door , gepubliceerd op
HQ 100th Edition Mixed By Tom Harding.
27 november 2003
OrganisatieUDC Site
ArtiestTom Harding
Genre: hardhouse
Op 14th Oktober werd de tweede CD van Tom Harding dit jaar gereleased om de 100e editie van High Quality te vieren. Volgens zijn site bevat CD1 alle favoriete hard dance classics van Tom die hij de afgelopen 100 edities gedraaid heeft en is CD2 een soort Future Mix met daarop de tracks die de komende maanden op HQ gedraaid gaan worden.
Of ik een recensie wil schrijven over deze CD…
Ja, dat hoefde Damien natuurlijk niet eens te vragen! UK Hardhouse is al jarenlang een van mijn favoriete muziekstromingen en door de draaikunsten van Tom heb ik menig heftig nachtje beleefd. “HQ 100th Edition - Mixed By Tom Harding” is de naam van de CD die nu voor me ligt en het eerste wat door mijn kop schiet is: O jee, als deze CD nou maar geen weergave is van het feest “High Quality XL - The Back2Back Sessions” Dat viel me namelijk zo tegen. Ik ben een Harding-fan vanaf het eerste uur, toen zowat niemand nog van zijn bestaan afwist en de Melkweg echt elke maand afgeladen vol stond met fans die zich puur vanwege Tom (en natuurlijk ook zijn welbekende maatje JP) een nacht in het zweet kwamen werken; tropische temperaturen en gaan tot je erbij neerviel.
Nu was dat XL-feest in de Ahoy daar absoluut geen afspiegeling van geweest, en dan voornamelijk door de muziek. Er werd meer hardSTYLE gedraaid als hardHOUSE en ik heb maar weinig oude klappers gehoord. En dat was nou JUIST waar ik wel op hoopte. Maar goed, tijd voor een rebound. Als ik namelijk de tracklist bekijk van CD1 die ik in m’n stereo-installatie knal, weet ik dat het goed komt.

De eerste CD opent gelijk met een oude bekende, namelijk “The Generator - Where Are You Now”, en dan de Moonman Remix. “Searching for the answer..” Jaaaaa lekker, mooi muziekje om eens even mee naar de homepage van meneer Harding te surfen www.tom-harding.com. Leuke site, waar je o.a. je eigen achtergrond kan kiezen en waar een hele hoop informatie opstaat over deze DJ. Dat hij de laatste tijd explosief gegroeid is werd vorig jaar al duidelijk, toen hij een nominatie in de wacht sleepte voor de TMF-Awards. Van een onbekend kereltje wat enkel voor een select publiek zijn eigen kleine feestjes bouwde werd hij resident DJ op DanceValley en draaide hij op feesten als Impulz en 4-Elements, en maakte daarnaast ook nog eens internationaal furore.
Track 2 wordt erin gemixt. Mooi vervolg, omdat deze plaat ook weer van die robotachtige vocals heeft en het wederom een oude klapper is die menigmaal de Melkweg op haar grondvesten heeft doen schudden. En ook track 3 is een bekende, “1998” van Tom Harding en Jon The Dentist, ook een geweldige DJ als je het mij vraagt. Dit plaatje staat ook op de Club/Trance CD van de Mysteryland 1999 Indoor Edition en op “Tom Harding live @ DanceValley 1999” , dus zal voor velen wel bekend klinken. En ook “Deeper” van Barabas en Od1 die daarna wordt ingezet roept oude herinneringen op. Dit plaatje staat ook op “Tom Harding Recorded Live At HQ Amsterdam” uit 1998, het welbekende blauwe CD’tje die destijds elke UK Hardhouse fan in huis haalde. Sowieso een van mijn favoriete house-CD’s ever!
Ik heb het al door. Deze CD gaat vanaf vandaag linea recta in mijn cd-speler in de auto! Want ook de volgende tracks zijn oude klappers. Track 5 van Vincent de Moor heeft een enigszins trancy ondertoon, en Track 6 klinkt dan weer grappig vanwege de simpelheid van het nummer. “Popcorn” heet ‘ie en met het geluid van poppende mais en een MC die “Say turn it up” zingt mag toch wel duidelijk zijn dat de house van nu wel een stuk professioneler geworden is. Grappig is het wel en dan hoor je alweer “The music is moving, I’m loosing my feeling”…Track 7 dus, die feilloos overloopt in “Subway 26”, wat een beetje luguber klinkt, vind het zelf wel wat weg hebben van Dr.Macabre maar dan natuurlijk niet zo hard.
En ook Track 9 heeft dan weer een beetje dat onheilspellende geluidje, al vind ik het nummer verder nogal DJ Jean-achtig als je begrijpt wat ik bedoel. Nogal voorspelbaar en simpel in elkaar gezet.
Ahhhhhhggggrrrrrr!!! Wat hoor ik daar? Jawel hoor, de eerste tunes van een van mijn favoriete hardhouseplaten allertijden! “DJ Mind X - Nightingale (Suspicious Rmx)" Da’s hardhouse met een vleugje trance, klinkt wat minder “blij” als de reguliere hardhouse, maar ik kan hier dus echt van genieten. Toch een beetje zweven tussendoor terwijl de beats gewoon blijven pompen! Nou mijn dag kan al niet meer stuk en de geweldige remix naar de volgende track maakt al helemaal dat ik die CD dus echt wel op repeat ga zetten! Track 12 die volgt echter vind ik helemaal 10x niks. “House is a feeling”…Ja dat is het zeker maar ik voel niks bij deze track, vind het nogal Hardstyle-achtig en dat doet me niks. Gelukkig maakt Scot Project het weer goed met hun oude bekende “U” en de heerlijke acidbliebjes vliegen je weer om de oren. Baal er een beetje van als de laatste plaat wordt ingezet, al kan een sample uit Das Boot van U96 natuurlijk alleen maar betekenen dat het een waardig afsluiter wordt. En dat is "Demonic Emotion - On a Space Trip" dan ook. Dit was een CD met UK Hardhouse zoals het hoort te zijn. Zoals het jarenlang geweest is en zoals het hopelijk nog jarenlang gaat blijven…Dat zal de tweede CD moeten gaan uitwijzen!

De eerste track van CD2 opent gelijk met een heerlijk plaatje, "Coast 2 Coast - Searching", wat ik al wat vaker gehoord heb, omdat dit ook weer trance-invloeden heeft. Heb Cor Fijneman ‘m wel eens horen draaien, heerlijk nummer! Je hebt de melodie van trance, wat er een diepgaand, dramatisch effect aan geeft, en toch de snelheid van Hardhouse. Dat geldt trouwens ook voor Track 2, lijkt een beetje op Café del Mar van Energy52 vind ik. Track 3 vind ik persoonlijk nogal saai, er gebeurt weinig. De volgende plaat, "Headz up - Hit It Harder" klinkt wel weer gaaf, je hoort wat regen en onweer door de plaat heen, en de climax bouwt op naar een wederom erg trancy verloop van dit nummer. Daar moet je van houden, ik denk dat de mensen die eerder Hardstyle prefereren dit helemaal niks vinden.
Track 5 is dan weer echte UK Hardhouse al mist het nummer wat power vind ik. En ook Track 6 kan me niet helemaal bekoren, het klinkt zo “leeg”, niet echt vrolijk…En het volgende nummer, "Guy MC Affer - Raw 9" vind ik al helemaal een drama. Is een soort houseversie van Showing Out van Mel&Kim. Wel een eer dat onze Nederlandse dames (van wie Mel spijtig veel te jong al is overleden) het zover geschopt hebben maar ik vind het nogal een flauw nummer.
Vervolgens komt Ben Johnson met Track 8 de liefhebbers van Faithless de stuipen op het lijf jagen met een remix van “We Come One”. Ik moet zeggen, het klinkt niet slecht maar ik hoor toch liever het origineel. Hmmm…tijd voor een paar heftige plaatjes want ik vind de CD nu niet echt vooruitgaan. Organ Donors misschien? Nou nee…al klinken de vocals leuk, er volgt een soort Energy Trance-achtige climax die zo gedraaid zou kunnen worden door een Johan Gielen. Niet echt voer voor deze CD als je het mij vraagt.
Gelukkig is daar Track 10. Al hoor je hier duidelijk de invloed van Hardstyle, dit is gewoon zo’n lekker stampplaatje waar je vrolijk van wordt. En dan is het alweer tijd voor de laatste plaat. Beetje jammer dat deze als afsluiter is gekozen want dit heeft helemaal niets meer met Hardhouse van doen. Eerder een beginnende Trance-DJ die een sample heeft gepakt van een oude plaat en er met zijn keyboardje een deuntje onder gebreid heeft.

Wat kan ik nu concluderen? Dat CD1 een CD is die heel goed de geschiedenis van UK Hardhouse weergeeft. Iedere liefhebber van de welbekende sound van Tom Harding en dan vooral van de tijd VOOR 2000 moet deze in zijn kast hebben staan. Alleen deze CD is de 22 euro al waard. En CD 2? Ja, die laat eigenlijk precies horen waar ik al een beetje bang voor was. En waar je tegenwoordig ook niet meer onderuit komt. UK Hardhouse als op zich staande stroming lijkt een beetje te verdwijnen. Je hoort steeds meer invloeden van stromingen als Trance, Energy Trance en Hardstyle. Voor de hokjesgeest zal dit erg wennen zijn. Mensen hebben toch de neiging zich toe te leggen op een enkele muziekstijl en als je zo in elkaar zit gaat deze CD je niet bekoren.
Ach ja, misschien is het ook tijd om dat “Vroegah…Toen Tommie nog echtah UK Hardhouse draaide” eens achter ons te laten. Tom Harding is geen DJ meer die voor zijn eigen kleine selecte clubje staat te draaien. Hij is nu een DJ op wereldniveau die allerlei mensen wil amuseren. Denk dat het vooral daarom is dat hij het wat breder heeft opgezet.
Je kan CD2 niet vergeklijken met de muziek van artiesten als Yoji Biomehanika, Lab4 e.d., dus als die stevige hardhouse echt de muziek is waar je voor gaat denk ik niet dat deze CD vaak gedraaid zal worden. Ik moet zeggen dat ik de nummers op deze CD in ieder geval liever gehoord had als de meuk die me om de oren werd geslingerd op HQ XL in de Ahoy. Dan hoor ik toch liever die Trance-sound als de Hardstyle-sound waarmee je toch al wordt doodgegooid.

Ik ga binnenkort zeker weer eens kijken op een HQ. Al was het alleen maar om te zien of Tom Harding de mensen nog steeds aan het zweten krijgt en de sfeer nog net zo goed is als “vroegah”!

Kus van Jackie!

1. The Generator - Where are you now (Moonman Remix)
  2. Jon Doe - D5A
  3. Tom Harding vs Jon the Dentist - 1988
  4. Barabas & Od1 - Deeper (Deeper and Blatant Mix)
  5. Vincent de Moor - Flowtation
  6. Popcorn - Turn it up
  7. Cortina - Music is moving (DM Amber Mix)
  8. V Tracks - Subway 26
  9. Cenoginerz - Git Down (Bad Habit Boys Remix)
  10. DJ Mind X - Nightingale (Suspicious Remix)
  11. Barabas & Od1 - Jack of Clubz (Tidy Boys Remix)
  12. DJ Scot Project - U
  13. Demonic Emoition - On A Space Trip
  1. Coast 2 Coast - Searching
  2. Mac Zimms - L’annonce Des Couleurs
  3. DJ Dero - Revolution 07 (Electrolatino Mix)
  4. Headz up - Hit It Harder
  5. BK & Andy Farley - Face Facts
  6. Mr. Burns - All Tech’d Up
  7. Guy MC Affer - Raw 9
  8. Ben Johnson - Come 1 (Nick Sentience Epic Mix)
  9. Organ Donors - 4 Tribes (Clive King Remix)
  10. Donnell & Douglas - The Club Is Open (Bostik Remix)
  11. Nick Lunn & Yo MC Present Techno Punk - Energize

36 opmerkingen

Heb hem ff geluisterd bij een maat van me...
Klinkt opzich wel lekker (y)

Maar eer je door de tekst van deze recensie heen bent pffffff ;)

Pffffff daar moest ik wel ff voor gaan zitten.... Maar ik ben erdoor heen :)
Artiest {SHOWLIST artist 13109, 55359, 47652}
Jaja dat wordt weer rennen naar de Free Record Shop!!! HQ BABY!!
nice recensie .. zit alleen een foutje in de link ;)
Is wel een lange recensie ja, maar wat heb je aan een paar regeltjes? Kijk, nu weten UK Hardhouseliefhebbers tenminste wat ze kunnen verwachten lijkt me! :)
WJ je hebt het goed gedaan:):) De CD is lekker heb hem hier thuis ook. (Y)

Artiest Bernd
Vooral CD 1 !!

Lekker al die oude UK plaatjes :)

Mooie recensie Jackie (Y)

Hou zelf niet echt van hardhouse, maar CD1 lijkt me dan nog wel aardig, zo vond ik de 1e CD van Tom Harding op Dancevalley ook erg vet. CD2 lijkt ook mij niet echt al te boeiend nee :)

Je hebt trouwens ook nog wat van mij te lezen :P We hadden een deal weetje nog? :@

Kijk, nu weten UK Hardhouseliefhebbers tenminste wat ze kunnen verwachten lijkt me!

Dáár heb je helemaal gelijk in wackyjacky
heb hem vorige week gekocht en nu al zowat grijs gedraaid ;p
kortom gewoon een lekkere cd.ben er zeker weer bij als hij op Impulz draait
Vind het een leuke cd....

En moet zeggen dat Tom ze dipje heeft gehad, maar nu toch weer op volle toeren bezig is.

ik blijf respect hebben voor de man:D
Prima review. Alleen snap ik echt niet hoe je
'jack of clubz' hardstyle-achtig kunt noemen?
Maar iedereen zijn eigen mening. Zo vind ik CD2 echt waardeloos. CD1 is idd puur vanwegen de tracklist het geld al waard. Al moet ik wel zeggen dat de mix erg karig is. Zeker voor een DJ als Tom Harding die bekend staat om z'n dynamisch x-fade overgangen.

Maar absoluut geen spijt dat ik em gekocht heb :)
Tom Harding Recorded Live At HQ Amsterdam” uit 1998, het welbekende blauwe CD’tje die destijds elke UK Hardhouse fan in huis haalde

meesterlijke cd :D

nogmaals:

idd... die ga ik nu dus kopen! :D
Goed!!! en een super recensie!!

goeie recensie! gut gemacht :D (Y)

en lekkere cd ook wel...
Goeie recensie :)

CD'tje eens checken binnenkort.
Heey WJ

Hartstikke goede recensie hierdoor ga ik deze CD vanmiddag nog even kopen! Hoop niet dat dit eenmalig is?

Wil verder niet kommaneuken maar je maakte een spelfout waar ik als ik me goed herinner jij je vaak aan kunt iriteren (kan ik ook fout hebben hoor) Je zei(ik weet niet hoe ik moet quoten)

Er werd meer hardSTYLE gedraaid als hardHOUSE

Ik dacht dat het meer hardstyle DAN hardhouse was of niet? Nou ja goed....

X Jos
Artiest Mexx
Ik vond HQXL zeker vet, wel wat hardstyle, maar je hoefde niet de hele nacht te stampu, echt een van de beste faasten van de afgelopen tijd!!
Artiest {SHOWLIST artist 33552, 687, 14846}
zaterdag 7 februari 2004:

Tom Harding @ Obsession
(zie agenda voor meer info)

wel aardige cd , 1 dan!
Maar nix bijzonders

heb m inmiddels in huis, alleen nog geen tijd om te luisteren, maar k zit deze maand nog uuuuuuuuuren in t vliegtuig, dus dan daar maar he? ;)

Na impulz zaterdag denk ik dat ik dit cdtje ff ga aanschaffen

:-)
kheb m ook en cd is inderdaad helemaal toppie.. lekker allemaal oude bekende...
cd2 is inderdaad wat minder... maar dat is toch altijd bij een dubbel cd dat de 1 wat minder is..

tommy rulezzzzzzz nog steeds..
en lab4 trouwens ook!!!!

12. DJ Scot Project - U

prima cd

Heb 'm net binnen en hij klinkt heerlijk:D
Well done Tom !!
Ik luister deze CD nu nog heel erg veel.
En zeker CD 1 is helemaal top. En dan nummer 2 en 3 zijn geweldig. En zeker nummer 2 is helemaal super. Ongeveer bij de 4de min komt die melodie er lekker in en dan opeens vol die bass. Helemaal super
hey jackie!!!
De eerste cd is te gek.2e wat minder.
Het is trouwens nog steeds te gek in de melkweg met tom. Hij krijgt de mensen nog steeds zover dat iedereen op hem wacht rond 3 uur. En als hij begint met draaien dan zie je iedereen springen.Dus het word tijd dat je er weer een keer heen gaat. Helemaal te gek!!!!!!!!

wat een kanka CD!!!!!!

WJ: Echt een steengoede recensie! Hopelijk mogen we meer van zulke recensies ontvangen!
Heb de cd, vind cd 1 echt geweldig en cd 2 precies zoals je het zegt!