Transk: A New Definition of Trance

door , gepubliceerd op
Genre: trance
Transk: A new definition of Trance. Zo luidt de titel van de cd die voor me ligt en als tranceliefhebster in hart en nieren maakt die titel me erg nieuwsgierig. Transk is een van de meest bekende Nederlandse Trancelabels en er zijn al heel wat lekkere releases op uitgebracht. Meest bekend is denk ik toch wel de hit "Zombie Nation" van Kernkraft 400. Erg benieuwd dus of deze CD z’n ondertitel kan waarmaken.

Trance is een muziekstijl die vooral na de eerste Innercity in 1999 explosief gegroeid is in Nederland. Iedereen kent wel de CD van Tiësto Live @ Innercity en sindsdien weet zowat iedere houseliefhebber wat trance is en heeft daar ook een uitgesproken mening over. Wat echter heel jammer is, is dat zoals dat wel vaker te zien is geweest bij andere muziekstromingen, die enorme groei ten koste is gegaan van de kwaliteit. Vooral de stevigere trance kreeg veel bekendheid en dat bleek wel uit de enorme populariteit van feesten als Trance Energy. Het lijkt in Nederland al jaren zo te zijn dat alles groter en vooral harder moet op dancegebied. Dat is iets wat veel tranceliefhebbers met argusogen aanzien, juist omdat hun lievelingetje een muziek is die het vooral moet hebben van de melodieën en de state of mind waarin je terecht komt en niet zozeer van de basslijnen. Wat ook heel jammer is, is dat zoals dat wel vaker te zien is geweest bij andere muziekstromingen, die enorme groei ten koste is gegaan van de kwaliteit. Dat geldt voor platen, maar zeer zeker ook voor cd’s. Er ligt vooral veel van hetzelfde in de rekken en echte diepgang is moeilijk te vinden. Veel synthesizertjes en veel cd’tjes die gewoon een beetje “simpel en kinderachtig” klinken. En daarbij voert toch ook weer dat harde te boventoon. Nu stijlen als hardcore en hardstyle ongekend populair zijn kon het bijna niet uitblijven dat ook de hardere kant van trance steeds populairder wordt. Hetzelfde zie je ook met techno, waarbij Schranz steeds meer publiek trekt. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten omschrijven maar degenen die weten wat de echte trancesound met je kan doen begrijpen gegarandeerd wat ik bedoel.

Ik had wel eens zin om weer een keertje lekker te zweven en deze CD zou dat dan moeten gaan waarmaken. Op de website www.transk.nl staat de afbeelding van deze nieuwe cd en met de tracklist op m’n schermpje en m’n speakers vol open laat ik de eerste plaat vol door de kamer schallen. Junkie XL feat. Sacha - "Breezer", heerlijk rustig plaatje en het blijkt maar weer dat beide heren niet voor niks zo enorm populair zijn. Het doet me in ieder geval geenszins denken aan het welbekende drankje en de daarbijbehorende stereotype feestvierders, dus dat is positief! Klinkt lekker en zodra de eerste vocals klinken in track drie (de Airwave Remix van Eternal Voices) begin ik toch wel aardig mee te bewegen op m’n stoeltje. Heerlijke plaat met prachtige zang, wat ook altijd maar weer de vraag is omdat vocaltrance ook heel goedkoop kan klinken. En vanaf dat moment is het eigenlijk trance zoals het bedoeld is. Neem tracks als “Slipstream” van Armin van Buuren (track 4) en Fictivision vs. C-Quence met "Symbols" (track twaalf). Heerlijke diepe melodieën, perfect opbouwend, enigszins dramatisch zelfs, echt muziek die je raakt. Maar toch staan er ook wel wat stevigere plaatjes op, zoals track zes van Outback en track elf van Dogzilla. Als een-na-laatste treffen we een van de grootmeesters der Trance, Yves de Ruyter, aan met zijn zoveelste prachtige track "Spiritual Feeling". Nou dat beschrijft aardig hoe ik me nu voel ja! Ook een wat steviger werkje, dat wel. Maar de afsluiter van Plastic Boy is dan weer kippenvel tot aan je tenen!

Dat was dan weer zomaar even 74 minuten lang genieten. Tijd voor de tweede cd. Mijn ervaring leert dat de tweede cd vaak wat minder is dan de eerste, omdat veel mensen die muziek gaan luisteren in een platenzaak geen zin hebben om alles af te draaien. Vaak denken ze, dat als cd één goed is, de tweede ook wel goed zal zijn. Dat geldt natuurlijk niet altijd zo maar aangezien cd één al zo lekker klonk ben ik een beetje afwachtend. Maar goed, zodra de eerste klanken zich aan m’n oren afgeven en ik op m’n scherm zie staan dat het de beurt is aan Paul van Dyk ft. Hemstock&Jennings weet ik dat het goed komt. Paul van Dyk is dit jaar verdiend derde geworden in de verkiezing van de DJ Mag Top 100 en Hemstock&Jennings hebben naar mijn mening ook alleen maar geweldige releases op hun naam staan. Sinds ik Les Hemstock op Impulz Outdoor heb horen draaien ben ik sowieso verliefd op deze man. Erg leuk ook, want toen ik hem dat mailde kreeg ik dezelfde dag nog een heel attent mailtje van hem terug! Toch mooi om te zien hoe veel trance-DJ’s echt genieten van hun werk en niet naast hun schoenen zijn gaan lopen. Maar goed, ik dwaal af (gek hè met al die lekkere muziek!). "Nothing but You" is een zeer rustig plaatje, misschien wel ERG rustig zeker als je net de eerste CD hebt geluisterd. Ook track twee en drie zijn erg rustig maar dan komen we bij Electrique Boutique ft. Taz met "Heal". Dat zal voor de tranceliefhebbers onder jullie wel geen onbekende naam zijn, lekker plaatje. Deze loopt vervolgens over in het nog veel bekendere "Beautiful Things" van Andain. Maar dan niet de geijkte versie, ditmaal een techno-achtige remix van Josh Gabriel. Klinkt erg verfrissend. Track zeven van Photon Project is dan al heel wat meer uptempo en is wel een van mijn persoonlijke favorieten. Deze loopt weer over in "Tears from the Moon" van Conjunture One. Ondanks het feit dat die plaat de Top40 heeft gehaald (waar dance toch steeds meer en meer z’n intrede doet, waar is de tijd heen dat dancemuziek nog een ondergeschoven kindje was vergeleken bij alle andere muziekstijlen?) blijf ik hem heerlijk vinden. Zeker deze Tiësto remix, ik weet zeker dat dit in combinatie met het juiste feest, mooie lasers en een hoop toffe mensen een dikke tearjerker zou zijn! Ook track tien is wat steviger werk van Matt Hardwick, die vorig jaar op Mysteryland nog een zeer verdienstelijke en ook erg stevige set neerzette. Heerlijke plat ook. We passeren verder nog "Air Traffic" van Three Drives, die ik persoonlijk wat minder vind, een beetje te "blij" en voorspelbaar. En bij Spacediver met "Unspoken" heb ik een beetje hetzelfde, dit is voor mij niet meer dan de zoveelste Gielen&Svenson productie. Niet slecht, maar gewoon niet zo bijzonder. Afsluiter is Backburner, een stevig plaatje geremixed door Don Diablo en Meredith. Lekker oppompend melodietje maar hij eindigt wel heeeeeeel abrubt. Misschien omdat ik zo in de muziek zat dat ik gewoon baal dat de cd is afgelopen. Net alsof op een feest ineens de lichten aanspringen.

Goed, samenvattend (dat is altijd wel fijn aangezien wackiejacky zich er nooit met een paar regeltjes vanaf maakt zoals jullie al hadden gemerkt): De jongens van Transk hebben zichzelf zeker bewezen. Of dit nu een nieuwe definitie van trance is durf ik niet te zeggen want wat mij betreft is dit gewoon de trance zoals ie hoort te zijn en zoals ie bedoeld is. Maar in het licht van al die commerciële pulp die heden ten dage verkocht wordt is dit zeker een nieuwe definitie van de muziek die ik zo liefheb. Wat mij betreft mogen ze nog heel wat meer van zulke compilaties maken, want ik heb toch dik twee uur lang met een big smile op mijn kop dit verslag zitten tikken. Dit is absoluut een CD die in de smaak gaat vallen bij de liefhebbers van de diepe trancesound. Voor wie het niet altijd hard en stevig hoeft te zijn, maar die gewoon willen genieten. De liefhebbers van de trancesound zoals bijvoorbeeld Cosmic Gate die neerzet zullen ook wel wat nummertjes vinden van hun gading maar verwacht geen gebeuk. Godzijdank niet. Dit was een verademing en deze schijfjes gaan gegarandeerd nog heel wat malen de autoruiten uit m’n Civic proberen te dreunen. En dus NIET vanwege het gebeuk, maar vanwege de kracht en de energie die van deze trance afkomt. Zoals dat hoort!

Met vriendelijke groet en een kusje voor de liefhebbers, wackiejacky!
  1. Junkie XL feat.Sasha-Breezer
  2. Duran-Electribe
  3. Hampshire & Nysse feat.Nikita-Eternal Voices(Airwave Remix)
  4. Armin van Buuren feat.Airwave-Slipstream
  5. Airwave-When Things Go Wrong(Remix)
  6. Outback-Minds In Motion
  7. Mac J-Perfect Blend
  8. Firewall-Sincere(Lange Mix)
  9. Rusch & Murray-Epic(Above & Beyond Remix)
  10. Shoplifter-The Chase(At Night)
  11. Dogzilla-Dogzilla(Simon Petterson & Richie Kayvan Mix)
  12. Fictivision vs C-Quence-Symbols
  13. Push-Journey Of Life
  14. Dahlio Bond-Amplified Heart(Mark Norman Remix)
  15. Yves de Ruyter-Spiritual Feeling(Dolphins Mix)
  16. Plastic Boy-Live Another Life
  1. Paul van Dyk feat.Hemstock & Jennings-Nothing But You(Faithless Mix Edit)
  2. Dave Swayze-Sunstroke(Remix)
  3. Lolo-Extended Horizon
  4. Electrique Boutique feat.Taz-Heal(Vocal Mix)
  5. Andain-Beautiful Things(Josh Gabriel's Tech Mix)
  6. Classified Project-Starlight Chaser
  7. Photon Project-Brainwave
  8. Conjure One-Tears From The Moon(DJ Tiesto Remix)
  9. Signum-Push Through
  10. Matt Hardwick v Smith & Pledger-Day One(Above & Beyond Remix)
  11. Dreas-Sonic Rush
  12. Donald & Giles-Weekend Wonder(Donald & Giles Mix)
  13. Three Drives-Air Traffic(DJ Cor Fijneman Remix)
  14. Spacediver-Unspoken(Svenson & Gielen Remix)
  15. Mac Zimms-L'Annonce Des Couleurs 2003(The Mystery Remix)
  16. Kayestone feat.General Levy-Backburner(Don Diablo vs Meredith Remix)

42 opmerkingen

Nice work babe

(K)
Zo ik heb maar even gestemd, haha, vond m zeker wel onder de categroei "geweldig" vallen, zeker als ik bekijk wat ik lately heb geluisterd aan trance-cd's. En ik hoop dat mn recensie een beetje duidelijk is en niet al telang! :) Ik hoor graag wat iedereen ervan vindt! :) (k) voor mn lieve Rowan!

stelletje nachtbrakers.. :P
ga 'm morgen lezen.. ben nu niet al te helder meer :)
Hmm, die dolphin mix (cd1, nummer15) is ook wel relaxed. Vind dolfijnen geluiden echt mooi. En ze komen goed tot recht op dat nummer
Ja zoals ik al zei, Yves de Ruyter roeles! Vind t ook een heerlijke plaat, best uptempo maar toch ook lekker zweverig! :)

lijkt me een geinig cdtje :jaja: :jaja:
Lekker verslagje meid (Y)
Mmhz aantrekkelijke playlist!!

Yves de Ruyter-Spiritual Feeling(Dolphins Mix)

Das echt zo'n geil nummer!!

Zo hee Jackie, dat is nog eens een recensie! :respect:

Mooi geschreven hoor, lekker uitgebreid ook, je hebt er duidelijk de tijd voor genomen (Y) Dit was je eerst, maar hopelijk niet je laatste recensie :)

Over de CD zelf; ziet er zeker niet verkeerd uit, misschien moet ik die ook maar eens ergens zien op te duiken :)

En als liefhebber; bedank voor de kus ;p
Goed en duidelijk verslag zeg (y)

Voor het ontwerp van de hoes zijn de ontwerpers duidelijk geïnspireerd door Innercity 2002 ;-)

Toch eens opzoek gaan naar deze CD :-)

Push-Journey Of Life
Plastic Boy-Live Another Life

lekkere nummers iig.
Waah leuke recensie WJ! Juist leuk zo'n uitgebreid verhaaltje :D Toen ik de tracklist zag had ik al gelijk van zozo ziet er goed uit! (y) Keep on writin' ben nu alweer benieuwd naar je volgende recensie :)
(K)

Leuke recensie wj :) (k)

Top recensie (y)

Tracklist ziet er ook bijzonder goed uit... misschien maar es gaan checken :)

Hopen dat dit niet alleen bij deze 2cd blijft, maar dat er een hele serie van komt :)
goeie recensie! mag je vaker doen :D

maarruh ff wat gemierenneuk; dat transk plaatje was Kernkraft 400 geproduceerd door Zombie nation, en niet omgekeerd ;)

nee Transk was eerst een label van Beats Included :), maar dat is failliet gegaan..

2 PeterB: Lees de eerste alinea van deze recensie en de opmerking van Warezguy nog eens, dat bedoeld hij ;) Jouw post heeft echt niks met die van hem te maken :)
Tnx to Vu nog 2 foutjes opgespoord:

Paul van Dyk is idd 2e geworden in de DJ Mag top100, en dus geen 3e...

En verder bedoel ik natuurlijk de hit "Tears from the Moon" Van Conjure One, had dat verkeerd getypt!

:)

Tnx Vu!
de meest bekende versie van zombie nation - kernkraft 400 is toch die dj gius remix? en gius = technoboy ...wat n klein wereldje :D

2 Iguana

Je hebt gelijk :) Beetje snel door de recensie heen gelezen, dus dat heb ik niet opgemerkt

Ik zal voortaan beter lezen voordat ik wat post ;)

Trouwens...is het label transk nu weer terug dan??
briljante recensie :D :D ! Ik ga em es luisteren als ik weer in de shop ben! je hebt me nieuwsgierig gemaakt :D .
Goeie recensie wackiejacky.
WAUW !!!
Had het zelf wel een beetje gehad met de zg. 'trance' en wel om de reden zoals jij het ook heb neergezet.
Zo'n recensie als deze geeft je al bijna de door jou henoemde 'state of mind' en dwingt je als het ware om die CD eens te luisteren en te ondergaan'.
I'm impressed !! (y) (f)

(k) (k) (k)
Goed verslag! (y)(y)
:bloos:

Tnx voor alle complimenten, leuk om te horen! :)
Dave Clark is zeker een van de betere techno dj's.
Vooral qua spelen en scratchen, echt super cool.
Hij hoort zeker wel in de top 10 beste dj's
Waarom zet je commentaar over de cd van Dave Clarke, onder de recensie van deze cd?? ;)

Goed verslag meid! ...en het is inderdaad een van de beste trance CD's die ik in de laatste jaren heb gekocht. Eindelijk weer een CD die de aankoop dubbel en dwars waard is. Blij dat er niet alleen maar hitjes opstaan die je na een tijd al weer zat bent. Juist omdat hij niet over de top gaat is het in mijn ogen een tijdloos CDtje geworden. Hopen dat er snel weer een vervolg gaat komen...
Idd hele goeije recensie (y)
....maar als echte trance fan had je deze nummers natuurlijk allang :yes:
leuk verslagje inderdaad!!