Dazzle - Forward II

door , gepubliceerd op , waardering: 79/100
Dazzle - Forward II
8 juli 2009
ArtiestDazzle Site
Dazzle

‘Freedom, a celebration of life’. Het is Dazzle’s allereerste mix compilatie, uitbracht in 1998 op het Songbird sublabel van Black Hole Recordings. Ik kocht die cd in de fameuze Magik Store. Magik, Tiësto en Dazzle, Bredaër kun je het niet krijgen. Inmiddels zijn we elf jaar verder en ligt Dazzle’s tiende mix cd in de winkel, ‘Forward II’. Een nieuwe stap voorwaarts in de muzikale carrière van Dazzle (Martijn Wittenbols), die al vanaf 1994 een succesverhaal vormt. De man toonde zijn geweldige mixtechniek al op grote podia als Dance Valley, Trance Energy, Rockit Open Air, Dancetour, Gigadance, Space Miami en ga zo maar door. Al vier jaar op rij is hij gastheer op zijn eigen truck in de Rotterdamse Dance Parade, goed voor vier maal achttien meter lang losgaan! In 2008 bracht hij twee klappers van singles uit, ‘Chaos Theory’ en ‘Relativity’, die op de tomeloze support van onder meer Armin van Buuren en Paul van Dyk konden rekenen. Beide tracks zijn terug te vinden op ‘Forward II’. Laat deze live turntable mix maar door komen!

Forward II

Geen computerset dus, maar authentiek mixwerk. En dat Dazzle met zijn CDJ’s overweg kan stond al buiten kijf, maar maakt Dazzle met dit album nog maar eens onmiskenbaar duidelijk. Het mixwerk is geweldig en brengt de drive en de energie die we van Dazzle’s livesets gewend zijn. De opener van Tiako, afkomstig van het label dat deze Forward serie presenteert: Mostly Recordings, is een warme plaat met breakbeats in de break en een fijne melodie. Melodieus blijft het overal, maar in zeer afwisselende vormen. Emotie is er in het diepe ‘Chicago drive’ van Wezz Devall en in ‘Losing you’, de prachtige plaat waarmee Fonzerelli (Aaron McClelland) een succesvol hoofdstuk aan zijn legendarische ‘Moonlight party’ toevoegt. Re-Ward levert een dijk van een productie met ‘Cico knows best’ en ook ‘Certitude’ van Thomas Bronzwaer en ‘Chaos theory’ van Dazzle knallen er heerlijk in, een lekker blokje uplifting tracks!

Het bekende ‘Reason to believe’ van Dokmai zet de ingezette energieke drive voort en met track 10 komen we bij Jerom met ‘Blue lagoon’. Het verhaal wil dat de heer Kübach mij hoogstpersoonlijk uitdaagde tot het door de gehaktmolen halen van zijn track… maar hoe aanlokkelijk die gedachte ook is Jeroen… het spijt me. Ik vind het een prachtplaat en hoe de muziek uit de diepte terugkomt en opbouwt is ijzersterk. We gaan een stapje steviger met de Push productie ‘Interference’ (van zijn gloednieuwe album ‘Global Age’, binnenkort in dit theater, red.) in de zeer springwaardige Sean Tyas remix en komen dan bij een plaat met een verhaal. Eerst was er het succesvolle ‘The Fall’ van Way Out West, met de kenmerkende en beroemd geworden sample uit ‘Autumn leaves’ van Coldcut. Deze plaat werd nieuw leven ingeblazen door Richard Durand en ging in zijn remix wederom de hele wereld over. Nog altijd duikt deze plaat op menig feest op en nog steeds werkt ‘ie, ook in deze set.

Met het stevige slotakkoord van deze mix duikt Dazzle de tech- en electrotrance hoek in. Hem ook wel toevertrouwd. Zijn eigen plaat ‘Relativity’ (samen geproduceerd met Paul Moelands, ook wel bekend als Octagen en Re:Locate) die uit is gekomen op VANDIT, vind ik een van de sterkste tracks van de cd. En afsluiter ‘Traced’ (met Wardt ‘Re-Ward’ van der Harst) is lekker duister, broeierig en spooky. Wanneer dit je nieuwsgierig maakt is dat precies mijn bedoeling.

Voorwaarts!

‘Forward II’ is een lekker beluisterbare en zeer afwisselende mix. Die afwisseling pleit voor Dazzle, die zich niet in een hokje laat stoppen en juist het combineren van stijlen tot zijn handelsmerk maakt. Wat mij betreft blijft Dazzle voorwaarts gaan en zet hij de stap naar een artiestenalbum. Zijn eigen producties zijn immers best aardig. Om de man maar eens met een enorm understatement uit te dagen!

Score: 79/100

1. Tiako - Something (Singularity Remix)
  2. Wezz Devall - Chicago Drive
  3. Fonzerelli - Losing U (Original Club Mix)
  4. Re-Ward - Cico Knows Best
  5. Black Dragon - Mi Vida (Dazzle Remix)
  6. Thomas Bronzwaer – Certitude
  7. Dazzle - Chaos Theory
  8. Dokmai - Reason To Believe
  9. Ersa - Out Into Nothing
  10. Jerom - Blue Lagoon
  11. Push - Interference (Sean Tyas Remix)
  12. Way Out West - The Fall (Richard Durand Remix)
  13. Dazzle - Relativity
  14. Matt Skyer - Lunar (Aquile & TB Remix)
  15. H.E.R.O. - Carpe Diem
  16. Dazzle - Traced

16 opmerkingen

Artiest Frenckel
Ik heb deze cd al een tijdje in mijn bezit en is mijn auto nog niet uit geweest.

Als persoon en dj verdient deze kerel meer dan respect.
En zijn producties komen ook vaak genoeg voor in mijn playlists en sets!

Dazzle keep up the good work!!!!!!!!

ps, wachten jullie maar totdat Dazzle - Zero (Will Atkinson Re-Rub) uitkomt!!!!!!!!
Artiest Jerom
"... en met track 10 komen we bij Jerom met ‘Blue lagoon’. Het verhaal wil dat de heer Kühbauch mij hoogstpersoonlijk uitdaagde tot het door de gehaktmolen halen van zijn track… maar hoe aanlokkelijk die gedachte ook is Jeroen… het spijt me. Ik vind het een prachtplaat en hoe de muziek uit de diepte terugkomt en opbouwt is ijzersterk."

Haha, thanks kerel!! :D

Mooie recensie verder trouwens!! :)
Artiest {SHOWLIST artist 62105, 11259}
Leuke recensie, goede dj, lekkere tracks!!!
Tiako - Something ( Singularity Remix ) is helemaal te gek! hele goede producers trouwes Tiako en Singularity. je moet zeker hun ff opzoeken op de myspace ofzo:D
Forward I is mijn cd-speler nog niet uit. Wat zijn dat heerlijke cd's (vooral cd 1) met een geweldige opbouw en prachtige nummers.
(Trouwens,ook de cd's Soundbox en 10 jaar FFWD zijn aanraders)

En nu dus achter Forward II aan!

nummer 8 is zo lekker,al zijn nummers zijn lekker!!!:9

muziek van deze gast grijpt mij gewoon!!!

DJ DAZZLE MASTER DJ!!!
Artiest {SHOWLIST artist 1030, 38295}
Dazzle = HELD :):):):)

Ken de man en zijn muziek, blijft een topper in mijn lijst van van favo's, you go Martijn

Werkzaam bij Afterdreams
KOLERE HEY!

heb de CD opstaan nu :p

wat een heerlijke sound!!!

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 11 juli 2009 om 12:08:

echt wel schatje is ons nummertje!:lief:

mensen haal de CD gewoon in huis krijg je geen spijt van:no:

TOPPER!!!
(K)
Heerlijke cd, super mix Tijn :)
hebben hem nog niet :(
maar dat duurt niet lang meer.

(K)
Essie
Wat een heerlijke cd!!!!!
Vanaf track 4 gaat de volumeknop op 10. Al mijn favoriete Dazzle-nrs komen voorbij.
Wij zijn thuis allemaal BEDAZZLED!!
:-)

Dazzle helemaal geweldig mijn beste Dj (y)

Uitspraak van verwijderd op donderdag 16 juli 2009 om 12:29:
mensen haal de CD gewoon in huis krijg je geen spijt van

zijn er nog mense dan! die hem nog niet hebben die cd jeetje wat erg:( Nouw gaat hem maar eens gauw hale mensen:yes: En als je hem hebt die cd Dan weet ik zeker dat jullie denke had ik hem maar eerder gehaald zo geweldige cd die moet je gewoon hebben!
(y) superrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr VET
Deze Cd is is zo lekker (y) , in het begin wat Cool maar daarna SUPER !!

Heerlijke opgebouwd , kan er geen genoeg van krijgen .