Beter Kom Je Niet

anoniem gepubliceerd op , waardering: 80/100
Beter Kom Je Niet
6 november 2006
In korte tijd hebben de feesten van Beter Kom Je Niet naam weten te maken binnen de hardcorescene. De feesten kenmerken zich door (veelal) grote en gevarieerde lineups, aansprekende dj’s en dat alles bovendien tegen zeer acceptabele prijzen. Een succesformule is geboren en deze formule is inmiddels uitgebreid met een eigen cd. Deze dubbelaar (plus bonus-dvd), gemixed door Unexist en Hellfish, ligt sinds kort in de winkels.

CD1 - Mixed by Unexist

Unexist (echte naam Iappica Francesco) is een graag geziene gast op de Beter Kom Je Niet (BKJN) feesten. Al vanaf het eerste grote feest (26 november 2004) is hij er bij en sindsdien is hij er elke editie bij geweest. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij de eerste mix voor deze cd verzorgt. Onze Italiaanse vriend opent de mix met een door hemzelf gemaakt intro, met kenmerkende vocals die we vaker terughoren in zijn nummers. Met ‘Passing by’ van Tymon gaat hierna gelijk het gas erop, niks rustig opbouwen, gewoon gelijk knallen. Iets wat je ook gerust over kan laten aan Hectic Fence, die met ‘Weapon of de-fence’ een flink duit in het zakje doet. Even verderop de cd laat Unexist zijn skills los op ‘Int/X1’ (afkomstig van hemzelf) en ‘Rage ignites the fire’ (van Promo), welke hij om mooie wijze door elkaar heen laat lopen. Na het snelle en energieke (zoals we van hen gewend zijn) ‘Pure intension’ van de Meccano Twins en tracks van de D.N.A. mannen SRB (Dione) en Negative A, komen we wederom aan bij een D-Passion remix. Ditmaal van ‘Delta 9 - Erased’, waar hij eerder op de cd een nummer van Stormtrooper onder handen heeft genomen (‘Existenz’, track vier). Ook treffen we nog een eigen nummer van Rik Gieling aan (track veertien, ‘Change history) en daarmee kunnen we stellen dat Unexist duidelijk gecharmeerd is van deze jonge Nederlander. Terecht overigens.

Hoewel hij ‘Bloodbath’ samen met DJ Ether en The Wishmaster heeft geproduceerd, is in dit nummer toch duidelijk de hand van Unexist te horen. De (mannelijke) vocals, de snelle kicks, typisch zijn stijl. Hoe dan ook, het nummer mag er zeker zijn, mede door de goedgeplaatste break halverwege het nummer, die wordt ondersteund door mooi, vrouwelijk gezang. Na onder andere tracks van (wederom) Negative A en Promo, maar ook van de Fransman Tieum, komen we aan bij nummer twintig, de Bryan Fury mix van I:gor’s ‘Crowd rocker’. Breaks, gescratch, onregelmatige en harde kicks, dat is wat dit lekkere nummer kenmerkt. Waarmee tegelijk ook duidelijk wordt dat er tegen het einde van de mix nog even een tandje bijgeschakeld wordt. Iets wat de hierop volgende tracks van Moleculez en Delta 9 nog maar eens extra bevestigen. De naam van Satronica komen we niet zo vaak tegen, hoewel deze man van het ‘Things To Come’ label zeker zijn sporen wel heeft verdiend. Helaas is het rock-achtige ‘Last caress’ echter niet één van de hoogtepunten zijn hand. De zware en donkere basslines van ‘Bombardier - Radio tower’ lopen mooi over in het laatste, welbekende, nummer van de mix DJ Skinhead - Extreme terror. Deze keer in de NY Hardcore mix.

CD2 - Mixed by Hellfish

De tweede cd komt voor rekening van Hellfish, net als Unexist iemand die er al vanaf het begin bij is bij BKJN Events. Ook hij opent met een eigen intro, waarna we ook op deze cd een nummer van I:gor terugvinden. In dit nummer, maar eigenlijk op de hele cd, horen we veel breaks, gescratch en hiphopsamples. Dit is dan ook iets waar Hellfish bekend om staat. Ook zijn eigen ‘Raisin hell’ (nummer drie) is hier een goed voorbeeld van. Het volgende nummer is er eentje die er absoluut uitspringt. ‘Indie mashup’ van Micron kent snelle basslines en kicks, maar bovenal een mooie melodie die we op de achtergrond horen. Dit maakt het tot een sterk geheel en origineel nummer.

Het is knap om te zien, of beter gezegd horen, hoe Hellfish verschillende stijlen weet te combineren met hardcore (wat natuurlijk ook weer is onder te verdelen in verschillende stromingen). Zo horen we in de eerstvolgende nummers invloeden uit de reggae- en breakbeatscene, maar ook hiphopsamples van onder andere Wu-Tang Clan (track zes, ‘Hellfish - Headbanger’) en LL Cool J (track negen, Hellfish - Fuck 9 in de Death 2 Fury remix). Alles gemixed met lekkere kicks, breaks en scratchwerk. Het is een stijl die je moet liggen, maar saai wordt het in ieder geval niet! Het nummer van The The Speed Freak (nummer twaalf, ‘Ganjasex’) lijkt met zijn grappige en relaxte refrein over marihuana en bijbehorende orgasmes een rustpuntje te zijn in deze snelle mix, maar schijnt bedriegt want na het refreintje gaan we weer net zo hard verder met knallen.

Na onder andere het harde en agressieve ‘UK scumbags’ van Bryan Fury & Hellfish en het snelle, maar ingetogen ‘Knowledge’ van Hellfish’ zijn maatje The DJ Producer, naderen we het eind van de mix. Een eind waarbij wederom een nummer van The The Speed Freak eruit springt. ‘Devastator aftermath’ is een track die zeker de Transformersfans aan zal spreken. Het nummer kent namelijk een terugkomende sample uit deze wereldberoemde scene. Bovendien laat het ook een mooie melodie horen, ondersteund door geheimzinnig gezang. Al met al een erg lekkere track. De afsluiter is afkomstig van, hoe kan het ook anders, Hellfish zelf. Met ‘The steel fish finger’ haalt hij nog eens alles uit de kast om de cd op een waardige manier af te sluiten.

DVD

Op de dvd staan drie feesten van Beter Kom Je Niet centraal en wel die van 11 februari (in de HappydayZZ te Culemborg), 13 mei (in de Hemkade in Zaandam) en 8 juli (Noisekick's verouderingsproces in de HappydayZZ) van dit jaar. Van elk feest is er naast een korte registratie van gemiddeld tien minuten, ook een photogallery terug te vinden. Leuk om nog eens terug te kijken als je zelf op het feest aanwezig geweest bent. Het geluid bij de beelden is deels live, deels in de studio voorzien van muziek en alle dj’s die op de desbetreffende avonden acte de presence hebben gegeven komen in beeld, zij het maar van korte duur. Al met al is de dvd een leuke extra, maar verder niks bijzonders.

Laten we ons bij de conclusie beperken tot de twee cd’s, hier draait het namelijk natuurlijk vooral om. Ben je een liefhebber van de hardere en rauwere hardcore, dan is deze cd waarschijnlijk wel wat voor jou. Beide heren hebben hun eigen kernmerkende stijl en profileren zich hiermee op deze cd. Unexist op een wat rauwere ‘recht toe recht aan’ stijl. Hellfish iets gevarieerder en gebruikmakend van veel breaks, gescratch en hiphopsamples. Op welke manier ze het dan ook doen, beiden leveren ze een strakke mix op, die lekker wegluisterd en waar ze hier en daar ook op een sterke manier hun skills demonstreren.

CD1 - Mixed by Unexist
  1. Unexist - Beter Kom Je Niet' intro
  2. Tymon - Passing by
  3. Hectic Fence - Weapon of de-fence
  4. Stormtrooper - Existenz (D-Passion remix)
  5. Placid K - Wheel
  6. Ophidian & Ruffneck - Noisemaker
  7. Unexist - Int/x1
  8. Promo - Rage ignites the fire
  9. Meccano Twins - Pure intension
  10. SRB - Hydraulic power
  11. Negative A - Madness insanity
  12. Scan 7 - You have the rights (D-Passion remix)
  13. DT6 - Bloodbath
  14. D-Passion - Change history
  15. Delta 9 - Erased
  16. Negative A - The cure
  17. Tieum & Ophidian - Be carefull
  18. Tieum - I still fucked up
  19. Promo - Don't be fucking with my shit
  20. I:Gor - Crowd rocker (Bryan Fury remix)
  21. Moleculez - Morning has broken
  22. Delta 9 - No more regrets (Delta 9 & Lenny Dee remix)
  23. I:Gor - Rollin'
  24. Satronica - Last caress
  25. Bombardier - Radio tower
  26. DJ Skinhead - Extreme terror (NY Hardcore mix)
CD2 - Mixed by Hellfish
  1. Hellfish - BKJN
  2. I:Gor - Funk off
  3. Hellfish - Raisin' hell
  4. Micron - Indie mashup
  5. Justice - Kokane
  6. Hellfish - Headbanger
  7. Hellfish - Rip the cut
  8. Domlphin and Technoist - Power without Form
  9. Hellfish - Fuck 9 (Death 2 fury remix)
  10. Radium - 24 & 0 (Androgyn remix)
  11. Hellfish & The DJ Producer - Turn it in
  12. The Speed Freak - Ganjasex
  13. The DJ Producer - Out of control (Huge space arena mix)
  14. Bryan Fury & Hellfish - UK scumbags
  15. Liquid Blasted - Enjoy my music shit
  16. The DJ Producer - Knowledge
  17. Technological Terror Crew - Dopeman T.T.C. style
  18. I:Gor - Let The Rythm Hit 'Em
  19. Micron - Break implode
  20. The Speed Freak - Devastator aftermath
  21. Detest - Get the fuckaaa
  22. Hellfish - The steel fish finger

126 opmerkingen

Beide gruwlijke mixen (Y) top

Tering Wat een Vette Cd's haha moet het gewoon een tweede keer laten weten !
Uiterst vette plaat, vooral die van Da Fish.. En ook ikke sta op de DVD!

Uitspraak van Demolisher op donderdag 9 november 2006 om 20:01:
hou niet zo van dat industrial gedoe .

zonde :P

Heb de cd geluisterd maar ben er niet echt tevreden over. Er zitten leuke nummers tussen maar deze "stijl" spreekt me niet echt aan. Liever andere industrial die me wel aanspreekt.

TERING sweet man:D
hed em al ruim een maand in huis :D
Artiest {SHOWLIST artist 31102, 51056}
waar kan je deze downloaden

goeie cd (Y) .. Hellfish :respect:

tweede CD is ZO vet
cd 2 is uber bruut :respect:
Artiest {SHOWLIST artist 69600, 57719}
Is wel mooie cd:) Het begin van cd2 is gewoon ubergeil... daarna is het een 20 minuten kut... En dan wordt het weer gewoon weer lekker:)
CD1 is echt kicken! Unexist mixed em echt goed in elkaar, klappers voor mij zijn echt wel die plaat van D-Passion, de overgang van Placid-K naar Noisemaker, heeeeeeeeeeeeerlijk nummer van Ruffneck & Ophidian en Moleculez echt meesterlijk!

Cd 2 is Hellfish nieuwe style denk ik, doet me niet echt denken aan zijn vorige, vroege albums. Maar ik kan het goed waarderen, nummer Ganjasex van The S.F. (Lovely!) en die laatste plaat uhm, the steel fish finger!

Kortom de beste cd van de afgelopen tijd! Draai em grijs i/d auto!

mooie cd(Y)
als iemand die dvd heeft ge upload kan die mij dan een berichje sture met die link k kan die dvd namelijk nergens vandaan hale en wil m wel ff zien