Dash Berlin - The New Daylight

Artiest | Dash Berlin ![]() |
Label | Armada Music |
Genre: trance
trance
trance
Tijdens zijn gig op de Love Parade is hij zo onder de indruk van de stad en het miljoenenpubliek dat daar aan hem voorbij trekt, dat hij ‘Berlin’ aan zijn artiestennaam ‘Dash’ toevoegt. De Love Parade is de Love Parade niet meer, maar de geboren Hagenaar lanceert nu zijn debuutalbum ‘The new daylight’.
Dash Berlin, wiens echte naam Jeff Sutorius luidt, wordt geboren in 1979 in Den Haag. Zoals bij veel DJ’s en producers het geval is, staat zijn werk in een platenzaak aan de basis van zijn muzikale carrière. Dash heeft een voorliefde en fascinatie voor melodieuze trance en in de loop der jaren vult zijn DJ-agenda zich gestaag. Tijdens zijn gig op de Love Parade is hij zo onder de indruk van de stad en het miljoenenpubliek dat daar aan hem voorbij trekt, dat hij ‘Berlin’ aan zijn artiestennaam ‘Dash’ toevoegt. In 2006 gaat Jeff de samenwerking aan met twee vrienden en tevens goede klanten van zijn platenwinkel, het producersduo Sebastiaan Molijn & Eelke Kalberg. Dit tweetal geniet bekendheid als Pronti & Kalmani en schreef mee aan grote hits voor Solid Sessions, Vengaboys en Alice Deejay. Wanneer Armin van Buuren in 2007 Dash Berlin's debuutplaat ‘Till the sky falls down’ opneemt op zijn ‘Universal Religion’ mix-cd, is het hek van de dam. De plaat groeit uit tot een van de meest memorabele wereldwijde trance anthems van dat jaar. In het begin van 2009 richt Dash Berlin zijn eigen label op, onder de vleugels van Armada welteverstaan, en vanaf dit ‘Aropa’ platform lanceert hij nu zijn debuut artiestenalbum ‘The new daylight’.
Nieuw daglicht
Logischerwijs is de zojuist genoemde debuutsingle van Dash Berlin de openingstrack van het album. En ‘Till the sky falls down’ mag dan intussen een overbekende tune zijn, de plaat staat nog altijd als een huis. Een warm welkom met het stemgeluid van Vera. Op track twee (het album is niet als een set gemixt maar bestaat uit losse nummers) zijn de vocalen voor Jaren. Ook ‘Man on the run’ met Cerf, Mitiska & Jaren is door zijn aanwezigheid in vrijwel alle trancesets van de afgelopen zomer een grijsgedraaide track. Maar wat een heldenepos blijft deze productie! In de personen van Susana en Emma Hewitt laat Dash Berlin nog twee bekende trance zangeressen voor het voetlicht treden. Fijne platen zijn het, respectievelijk het emotionele ‘Wired’ en het meer uplifting ‘Writing’. In ‘Never cry again’ wederom vrouwelijke vocalen, evenals in de track ‘To be the one’, die daarop volgt. Als ‘The new daylight’ de geboorte is van zijn muzikale kindje, had Dash Berlin in ieder geval genoeg zwangeressen.
Daarin schuilt tevens het nadeel van de Dash Berlin sound. Bij een overdaad aan softe zangtrance gaat het allemaal op elkaar lijken. Dit verkapte verzoek om verandering wordt direct bestraft. ‘To be the one’ lijkt er namelijk niet op, nee, deze vocaal van Jeff Martin lijkt helemaal nergens op! Op bedroevend lelijke wijze wordt deze productie geheel de nek omgedraaid. Hoe kun je dit op je album zetten?! Ik zou zeggen luister en huiver.
Stukken beter klinkt alweer ‘End of silence’, met een pakkende melodie en goede zanglijn (stem van Nina Deli). Ook ‘The night time’ is geen slechte productie, een mooie zweefplaat met zeer aangename break zelfs, maar wederom vocaal. Daarmee begin ik nu toch echt te snakken naar variatie! En die komt van de hand van DJ Remy. Het techy ‘Renegade’ -een Haagsche vriendendienst- is meteen mijn favoriete track van het album. Hoor die opbouw halverwege, een typisch Remy klanktapijt, en geniet! Terug in de tijd gaat het met ‘Janeiro’, terug tot 2001 zelfs, met het klassieke ‘Janeiro’ van Solid Sessions. Nog altijd prachtig om te horen. Ook genieten is het met afsluiter ‘The new daylight’ en deze titelsong biedt een schaars niet-vocaal hoogtepuntje.
Oor-deel
Een album dat beslist het beluisteren waard is en behalve ‘To be the one’ staat er niks slechts op. Maar als geheel blijft de Dash Berlin sound toch teveel in dezelfde hoek hangen en biedt de cd erg weinig afwisseling.
‘Piemeltjestrance’
Dit naschrift wil ik na mijn conclusie nog even kwijt. In de trance gerelateerde wandelgangen van deze feestelijke website circuleerde bij de ontvangst van ‘The new daylight’ al snel de term ‘piemeltjestrance’. Een geletterd lid (excusez le mot) definieerde het begrip als "zijnde een subgenre van trance waarin de nadruk op de vocalen ligt. Belangrijkste eigenschap van een piemeltjestranceplaat is dat deze de luisteraar in staat stelt om mee te bleren." Eigenlijk best treffend voor het gebodene op het debuutalbum van Dash Berlin. Door een ruime aanwezigheid van vocale tracks kan er naar hartenlust worden meegeblerd. Niet-liefhebbers van deze sound zullen hun piemels niet van de reguliere afmeting zien afwijken. Heren en dames die er lyrisch over zijn, ondergaan deze plaat echter met opgezwollen dan wel vochtige regionen. Bij mij hangt het er ergens tussen in.
Score: 65/100
www.dashberlin.com
www.myspace.com/dashberlin
www.armadamusic.com
Nieuw daglicht
Logischerwijs is de zojuist genoemde debuutsingle van Dash Berlin de openingstrack van het album. En ‘Till the sky falls down’ mag dan intussen een overbekende tune zijn, de plaat staat nog altijd als een huis. Een warm welkom met het stemgeluid van Vera. Op track twee (het album is niet als een set gemixt maar bestaat uit losse nummers) zijn de vocalen voor Jaren. Ook ‘Man on the run’ met Cerf, Mitiska & Jaren is door zijn aanwezigheid in vrijwel alle trancesets van de afgelopen zomer een grijsgedraaide track. Maar wat een heldenepos blijft deze productie! In de personen van Susana en Emma Hewitt laat Dash Berlin nog twee bekende trance zangeressen voor het voetlicht treden. Fijne platen zijn het, respectievelijk het emotionele ‘Wired’ en het meer uplifting ‘Writing’. In ‘Never cry again’ wederom vrouwelijke vocalen, evenals in de track ‘To be the one’, die daarop volgt. Als ‘The new daylight’ de geboorte is van zijn muzikale kindje, had Dash Berlin in ieder geval genoeg zwangeressen.
Daarin schuilt tevens het nadeel van de Dash Berlin sound. Bij een overdaad aan softe zangtrance gaat het allemaal op elkaar lijken. Dit verkapte verzoek om verandering wordt direct bestraft. ‘To be the one’ lijkt er namelijk niet op, nee, deze vocaal van Jeff Martin lijkt helemaal nergens op! Op bedroevend lelijke wijze wordt deze productie geheel de nek omgedraaid. Hoe kun je dit op je album zetten?! Ik zou zeggen luister en huiver.
Stukken beter klinkt alweer ‘End of silence’, met een pakkende melodie en goede zanglijn (stem van Nina Deli). Ook ‘The night time’ is geen slechte productie, een mooie zweefplaat met zeer aangename break zelfs, maar wederom vocaal. Daarmee begin ik nu toch echt te snakken naar variatie! En die komt van de hand van DJ Remy. Het techy ‘Renegade’ -een Haagsche vriendendienst- is meteen mijn favoriete track van het album. Hoor die opbouw halverwege, een typisch Remy klanktapijt, en geniet! Terug in de tijd gaat het met ‘Janeiro’, terug tot 2001 zelfs, met het klassieke ‘Janeiro’ van Solid Sessions. Nog altijd prachtig om te horen. Ook genieten is het met afsluiter ‘The new daylight’ en deze titelsong biedt een schaars niet-vocaal hoogtepuntje.
Oor-deel
Een album dat beslist het beluisteren waard is en behalve ‘To be the one’ staat er niks slechts op. Maar als geheel blijft de Dash Berlin sound toch teveel in dezelfde hoek hangen en biedt de cd erg weinig afwisseling.
‘Piemeltjestrance’
Dit naschrift wil ik na mijn conclusie nog even kwijt. In de trance gerelateerde wandelgangen van deze feestelijke website circuleerde bij de ontvangst van ‘The new daylight’ al snel de term ‘piemeltjestrance’. Een geletterd lid (excusez le mot) definieerde het begrip als "zijnde een subgenre van trance waarin de nadruk op de vocalen ligt. Belangrijkste eigenschap van een piemeltjestranceplaat is dat deze de luisteraar in staat stelt om mee te bleren." Eigenlijk best treffend voor het gebodene op het debuutalbum van Dash Berlin. Door een ruime aanwezigheid van vocale tracks kan er naar hartenlust worden meegeblerd. Niet-liefhebbers van deze sound zullen hun piemels niet van de reguliere afmeting zien afwijken. Heren en dames die er lyrisch over zijn, ondergaan deze plaat echter met opgezwollen dan wel vochtige regionen. Bij mij hangt het er ergens tussen in.
Score: 65/100
www.dashberlin.com
www.myspace.com/dashberlin
www.armadamusic.com
Tracklist
- Till The Sky Falls Down
- Man On The Run (with Cerf, Mitiska & Jaren)
- Wired (ft. Susana)
- Waiting (ft. Emma Hewitt)
- Never Cry Again
- To Be The One (ft. Idaho)
- End Of Silence (ft. Rowald Steyn & Nina Deli)
- The Night Time
- Renegade (ft. DJ Remy)
- Janeiro (ft. Solid Sessions)
- Feel U Here
- The New Daylight
33 opmerkingen
Heerlijk Album. Zeer mooie afwisseling van platen, stijlen en stemmen. Hier en daar wat uitschietertjes omhoog en omlaag.
Een dat 'To Be The One' echt een vreselijke plaat is. Ik had het echt niet meer toen die plaat langs kwam, gigantisch skipmoment.
Ben het dus niet eens met de eentonigheid/geen afwisseling op het album. Verschillen tussen platen zoals Wired, Man On The Run en (bonustrack die hier niet genoemd wordt?) Surround me en Renegade zijn vrij groot. In het "midden" van het album zitten wel wat gelijkwaardige platen maar dankzij de aanwezigheid van die vreselijke plaat 'To be the one' daar tussen is dat toch minder opvallend. Heeft die plaat toch nog een nut
Een dat 'To Be The One' echt een vreselijke plaat is. Ik had het echt niet meer toen die plaat langs kwam, gigantisch skipmoment.
Ben het dus niet eens met de eentonigheid/geen afwisseling op het album. Verschillen tussen platen zoals Wired, Man On The Run en (bonustrack die hier niet genoemd wordt?) Surround me en Renegade zijn vrij groot. In het "midden" van het album zitten wel wat gelijkwaardige platen maar dankzij de aanwezigheid van die vreselijke plaat 'To be the one' daar tussen is dat toch minder opvallend. Heeft die plaat toch nog een nut

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 november 2009 om 23:51:Ben helemaal geen trance-freak, maar "man on the run" is toch wel een van de mooiste platen ooit..
Hetzelfde voor "Waiting", de akoestische versie is briljant! Emma Hewitt, wat een dijk van een stem!
Congrats on the album jongens

I love de piemeltjessound ha ha ha...
Ik hou ook van variatie helemaal mee eens teveel van hetzelfde wordt snel saai...Maar laat de piemeltjestrance alsjeblieft blijven bestaan voor de lief hebbers...heb het idee dat het langzaam aan het verdwijnen is...
Goed beschreven weer Marsje!
Ik hou ook van variatie helemaal mee eens teveel van hetzelfde wordt snel saai...Maar laat de piemeltjestrance alsjeblieft blijven bestaan voor de lief hebbers...heb het idee dat het langzaam aan het verdwijnen is...
Goed beschreven weer Marsje!
laatste aanpassing
Goed hooor 
Zo door gaan!!

Zo door gaan!!
Vindt het een lekker cd'tje hoor 
Waiting
heerlijk nr 

Waiting


laatste aanpassing
Eigenlijk ben ik best wel klaar met piemeltjes trance. Heb juist het idee dat er veel te veel van hetzelfde uit komt. Te veel vocalen naar mijn mening. Snap de nee-stemmers in mijn poll dan ook niet goed
Maar toch zet ik deze cd vaker op dan verwacht.
Eerste twee nrs zijn natuurlijk super. Twee top platen.
Maar verder vind ik de cd ook best lekker weg luisteren. Niet echt hoogstaand ofzo maar dat hoeft ook niet altijd.
Alleen dat nr met die depressieve country zanger is idd super irritant. Vreselijke stem. Nr met remy is heerlijk. New daylight is ook lekker. Ondanks het hoge vocale gehalte kan ik de cd dus best waarderen.
Met de score ben ik het wel eens want ik denk dat we deze cd volgend jaar al zijn vergeten. Te weinig uitschieters en weinig variatie.

Maar toch zet ik deze cd vaker op dan verwacht.

Eerste twee nrs zijn natuurlijk super. Twee top platen.

Alleen dat nr met die depressieve country zanger is idd super irritant. Vreselijke stem. Nr met remy is heerlijk. New daylight is ook lekker. Ondanks het hoge vocale gehalte kan ik de cd dus best waarderen.
Met de score ben ik het wel eens want ik denk dat we deze cd volgend jaar al zijn vergeten. Te weinig uitschieters en weinig variatie.

laatste aanpassing
Ben zelden zo enthousiast geweest over een album als deze van Dash Berlin, hoop dat er nog velen zo zullen komen. Zalige vocalen heerlijke sound en tranen over mn wangen.
Dit album maakt bij mij heel veel los, en dat is denk ik een heel mooi compliment.
Emotie het hele album door.
maar goed smaken verschillen, en dat is maar goed ook.
Dit album maakt bij mij heel veel los, en dat is denk ik een heel mooi compliment.
Emotie het hele album door.
maar goed smaken verschillen, en dat is maar goed ook.