door , gepubliceerd op , waardering: 89/100
Bibio - The Apple and the Tooth
17 november 2009
ArtiestBibio
LabelWarp Records
Genres: Electronica

Slechts een paar maanden zijn er verstreken sinds de release van het prachtige debuutalbum van Bibio, ‘Ambivalence Avenue’. Volgens velen, één van de mooiste releases van het jaar. En met dit nog vers in het geheugen is het dan ook een verassing dat Bibio, zo snel alweer met een nieuwe plaat komt. Maar is het nou een EP of een album? Daar lijken de meningen nogal over verdeelt. Ook jullie recensent had daar zijn twijfels over, maar als we het Warp-catalogue-number moeten geloven is het toch echt een album. Laten we het erop houden dat het een album is, met de uitstraling van een EP. Je zou deze release kunnen zien als een soort verlengstuk van de succesvolle debuutplaat ‘Ambivalence Avenue’. Het nieuwe album bevat vier nieuwe Bibio, tracks, aangevuld met interessante remixen van onder andere; Clark, Wax Stag, Lone en Eskmo. Op de nieuwe release ‘The Apple And The Tooth’ neemt Bibio, wat afstand van de rustieke en gemanipuleerde LoFi fieldrecordings en staan beats wat meer centraal. Toch komen zijn weelderige synth-geluiden, schattige vocalen en folklorisch klinkende instrumenten weer volop naar voren.

‘The Apple And The Tooth’ bevat net als voorganger ‘Ambivalence Avenue’ twaalf afwisselende tracks. De openingsplaat en tevens titelsong ‘The Apple And The Tooth’ (#1)is de eerste van de vier nieuwe Bibio, tracks en gaat verder waar de debuutplaat ophield. Deze song bevat een aanstekelijke gitaarrif, bijgestaan door knapperige beats, folklorisch klinkende fluiten en opgewekte vocalen. Een vrolijk begin van de nieuwe plaat. Met de track ‘Steal The Lamp’ (#4) combineert Bibio, zijn zo kenmerkende harmonieën met, voor hem, onverkende uithoeken van de elektronische muziek. Wie had ooit kunnen denken dat discoachtige synth-lijnen en treurige vocalen zouden passen op diepe wobble-dubstep-baslijnen en gestoorde IDM beats. De eerste remix die we op het album vinden is die van collega Warp-artiest Clark, welke de track ‘S’vive’ (#5) onder handen heeft genomen. De vocalen zijn in stukken geknipt en kundig op de slepende Clark beat gezet. Net wanneer je denkt dat de plaat is afgelopen knalt er een oldskool-elektronica klinkende loop in om vervolgens twintig seconden later echt het einde in te luiden en over te gaan op de ‘Wax Stag’ remix van het prachtige ‘Sugarette’ (#6). Deze song gold op het debuutalbum al als één van de hoogtepunten en is op deze plaat ook weer één van de betere tracks. Rob Lee beter bekend als Wax Stag speelt met zijn synthesizers prachtig mee op de vocalen, wat de track in tegenstelling tot sommige andere remixen, helemaal compleet maakt. De plaat eindigt met een remix van Bibio, zelf, de track ‘Palm Of Your Wave’ komt als enige echt mooier, emotioneler en liever over dat de versie die verscheen op het debuutalbum. De folkinvloeden zijn hier weer volop aanwezig, net als de gemanipuleerde fieldrecordings. Een prachtig einde van een mooie plaat.

Hoewel ‘The Apple And The Tooth’ een prachtig album is, kan het toch gemengde gevoelens losmaken. Want waren de tracks op het debuutalbum niet mooi genoeg? Je zou bijna vergeten dat het de normaalste zaak van de wereld is om naast originele tracks ook remixen uit te brengen. Ondanks dat, zal de vergelijking met de tracks op ‘Ambivalence Avenue’ steeds terugkomen. Want die tracks waren gewoonweg subliem. Het zijn goede remixen, stuk voor stuk van hoge kwaliteit, maar toch zorgen deze er juist voor dat het album een stukje minder overtuigend overkomt dan het formidabele debuutalbum. Toch kent het album ook veel pluspunten, genoeg om nog te concluderen dat het een zeer goed album is. De vier nieuwe Bibio, tracks geven wederom het uitmuntende produceertalent van deze Engelsman goed weer. Het blijft moeilijk te geloven dat dit het werk is van één producer. ‘The Apple And The Tooth’ is zowel op CD als digitaal verschenen. Maar voor de echte Warp-verzamelaar is er een zeer gelimiteerde 12” uitgekomen waarvan de platenhoes versierd is met echt bladgoud. En of je deze plaat nou digitaal, op CD of op de gelimiteerde vinyl aan wil schaffen, het blijft een essentiële aankoop!

Score: 89/100

1. The Apple And The Tooth
  2. Rotten Rudd