Luciano - Tribute To The Sun
8 oktober 2009
FeestCadenza night
ArtiestLuciano Site
LabelCadenza
Genre: minimal
Inmiddels is het alweer negen jaar geleden dat ‘Lucien Nicolet’, beter bekend als ‘Luciano’, zijn eerste plaat uitbracht. Tegenwoordig heeft hij ruimschoots zijn sporen verdient in zijn muzikale carrière. Zo heeft de ‘Cadenza’-baas al een hele reeks aan succesvolle releases op zijn naam staan. Denk nog maar eens terug aan de verschillende EP’s, maar ook aan de succesplaat ‘No Model No Tool’ uit 2007. Net als dat album, is zijn nieuwe album ‘Tribute To The Sun’ ook een echte luisterplaat. Deze ode aan de zon is een coherente luisterervaring en legt veel meer de nadruk op delicate melodieën en exotische ritmes, dan dat we misschien gewend zijn van hem, als we deze plaat vergelijken met zijn gebruikelijke meer dansvloergerichte tracks. De in Zwitserland gevestigde Chileen werkte de afgelopen vier jaar aan deze plaat en heeft musici uit de hele wereld bereid gevonden hem te helpen met deze electro-akoestische minimal house stamppot. Deze hele kluit aan talentvolle musici is zo divers dat je dit album niet meer alleen als een “dance” of een “elektronische” plaat kan zien. ‘Tribute To The Sun’ bevat muziekstijlen uit de hele wereld en toont niet alleen een zeer persoonlijk portret van een kunstenaar maar laat ook de onnavolgbare ritmische gevoeligheid van Luciano horen. Een absoluut hoogtepunt binnen zijn carrière als producer en zonder twijfel één van de meest vooruitstrevende releases dit jaar.

Openingstrack ‘Los Ninos de Fuera’(#1) is één van de tracks die Luciano zonder medewerking van een gastartiest maakte. De energieke vocalen en percussie doen geloven alsof je middenin een feest van een Zuid-Afrikaanse stam, ver van de moderne wereld, bent beland. ‘Africa Sweat’(#7) geeft echter de nieuwe betekenis aan de fusie tussen wereldmuziek en elektronica. De Senegalees ‘Ali Boulo Santo’ bespeelt met een ongekend complex vingerspel de Kora (een snaarinstrument dat tot de harpen gerekend wordt). Het arrangement wordt opgevuld door onverstaanbare (waarschijnlijk Zuid-Afrikaanse) vocalen, percussie en minimale 4/4 beats. Ook in de track ‘Hang For Bruno’(#5) wordt net als op ‘Africa Sweat’ gebruik gemaakt van een obscuur instrument. In deze track staat de “Hang” (een soort stalen vat met een geluid als een bergbeek) centraal. De Zwitser ‘Bruno Bieri’ is uitvinder van dit instrument, maar in de track wordt het instrument bespeeld door de van oorsprong Israëlische percussionist,‘Omri Hason’, welke ook deel uit maakt van Luciano’s live project ‘AEther’. De heldere meeslepende melodieën en gebroken minimale beat zuigen je in een trip, die ruim negen minuten duurt. Ook boeiend is de trip die we maken, samen met ‘Martina Topley-Bird’. Waarschijnlijk voor velen de meest bekende artiest met wie Luciano op het album samenwerkt. We kennen haar natuurlijk van haar bijdragen aan de vroegere klassiekers van ‘Tricky’ en niet te vergeten haar indrukwekkende solocarrière en samenwerkingsverbanden met ‘Danger Mouse’ en ‘Mike Patton’. Op ‘Sun, Day And Night’(#3) heeft zij zich weten te bevrijden van de tirannie van Luciano’s 4/4 beats. Wat overblijft is de diepe en typische Luciano sine-bass, cymbalen, duistere belgeluiden veel percussie en Martina’s zo kenmerkende stemgeluid. Al met al een mooie luisterplaat, die we niet snel in de clubs zullen horen. De vraag is of de meer dansbare platen wel dansvloerfunctionaliteit hebben. De laatste twee tracks, ‘Metodisma’(#9) een plaat dat zonder twijfel de duisterste track op het album is en ‘Oenologue’(#10) dat een hulde moet zijn aan de pioniers van de acid en Detroit Techno, herinneren ons er gelukkig weer even aan dat de elektro-akoestische fusies niet Luciano’s enigste expertise zijn.

Tribute To The Sun bevat slechts tien tracks, maar Luciano heeft er voor gezorgd dat hij optimaal gebruik maakt van de gehele tachtig minuten. Helaas doet hij dat qua muzikale invulling zonder een echt duidelijke opbouw. Waarschijnlijk omdat de roekeloze, genre-overstijgende samenwerkingen niet het hele album omvatten. Toch lijkt het album een duidelijke verruiming voor zowel de dance als de wereldmuziek en biedt het een breed scala aan inspiratie en behoeftes voor zowel thuis als voor de dansvloer. Bijna alle tracks op het album vormen een integraal onderdeel van Luciano’s DJ-sets. In de afgelopen jaren heeft hij naar de reacties van zijn publiek gekeken, geluisterd en voordurend het geluid van zijn tracks verfijnd. Het resultaat zal op 12 oktober uitgebracht worden op Cadenza. Op CD, CD+DVD maar ook op vinyl en als digitale release.

Score: 71/100

1. Los Ninos De Fuera
  2. Celestial (Ft. Liberty by Keren Ann)
  3. Sun, Day & Night (Ft. Martina – Topley-Bird)
  4. Conspirer
  5. Hang For Bruno (Ft. Bruno Bieri & Omri Hason)
  6. Fran Left Home
  7. Africa Sweat (Ft. Ali Boulo Santo)
  8. Pierre For Anni
  9. Metodisma
  10. Oenologue

10 opmerkingen

Ik zou hem ook wel een wat hogere score geven, maar ik snap het commentaar ook wel deels. Het is soms inderdaad wat onsamenhangend en minder boeiend. Desalniettemin is het een knap staaltje produceerwerk en staan er een aantal zeer sterke nummers op dit album (Y)

En, hoor je El Baille door de hele CD heen ?
Werkzaam bij {SHOWLIST organization 1981, 2846}
Vind de cd bij vlagen heel sterk. Ietwat onsamenhangend maar technisch heel goed.

Luciano krijgt 5 uur de tijd 7 nov met zijn album tour :)
Nog niet zo heel goed kunnnen beluisteren maar wat ik gehoord heb vond ik niet bijster bijzonder ofzo.
Uitspraak van House Makelaar op zaterdag 10 oktober 2009 om 16:10:
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 9 oktober 2009 om 15:51:

:')

Celestial (Ft. Liberty by Keren Ann) deze track vind ik wel gruwel!
Artiest Mizla
Deze cd verdient mijn inziens een hogere score. Ik vind dat er af en toe wel erg sterke nummers opstaan
Artiest {SHOWLIST artist 48485, 45607}
conspirer! :D

Toen ik voor het eerst de EP beet had (jawel op vinyl), luisterde ik Los Ninos de Fuera en toen ik vergeet het nooit meer; toen de kick zich samenvoegde met de bassline kreeg ik me toch een hart verzakking..
beste EP van 2009, voor mij.

trouwens waar kan ik dat super vette t-shirt scoren die hij aan heeft?