House Masters - ATFC & David Penn
8 november 2009
ArtiestenDavid Penn Site
ATFC Site
LabelDefected Records
Genre: house
‘House Masters’ is een van de compilatieseries die het gerespecteerde Defected label uitbrengt. Deze DJ vriendelijke serie (want bestaande uit volledige, losse tracks) is inmiddels toe aan deel zes. De reeks vormt een platform voor gerenommeerde producers om zichzelf doormiddel van hun eigen producties en remixen voor andere artiesten extra in de spotlights te zetten. Een echte ‘house master’ wordt je niet zomaar, daarvoor moet je wel het nodige gepresteerd. Voorgaande delen in de reeks waren afkomstig van Little Louie Vega, Dennis Ferrer, Sandy Rivera en Bob Sinclar, mannen die zichzelf met recht een echte ‘house master’ mogen noemen. De serie onderging vanaf deel vijf een kleine aanpassing. Tot dan toe was het telkens een producer die twee cd’s mocht vullen, vanaf dat moment werd deze taak aan twee producers toegewezen, in dit geval DJ Grégory en Julian Jabre. De Engelsman ATFC en de Spanjaard David Penn werden gestrikt voor deel zes.

Aydin Hasirci, beter bekend als ATFC, heeft al vele hits op zijn naam staan en is een graag geziene naam op de Defected cd’s. Bovendien maakte hij remixes voor artiesten als Moby, Missy Elliot en Fat Boy Slim. Iedereen die regelmatig een house cd heeft opgezet, is ongetwijfeld in aanraking gekomen met de muziek van deze Brit. Tracks als ‘Bad Habit’, ‘Tell U Y’ en ‘Give Me Luv’ zijn klappers van formaat gebleken en zijn vanzelfsprekend terug te vinden op deze cd, al dan niet in aangepaste/geremixte vorm. Wat nieuwer is zijn samenwerking met John Dahlback, de jonge Zweed die onlangs ook getekend heeft bij het Defected label. Met ‘Bon Bon’ brengen zijn ons een solide techhouse nummer. Zijn meest recente nummer ‘I Called U (The Conversation)’ maakt ook zijn opwachting en is een heerlijk uptempo en swingend nummer, met een funky en jazzy tintje. Tot slot heeft ATFC op geslaagde en verfrissende wijze nummers van Funkerman en Sandy Rivera & Andy Daniell onder handen genomen.

De Madrileen José David Peñín Montilla dan, die we beter kennen als David Penn en die de tweede cd van het zesde deel uit de ‘House Masters’ serie voor zijn rekening heeft genomen. De Spanjaard startte zijn carrière voortvarend, toen hij samen met Juan Carlos Molina samen als Kadoc met ‘The Nighttrain’ in 1995 een flinke hit scoorde. Sinds die tijd heeft Penn niet stilgezeten, maar het is wel een feit dat hij voornamelijk de laatste paar jaren flink aan populariteit heeft gewonnen. Zijn remixes voor andere artiesten hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan deze stijging. Het is dan ook niet zo vreemd dat wij op deze cd veel van deze remixes terug vinden. De verhouding eigen producties/remixes is in vergelijking met de eerste cd van ATFC bijna het tegenovergestelde. Sterke remixen zijn met name die van ‘I Can’t Stop’ en ‘The Way You Love’. Zijn remix van ‘I Can’t Stop’ mist wellicht de allure van het origineel, maar klinkt wel verfrissend. Zijn Urbana Dub Mix van ‘The Way You Love Me’ tovert deze warme en soulful track om tot een swingende dansvloer klapper (met behoud van het warme soul karakter). Iets wat ook van zijn remix van ‘Self Religion’ (Hardsoul feat. Fierce Ruling Diva) gezegd kan worden. Drie eigen producties tenslotte, waarbij ‘El Sur’ natuurlijk de meeste bekendheid geniet. De heerlijke melodie van dit nummer blijft lekker om te horen.

ATFC en David Penn zorgen ervoor dat de standaard van de ‘House Masters’ serie van hoog niveau blijft, al dient wel gezegd worden dat ATFC hier een wat groter aandeel in heeft. Toch laat ook David Penn horen dat hij productioneel gezien heel wat in zijn mars heeft. Beiden mogen de titel ‘house master’ dan ook met recht dragen.

CD1 - ATFC
  1. ATFC featuring Lisa Millett 'Bad Habit' (ATFC’s Lektrotek Re Visit)
  2. ATFC 'I Called U' (The Conversation) (ATFC’s Heated Conversation)