Ground Zero 2007 - The Live DJ Sets

door , , , gepubliceerd op , waardering: 75/100
CD1 - Proteus & Mark EG // Max B. Grant & Daniele Mondello
Geschreven door Charly Rocks

De eerste cd begint met de liveset van wereldtoppers Proteus en Mark EG. Een perfecte combinatie, want als er twee DJ’s zijn die weten hoe ze show en muziek moeten combineren zijn het deze twee geweldige mafkezen wel. Allebei breken ze tijdens elke set de tent compleet af met maffe moves, snelle mixes en uptempo harddance. Het gaat dan ook meteen al enorm los met ‘Showtek – The Virus’ en hierna wordt het alleen maar harder, je hoort onder anderen ‘Blutonium Boy meets Luna – Fear’ (hele vette plaat trouwens), de Showtek Kwartjes remix van ‘Donkey Rollers – No One Can Stop Us’ en één van de betere classics allertijden: ‘Lab 4 – Requiem (Metatron Mix). Harddance zoals het tegenwoordig gebruikelijk is, niks op dit setje aan te merken, vind het nog steeds jammer dat ik tijdens Ground Zero met griep op bed lag.

Deel twee van het eerste schijfje is de liveset van Max B Grant en Daniele Mondello. Ook zij beginnen met een plaat van Nederland’s trots Showtek, deze keer is het ‘Shout Out’, een soort ode aan het publiek, als je goed naar de tekst luistert is het bijna onmogelijk om niet even iets van kippenvel te voelen. Hierna is het hek van de dam en ramt er alleen nog maar snoeiende hardstyle uit je speakers, hardstyle die absoluut beter is dan de troep die de afgelopen jaren voornamelijk de dansvloeren domineerde. Ik heb het al eerder geschreven: hardstyle is volwassen geworden, de invloeden uit de early hardcore en de trance (de melodieën worden steeds orkestraler en emotioneler) hebben de sound echt goed gedaan. Ook deze set zit vol met dikke tunes van Grand en natuurlijk de monsterlijke scratches van Il Capo Di Tutti Capi, cd één is van goede kwaliteit, dat is een ding dat zeker is.

CD2 - Furax // Franky Dux
Geschreven door Vage Nico

Het lijkt tegenwoordig wel een trend om Furax, één van de helden van het eerste jump-uur, bij voorbaat al de grond in te stampen. Natuurlijk is zijn recenter productiewerk veelal onder de kwaliteitsmaat en verliepen zijn compilatiemixen en dj-sets in het recente verleden niet altijd geheel vlekkeloos, maar dat wil nog niet zeggen dat je deze vreemde Wallonische vogel alleen hier op moet beoordelen. Furax is nog altijd een ware ‘one of a kind’-artiest. Iedereen die Mr. Big Orgus wel eens heeft zien optreden (ik kies specifiek voor deze term want normaal plaatjes draaien kun je het bijna niet meer noemen), weet dat deze man een echte entertainer is die compleet opgaat in de muziek en vaak een uitstekende ambiance weet te creëren en over te brengen op zijn publiek. Kortom, er valt altijd wat te beleven bij deze excentriekeling, zo ook toen bij de oldschool & jump-area van het Ground Zero Festival[/url] én misschien voor nu nog belangrijker: op deze tweede liveregistratie-cd.

Ik weet niet in welke mate deze sets van Furax en Franky Dux digitaal gemanipuleerd zijn (beide livesets duren respectievelijk ongeveer 23 en 41 minuten i.p.v. dat ene uur airplay per DJ op het Festival zelf en zowel de intro’s en outro’s zijn te horen), maar deze van Furax heeft alles wat je van een liveset mag verwachten: een flink tempo, af en toe speels mixwerk, een blèrende MC die er een enkele keer naastzit, bekende (sfeer)deuntjes en echt goed dreunende basslijnen. Laat je in ieder geval niet weerhouden de cd af te luisteren door die lange standaard apotheoseachtige intro want Furax ragt er, op een goed getimed moment, letterlijk de overweldigende hardtechno remix van “Desire (Go Higher)” flink doorheen. Het is een plots en terecht bejubeld startschot voor een onafgebroken snelle mix met wel als gevolg dat je kanttekeningen kunt plaatsen bij de bij de verdere tracklist en de keuze om juist deze liveset op cd te persen. Furax gaat meteen als een malloot en dit net iets ‘overpitchte’ geluid werkt doorgaans alleen op feesten zelf. Echt luistervoer is het hiermee niet; op deze energieke set móet je bewegen. En dat gaat best aardig met die typische Furax-ambiance die gecreëerd wordt door niet al te hoogstaande platen als Binum’s “Infinity” en de recente remix van “Punani”. De tech/tek style nummers zorgen voor een afwisselende, serieuzere toon, al klinken deze vaak een flinke tik te snel. Voor je dagelijkse portie beweging geeft dit juist die extra kick, als puur luistervoer krijg je het maar moeilijk door je strot.

Naast een lange intro hanteert de veel minder bekende, Brabantse dj Franky Dux een meer opbouwende aanpak. De set van deze dj/producer, nu vooral bekend als onderdeel van The Jumpmasters, kent ongeveer evenveel nummers maar neemt daar wel bijna twee keer zoveel tijd voor. Ook Franky’s liveset laat zich kenmerken door een flinke portie aan diverse nummers, zoals een uiterst sfeervolle remix van de klassieker “Acid Dream” door Isaac, een leuke Nederlandse jumpstyle track met een welkome Franse boventoon en als aardige, eigen gimmick (“Psychotic”), welke wel erg lijkt op een industriële aflevering uit ‘Eigen Huis & Tuin’, maar dan zonder commentaar en introtune. Deze set bestaat sowieso al uit een flinke lading nieuwe tracks uit Franky Dux’ eigen kring. Gelukkig zijn deze nummers verre van hetzelfde en passen ze over het algemeen goed in het geheel Franky voor ogen had. Alleen de flauwe jump-versie van “Samir’s theme” met een licht irritant begin valt hier een beetje uit de toon. Verwacht verder geen gloednieuw materiaal van de bekendere labels, maar wel wat ‘oudere’ klappers waaronder een heerlijk klappende, dik ondergewaardeerde “Cyberphonic”. Jammer is het wel dat Franky Dux toewerkt naar een melodieuzer jumpstyle/hardstyle-einde, welke wordt afgesloten door bijna de gehele versie van Technoboy’s “Into Deep”. Deze zeven minuten zijn een hele zit, zeker ook gezien je bij een plaat van dit kaliber toch de opzwepende woorden van de MC mist. Beide mannen waren toen vast samen een pilsje aan het vatten.

Wellicht had een tweede liveset met wat meer oldstyle beter in het plaatje van het festival zelf gepast. Ook bij de volgorde wat sets betreft is het opmerkelijk dat je eerst de ‘hardste’ set te horen krijgt en daarna pas de meer subtiele. Je kunt dus een aantal vraagtekens zetten bij de keuzes die de organisatie en label gemaakt hebben voor deze tweede schijf. Maar over het algemeen klinken de twee bewerkte livesetjes best aardig. Het Furax-gedeelte is op en top liveset van begin tot het eind, Franky Dux's aandeel is op dit gebied net iets te karig en lijkt, mede dankzij een ontbrekende MC, meer op een doorsnee compilatie. Daarom zullen beide dj-sets eigenlijk alleen bij de festival-gangers zelf in de smaak vallen. Er zijn immers veel betere cd’s in dit genre verkrijgbaar.

CD3 - Tommyknocker vs DJ Mad Dog // Enzyme X
Geschreven door toetje

De sets van Tommyknocker vs Mad Dog en Enzyme X vullen de derde en tevens hardste cd van deze Ground Zero. De eerste set, verzorgd door de twee Italianen, staat bol van de Italiaanse sound. Slechts één van de negen tracks (Tieum – Bitch sexuality) is niet afkomstig uit het land van de pizza. Liefhebbers van dit mainstream geluid zitten dus zeker goed met deze mix, al dient gezegd te worden dat vrijwel iedereen al deze tracks waarschijnlijk al op andere cd’s heeft staan. Niets nieuws onder de zon dus in deze mix maar daar koop je een live-cd eigenlijk ook niet voor. De twee Italianen mixen in ieder geval lekker door en met tracks als ‘Disposal of outer power’, ‘Domination’ en ‘Learn from the pain’ staat dit eerste gedeelte van deze cd vol met kwalitatief sterke nummers.

Het tweede gedeelte van de cd, de set van Enzyme X, laat ons een heel ander hardcore-geluid horen. Enzyme X, in dit geval bestaand uit Ruffneck & Hamunaptra, trakteren de luisteraar op rauwe hardcore. De eerste track van deze mix, ‘The immobilizer’ van The Outside Agency & Mindustries, is een heerlijk nummer met een lekkere zware kick. Het hierop volgende ‘Seconds from disaster’ van Enzyme X is waar mogelijk nog lekkerder. Wat volgt zijn drie tracks afkomstig van Ophidian, zware bassen en freaky geluiden dus, ditzelfde kan gezegd worden van het nummer van Hamunaptra: ‘Limytz’, lekker vaag. Het prachtige ‘Dissonant poetry’ en het raggende ‘Prankster’, beiden afkomstig van Enzyme X, zorgen samen met de welbekende floorfiller ‘Psychiatric ass’ en ‘All the way down’ voor een geslaagd einde van een heerlijke mix.

Beide mixen op deze cd zijn buitengewoon lekker om naar te luisteren. De keuze voor deze twee uiteenlopende stijlen van hardcore op één cd heeft geresulteerd in een uitstekend product. Met name de mix van Enzyme X is er één van uitzonderlijk hoge kwaliteit en één om de aanschaf van deze cd te rechtvaardigen.

1. Mark EG vs Proteus
  2. Showtek – Virus
  3. FEN Project – Madman
  4. Proteus – Tempesta
  5. Blutonium Boy joins Luna – Fear
  6. Donkey Rollers – No one can stop us (Showtek Kwartjes remix)
  7. Kayem & Likquid – We bring the nu style
  8. Lab 4 – Requiem (Metatron Hardmix)
  9. Hardstyle Masterz – Beat diz (Technoboy 2007 remix)
  1. Furax
  2. Human Resource vs. Pitch – Prepare for Glory (DJ tool)
  3. Q-IC & Ghost – Desire (Go Higher) (Lethal MG remix)
  4. Q-IC & Lethal MG – Punk Shock
  5. Binum – Infinity
  6. John Low vs. G-Tonix – Wockin’ Weedz
  7. Ronald-V & Q-IC – Musique
  8. DJ Mystery – Punani 2006
  9. Ronald-V & Q-IC – Fucked In Your Ass
  10. The Nasty Trio – Hype my Dick
  11. Binum – Traky
  12. Q-Ic – All Night (Ronald-V remix)
CD3
  1. Tommyknocker vs DJ Mad Dog
  2. Hard Creation – I will have that power (The Stunned Guys remix)
  3. DJ Mad Dog – Dangerous
  4. TRSE Creatures Allied – Disposal of outer power (Eardrums On Blood mix)
  5. Tommyknocker – Domination
  6. Tha Playah – Fuck the titties (Tommyknocker & The Viper remix)
  7. Tommyknocker – Learn (from the pain)
  8. The Stunned Guys & Tommyknocker – Your choice
  9. Tieum – Bitch sexuality
  10. Unexist – Liberate

50 opmerkingen

kut feest! kut cd?
Enzyme gedeelte ziet er niet verkeed uit(Y)
(Showtek Kwartjes remix) Haha
Met name de mix van Enzyme X is er één van uitzonderlijk hoge kwaliteit en één om de aanschaf van deze cd te rechtvaardigen.

Dat vond ik nou ook. Dat is de enige mix die ik bewaard heb. Die van Tommyknocker & Mad Dog is niet mijn ding. Vond die set sowieso ook vet btw. Sleepwalker van Sei2ure's Illusion of Safety is ook echt lekker rauw! Goede platenkeuze. Jammer van de voor de hand liggende afsluitering met Psychiatric Ass en All the Way Down. Afsluiters hadden harder gemogen. Ik noem 'n Strychnine, Thou Shalt Consume Thyself of Asphyxia.

ik hoop dat de cd net zo goed is als t feest.....

ziet er veel belovend uit:bounce:
Artiest {SHOWLIST artist 84043, 33391}
CD1 wil ik wel hebben, alleen why Mark EG & Proteus die lui waren wazig man :P

Cd is zeer vet :D
en cd Dvd van Groundzero ook :D
heb ze allebij al :P:P :D
cd is zeker goed

cd 3 is erg goed! (Y) De andere 2 zijn niet zo mijn ding
14. Super Marco May feat. Mad Bob – Fuera De Caveza (Ig Bounce & Dartqtai remix) :D

cd 1 is goed te doen, cd2 niet mijn stijl, cd3 beukt goed
Marc EG is echt de man :bounce:

voor mij CD 3 dan maar, toch jammer dat er na een feest met zo'n line-up zo'n matige cd komt.. en dan doel ik dus op cd 1 & 2.
vette cd's.Mix van enzyme x echt heerlijk. Die van Tommyknocker vs DJ Mad Dog niet bijzonder.

heb hem in huis erg lkkr cdtje

Ik weet niet of ik voor een half uurtje enzyme-X een hele cd ga
aanschaffen, maar mischien dat cd 1 dan ook wel aardig is
cd 3 :D

geen top cd

""hardstyle is volwassen geworden""

maar niet op deze cd in ieder geval !!
en de recente remix van “Punani”.

2006 is voor mij niet zo recent :P
Feest was super!! jammer dat het setje van partyraiser er niet op staat al klinkt de enzyme x cd heerlijk !!
super cd's !!!

party was beter...
cd 3 is de beste jammer dat patyraiser r niet op sta was een super set daaro maae waarom cd 1 en 2 heb alleen maar hardcore eurly darckcore en terror gehoord daar zelfs in de main

was top feest jammer dat op de dvd nie alle zale staan mis de darckcore en industrial

Uitspraak van verwijderd op maandag 17 september 2007 om 18:57:
party was beter...
Lijkt me logisch he..

Uitspraak van ik ben harder dan de rest op maandag 17 september 2007 om 20:06:
jammer dat patyraiser r niet op sta
Ik vind het juist goed dat er eens andere artiesten opstaan. Partyraiser heeft al genoeg andere cd's dacht ik zo :)
Uitspraak van verwijderd op maandag 17 september 2007 om 21:39:

Inderdaad. Mooi dat ook de wat hardere kanten van de hardcore belicht mogen worden. ;)

cd 3 is wel leuk

Tommyknocker – Learn (from the pain) leuk nummer (Y)

ja dat vind jij maar wij niet :p
Artiest Nevz
Lijkt me een toffe Cd, Cd 1 lijkt me best cool, teminste niet van die standaard hardstyle. CD3 met Enzyme X kan gewoon niet slecht zijn met die nummers.
Artiest {SHOWLIST artist 55675, 36755}
CD 1 helemaal super! :bounce:

:respect:
Max B. Grant vs Daniele Mondello
:respect:

Op naar 29 september Amsterdam!
Dat belooft wat! :jaja:

zker lekkere cd :)

Alleen de groene cd is (Y) de rest is nie wat maa is mijn mening
set van furax en frany dux geweldig en vooral respect to furax:)
Uitspraak van toerist op maandag 17 september 2007 om 15:48:

aanschaffen,

Schaf dan gewoon de enzyme injections aan

cd3 :)

Artiest {SHOWLIST artist 17148, 32373}
ahhh wat jammer...Nukom - Beat Ya Ass staat er net niet op bij het Enzyme X Gedeelte :9
wat een heerlijk nummer is dat nl.

heb de cd en dvd

klinkt super

Artiest Da Hustla
vette cd
vet vet vetttt

Lang Leve Enzyme:respect:

vind nu serieus niemand de MC kut?
vind dat hij er wel een beetje teveel en te onbeholpen door heen lult... maar das mijn mening
Uitspraak van verwijderd op zondag 16 september 2007 om 20:42:
kut feest! kut cd?

ben je uberhaubt wel op dat feest geweest dan ??????volgens mij niet want dat was een van de heftigste feesten die ik heb meegemaakt
Vind de cd echt heel slecht. Hardstyle cd luistert wel lekker door met hier en daar toch etwas vreemde keuzes. Jump cd gewoon simpelweg te snel waardoor ik me begin te ergeren tijdens het luisteren. Hardcore cd, 1e helft is niet mijn ding. 2e helft bestaat echter uit heilige nummers maar die MC:X Wie is die MC!? Tis net een limburgse legercommandant die niet weet wat hij zeggen moet: Can you feel the thunder!?:/ Dat schreeuwt mijn kleine neefje die met Dragonball Z poppetjes aan het spelen is! VERSCHRIKKELIJK! Heb me echt doodge-ergert aan deze man en dit is tevens het levende bewijs dat MC's soms gewoon afgeschaft moeten worden.
Artiest Audio-D
ik vind alleen cd 2 en 3 lekker maar jammer van cd 1 .. :(
Uitspraak van [Dylan op zaterdag 2 februari 2008 om 18:36: