwaliteit. We eindigen de eerste schijf met mijn eigen favoriet van het moment, namelijk 'River Of Hearts' van Mr Pit in de Ben Gold remix

Wie denkt dat Paul Oakenfold het op het tweede schijfje rustiger aan gaat doen heeft het mis. We starten wederom euforisch met 'Everytime' van New York Fm in de Disfunktion remix om vervolgens over te gaan in…. Ik was verrast. De tweede plaat is namelijk 'Baptism Of Fire' van Organ Donors. We vliegen weer alle kanten op met deze tweede cd: 'van Organ Donors en John Dahlback, naar Dave 202 en Marcel Woods.' Oakenfold laat ons alle kanten van het EDM spectrum horen. En het is lekker vloeiend gemixt, zoals we van Oakenfold gewend zijn

Met We Are Planet Perfecto volume 2 brengt Paul Oakenfold weer een dijk van een compilatie. Iets wat we niets anders gewend zijn, van iemand met zijn staat van dienst.

Score; 80/100

www.pauloakenfold.com
www.facebook.com/Oakenfold
www.armadamusic.com

Tracklists
CD 1
  1. 7Tales - Euphoria (Original Mix)
  2. Romain Curtis - Nandaya (Original Mix)
  3. Norin & Rad - Pistol Whip (Original Mix Edit)
  4. Dave Silcox & Matt Nash feat. Chris Warne - Change My World (Radio Edit)
  5. Paul Oakenfold feat. J Hart - Surrender (Maison & Dragen Radio Edit)
  6. Tune In Tokyo - Ray Of Love (Denzal Park Instrumental)
  7. Mike Perry - Put Me Up (Original Mix)
  8. Antillas feat. Fiora - Damaged (Radio Mix)
  9. Perfecto All Stars - Reach Up (Pappas Got A Brand New Pigbag) (Flesh & Bone Remix Edit)
  10. Harvey Anderson - Soviet (Mark Sherry's 128 Edit)
  11. Dark Matters feat. Carol Lee - Perfectly Still (Disfunktion Remix)
  12. Paul Oakenfold & Matt Goss - Touch The Sky (Original Mix Edit)
  13. Joyriders - Top Of The World (Carl Noren & Swedish Egil Remix)
  14. Chuckie & Gregori Klosman - Mutfakta (Original Mix)
  15. Brilliant - Higher (Radio Edit)
  16. Oakenfold feat. Tamra Keenan - Maybe It's Over (Organ Donors Perfecto Mix)
  17. Michael S. - Rewind (D.O.D Remix)
  18. Richard Beynon & Yanik Coen - Metronome (Radio Edit)
  19. Tom Fall & Ben Nicky - Hammer (Radio Edit)
  20. Poncho feat. Paul Oakenfold & Maxi Trusso - Please Me (Flesh & Bone Radio Edit)
  21. Mr. Pit - River Of Hearts (Ben Gold Remix)
CD 2
  1. New York FM feat. Natalie Gauci - Everytime (Disfunktion Radio Edit)
  2. Organ Donors - Baptism Of Fire (Original Mix Edit)
  3. Oakenfold feat. Tamra - Sleep (Marcus Schossow Perfecto Mix)
  4. Carlo Astuti & Matthew LeFace - If You Would (Original Mix)
  5. Siege - Roads (Radio Edit)
  6. John Dahlbäck feat. Urban Cone & Lucas Nord - Embrace Me (Dirty South Remix)
  7. Dave202 - Purple Drops (Original Mix)
  8. Dabruck & Klein feat. Anna McDonald - All About You (Disfunktion Radio Edit)
  9. Marcel Woods - Time Is Running Out (Cliff Coenraad Repimp)
  10. Swab & Joey Mova feat. Tyler Sherritt - Lux In Tenebris (Jake Shanahan Remix)
  11. Matt Nash - Close Your Eyes (Radio Edit)
  12. Third Party vs Cicada - Feel (Original Mix)
  13. Jack Holiday & Mike Candys - Children (Original Higher Level Mix)
  14. Organ Donors - Stylus Over Substance (Original Mix Edit)
  15. Richard Beynon - Chuckie Cheese (Radio Edit)
  16. Nicky Romero & ZROQ - WTF!? (Original Mix)
  17. Hardwell - Three Triangles (Original Club Mix)
  18. Tommy Trash - Cascade (Original Mix)
  19. Lazy Rich & Hirshee feat. Amba Shepherd - Damage Control (Original Mix)

10 opmerkingen

Leuke tracklist die mij nieuwsgierig maakt. Ik vond deel 1 ook erg goed te pruimen, dus deeltje 2 gaat zeker snel gechekt worden.

Oakie is nog altijd (y)
 
Net even die Youtube-video geluisterd. Ik luister erg veel naar trance, en mijn interesse voor dit genre is recent nieuw leven ingeblazen doordat ik artiesten zoals Ronny K., Digitalis, Kenan Teke, Fast Distance etc. ontdekte, die echt voorbeelden van muzikale perfectie produceren bij het leven. Met dat verwachtingspatroon klikte ik op 'play'. Wat een ongelooflijk rauw op mijn dak vallende misrekening was dat;

Wat een kauwgomballentroep, bah bah. Ik ben nog altijd niet vergeten hoe mooi trance en aanverwante stijlen kunnen zijn. Tracks zoals M.U.T.E. - Missed Beat (DuMonde remix), Blank & Jones - Perfect Silence (Martin Roth remix) of Solar Stone - Seven Cities behoren tot de mooiste creaties van de menselijke geest op muziekgebied, alle stijlen bij elkaar opgeteld. En niet te vergeten Paul Oakenfold's Hypnotized (Kowalski mix), tranentrekkend mooie schijfjes allemaal. Tot dusver even mijn referentiekader van de trance kort samengevat.

Dit is echter van een totaal andere orde. Allemaal van die slome, energieloze, met suikerspinnenkraam-lucht geïmpregneerde wannabe-Avicii/SHM/[insert random crappy house artiestennaam here] bagger. Alles is hetzelfde, alles hangt van platvloerse simpelheid aan elkaar, is te traag, heeft kicks die de impact hebben van een draai om je oren krijgen met een natte krant, bevat percussie die dood- en doodsaai en niet opzwepend is maar juist afremmend, en toch kopen hordes mensen deze cd's nog steeds. Ik meen het, als ik zeg dat ik nog 100 keer liever PSY - Gangnam Style in de CD-speler fllikker en op repeat zet. Dat is op alle fronten, inclusief de melodielijnen etc, van beduidend hoogstaander niveau.

Toegegeven, dit is redelijk overdreven verwoord (hoewel ik het wel meende), maar ik kan hier alleen maar ongelooflijk cynisch van worden, zo'n teleurstelling was het. :rot:
Ik ben het helemaal met het bovenstaande eens. De 2 cds van deze nieuwe Perfecto staan vol met die electro house bagger en hebben weinig te maken met trance. Ok, er staan wel een paar trance tracks op, maar over de gehele lijn is het toch inderdaad Avicii en SHM wat we horen. Ik ben zwaar teleurgesteld. Geeft mij dan die dubbelaar met die Perfecto Fluoro tracks (Never Mind the Bollocks). Verder hoop ik dat Oakenfold niet op deze weg verder gaat... Zou erg jammer zijn.

Ik wil er nog wel op wijzen dat dit mijn mening is. Ik weet dat er tegenwoordig genoeg mensen zijn die de sounds op deze cds wel goed kunnen waarderen....
laatste aanpassing
Genre: house, progressive, trance


Niet alleen maar trance dus ;)

Overigens ben ik het qua commentaar op de moderne 'house' en 'electro' scene eindelijk eens een keer met je eens mr sixt sense (lijkt me dat jij dat bent iig)
 
Uitspraak van BaSiQ op maandag 1 oktober 2012 om 17:37:
Niet alleen maar trance dus ;)


Daarom vermeld ik

Uitspraak van verwijderd op zondag 30 september 2012 om 19:23:
en aanverwante stijlen


er ook bij. ;)
Goed voorbeeld is de Tiesto In Concert DVD van de eerste editie van dat feest. Stond ook genoeg rustiger spul op. Maar dit slaat echt alles.
Antillas feat. Fiora - Damaged (Radio Mix)

Echt zo'n lekker nummer!! (L)
Uitspraak van verwijderd op maandag 1 oktober 2012 om 18:31:
Daarom vermeld ik

Uitspraak van Biertje? Ja graag, en rap 'n beetje! op zondag 30 september 2012 om 19:23:
en aanverwante stijlen

er ook bij. ;)


Dus eigenlijk kraak je gewoon alle dance muziek af? Want om alles aanverwante stijlen te noemen :/

Techno is ook een aanverwante stijl van house......
 
Uitspraak van BaSiQ op maandag 1 oktober 2012 om 19:43:
Techno is ook een aanverwante stijl van house......


:roflol: Ten eerste heb ik het over TRANCE en aanverwante stijlen.

Ten tweede is de rest van je opmerking ook onzin. Techno en house zijn elkaars tegenpolen. House is soulful, techno machinaal. De oorsprong van techno zit hem in Kraftwerk en dat soort artiesten, die van house in de disco. Grotere verschillen zijn amper denkbaar, vergelijk voor de gein aub eens een Kraftwerk plaat met een trekkie van Donna Summer of Boney M. Naderhand zijn deze 2 genres wel vaker gecombineerd maar dan zit je alsnog naar 2 bij elkaar gegooide tegengestelden te luisteren.

De enige verwantschap is dat het allebei elektronisch gemaakte dansmuziek is, maar dan hebben we het niet over de muziek zelf maar over de gereedschappen waarmee deze tot stand kwam. En dan kan je bij wijze van spreken Mozart nog met Randy Newman gaan vergelijken, allebei gebruiken immers een piano in hun muziek. Da's me allemaal veels te simpel beredeneerd.
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op maandag 1 oktober 2012 om 22:43:
Ten eerste heb ik het over TRANCE en aanverwante stijlen.


Ten eerste, dat zie ik ;) Maar dit was ff om de vergelijking te relativeren.

Ten tweede beantwoord je nog mijn vraag niet en verander je de vorm van mijn opmerking in de inhoud, die vergelijking was alleen maar ter illustratie. (iets met politici :P )

Ten derde, ik heb wel vaker discussies gezien en gevoerd met jou. Waar ik me aan erger is dat je ALTIJD moderne (dance)muziek (al is het subtiel) afkraakt (zie ook weer je opmerking bij de recensie van prime mover). En nooit een goed woord over hebt voor het nieuwe; 'vroeger was alles beter' etc. En ja, je argument van de kicks kent iedereen inmiddels ook wel. :P

Laat ik dan toch maar even ingaan op je verhaal over tegenpolen.
Het klopt gewoon niet wat je zegt in de moderne (lees laatste 10 jaar) dance. Techno is soulfull (zoek naar plastic city, steve rachmad, kalkbrenner, bepaalde kompakt platen bijvoorbeeld) En house kan ook heel steady (machinaal zoals jij het noemt) zijn. Je noemt ook wel twee uitersten nu, die oen der tijd nog niet eens zo genoemd werden. Die nuanceverschillen zijn tegenwoordig vele malen kleiner.
Oja, over de oorsprong van de muziek hoef je mij niks uit te leggen hoor, das wel bekend :)
 
Excuseer voor de enorme onderstaande lap tekst, maar ik raad je aan om deze 1 keer goed te lezen, wellicht dat je daarna niet meer de behoefte zult voelen om me met onwaarheden aan te vallen, ik ben het namelijk kotsmoe om me te moeten verdedigen tegen verwijten die nergens op slaan, zelfs als ze niet op een smerige op de man gespeelde manier geuit worden, want, toegegeven, je houdt het netjes voor PF-maatstaven;

Uitspraak van BaSiQ op dinsdag 2 oktober 2012 om 00:04:
Ten derde, ik heb wel vaker discussies gezien en gevoerd met jou. Waar ik me aan erger is dat je ALTIJD moderne (dance)muziek (al is het subtiel) afkraakt


Onzin. Kijk hier:
Uitspraak van verwijderd op zondag 30 september 2012 om 19:23:
. Ik luister erg veel naar trance, en mijn interesse voor dit genre is recent nieuw leven ingeblazen doordat ik artiesten zoals Ronny K., Digitalis, Kenan Teke, Fast Distance etc. ontdekte, die echt voorbeelden van muzikale perfectie produceren bij het leven.


Wat snap je daar niet aan? Ik zit artiesten op te hemelen die de afgelopen 2 jaar bekend zijn geworden. Verder heb ik, om even iets meer richting je eigen muzieksmaak te gaan, mijn lof voor artiesten als Thera en Geck-O en andere producers die momenteel 'hot' zijn, ook nooit onder stoelen of banken gestoken. Niet bepaald mensen die een erg achterhaalde sound hebben oid. Ook hardcoreproducers zoals de vele Italianen die momenteel de mainstream domineren, ben ik positief over (zie column over de nieuwe mainstream), heb ik met enige regelmaat producers die iets op het produceerforum zetten, varierend van hardcore, tot en met de hip hop van Schoppenheer, becomplimenteerd, da's allemaal gloedjenieuw spul, dus wat is je punt?

Uitspraak van BaSiQ op dinsdag 2 oktober 2012 om 00:04:
(zie ook weer je opmerking bij de recensie van prime mover).


Niet waar. Climax 69 is een muzikale god, dat vind ik al jaren, en hij verdient alle lof voor de schijf die hij voor Alex MORPH heeft gemaakt. Vind alleen dat het maar eens afgelopen moet zijn met dat met andermans eer gaan strijken wat tegenwoordig de norm is, engineers zijn niet mensen die iemand een muzikaal idee helpen uitvoeren, 99% van degenen die een engineer gebruiken doen niet meer dan met wat suggesties van 'maak eens een geluidje zoals in die of die plaat zit' geven. Erger nog, de meerderheid van de 'collabs' komen tot stand zonder dat de artiest op wiens naam het staat ueberhaupt samen met de engineer achter de PC zit.

Uitspraak van BaSiQ op dinsdag 2 oktober 2012 om 00:04:
Het klopt gewoon niet wat je zegt in de moderne (lees laatste 10 jaar) dance. Techno is soulfull (zoek naar plastic city, steve rachmad, kalkbrenner, bepaalde kompakt platen bijvoorbeeld)


Zoals ik al zei, je kan twee tegengestelden met elkaar gaan verenigen. Techno is gewoon 1 van de hoofdstromingen van de EDM, naast breakbeats, house, en trance. Ieder van deze dingen heeft een andere oorsprong en techno van nu, althans het gedeelte dat 'in' is, is allang geen pure techno meer, maar zit vol met invloeden uit de house en de trance. Kijk je naar mensen die juist heel trouw aan de oorsprong zijn gebleven, zoals Oscar Mulero bijvoorbeeld, dan hoor je nog steeds het mechanische en rauwe overheersen.

Het is trouwens de grootst denkbare onzin dat ik een 'vroeger was alles beter'-mentaliteit heb. Je bent voor het gemak even vergeten dat er daadwerkelijk veel meer rotzooi uitgebracht wordt dan vroeger. Da's simpel en logisch te verklaren, want vroeger was de instap in het maken van muziek veel moeilijker dan nu. Wilde je begin jaren 2000 of eind jaren 90 een bruikbare studio bouwen dan had je een PC met Cubase nodig, als MIDI-controller. Daarnaast een bak hardware, synths, een mengtafel, fx processors, een harddisk recorder of DAT-tapedeck, je was vele duizenden guldens of marken eraan kwijt. Dat niet alleen, je moest het ook nog eens leren, wederom niet zo simpel, want er waren geen tutorials dus je moest of talent hebben, of misschien iets minder talent maar veel doorzettingsvermogen en veel dure cursussen afgaan of het van iemand anders afkijken. Het leuke hieraan is, dat dat kneuzen demotiveerde voordat ze in de buurt kwamen van releasewaardig niveau, want niemand doet zo'n investering als er geen heil in zit.

Nu heb je voor 300 euro een PC die met een geluidskaart van 100 euro erbij, en een setje speakers van 300 euro, voldoet om releasewaardig spul te maken, kan elke aap die Youtube gebruikt alle technische foefjes afkijken bij de pro's, enzovoorts. Hoe logisch is het dan dat er meer kneuzen een poging wagen? Mits deze kneuzen niet toondoof zijn zal het na genoeg pogingen ergens naar klinken, maar top worden ze nooit, hoe dikke sounds ze ook leren maken, ze zullen altijd matig blijven op gebied van compositie.

Vroeger was niet alles beter, er waren gewoon stukken minder prutsers die zich ermee bemoeiden! Nu wordt er net zoveel kwalitatief spul gemaakt maar daarbovenop ook nog een hele zooi bagger. En voor DJ's geldt hetzelfde, nu het alleen een paar 100 euro kost om en setje te kopen en je gewoon mp3tjes naar CD kan fikken en wie met een setje Denon's van 500 euro inc. mengpaneel kan draaien kan het in een club of kroeg met CDJ1000s ook. Dat zorgt voor verwatering en verloedering van de scene, omdat allemaal dombo's die niks toevoegen maar net niet talentloos genoeg zijn om zichzelf voor lul te zetten, zich ermee bezig houden.

Vroeger was topkwaliteit de norm, tegenwoordig is middelmaat de norm, en het is dat de meeste producers die in de hoogtijdagen van de kwaliteit zijn ingestapt, nog produceren, maar als die generatie begint uit te stappen zal de spoeling HEEL erg dun worden, want de toekomstige generatie is meestal pulp gewend en niets anders. En je kan talent hebben wat je wil maar als je alleen maar pulp om je heen hoort zul je niet snel boven dat niveau uitstijgen.

Wat je dus krijgt is een moordende concurrentie, talent komt niet meer automatisch bovendrijven want je moet om een doorbraak harder knokken dan ooit, en de beste artiesten zijn niet perse het meest sociaal of het beste in zichzelf pushen. Dus het draait meer dan ooit om connecties, waardoor matig getalenteerde gasten met een vlotte babbel het verder schoppen dan een supergetalenteerde geek die verre van contactgestoord is, maar gewoon een minder vlotte babbel heeft.
laatste aanpassing