BT - These Hopeful Machines

door , gepubliceerd op , waardering: 83/100
BT - These Hopeful Machines
21 maart 2010
ArtiestBT Site
WinactieBT -These Hopeful Machines actiegesloten
De uit het Amerikaanse Maryland afkomstige BT (echte naam Brian Transeau) begon zijn muzikale carrière als trance producer, maar de laatste jaren is zijn muziek dat genre overstegen. Vallen zijn eerste drie albums ‘Ima’, ‘ESCM’ en (vooral) ‘Movement in still life’ nog onder de noemer ‘trance’ te categoriseren, de twee platen die daarop volgden zijn dat niet meer. ‘Emotional technology’ en ‘This binary universe’ bevatten invloeden van allerlei muziekgenres en zijn een stuk experimenteler. Met name BT’s laatste cd uit 2006 is zeer complex en bleef daardoor voorbehouden aan een relatief kleine groep fijnproevers. Fijnproevers die het album echter een weergaloze kwaliteit toedichtten. De electro-akoestische muziek op ‘This binary universe’ werd vervaardigd met door BT zelf ontwikkelde productietechnieken. Hij ontwierp hiervoor zelf de software (BreakTweaker genaamd), want naast artiest, producer en filmmaker is Brian Transeau ook eigenaar van zijn eigen softwarebedrijf Sonik Architects. Op basis van dezelfde technieken kwam de opvolger ‘These hopeful machines’ (Black Hole Recordings) tot stand. Het goede nieuws voor de fijnproevers is dat BT het nog steeds in de breed opgezette en technisch geschoolde muziekstukken zoekt. Het goede nieuws voor de wat meer mainstream gerichte luisteraars, waaronder ik zelf, is dat BT het op zijn nieuwe album wat toegankelijker maakt.

Openingstrack ‘Suddenly’ heeft al bekendheid vergaard in de dance scene dankzij de remix die Ferry Corsten ervan maakte. Na een futuristisch intro ontrolt zich een prima popsong met zang van Christian Burns en BT samen, veel gitaren en vooral een heel aanstekelijk refrein. ‘The emergency’ (2) leidt meerdere levens. De plaat kan de eerste minuten als popliedje geclassificeerd worden, maar ontwikkelt zich in het laatste gedeelte tot zwaar zweefbaar muziekstuk uit de familie der trance-achtigen. Elf schitterende minuten duurt dit avontuur. Ook ‘Every other way’ (3) is een nummer dat al een nachtelijke partyloopbaan achter de rug heeft, dankzij de remix van Armin van Buuren. Wanneer je die bewerking kent, hoor je bij beluistering van deze albumversie het prachtige refrein van Jes Brieden al aankomen. Maar dat wordt gedurende de elf minuten dat de track aanhoudt heerlijk tergend uitgesteld. In deze plaat is Police drummer Steve Copeland te horen in de ritmesectie ‘The light in things’ (4) kan eveneens op het vocale conto van Jes worden bijgeschreven. Mooie tranceplaat waarin je steeds weer nieuwe dingen hoort. Wat meer aan de progressive kant zit ‘Rose of Jerico’ (5) en deze mooie diepe instrumentale productie behoort tot mijn favoriete tracks van het album. Afsluiter van de eerste schijf is ‘Forget me’, een behoorlijk stevige pop (rock) plaat met opnieuw Christian Burns op zang. Aan het eind klinkt de stem van een klein meisje. Zou het BT’s dochtertje Kaia Nui zijn die dit laatste refrein zingt?

‘A million stars’ opent de tweede schijf en biedt meteen veel moois op melodiegebied, maar helaas een wat zoetsappig gezang van Kirsty Hawkshaw. Wie naar ‘Love can kill you’ (2) luistert zal maar met moeite kunnen geloven, dat het werkelijk slechts één man is die deze productie vult. Zeg ik dat hier een meerstemmige gitaarband aan het werk is dan geloof je het ook. Producer / geluidsmagiër BT is ertoe in staat. Ook ‘Playing always’ (3) is zo’n bomvolle productie en een lekker pakkende popsong. Mooie opmerking erbij in het boekje: “This song was written in Amsterdam in the summer of 2007 on a summer night in a beautiful little walk up appartment in Leidza plein”. En voordat je een Star Tour onderneemt en urenlang tevergeefs loopt te zoeken: ik denk dat hij het Leidseplein bedoelt. ‘Le nocturne de lumière’ (4) kent een fantastisch intro en daarna gaat het ruim elf minuten lang alle kanten op. Het is een wervelende show van geluidseffecten, tempoveranderingen en stijlwisselingen. Alsof alle studioknoppen besloten hebben een andere kant op te draaien, maar uiteindelijk toch één soepel lopend geheel vormen. Geniaal kunststuk! Met ‘The unbreakable’ (5) keren we terug bij het dance/pop/gitaargeluid van de tracks 2 en 3 en misschien had het overdonderende experiment van plaat 4 daar niet tussen moeten staan, maar er na. Afsluiter ‘The ghost in you’ is een coverproductie en zeer geslaagde chille herinterpretatie van de track van Psychedelic Furs.

Buitengewoon Talentvol

Prachtige melodieën, gevoelige vocalen, meeslepende orkestrale arrangementen, en dat alles verpakt in lange muziekstukken van hoge kwaliteit die de tijd krijgen hun verhaal te doen. BT is back! Het experiment schuwt hij nog steeds niet maar hij brengt het op toegankelijke wijze. Ik heb het album -en daarmee deze recensie- de tijd gegeven die het nodig had. ‘These hopeful machines’ wordt bij elke luisterbeurt rijker en is dan ook een echte groeiplaat. Vol ambachtelijk vervaardigde luistermuziek, waarvan de smaak na rijping ten volle naar voren komt.

1. Suddenly
  2. The Emergency
  3. Every Other Way
  4. The Light Of Things
  5. Rose Of Jericho
  6. Forget Me
  1. A Million Stars
  2. Love Can Kill You
  3. Always
  4. Le Nocturne De Lumière
  5. The Unbreakable
  6. The Ghost In You

14 opmerkingen

Lekkere CD's, niet zo goed als "This Binary Universe". Ben aardig benieuwd wat deze man gaat doen op Trance Energy.

BlackHole :P.. En variatie qua stijlen op een album doet het tegenwoordig heel erg goed ;-).

Artiest Thanoz
in 1 woord: :respect: m-a-s-t-e-r :respect:

:cheer: het was lang wachten (ca 4 jaar), maar hij heeft de tijd goed besteed :cheer:

*edit*

Zou het BT’s dochtertje Kaia Nui zijn die dit laatste refrein zingt?

Uh... Ja! ;)
BT heeft iets magisch, zo ook dit album. Het is overheerlijk als je er voor open staat én je het de tijd gunt het diep op je te laten inwerken. :9

Uitstekende, inhoudelijke, leuke review weer Marcel. :bier:
Zeer lekker album :D
Ben niet zo bekend met BT maar ga de rest ga ik uitzoeken.
Artiest {SHOWLIST artist 48347, 59806, 91185}
Fantastisch album! Productietechnisch gezien staat deze man op eenzame hoogte. Dat bewijst hij eens te meer met deze weergaloze release :respect:
voor mijn smaak is het te rustig maar ga het album zeker meer beluisteren.

Uitspraak van Happinez op dinsdag 23 maart 2010 om 09:59:
maar ga het album zeker meer beluisteren.

En daar zit het hem vooral in bij dit album vind ik, juist hoe vaker je luistert hoe meer je onder de indruk bent. Vooralsnog is geen enkel nummer me gaan vervelen, en ik heb de disc (ff naar mijn MiniDisc gezet) sinds aanschaffen niet meer uit mijn MD gehad, luister hem elke dag :$

Zeer hoge replay-waarde zullen we maar zeggen ;)
Artiest {SHOWLIST artist 51895, 4173}
shit, zijn album uit 2006 heb ik laatst pas gevonden.. ben daar erg blij mee, dus nu al een nieuwe cd voor mij... cool..

bt is geweldig, ik krijg kippenvel van zn klassieker: m&s

Ik heb serieus gewoon al zijn albums, en bijna alle singles origineel op zowel vinyl als CD 8)

Steeds maar reserveren als er 1 bijna uit kwam zodat ik de eerste dag gelijk al had :9
Rose of Jericho blijft echt een meesterplaat. Jammer dat hij niet meer van dit soort tracks heeft gemaakt.
Supervet album!!!
Deze man staat al jaren aan de top. Zonde dat we zo weinig van hem zien en horen. Zet hem bijvoorbeeld op Lowlands, past ie net zo goed als op Trance Energy. Muzikaal altijd een genot om te beluisteren.