Kenny Larkin - Keys, Strings, Tambourines

door , gepubliceerd op , waardering: 88/100
16 november 2008
Kenny Larkin, groot geworden als techno producer in Detroit, momenteel groot aan het worden als stand-up comedian en acteur in Los Angeles. Samen met Stacey Pullen, Claude Young en Carl Craig behoort Kenny Larkin tot de ‘second wave’ van Detroit artiesten. Hij bracht zijn eerste EP uit op Richie Hawtin’s Plus 8 label. De grote doorbraak kwam in 1992 met de track ‘War of the Worlds’ die werd uitgebracht op Derrick May’s Transmat label. In 2004 was de release van Kenny Larkin’s zijn laatste album ‘Funkfaker Music Saves My Soul’. Dit was een diepe exploratie van funk en een stap weg van zijn elektronische roots. Momenteel is hij woonachtig in de stad van de Engelen om daar aan zijn niet-muzikale carrière te bouwen. Toch wist hij tijd vrij te maken om aan een nieuw album te werken, ‘Keys, Strings, Tambourines’ genaamd. Zelf zegt hij er het volgende over:
"The majority of the album was written at my home in LA, but I flew to Detroit a few times to work in Carl’s studio which did wonders for my inspiration. Nothing can top the type of inspiration I get from being in a proper studio environment in Detroit. I stayed in Carl’s studio and worked for days!" Kenny Larkin

Kenny Larkin opent het album met ‘Androgenous’ (1); een lekkere groovy track waarin langzaam aan mooie synths hun intrede doen, resulterende in een klassieke Detroit track zoals we dat van Larkin gewend zijn. Gelukkig is dit niet het enige wat Larkin in huis heeft, want ook ‘Glob’ (2) is een absolute topper. Bestaande uit een heerlijke groove en warme melodielijnen die Venice Beach een stukje dichterbij brengt. Die zelfde LA invloed is terug te horen in het weergaloze ‘Cirque de Soul’ (12). Prachtig pianospel ondersteund door diepe percussie en een warme basslijn. Met ‘Keys, Strings, Tambourines’ (3) schept Kenny Larkin een iets duistere sfeer en is meer Detroit dat de klok slaat. Rollende tribal drums, percussie en een piano loop zoals we dat van Larkin gewend zijn. De invloed van Detroit is ook terug te horen in tracks als ‘Wake me’ (4) en ‘Vibin’ (8). Dit album telt ook enkele korte tracks die doen verlangen naar meer, ‘Siren’ (10) is hier een goed voorbeeld van. Al hoewel dit Larkin’s meest dancefloor gerichtte album is laat hij met ‘Deja vu’ (13) toch horen het experiment niet uit het oog te zijn verloren. De eerste single release van dit album was ‘You are….’. Deze is er een drie versies, maar het album is voorzien van de ‘light’ versie (5). Het is een nummer waar in Larkin’s eigen vocalen te horen zijn ondersteund door een rustige melodie en basslijn.

Het is altijd uitkijken geblazen naar een nieuw album uit Detroit. ‘Keys, Strings, Tambourines’ van Kenny Larkin maakt alle verwachtingen waar en overtreft ze in sommige gevallen zelfs. In de huidige technoscene is een duidelijke verschuiving zichtbaar van enkel elektronica naar een combinatie van het elektronische geluid met live-instrumenten. Ook Kenny Larkin heeft de kracht van deze combinatie ontdekt zonder dit te forceren. Hiernaast kenmerkt het album zich niet alleen door Larkin’s Detroit achtergrond, ook het zon overgoten Los Angeles beïnvloed zijn sound, resulterende in een veelzijdigheid aan tracks. Het resultaat is een album dat staat als een huis. Dit maakt maar weer eens duidelijk dat het absoluut geen koekenbakkers zijn daar in Detroit. Ook anno 2008 laten de helden van weleer nog van zich horen, met ditmaal Larkin in de hoofdrol. Waarom:
"Inspiration for this album simply came from the love of electronic music" Kenny Larkin

Het te dus niet te hopen dat Kenny Larkin teveel zijn heil zoekt in het acteren of optreden als stand-up comedian want dat zou muzikaal een groot verlies zijn. Gelukkig staat er een nieuwe live show en een tour door Europa op de agenda.

Score: 88/100

1. Androgenous
  2. Glob
  3. Keys, Strings, Tambourines
  4. Wake Me
  5. You Are...(Light)
  6. Drone
  7. Computer Rain
  8. Vibin'
  9. Bass Mode (Original Mix)
  10. Siren
  11. Gimmie
  12. Cirque de Soul
  13. Deja Vu
  14. Wake Me (Outerlude)

12 opmerkingen

Artiest {SHOWLIST artist 8058, 67587}
lekker hoor!
Al hoewel dit Larkin’s meest dancefloor gerichtte album is laat hij met ‘Deja vu’ (13) toch horen het experiment niet uit het oog te zijn verloren.

Ik vind het productie technisch gezien zeker een goed album, de tracks zijn stuk voor stuk prettig, maar door het vrij experimentele karakter (jij noemt zelf slechts één track een experiment..) gaat het vrij diep. Net als bij het laatste album van Jeff Mills (ik dacht Gamma..) vind ik het een naar ambient-techno neigend album met juist net niét dansvloer gerichte tracks, op You Are na. Gelukkig hebben we allemaal een eigen mening over muziek.
Ik ben het dan ook wel eens over je waardering in score, maar niet de onderbouwing helaas.
Transmit

Transmat ja. (Y)
Uitspraak van Gelache woar op maandag 17 november 2008 om 21:05:

Grappig dat je dit zegt, het waren Larkin's eigen woorden. Ik heb het niet als citaat erin gezet maar ik heb het wel van de meester zelf overgenomen. Wat ik ook zeg is dat dit zijn meest dansvloer gerichtte album is, niet dat het dus totaal niet experimenteel is. Dus met de onderbouwing is niks mis.

Maar als er 1 album is waarvan ik alle nummers (behalve 'Deja vu') in mijn DJ set zou draaien dan is het wel van dit album. Weet niet wat voor dansvloer techno jij gewend bent?!?

Uitspraak van Bramble op dinsdag 18 november 2008 om 13:23:
Transmat ja.