Quentin Harris - Sacrifice

anoniem gepubliceerd op , waardering: 88/100
Quentin Harris - Sacrifice
15 juli 2010
Liefst tweeënhalf jaar deed de Amerikaan Quentin Harris erover om zijn nieuwe album af te ronden. Een writersblock, persoonlijke problemen en een ongekend streven naar perfectie waren verantwoordelijk voor het lange productieproces. Op een gegeven moment vond Harris het genoeg geweest en besloot hij zich volledig op het nieuwe album te richten. Hij zette hiervoor alle andere zaken aan de kant en kwam zo tot de treffende en persoonlijke titel van het album, ‘Sacrifice’. Echter, de titel heeft nog een betekenis, want deze slaat ook op de opoffering van zijn lichaam ten behoeve zijn tatoeages. “Het is een verslaving, als je er eenmaal eentje hebt, wil je er steeds meer!”, zegt hij hierover. Het is inmiddels zo dat hij in elk land dat hij bezoekt er eentje laat zetten.

Hoewel de housescene momenteel floreert, horen we toch regelmatig de kritiek dat de soul uit de muziek verdwenen is en de platen erg op elkaar lijken en ‘kaal’ aandoen. Met ‘Sacrifice’, de opvolger van het in 2006 verschenen ‘No Politics’, voorziet Quentin Harris ons echter van een flink potje soulful en funky house. ‘Sacrifice’ is grotendeels een vocaal album, waarbij Harris de hulp ingeroepen heeft van de nodige bevriende artiesten om de zang voor rekening te nemen. Opvallend hierbij is het grote aantal mannelijke vocalisten, daar waar het meestal gebruikelijk is dat de vocalen door vrouwen verzorgd worden. Vrouwen ‘verkopen’ immers beter. De Amerikaan wilde deze lijn doorbreken en aantonen dat mannen net zo goed op een uitstekende manier de vocalen kunnen verzorgen. En het moet worden gezegd dat heren als Drew Vision, Jason Walker en Aaron Carl stuk voor een stuk een heerlijke en pakkende stem hebben, die de nummers – die overigens al van uitstekende kwaliteit zijn - naar een nog hoger niveau tillen.

Zoals aangegeven brengt Quentin Harris de soul terug in de housescene. Hij doet dit met een klassieke housesound en natuurlijk soulful vocals. Of het nou Denise Henderson, James Walker of Ultra Naté is, stuk voor stuk voorzien zij de platen van warme en soulful invloeden. Harris heeft absoluut goed werk verricht bij het selecteren van de artiesten waarmee hij wilde samenwerken voor dit album. Neem bijvoorbeeld ‘Circles’ (5), een nummer vrij eenvoudig van opzet, maar tegelijkertijd oh zo pakkend. Het kent een heerlijke vibe en een zwoel tintje door de fijne stem van James Walker. Ook ‘Do The Right Thing’ (9), met vocale ondersteuning van Inaya Day, is zo’n fijn nummer dat lekker in het gehoor ligt. ‘Sacrifice’ kent een aantal uptempo en swingende nummers, zoals ‘Baby Gets High’ (3), ‘Give It 2 U’ (12) en ‘Don’t You Worry’ (13), maar kiest over het algemeen voor een zwoel en ontspannen geluid. Een enkele keer horen we zelf R&B invloeden terug, zoals bij ‘Why Me?’ (8) en ‘Apologize’ (10) het geval is. De teksten bij deze nummers zijn gelijk wat gevoeliger en Quentin schuwt het niet zijn eigen ervaringen hierin te verwerken. Zo gaat ‘Why Me?’ over een periode in zijn leven dat het allemaal niet zo lekker liep, hij nogal in de put zat en zich afvroeg waarom overkomt mij dit toch allemaal? Ook ‘Home’ (14), verhalend over het vele reizen dat je als artiest doet, vaak in je eentje en ver weg van huis, noemt hij als één van de meest persoonlijke nummers van het album.

Met ‘Sacrifice’ brengt Quentin Harris een klassiek house album, vol zwoele beats, pakkende ritmes en soulful vocals. In een tijd dat de housescene af en toe een gebrek aan kwaliteit en warmte wordt verweten, weet de Amerikaan met zijn album dit gat voor een groot deel op te vullen. Verplichte kost voor een ieder met een voorliefde voor house met gevoel.

Score: 88/100

1. Quentin Harris - Prologue: Sacrifice
  2. Quentin Harris & Denise Henderson - Wait