Filippo Moscatello - Pagliaccio

anoniem gepubliceerd op , waardering: 78/100
Filippo Moscatello - Pagliaccio
9 april 2009
Genre: house, techno
Filippo Moscatello kennen we vooral onder zijn DJ Naughty alias. Onder contract staande bij het International Deejay Gigolo label van DJ Hell, bracht hij ons als DJ Naughty smerige electrohouse en Italo-disco. DJ Naughty is echter niet meer en Moscatello besloot verder te gaan onder zijn eigen naam. De verandering van naam ging ook gepaard met een verandering van stijl. Moscatello richt zich nu voornamelijk op de (deep)house en techno, en met verve mag gezegd worden! Maar daarover later meer. Het debuutalbum van Filippo Moscatello luistert naar de naam ‘Pagliaccio’ en kent zijn release op het Mood Music label van Sasse.

Tien nummers kent de cd, voornamelijk bestaande uit (deep)house met de nodige techno-invloeden. Sfeervolle sounds kenmerken het album, de ene keer rustgevend van aard, de andere keer wat meer uptempo. Op gezette momenten weet Moscatello goed de spanning op te bouwen, zoals hij dat doet bij de openingstrack ‘Uno’, wat uiteindelijk uitmond in een subtiele climax op het einde van het nummer. Ook ‘Darkroom Disco’ (5), met zijn hypnotiserende en ‘dubby’ melodie, weet de spanning goed vast te houden.

Iets luchtiger van aard zijn nummers als ‘Slave to the Dub’ (6 ) en ‘Furio’ (8), Tracks waarin we toch iets van zijn Naughty verleden in terughoren. Een opvallende track is ‘More Oder’ (3), waarmee Moscatello een ode brengt aan zijn landgenoot en legendarisch discoproducer Giorgio Moroder, die vooral bekendheid geniet door zijn aansprekende filmsoundtracks. Het lekkerst bewaard Filippo voor het laatst met de titeltrack ‘Pagliaccio’ (10), een sublieme afsluiter. ‘Pagliaccio’ is een erg sfeervol en warm nummer, waarbij Moscatello mooie melodieën op sterke wijze laat samengaan met een pakkende beat. Dit laatste gegeven is overigens ook van toepassing op bijvoorbeeld ‘World of a Woman’ (2), een andere uitschieter op het album.

De overstap van electrohouse en Italo-disco naar stijlvolle, subtiele house en techno is groot, maar Filippo Moscatello maakt hem met succes. ‘Pagliaccio’ is een album dat lekker in het gehoor ligt, veelal een warm en sfeervol geluid laat horen, maar af en toe ook een wat luchtiger en dansbaarder tintje kent. Al met al een debuutalbum dat er zeker wezen mag.

1. Uno
  2. World of a Woman
  3. More Oder