Decibel 2006

door , verwijderd, , gepubliceerd op , waardering: 73/100
Decibel 2006
4 november 2006
Decibel Outdoor, één van de grootste festivals die Nederland rijk is, komt net als ieder jaar met een driedubbele compilatie-cd. Deze keer gemixed door Deepack, Ronald-V en Charly Lownoise & Mental Theo.

CD1 // Hardstyle - Mixed & compiled by Deepack
(Geschreven door Karian)

Ceedeetje één; hardstyle van Deepack. De heren doen het lekker momenteel. Eigen feest in Outland, eigen label en ze draaien op events van formaat. De keren dat ik ze heb zien en horen draaien presteerden ze goed. Bij het zien van de tracklist van deze cd werd mijn nieuwsgierigheid in elk geval voldoende gewekt. Het eerste nummer is een goede keuze als opening. Erg belangrijk, omdat in elk geval mijn zin opgewekt is de rest van de cd te gaan beluisteren.

Het nummer van D-Block & S-te-Fan waar MC Villain zijn kunsten laat horen is meteen een goede uitschieter. Villain bezit een enorme woordenschat en weet als weinig ander MC met zijn woorden een bepaald gevoel op te wekken, waarbij hij naast goede teksten ook een degelijk gevoel voor ritme tentoonspreidt. Nieuwkomers Diederik en Stefan zullen ongetwijfeld trots zijn dat deze samenwerking, terecht, op Decibel 2006 terecht is gekomen. Basebank & Lownoise’s ‘The Orgasm’ klinkt op deze cd aanmerkelijk beter dan op het eerder verschenen 100% Tuning, maar het blijft een dikke tempokiller, zeker zo vroeg in een mix. Mixtechnisch valt verder weinig aan te merken. Deepack presteren wat dit betreft voor mij altijd behoorlijk consistent. Er zit een redelijke opbouw in de cd wat platen betreft. Gelukkig wordt het onderscheid tussen hardstyle en hardcore wel in ere gehouden en heb ik tegen het einde van het schijfje niet het gevoel dat ik nummers wil skippen omdat ze te hard zijn voor het aangegeven genre.

Het twaalfde nummer moet een aparte vermelding krijgen. Het exentrieke en bijna carnavaleske beginriedeltje neuriet zo lekker mee dat de rest van het nummer Hikona vergeven wordt. De lekkere vervolgbeat maakt wel iets goed, maar dit tangonummertje doet mij niet verlangen naar een verblijf in de exotische plaats van herkomst van de beste artiest.

Doordat de platenkeuze niet overvoorspelbaar is, is deze plaat zeker bij de eerste paar luisterrondes een leuke verrassing. Het is hardstyle zoals het bedoeld is, een ultieme combinatie van harde bas en een pakkende melodie. Leuke, afwisselende tracks met naast het lekkere harde stampwerk ook meer muzikale stukken waardoor diepte in de muziek wordt gecreeerd en de cd ook aantrekkelijk is om te luisteren

CD2 // Jump - Mixed & compiled by Ronald-V
(Geschreven door Vage Nico)

Ronald-V is in de loop der jaren uitgegroeid tot een van de grote namen in de internationale jumpscene. Dit jaar stond hij voor het eerst op Decibel wat tevens gold als zijn allereerste optreden in Nederland. De man is al jaren resident-dj in de Franse club Tremplin samen met zijn kompaan E-Max, waarmee hij onder de naam D-Noizer nog altijd grote hits scoort.

Dat Ronald-V de laatste maanden ook geregeld en misschien wel vaker buiten thuisland Frankrijk zijn jumpplaten draait, kun je goed merken aan de brede, goed herkenbare draaistijl die hij hanteert. Het is dan ook totaal niet schokkend dat deze tweede cd een redelijke afspiegeling is geworden van zijn ‘allerdaagse’ muziekinvulling. Dit betekent dat je aardig wat nummers in de ‘Ronald-V jump/tech-stijl’ zult tegenkomen. Een minieme boventoon wordt dan ook gevoerd door Ronald Villez’ recent gemaakte remixen van ‘klassieke’ jumptracks. Kwalitatief zitten deze herbewerkingen van onder andere Mark V & Poogie Bear’s “Buzzin’” en dj HS’s “Full Energy” strak in elkaar en zijn dit de plaatjes waar je als jumper erg fijn van uit je dak zult gaan, mits je je toch een beetje begint te storen aan de misschien wat eenzijdige remix-aanpak van de beste man.

Erg eenzijdig is de mix zelf verder gelukkig niet, maar wel vrij toegankelijk. Voornamelijk in het eerste, opvallend vlotte gedeelte van de mix vind je aardig wat bekende, maar daarom niet mindere tracks terug. Sterker nog, “Cracked” van Coone, “Violins & Drums” van Gio en “Everyway” van Chicago Zone bepalen behoorlijk de sfeer in dit gedeelte van de mix. Ook het gloednieuwe, opvallende “Beatfucker” van Ruthless & Vorwerk doet het alleraardigst. Ondanks dat een totaal overbodige ‘Summer remix’ van Ronald’s eigen “Kick da Bass” de springplank toch wat misslaat, ligt de jump-lat in het volgend, overwegend French Tek-gedeelte op een redelijk niveau. Het is daarom toch jammer dat naarmate het einde nadert de kwaliteit wat jump betreft enigszins afneemt en dat heeft dan vooral te maken met de lichte hardstyle-invloeden (“MFG!”, “Fuckin’ Crazy”) en de wat overdreven hardheid die de producties overheersen. Het is een manier van afsluiten die je tegenwoordig wel vaker terugziet bij jump-compilaties van Franse makelij. Wat dat betreft is in dit laatste gedeelte het nog altijd smakelijke en subtiele “Frozen Flame” de vreemde eend in de bijt, maar is het in deze fase wel erg welkom. De goed gekozen afsluiting wordt verzorgd door de nieuwe, meer melodieuzere tek-schijf (“Lost in Love”) van Lobotomy Inc & Ydnass.

Ronald-V levert in alle opzichten een redelijk goede mix af. Het enige kleine minpuntje is de niet altijd even bijzondere tracklist. Dat heeft er misschien wel te maken dat Ronald het qua jump iets te breed heeft willen maken en deze cd qua trackkeuze enigszins op herhaling gaat als je ze naast andere al uitgebrachte compilaties legt. De echte hoogtepuntjes zijn dan ook op één hand te tellen, evenals de exclusievere plaatjes. Degenen die gewoon een leuk allround jump-cd’tje met een goede opbouw willen scoren, zitten met deze Franse schijf zeker niet met de gebakken peren. Verre van dat zelfs.

CD3 // Early Rave - Mixed & compiled by Charly Lownoise & Mental Theo
(Geschreven door verwijderd)

De heren openen met een klapper van het eerste uur, namelijk ‘Pull over’ van Speedy J. Een lekker relaxed begin, alleen iets aan de saaie kant. Ze laten het nummer namelijk bijna helemaal uitlopen en dat haalt gelijk een beetje de verassing en vaart uit de mix. Overigens doen ze dit met meer nummers op de cd, iets wat ik betreur. Even verderop treffen we het uitgekauwde ‘I Like It Loud’, welke op wel heel erg slappe manier gemixed wordt met ‘For you Marlene’. Ook dit is iets wat we nog vaker terug zullen horen op de cd; matige overgangen. Natuurlijk zitten er ook goede bij (dat is ook wel het minste dat je mag verwachten), maar regelmatig verlopen deze rommelig of wordt er niet eens gemixed, maar knalt een track via fade in/fade out er plotseling in. Dit kan best goed uitpakken, zoals de overgang van ‘For you Marlene’ naar ‘Loops & things’, maar soms ook absoluut niet en het getuigd bovendien niet echt van bijster goede skills.

Maar laten we het mixwerk en de lengte van de nummers even achterwege laten en kijken wat de nummers zélf ons te bieden hebben. Deze zijn in ieder geval vrij gevarieerd te noemen, early rave blijkt toch een ruim begrip te zijn. Zo vinden we op de cd de stijlen rave, early hardcore en happy hardcore terug. Vanalles wat dus en dat maakt de cd in ieder geval gevarieerd, maar tegelijkertijd ook een beetje rommelig. Tracks die er mijn inziens onder andere uitspringen zijn ‘Wonderfull days’ van Charly Lownoise & Mental Theo zelf (waarschijnlijk hun grootste hit) en het vrolijke en energieke ‘Now is the time’ van Scott Brown. Het einde van de cd wordt ingeleid door de harde en snelle tracks van Patrick van Kerckhoven, oftewel Ruffneck, en wordt in stijl afgesloten door één van de eerste hardcorenummers, ‘Dominatin’ van The Prophet.

Hoewel ik er hoge verwachtingen van had, stelt deze cd mij over het algemeen toch teleur. Er staan een aantal echte klappers op, maar tegelijkertijd ook redelijk wat nummers die we nu zo langzamerhand wel kennen. Op het mixwerk is zeker het nodige aan te merken en deze gebreken zorgen er voor dat de mix soms voorspelbaar en saai te noemen is. Een slechte cd is het ook weer niet, maar al met al ontstijgt het de middelmaat niet.

Score: 73/100

CD1: Hardstyle - Mixed by Deepack
  1. Urisk & Vitani vs Glowiej - Vibes
  2. D-Block & S-te-Fan feat. MC Villain - Keep It Coming
  3. Basebank & Lownoise - The Orgasm
  4. DJ Isaac - Over The Edge (remix)
  5. Walt - Let The Music Play
  6. Headhunterz - The Sacrifice
  7. Xavi vs Calipso - The Party Amandment
  8. Wild Motherfuckers - Fuck It Up
  9. Chickz On Fire - Aanstekáááhh
  10. Novamatix - X-Ist
  11. DJ Act vs DJ Mani - We Are The Bass
  12. Hikona - Tango (DJ Joshua Hiroshy mix)
  13. The Prophet vs Brennan Heart - The Payback
  14. Southstylers - Decibel Anthem 2006
  15. The Prophet vs Deepack - Stampuhh!!
  16. The Viper vs Mad-E-Fact - Blow Da Club Down
CD2: Jump - Mixed by Ronald-V
  1. Intro - Ronald-V @ Decibel 2006
  2. Mark V & Poogie Bear - Buzzin
  3. DJ Coone - Cracked
  4. Rudy Sunders - Pump Up My Pussy
  5. DJ GIO - Violins & Drums
  6. SL Technicians - Underground
  7. Ruthless & Vorwerk - Beatfucker
  8. D-Noizer aka Ronald-V - Kick Da Bass
  9. Lethal MG - Let Yourself Go
  10. Chicago Zone - Everyway
  11. Binum - Chapter 3 (DJ Ronald-V remix)
  12. The Playboyz - Check One
  13. DJ Greg C - Party People
  14. Bounce Inc. feat. DJ HS - Full Energy
  15. Gang From LA - Metamorphose
  16. DJ Massiv vs The Rebel - Rock This Place
  17. Unknown Analoq - MFG!
  18. Jeckyll & Hyde - Frozen Flame
  19. Binum - Café Del Mar
  20. DJ Lukas - Fuckin? Crazy (hardbump mix)
  21. Re-Order - In Your Ass
  22. Ydnass & Lobotomy Inc - Lost In Love
CD3: Early Rave - Mixed by Charly Lownoise & Mental Theo
  1. Speedy J - Pull Over
  2. Club Robbers - White Stripes (Hard Version)
  3. Marc Arcadipane - I Like It Loud
  4. Rexanthony - For You Marlene
  5. Jens - Loops & Things
  6. Dune - Hardcore Vibes
  7. Bazeman - Can You Feel The Bass
  8. Charly Lownoise & Mental Theo - Wonderfull Days
  9. DJ Mad-E-Fact - The Hustle (original mix)
  10. Hardsequencer - Brain Crash
  11. DJ E-Rick meets Sequential One - Dance (mix part 2)
  12. G-Town Madness - Be This Type Of G
  13. Party Animals - Good To Go
  14. Technohead - I Wanna Be A Hippy
  15. Scott Brown - Now Is The Time
  16. Project Omeaga - Prednison Attack
  17. Wedlock - I'm The Fuck You Man
  18. Juggernaut - Ruffneck Rules Da Artcore Scene
  19. Charly Lownoise & Mental Theo - Rebel
  20. The Prophet - Dominatin'

116 opmerkingen

Het feest viel me zwaar tegen ( wat een idioten daar )cd kan er mee door. Maar voor mij geen decibel outdoor meer :no:
ik vond ut ook een super cd :D
DECIBEL DE NATSTUHHHHHHHHH
VET TERREUR IN UT EUR DAAROOOOOO

Artiest {SHOWLIST artist 46571, 25578}
CD2 :respect:

Lekkere cd-tjes :D :cheer:
Als Charly en Theo nou een mix in de stijl van Speedcity hadden gedaan, dan was het echt een vet cd-tje geworden. tracklist klopt niet helemaal nee hehe:P. riot in nyc had er ook wel opgemogen,net zoals speedcity,ultmate sextrack,1,2,3, for germany enz enz... dan was er zeker geen slecht woord over gevallen. maar beter zulke muziek dan de hardcore van nu!

cd1 en 2 zijn goed
maar 3 :o ik d8 dat alleen darkraver zoiets voor mekaar kreeg.
de meest slechte mix die ik ooit heb gehoord geloof ik wel.was ervan onder de indruk :/