Martyn - Ghost People

door , gepubliceerd op , waardering: 88/100
Martyn - Ghost People
30 oktober 2011
ArtiestMartyn
Danceliefhebbers die houden van onvoorspelbare electronische fusies zullen ongetwijfeld meer dan eens op de muziek van Martyn gestuit zijn. De uit Eindhoven afkomstige maar al enige tijd in de Verenigde Staten woonachtige producer maakte de afgelopen jaren faam met een sound waarin onder andere house, techno, en dubstep een zinderende combinatie vormen. Martyn's debuut album 'Great Lengths' (2009) werd terecht genoemd als een van de spannendste albums van dat jaar en genereerde bovendien een bredere naamsbekendheid onder het grotere publiek. Onlangs verscheen de tweede langspeler van de eigenzinnige producer, ditmaal op het Brainfeeder label van Flying Lotus.

Net als zijn voorganger is ook 'Ghost People' een uiterst divers en in zekere zin complex album geworden waarop een verscheidenheid aan genres worden gecombineerd tot onnavolgbare tracks. Het maakt van het album als geheel een bijzonder fraai canvas vol uitgebalanceerde composities waarin creativiteit, futurisme en fusie de basisingrediënten zijn. Downtempo tracks bomvol onderhuidse spanning worden afgewisseld met meer uptempo tracks aangedreven door broken beats en fijnzinnige techno elementen. Na het hypnotiserende en zeer spacey 'Love And Machines' (met Spaceape) worden we meegenomen op een kleurrijke luisterervaring vol dynamiek en onverwachte wendingen. Een van de hoogtepunten van het album vinden we direct aan het begin in de vorm van het zompige 'Masks', een adembenemende kruising tussen house en techno met een hoofdrol voor oldschool-achtige tonen, pulserende arpeggiators en zoemende synthesizers. Platen als het diepe 'Distortions', het monsterlijke, dubstep-achtige 'Popgun' en titeltrack 'Ghost People' doen denken aan de sound van DBridge, Instra:mental en Joy Orbison, allen artiesten die geroemd worden om hun futuristische kijk op electronische muziek in de breedste zin des woords. Het brede geluidenpallet van bovengenoemde platen, evenals de frequente tempowisselingen en soms bedrieglijke luchtigheid dragen bij aan het organische karakter van dit album, dat desondanks haar complexiteit eenvoudig weg luistert.

'Ghost People' is een bijzonder atmosferisch en indrukwekkende album geworden dat zich makkelijk kan meten met Martyn's bejubelde eerste album. Zonder al te veel van zijn kenmerkende sound af te wijken heeft Martyn door middel van vrij complexe arrangementen, krachtige geluidscollages en en flinke dosis lef het andermaal voor elkaar gekregen een album te creëren dat gerust een van de meest avontuurlijke in haar genre kan worden genoemd.

Score: 88/100

1. Love And Machines (ft Spaceape)
  2. Viper